Högtalarkonstruktion MkV

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Paket från Svalander finns nu att hämta på Hemköp (700 spänn typ inklusive ny rem till KSP).

Filterkomponenter är köpta.

Bifogar bild på dom.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Mekaniska delarna av filterbyggena avklarad.

Mallen är bara principiellt relevant, ingen spole kommer till exempel användas.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag fick jag hem asfaltmattorna.

Endera dan skall jag klistra klart dom på högtalarna.

Jag har annars uppdaterat schemat för filterkomponenterna.

I sista stund ändrade jag 2,7uF till 2,42uF som parallellt med 27uF blir 27,4uF vilket är samma som Zobel-kompenseringen av subbasen.

Egentligen bara ett infall även om Tema inte hade serien 2,7uF PP annat än för stora kondingar, jag kunde alltså köpa 27uF men inte 2,7uF (jag köpte preliminärt 2,2+0,47 istället) som han påstod inte gick att få tag på och det stämmer vad beträffar ELFA men Banzai har.

Tycker det här kommer bli bra.

MVH/Roger
PS
Fast det som inte kommer bli så bra är ljudtrycket från 12W :D Jag jobbar dock på att skapa rörslutsteg som ger mer än 12W, kan ha hittat ett litet trick bortanför UL och petodkoppling.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu lött ihop alla kondingar och varit löjligt petig med att texten/värdet skall synas för ifall dokumentation brister så ska man kunna titta på filtret för att se värdena.

Sen har jag ordnat gränsnittet dvs alla byglingar i socker och lödstöd så nu är det bara att löda in komponenterna, jag börjar dock med motstånden för det sätter stoppet för det blaffiga kondensatorpaketet, 27uF PP är en rätt saftig pjäs :)

I morgon avser jag löda dit motstånden och tanken är att stanna där som ett trevligt babystep men om jag känner mig själv rätt så kommer jag göra klart all lödning dvs kondensatorpaketen också, därefter återstår vanlig elkabel för bi-wireing.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Har kommit en bit till, alla komponenter är monterade på plyfan.

Nästa steg blir att dra vanlig nätkabel med banankontakter för bi-wire.

Bara att koppla in sen när högtalarna är klara, rätt skönt att ha det förberett.

Efter detta steg kommer jag ta tag i asfaltmattorna som jag ju köpt av Svalander.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har gjort klart mina filter dvs även dragit kabel för bi-wire på baksidan, egentligen blir det ett slags "tri-wire" för signal in till filret kommer också gå via högtalarkontakter (bas/diskant är dock Deltron bananhylsa).

Nästa steg blir att kapa till och klistra på asfaltmatta från Svalander, nästan klart sen förut.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Ikväll har jag äntligen fått kapat till och klistrat på asfaltmatta från Svalander.

Han är lite dyr på dom men min giljotin-skärare klarar inte mer än 200mm med så tjockt gods.

Alla sidor i mina två högtalare är sålunda preparerade för stående vågor :)

MVH/Roger
PS
Nästa steg blir limning medels Biltema-tvingar (asbra och asbilliga :D ).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har idag börjat limma ihop grejerna.

Kommer inte ihåg hur jag gjorde sist men nu lyckades jag inte sätta grejerna under press med bibehållen rät vinkel så jag tog bort tvingarna och låter nu bara fronten vila mha Newton på sidostycket.

Jag klämde samtidigt dit min vinkelhake så nu är det i alla fall rätvinkligt.

I morgon är tanken att jag gör samma med andra högtalaren, därefter kommer jag limma lock, botten, bakstycke i den ordningen för att till slut limma andra sidostycket med subbashålet.

Eftersom allt utom bakstycket är fullständigt symmetriskt så behöver jag inte bry mig om att högra subbasen skall spela in mot vänster och vänstra subbasen skall spela in mot höger förrän när jag monterar bakstycket.

MVH/Roger
PS
Vill inte minnas att jag hade några problem alls med limningen av mina andra högtalare, varför har jag blivit så kass just nu?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag börjat med andra högtalaren.

