Högtalarkonstruktion MkV

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu mätt på mina filter, det ena tryckte jag in i vänster högtalare och småtestade bara.

Det funkade inte alls, det skorrade nästan mer än någonsin.

Pga att jag nu kör 3.e ordningens filter tror jag helt enkelt att diskanterna inte kan jobba vid 1,6kHz

Jag mäter samtidigt på filtrena och kan se att nivån in till det 14dB's-dampande diskantfiltret är 20dB nånstans lägre vid 800Hz än vad det är vid 1,6kHz.

Jag har mätt detta minst två gånger så det råder ingen tvekan, vid 800Hz nånstans är nivån dämpad runt 20dB, det blir väl 20dB/oktav?

ÄNDÅ hjälper det inte!

Min plan nu är att skippa att det blir en liten "SPL-grop" och bygga nytt 3:e ordningens filter fast för en oktav högre upp, tänker mig 3kHz eller däromkring vilket standardvärden lite får bestämma.

Då har jag en grop/dipp i frekvensgången men enligt min högtalarguru är peakar värre än dippar.

Jag måste nog göra såhär.

Om jag inte skall satsa på mina Infinity Emit för eventuellt kan det gå att bara byta, känsligheten måste nog korrigeras men dom är 4Ohm och jag är sugen på att kolla hur mycket dom skorrar, synd bara att baffelhålet är typ 3mm för litet i y-led, Murphy säger jag bara :)

MVH/Roger
PS
Ett annat problem med Infinity stavas reproducerbarhet.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Bifogar en videosnutt som visar hur kass min högtalare är.

MVH/Roger
PS
Idag bytte jag dock filter på den högtalare jag testar med, bytte tillbaka till det ursprungliga filtret (1:a ordningen) MEN sänkte kapacitansen till 10uF (för det var vad jag råkade ha bipolärt), nu är alltså fc för diskanten uppe i 4,8kHz (ty vid 1,6k gäller nära nog 30uF) men nu låter det faktiskt bra utom eventuellt vid extremfall. Jag avser asap ändra högra högtalarfiltret också, i samma veva verkar det som om jag måste byta diskant trots att jag konstigt nog mäter kortslutning över terminalerna, om en diskant är bränd tycker jag annars att den borde mäta nära avbrott, inte nära kortslutning så Ni ser hur Murphy vägrar släppa greppet om mig :(
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har hittat en bra kompromiss.

Den är inte alltid bra men för det mesta funkar den.

Jag kör nu ett 1:a ordningens filter med 10uF och fc=4kHz, det blir då en rätt rejäl SPL-grop mellan subbasens 1,6kHz och diskantens 4kHz MEN vet Ni vad?

Det låter ändå bra!

Det roliga med högtalare är nämligen att det inte är nån exakt vetenskap, samma gäller egentligen analog teknik överhuvudtaget vilket gör den ganska mycket charmigare än digital teknik.

Synd bara att jag slängde ut närmare 500 spänn och ganska mycket beräkningsarbete på ett 3:e ordningens filter som jag inbillade mig modell "Du MÅSTE ju skarva i PRECIS där subbasen slutar".

Rent skitsnack!

MVH/Roger
PS
Den riktigt tuffa Doug-låten klaras fortfarande inte men dom flesta andra klaras galant, framförallt känner jag att risken att nu blåsa fler diskanter är minimal. En annan intressant sak är att jag nu har EXAKT samma brytfrekvens för diskanten som jag hade med föregångaren till denna högtalare (då också 1:a ordningen) dock hade jag INGA problem med diskant-skorr med dom högtalarna, däremot har jag det nu. Men hur kan det vara sån skillnad mellan dessa två scenarios? Möjligtvis spelade jag aldrig Doug då eller också läcker det luft från subbasen in i diskanten trots att jag tätat den med epoxy. Kanske nåt hål jag inte ser?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Använde nyligen min KFG (Function Generator) ihop med min virade KFD-prototyp (Function generator Device) för att svepa mitt nya högtalarfilter av tredje ordningen, använde även min KTA (Test Amplifier) för signalgeneratorn klarar inte att driva 4Ohm.

Filtret visade upp "perfekta" fc men funkade dåligt i praktiken.

Visade sig i praktiken att mina diskanter inte tål nån effekt alls vid 1,6kHz där dom ska ta vid efter subbasen.

Eftersom tredje ordningens filter är lite bökiga att designa med papper och penna (plus HP28SX) så har jag skippat att flytta upp fc för diskanten en aning, får jag tid och lust kanske jag lägger fc på 3kHz vilket är nära en oktav högre upp och runt 20dB högre dämpning vid 1,6kHz.

Istället har jag flyttat diskantens fc till 4,8kHz (3*1,6kHz) med ett första ordningens filter (som jag gillar bäst, inte bara för att det är enkelt att beräkna).

Och nu låter det faktiskt ganska bra.

Sån är den anloga världen dvs exakthet behövs sällan :)

MVH/Roger
Skriv svar