Renovering av Yamaha KX1200 kassettdäck
Postat: 30 september 2019, 22:07:19
Hej!
Jag drar igång ett nytt projekt även om detta är ganska mycket på sikt.
Runt 1987 köpte jag mig ett Yamaha KX1200 kassettdäck.
Jag valde mellan Yamahan och Nakamishi Golden Dragon som jag än idag kommer ihåg att den hette.
För mig var det dock ett enkelt val för Yamahan kostade runt 5k medans Nakamishin kostade runt 10k.
Så det blev Yamaha KX1200.
Den var mycket bra och hängde med länge men mot slutet förstod man en akilleshäl, kapstanaxlarna var alltid på dvs mekaniken slets i onödan, tror att jag i princip hade den på från det jag kom hem tills jag gick och la mig, snittar väl iaf 6h om dan i runt 20 år och min KX1200 la således fullständigt av i mitten av 2000-talet.
Kassettband, nej det är knappast så populärt idag men det är kul
Min favorittyp av band är Krom-band för även om Metall-band sades vara bäst så tyckte jag att dom tuggades lättare.
Ett tag hade jag två KX1200 där den ena var silver och den andra svart (originalet), jag fick nämligen den av silver av en vän som jag tyvärr tappat kontakten med men jag fick den i ett läge där den svartas mekanik var helt utsliten.
Tanken då var att göra en swap av hela mekaniken (för jag gillar den svarta bäst) men jag orkade aldrig det samtidigt som det plötsligt blev dags för en tvångsmässig flytt där jag hastigt bestämde att den svarta skulle kastas ty mekaniken i den silvriga var helt okej sånär som på att den tuggade band för tryckrullarnas gummi var uttorkat.
Tänkte att det fixar jag nån dag.
Så nu verkar den dagen ha kommit för jag har fått lust att renovera den silvriga.
Nåt rätt osannolikt i dagens tider är att svalander faktiskt svarvar, eller på annat sätt fixar, nytt gummi på tryckrullar visserligen till det fascila priset om 300 spänn men det går att få hjälp med detta 2019!!
Min Yamaha har visserligen tre tonhuvuden (ett vanligt tonhuvud, ett inspelningshuvud och ett raderhuvud) men den har bara två tryckrullar där vardera kapstanaxel-diameter är olika för att undvika resonans, det ni
Fler saker av gummi lär finnas och allt vill jag byta.
Fast jag håller på med så mycket saker så detta kommer alltså att dröja, men att ta in den från förrådet och koppla in den kan man ju alltid göra.
Aropå det så har jag bestämt mig för att modda däcket med en vipp-brytare som sätter på och av strömmen till kapstanmotorerna, här skall inte slitas ut mer saker i onödan!
Och vips får man en VU-meter på köpet
MVH/Roger
PS
Har tankat ner service-manualen härifrån: https://www.hifiengine.com/manual_libra ... 1200.shtml Där kan Ni också se hur däcket ser ut. Här har Ni sedan Svalanders härliga möjlighet till renovering av gummihjul: https://www.svalander.se/shoppen/reserv ... -gummihjul
Jag drar igång ett nytt projekt även om detta är ganska mycket på sikt.
Runt 1987 köpte jag mig ett Yamaha KX1200 kassettdäck.
Jag valde mellan Yamahan och Nakamishi Golden Dragon som jag än idag kommer ihåg att den hette.
För mig var det dock ett enkelt val för Yamahan kostade runt 5k medans Nakamishin kostade runt 10k.
Så det blev Yamaha KX1200.
Den var mycket bra och hängde med länge men mot slutet förstod man en akilleshäl, kapstanaxlarna var alltid på dvs mekaniken slets i onödan, tror att jag i princip hade den på från det jag kom hem tills jag gick och la mig, snittar väl iaf 6h om dan i runt 20 år och min KX1200 la således fullständigt av i mitten av 2000-talet.
Kassettband, nej det är knappast så populärt idag men det är kul
Min favorittyp av band är Krom-band för även om Metall-band sades vara bäst så tyckte jag att dom tuggades lättare.
Ett tag hade jag två KX1200 där den ena var silver och den andra svart (originalet), jag fick nämligen den av silver av en vän som jag tyvärr tappat kontakten med men jag fick den i ett läge där den svartas mekanik var helt utsliten.
Tanken då var att göra en swap av hela mekaniken (för jag gillar den svarta bäst) men jag orkade aldrig det samtidigt som det plötsligt blev dags för en tvångsmässig flytt där jag hastigt bestämde att den svarta skulle kastas ty mekaniken i den silvriga var helt okej sånär som på att den tuggade band för tryckrullarnas gummi var uttorkat.
Tänkte att det fixar jag nån dag.
Så nu verkar den dagen ha kommit för jag har fått lust att renovera den silvriga.
Nåt rätt osannolikt i dagens tider är att svalander faktiskt svarvar, eller på annat sätt fixar, nytt gummi på tryckrullar visserligen till det fascila priset om 300 spänn men det går att få hjälp med detta 2019!!
Min Yamaha har visserligen tre tonhuvuden (ett vanligt tonhuvud, ett inspelningshuvud och ett raderhuvud) men den har bara två tryckrullar där vardera kapstanaxel-diameter är olika för att undvika resonans, det ni
Fler saker av gummi lär finnas och allt vill jag byta.
Fast jag håller på med så mycket saker så detta kommer alltså att dröja, men att ta in den från förrådet och koppla in den kan man ju alltid göra.
Aropå det så har jag bestämt mig för att modda däcket med en vipp-brytare som sätter på och av strömmen till kapstanmotorerna, här skall inte slitas ut mer saker i onödan!
Och vips får man en VU-meter på köpet
MVH/Roger
PS
Har tankat ner service-manualen härifrån: https://www.hifiengine.com/manual_libra ... 1200.shtml Där kan Ni också se hur däcket ser ut. Här har Ni sedan Svalanders härliga möjlighet till renovering av gummihjul: https://www.svalander.se/shoppen/reserv ... -gummihjul