Högtalarkonstruktion MkV

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack för dina råd men jag gillar inte komplexa filter.

Trevligare med en enda spole, en eller två kondingar och några motstånd :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu caddat färdigt allt vad gäller det elektriska och själva lådan, som jag alltså återanvänder från tidigare byggen med skillnaden att en subbas sätts centrerat i sidan och banddiskanten centrerat i fronten.

Undrar hur mycket ljudtryck jag får ut förresten, idag är diskanterna dämpade -5dB, nu dämpas dom -14dB och detta betyder alltså hela 9dB lägre partynivå :)

Jag kör nära max när jag når partynivå idag (~13W), -9dB på det innebär 1,6W jämfört med idag, eller?

MVH/Roger
PS
Jag tycker mina nuvarande högtalare från Faital Pro är lite burkiga samtidigt som det bitumenmatte-dämpade kabinettet inte vibrerar det minsta, undrar om det har nåt att göra med bredbandsdesignen a'la kapton?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32719
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av HUGGBÄVERN »

rogerk8 skrev:Tack för dina råd men jag gillar inte komplexa filter.

Trevligare med en enda spole, en eller två kondingar och några motstånd :)

MVH/Roger
Så tycker jag, ofta är det enklare att hålla det enkelt. Men har du, som nu, inte marginalerna på din sida får du kanske fundera på annat.
Snickra ihop din högtalare men, om möjligt, försök när du testar, ha delningsfiltret utanpå.
En finess, vill jag minnas med ett 6dB/12dB-filter är att du får en finare skarv mellan LP och HP. Att enbart dämpa element är inte alltid tillräckligt för att rädda det från ”sotdöden”.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Vad du pratar.

Som du ser i en av mina bildtexter ovan står det tydligt att filtret kommer monteras utanpå.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32719
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag öratade inte, jag skrev. :D

Fast om man bortser från dina fina pikar, så är ju detta med högtalarkonstruktion lite speciellt och börjar ju med vad man vill ha åstadkommet och sedan sökande efter element som uppfyller just detta.
Ofta hittar man bra instruktioner av tillverkare, vilka rekommenderar lådvolymer, filter, dämpningar mycket annat, anpassat till just deras element.
Plockar man ihop element härochdärifrån, hamnar liksom på djupare vatten och har att, för att optimera, att labba med lådvolymer och filter och bara hoppas och be till gudarna att diverse simuleringsprogram (jag tipsade dig, troligen helt förgäves, om några olika) visar resultat som stämmer med verkliga livet.

Jag vet nu 8nte om jag törs fråga, men hur ser data ut för din diskant och vad har den för verkningsgrad då du måste dämpa den 14dB (vill jag minnas)?

Högtalarna är ju sista ledet i ljudåtergivningen och avgör direkt hur länge man lyssnar på musik. Usel ljudåtergivning får mig att stänga av efter några minuter. Just därför tycker jag att man bör anstränga sig ordentligt när man bygger sina högtalare. Jag kan mycket väl tänka mig att högtalarna bestämmer till 80-90% hur bra det ska låta medan förstärkare och kanske än mer ljudkällan slukar de resterande procenten.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag vet nu 8nte om jag törs fråga, men hur ser data ut för din diskant och vad har den för verkningsgrad då du måste dämpa den 14dB (vill jag minnas)?
Men det står ju också i mina ritningar, är du inte läskunnig eller? :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32719
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Var du är trevlig idag ......

Och jag hittar inga användbara data på diskanten, så jag upprepar min fråga: data på diskanten?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Vet inget annat än impedans och verkningsgrad (4 Ohm/96dB)

Det är faktiskt ditt fel för det var du som rekommenderade dom :D

Köpte 20st :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32719
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Gjorde jag - upplys mig! :oops:

Frekvensgången, frere Roger (•), frekvensgången!



(•) En av de allre ,est kända figurerna i det ekumeniska superklostret Taize i Frankrike, hette broder Roger = frere Roger. Tyvärr blev han kallblodigt nedhuggen och dödad av någon med uppenbarliga psykiska problem. Vihoöpas att vår broder Roger med alla sina projekt (många lite knasiga) undslipper detta öde för vi är inte så lite nyfikna på vad du hittar på härnäst. :wink:


Jag har ett asfula kina-banddiskanter i ett udda projekt. Jag hyser tvivel, men om du inte har, kan jag kanske gräva fram något om dessa elements diskansgång.
Ett tips till: leta efter några element som är snarlika dina och kolla hur de beter sig och gå lite löst efter dessa data.
Titta här: https://www.madisoundspeakerstore.com/ribbon-tweeters/
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32719
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Vi får grava in din andra högtalarbyggtråd. Jag kan tänka mig att banddiskanten var som klippt och skuren för baselementet du använde då. Och sär måste väl finnas mer info .... :humm:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu gått igenom min tilltänkta konstruktion.

Blev lite småfel här och där, främst vad beträffar tydlighet (som HUGGBÄVERN så tacksamt påtalade).

Jag lägger också till en schematisk layout-ritning på filtret samt en bild på näst senaste generation av filter.

Dessutom lägger jag till en bild på filter monterat på näst senaste generation högtalare samt en bild på hur banddiskanten från Kina ser ut (data är tillagt i schema-bilden).

Jag är inte nöjd med hur filtret, och allt det övriga vad beträffar inkoppling blev, med näst senaste generation.

