Högtalarkonstruktion MkV

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu caddat klart mitt nya superenkla filter.

Diskanten kommer alltså agera Zobel för basen så att impedansen blir tämligen jämn.

Dock ska egentligen diskantens konding vara strax under 30uF men jag kommer köra på med 33uF ändå som ett närmevärde, en del för att dom polypropylenkondingarna är dyra nog som dom är men också för att det blir enklare.

Nästa steg blir att ta fram skalenliga ritningar på millimeterpapper som jag kan körna efter.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har fintrimmat lite.

Speciellt tror jag att impedansen hos en diskant inte är "nominell" förrän väldigt högt upp i frekvens (bara att titta i Baymas datablad).

Så om man vill skära lågt så är inte relevant impedans Znom utan lägre.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag lurar nu på att göra som bifogat.

Om jag inte gör som bifogat kommer det bli en kompromiss mellan dom två senaste schemana.

Jag har försökt mäta Re på min diskant men DVM fladdrar lite runt 3,8 Ohm vilket inte alls är säkert att det är sant ty ingen fyrpunktsmätning.

Dock är jag på G med att ta fram en fyrpunktsmätare och då vet jag vad mina diskanter har för Re.

Observera sedan att jag skär diskanten väldigt långt ner i frekvens där jag anser att självinduktansen inte spelar nån roll utan det är Re som gäller.

Men förmodligen är Re inte lika låg som Re för basen (3,4 Ohm), dock har jag preliminärt räknat med det för jag önskar att mitt diskantfilter ska vara en EXAKT Zobel-kompensation av basen.

Detta kommer aldrig riktigt ske ty diskanten har induktans och impedansen är därmed inte Re vid 20kHz men som Beyma själva säger i sitt datablad så ligger alltså minimum impedans för Beyma(8 Ohm) så lågt som 6,2 Ohm vid en oktav ifrån resonans (1kHz).

Detta antyder att 4 Ohm impedans för en filtrering vid nära resonans inte är relevant för en 4 Ohms-diskant, Re är snarare mer relevant, frågan är dock vad den är (jag litar faktiskt inte på min kära Fluke 23:a när det gäller så små delar av resistanser).

MVH/Roger
PS
Vad jag nu lurar på är om jag kanske tom skulle Zobel-kompensera diskanten :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag har jag ritat på millimeterpapper.

Visade sig att jag missat en hel del dimensioner men tack vare min nyinköpta rull-skärare så gick pappret lätt att skära upp.

Bifogar riktiga ritningar.

Nu skall jag bara välja ut lite av mina färdigkapade plyfa-bitar som jag tycker är fina, sen skall det borras och sticksågas.

På lite sikt skall jag även köpa alla komponenter och bygga de båda filtrena på 4mm plyfa.

MVH/Roger
PS
Nästa steg blir att körna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag har jag selekterat plyfa.

Bara vänt på dom och smekt dom samt märkt insida med IN.

Högtalarna är ju fullständigt symmetriska så varken ner eller upp finns.

Pga detta finns egentligen inte heller höger och vänster även om jag nog lite kommer hålla reda på det så att snyggast ovansida kommer uppåt.

Idag mätte jag sedan Plat Audio-bandaren till 3,6 Ohm DC och ungefär 50uH, 3,6 Ohm mätte jag mha min nybyggda milli-Ohm:mätare (KOM).

Re för subbasen är 3,4 Ohm så att Zobel-kompensera den med diskanten blir lite precis men jag tycker det går.

f3z för subbasen är runt 1,6kHz och där tänker jag möta den med diskanten.

Nu är jag bara oroligt för baffelhålets storlek för det är svårt att mäta i praktiken pga gummiupphängningen och fet magnet samt skjutmått av järn.

Så preliminärt har jag tänkt förlita mig till datablad.

Annars heter subbasen Tangband W5-1138SMF.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Alla sidor är nu körnade och speciellt subbassidorna är uppmärkta med passare, en körning nära periferin är också gjord.

Fronterna kommer jag borra 10mm i varje hörn, sen kommer jag dra blyertsstreck som jag kommer följa med min Verto sticksåg.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag har jag borrat alla tiomillimetershål som måste finnas för att bladet hos min sticksåg skall kunna gå i.

Fronterna är alltså borrade med 4st tiomillimetershål vardera.

Sen är även de båda sidostycken som subbasarna skall sitta i borrade med 10mm nära "passarkant".

När det gäller förborrning återstår bara borrning av bakstyckena (4st 8mm plus 2st 16mm).

Rätt menlös uppdatering men ändå :)

MVH/Roger
PS
Jag har drabbats av öroninflammation på högra örat så det är inte säkert jag får tillbaka min "HiFi-hörsel" :(
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag kommit en liten bit till.

Alla hål i bakstyckena är nu borrade, bakstyckena således klara.

Återstår sticksågning av front (diskant) och sidostycke (subbas).