Har en del yrkesmässig erfarenhet av att ett moment åt gången är bästa sättet att bygga saker (man blir bättre och bättre på just det momentet), approachen är tråkig men effektiv.

Kom annars på hur jag kunde nyttja tving denna gången, vinkelrätt är ingen självklarhet även om plyfan är tjock så jag nyttjade typ botten-plattan med samma höjd och en brädbit tvärs högtalaren samt tvingade, sedan knackade jag lite med en pennhammare för att vinkelhaken skulle visa rätt.

Detta funkade men det känns ändå som om jag var skickligare förr :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu limmat ena botten/toppen på ena högtalaren också.

Jag lyckade tvinga dit den rätt bra.

I morgon skall jag göra samma sak på den andra ändan.

MVH/Roger
PS
Killen på Sörreds Byggvaruhandel som sågade till dessa bitar var helt fenomenal, det är inte ens en halv millimeter fel!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Både botten och toppen är nu limmade.

Denna gången blev jag dock tvungen att nyttja tvingar för plyfan hade typ slagit sig en aning.

Men med tvingar fick jag ordning på det.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Ena bakstycket håller på att limmas.

Nu ska jag bara hålla reda på så att det blir en vänster-högtalare och en höger-högtalare, båda åt samma håll funkar alltså inte.

Nånstans har det blivit en liiiiiiiten miss i dimensionerna hos lock/botten.

Missen är systematiskt lika stor tack och lov men den innebär att bakstycket inte riktigt "kommer in" i högtalaren, det saknas ganska precis 2mm.

Detta gör inte ett skit för dels är det på baksidan dels känner jag igen fenomenet.

Däremot har typ botten slagit sig en aning så att det finns en kant på nästan 2mm, denna kommer dock bara slipas ner.

Det finns även en annan avvikelse på knappt en halv millimeter som jag "måste" slipa ner innan jag limmar baffel-sidan.

Peace of cake :)

MVH/Roger
PS
I morgon skall jag limma andra bakstycket, förhoppningsvis åt rätt håll för jag har MYCKET svårt för mekanik (läs spegelvänt eller minus-minus).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu är det nära :)

Limmar just nu bakstycket på den andra högtalaren.

Sen har jag två dagar kvar för att limma subbas-bafflarna en gång per dag (har bara två tvingar som är tillräckligt stora).

Sen skall här slipas ty det är lite avvikelser, speciellt så har dom som sågat så otroligt bra missat med en millimeter så att bakstyckena sticker ut men jag kommer helt strunta i att slipa ner detta för det är just på baksidan.

Däremot har det uppstått några smått kryptiska ojämnheter när jag limmat på de båda bakstyckena ty dom är plana i ena sidan men diffar upp till en millimeter i den andra sidan.

Jag tror faktiskt mest att plyfan slagit sig, eventuellt pga att lim blöter ner trä på typ ena sidan men inte andra men jag vet inte för jag har upplevt att alla bitar är mycket plana.

Tycker i alla fall att det är konstigt att det är snett på det här viset för märk väl, det går inte ens att såga snett med riktig cirkelsåg hos proffs!

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu är det nära!

En dag till och allt är limmat.

På onsdag skall jag börja slipa.

En liten besvikelse är att att det uppstått två direkt sneda kanter på nästan 2mm och det tycks bero på att han som sågade upp grejerna råkade såga lite snett, jag har i alla fall inte limmat snett har jag kommit på :)

Så mina högtalare kommer inte bli helt raka men vem bryr sig?

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32739
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Så mina högtalare kommer inte bli helt raka men vem bryr sig?
:humf:

Du kämpar så, lägger oändlig massa tid att göra skisser och ritningar och att övertyga andra hur bra det ska bli och så slutar det ofta med ..... "good enough".
Jag blir fan desperat när slutresultatet inte blir 100 eller 99 i alla fall.
Skriv svar