Input sker alltså via ett par banananhylsor (och är då tvunget att vara banankontakter) samtidigt som diskant och bas går till var sitt par förgyllda högtalarkontakter med bananingångar (och tvärhål) nästan helt i onödan för jag skickar ju signal från filtret in i ett par kontakter för typ diskant och sedan rörs dom aldrig mer.

Jag har alltså tänkt om och kommer göra bas-kontakterna och diskant-kontakterna på formen Deltron bananhylsa, själva input blir dock högtalarkontakter men här har jag tänkt att dessa skall gå till filtret från tvärhålen medans bananhålen hålls lediga vilket gör att man antingen kan plugga i banankontakter ELLER så kan man parallella med högtalartåtar.

Återstår egentligen bara det "fula" med en bit 4mm plyfa på baksidan innehållandes filtret.

Jag fullkomligt älskar att arbeta med trä för det är så smidigt och förlåtande för kolla detta fallet när jag alltså egentligen behöver "förborra" för filtrets montage vilket man i fallet metall MÅSTE göra men i fallet trä bara kan sikta och dra i skruv.

Trä/plyfa är underbart roligt att jobba med som amatör!

Enda nackdelen som jag ser det är att det spricker lätt när man bearbetar det, fast det är nog där konsten ligger.

MVH/Roger
PS
Ingen förändring för basen på sidan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32719
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag gav en del OT-svar på PM.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

HUGGBÄVERN skrev: Jag gav en del OT-svar på PM.
Varför det? :humm:

Du påstår att effekttåligheten har "lika lite betydelse som storleken på en bils tank har för bilens prestanda"

Jo, det kan man tycka men faktum är att när jag nu kommer pressa diskanten så långt ner i frekvens kommer effekttåligheten in i bilden.

Nu vet jag inte riktigt exakta data men rimligt är att diskanten tål typ märkeffekten vid säg max 3kHz, för lägre frekvenser vid samma ineffekt så blir konutslagen så stora att diskanten "bottnar" och därmed distar.

Så om jag skär en hel oktav längre ner så kommer diskanten inte tåla maxeffekt längre, jag har just nu ingen koll på hur konutslaget ändras med avseende på ljudtryck/ljudeffekt men det är allmänt känt att konutslaget blir större vid lägre frekvenser varför det är rimligt att påstå att effekttåligheten en oktav under där den är specad är mycket mindre, kanske blir effekttåligheten -10dB per oktav under "märkeffekt" (vid specifik lägstafrekvens).

Detta innebär att man visst bör checka effekttåligheten för den kanske är 40W-10dB=4W i mitt fall samtidigt som diskanten är extremt dämpad så i mitt system om säg max 20W in så dämpas det 14dB (i mitt filter) och vi är nere i dessa 4W.

Summa summarum, det ser ut att funka :)

Men märkeffekten är i detta fallet ganska intressant, eller hur?

Däremot passar din analogi med bensintanken in bra på förstärkare.

MVH/Roger
PS
Jag anser ditt uttalande så opersonligt att jag vågat citera det här, hoppas det är okej.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32719
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Mitt opersonliga utlåtande handlade om två saker:
De där omöjliga effektsiffrorna som följer med allehanda högtalare och som folk tror betyder hur högt högtalaren låter.
Och
Effektsiffrorna är underordnade frekvenskurvor och elementens känslighet. En högtalare som bara tål 10W men har en känslighet på 102dB kan rubba berg.

Med det sagt vill man ha lite överlapp så man förenklar delningsfiltret, och att man får vara beredd på att kanske dämpa diskanten så den inte skriker en obehagligt i örat.

Ska du skydda diskanten om det är tajt vid delningsfrekvensen, ska du inte dämpa bort Birgit Nilsson (höga frekvenser) utan skära snävare. Kolla vad som krävs i komponentväg och fundera en gång till.

När du lägger så mycket tid och energi och troligen pengar ska du anstränga dig, unge man! :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Fick svar från en ljudbög till kompis (han kallar mig rörbög och elektronikbög om vartannat :D ).

Men tro mig, denna mannen kan sina saker!

Han gav mig alltså precis ett helt sanslöst bra och trevligt tips.

Han observerade nämligen att Tangband rollar av 12dB per oktav runt 1500Hz AV SIG SJÄLVT!

DVS jag behöver inte ens nån spole i mitt filter :D

Jag tänker ta fasta på detta och skippa spolen, sen kan det bli lite kinkigt att träffa rolloff med diskanten men jag kommer satsa som jag redan satsat dvs med 22uF (1808Hz).

På det sättet behöver jag ju inte ens bry mig om Zobel, men för förstärkarens skull kommer jag faktiskt göra det men vilken den ekvivalenta impedansen blir låter jag vara osagt, tror Re.

Fan vad kul!

Tre ynkliga komponenter bara, dvs en konding och två motstånd sen är mitt filter klart :D

MVH/Roger
PS
Jag har förresten bestämt mig för att inte nyttja ull utan bara bitumenmatta och jag gör det för att det egentligen är omöjligt att dosera ullmängden som antingen blir obetydligt liten eller så blir den för mycket vilket då effektivt minskar lådans volym. Min dåliga bas av idag kan vara pga att jag nyttjat ull, åtminstone delvis i alla fall samtidigt som det är svårt att säga.
Skriv svar