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag på Julafton har jag kommit en liten bit längre.

Jag har sticksågat alla hål.

Förutom ett hål där det sprack lite tråkigt i plyfan har det gått bra.

Sprickan kommer eventuellt döljas under elementets kant men jag har ändå limmat de båda flisorna på plats och hoppas mest att jag inte behöver dra i en skruv just där.

Det är just nu okänt om alla element passar, jag kommer fila upp alla hål till beräknat sen får jag testa live innan jag limmar ihop lådorna.

När jag körde med min Verto sticksåg så blev det märken i bafflarna men de går att slipa ner, min arbetsbänk står på balkongen och har bara en liten plast-pressenning över sig och även om temperaturen inte är optimal kan det tänkas att jag slipar till högtalarna ändå för om jag skall kunna bli klar så måste dom bli släta och fina så att jag kan lacka dom och att slipa inomhus är inte att rekommendera (även om man kan koppla slang till den fina oscillerande slipen av märket CoTech).

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag är klar med det elektriska för min nya högtalare.

Rätt kul att impedansen tycks bli nästan spikrak genom att Zobel-kompensera subbasen med diskanten.

Jag är osäker men beräkningarna verkar lovande.

Nästa steg blir att köpa filterkomponenterna.

Fast det är lite av ett sidoprojekt för nästa steg är egentligen asfaltsmatta på alla innerväggar.

Jag tror på det även om jag skulle föredra marmor :D

Fast somliga förståsigpåare säger att marmor faktiskt inte är så bra.

Knepigt ty vem vill ha att lådväggarna exciteras av stående vågor så att det blir burk-ljud?

Dämpull kommer jag dock skippa för det är nästan subjektivt hur mycket man skall ha och jag resonerar som så att om man skippar det så har man i alla fall lådvolymen medans om man stoppar in för mycket...

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32719
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Dämpull kommer jag dock skippa för det är nästan subjektivt hur mycket man skall ha och jag resonerar som så att om man skippar det så har man i alla fall lådvolymen medans om man stoppar in för mycket...
... kommer värmeutveckligen i ullen att göra att elementen ser en större lådvolym och pressa basåtergivningen neråt. Dessutom bryter ullen upp stående vågor vilka ju gör burkljud. :wink: Man testar och fyller på/tar bort tills det är "good enough". Vill du ha lådresonanser, kör du utan.

Två skolor: en säger att väggarna ska vara maximalt styva och förordar sten, betong, HDF (High Density Fiber Board), medan den andra förordar väggar som är så porösa som möjligt för att sådan väggar har svårt att svänga med.
Tittar man i högtalarlitteratur från 50- och 60-talet möter man ofta konstruktioner när man använder tretext (poröst) i ett skal av t ex plywood.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

HUGGBÄVERN skrev: ... kommer värmeutveckligen i ullen att göra att elementen ser en större lådvolym och pressa basåtergivningen neråt. Dessutom bryter ullen upp stående vågor vilka ju gör burkljud. :wink: Man testar och fyller på/tar bort tills det är "good enough". Vill du ha lådresonanser, kör du utan.
Det där är BS för det är inte värmeutvecklingen som gör att elementen ser en större låda, det är ljudhastigheten som minskas av ullen men att stoppa in optimal ull är en konst som jag tror få behärskar, bättre att låta bli tycker jag för då blir effektiv lådvolym i alla fall inte mindre som den blir om man stoppar in för mycket ull, naturligtvis.

God Jul!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag har jag markerat hur jag vill placera alla patchar med asfaltmatta.

Sen har jag även gjort en skiss på hur jag optimalt skär ut dessa bitar.

Dock har jag tyvärr inte tillräckligt med asfaltmatta, behöver 8st (150X200mm) men har bara 3st, blir till att beställa mer från Svalander för det här dödar en högtalare mycket bra vad gäller burkljud, det är redan prövat iom mina senaste KLS.

Slutligen har jag ett litet problem, jag vet inte riktigt hur jag skall skära upp asfaltmattan som är 5mm tjock, tung och seg.

Jag råkade dock lite felaktigt beställa en giljotin-skärare för papper/papp och lurar på att använda den.

Min plan är att klyva alla 8 på längden så att jag får 30mm + 120mm bitar att stycka upp.

Jag hade planerat lite olika dimensioner än 30mm (30-40) men alla 30mm duger och gör det enkelt.

Så jag kommer inte längre än såhär i Jul.

MVH/Roger
PS
Vad tror Ni om att använda pappers-giljotinen?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32719
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack för ditt tips men jag vill nog ha svalanders variant eftersom jag har bitar kvar.

Dessutom är svalanders variant självhäftande även om man naturligtvis skulle kunna nyttja häftpistol.

Fast jag gillar Josef, han har många kul produkter :)

MVH/Roger
PS
Lurar på att skära upp den med en pizzakniv, vad tror du om det? För den är rätt bökig att skära till, vill jag minnas.
Skriv svar