AC-styrning av borrmaskin medels timer-hölje

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: AC-styrning av borrmaskin medels timer-hölje

Inlägg av Spisblinkaren »

Vilket, ursäkta uttrycket, jäva bra förslag :D

Jag tackar för detta!

MVH/Roger
PS
4538 har jag nyttjat sedan 90-talet när jag fick en ritning på en mycket enkel piratdekoder som en klasskompis hade tänkt ut, man kan således nästan säga "att jag inte tänkte på det" :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: AC-styrning av borrmaskin medels timer-hölje

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu caddat ihop ett testschema med YD1150's briljanta förslag.

Kan bli spännande :)

En liten nackdel är att det inte är "äkta" DC-styrt ty den kommer styras med potentiomneter ändå, skillnaden mellan denna och originalstyrningen är dock att potten sitter lågspänd!

En, ursäkta mig, jävligt stor skillnad om man vill leka med grejerna!

Dessutom, DC-styrning kan i värsta fall fås mha en digitalpotentiometer.

Ska bli kul att provbygga denna, mäta lite och kanske tom lära sig lite :)

För som sagt, jag har ALDRIG sysslat med varesig thyristorer elle triacs.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: AC-styrning av borrmaskin medels timer-hölje

Inlägg av Spisblinkaren »

Kom på att 4000-serien suger på att leverera ström (typiskt max +/-0,5mA) så jag blir nödgad att nyttja en liten trissa för ändamålet (dvs styra 5mA).

MVH/Roger
PS
EDIT: ny bild som bara skiljer sig vad beträffar pins
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: AC-styrning av borrmaskin medels timer-hölje

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har börjat bygga ovanstående test-uppkoppling för min KDR.

Jag bygger den på en bit plyfa för det blir lite bökigt att hålla koll på den nödvändiga trafon annars.

Jag kör alltså en trafo på 2x15V baklänges (med 12V på ena sekundären) och får då en galvaniskt isolerad 12V där triacen kommer in i bilden.

Triacen kommer sedan bara styra 12VAC genom en liten glödlampa på 12V men allt blir lågspänt styrbart pga triac-opto.

Min tändspänning för Triac tycks vara så låg som runt 2V vilket är under anodspänningen på 12V så detta kan kanske gå.

Men gissa om jag är osäker :D

I alla fall bestämde jag mig till slut för att skippa FW-brygga och bara köra HW ty jag drar mycket lite ström (max 5mA) och det blir enklare med bara två dioder i serie innan glättningskondingen där synk sedan tas emellan dioderna som då alltså pulserar halvvågsmässigt.

Ska bli kul det här och jag tackar YD1150 för det klockrena tipset med 4538 mono-vippa, knepigt egentligen hur benämningar på saker kan få en att inte fatta, vi säger ju FAS när vi egentligen menar TID och vad gör en mono-vippa?

Detta skall bli kul för jag har som sagt aldrig lekt med Triacs förut.

MVH/Roger
PS
Kopplingsdäcket från Kjell hade dubbelhäftande tejp under sig, trafo och pot är smältlimmad, pot fick jag leta efter och det råkade bli en koncentrisk pot för det var den enda jag hade som jag kunde smältlimma, om man säger.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: AC-styrning av borrmaskin medels timer-hölje

Inlägg av YD1150 »

Sen går det bra att styra växelspänning med en tyristor om man sätter den
i en likriktarbrygga, så tyristorn "kortsluter" plus och minus på bryggan.
AC ingångarna kopplas i serie med det man vill styra.
Lite mer komponenter men som nödlösning så fungerar det med. :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: AC-styrning av borrmaskin medels timer-hölje

Inlägg av Spisblinkaren »

Intressant, tack YD1150!

Fast som jag tror mig förstå det blir ju referensen för Terminal1 rätt diffus dvs "DC"-styrningen av Gate blir inte speciellt enkel.

Men som sagt kan jag ingenting om Thyristorer/Triacs så jag borde inte ens yttra mig :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: AC-styrning av borrmaskin medels timer-hölje

Inlägg av Spisblinkaren »

ΦJag har nu preliminär-byggt färdigt hela testsystemet för KDR.

Allt är alltså monterat och alla kablar är dragna dock vill jag alltid "felsöka" mina grejer innan jag kopplar in dom så det är vad jag kommer göra i morgon, jag har lärt mig denna försiktighet i samband med alla mina rörförstärkarbyggen men kommit på att det är bra även vad gäller svagström, rätt trevligt ju att åtminstone tro att man kopplat rätt på mer än en höft.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: AC-styrning av borrmaskin medels timer-hölje

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag har jag felsökt och slagit på spänningen.

Lampan lyser då men intensiteten går ej att reglera.

Med dom primitiva instrument jag har vid matbordet (AVM) så kan jag konstatera att det går ström genom optokopplarens LED, så långt är det riktigt.

Osäkert är dock hur mono-vippans signal ser ut och om den ens fungerar, oscilloskop krävs!

Jag har ett till oscilloskop (Kenwood CS1021) som jag lurar på att ta fram och ställa på köksbordet, oscilloskopet blev dock lite skadat pga en flytt med kallförråd så vridomkopplarna behöver smörjas med kontaktsprej som dock är gjort en gång tidigare men då hjälpte det inte (och jag tvingades köpa ett nytt oscilloskop), gissar att det beror på att jag då körde kontaktsprej UTAN olja :humm:

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: AC-styrning av borrmaskin medels timer-hölje

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag är lite på G med min AC-styrning (åtminstone den pedagogiska testvarianten).

Jag bifogar en video som visar hur hela övre toppen (0 till pi) kan styras medan den nedre toppen inte påverkas alls.

Jag är osäker på vad detta betyder men eventuellt så kan det bero på att triggpulsen är på 50Hz dvs halvvågslikriktad sinus medans signalen ju också är på 50Hz samtidigt som triggpulser kanske bör komma i avstånd om 10ms för att kunna tända vid rätt ställe?

Nu tänds alltså Triac mellan typ 2ms och 8ms och jag får en ljusstyrka som varierar från hög (2ms) till låg (8ms) men aldrig till noll.

Opto-triac tänder alltså vid positiv flank på fyrkantsignalen och TRIAC tänder då inom pi typ samtidigt som det sägs att TRIACs slocknar vid nollgenomgång fast här gör den inte det utan fortsätter leda vilket få lampan att aldrig riktigt slockna för det närmaste släckt jag kommer är halvvågslikriktning dvs A/2 eller Ue/(sqrt(2).

MVH/Roger
PS
Hoppas videon får plats ty närmare 3,2M...Opto-triac är tänd så länge fyrkantpulsen som driver intern LED är hög, kanske där problemet sitter?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: AC-styrning av borrmaskin medels timer-hölje

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag faktiskt lyckats konstruera nåt som fungerar :D

Bifogar video men skriver inte så mycket mer, information finns i videon.

Kort kan dock sägas att jag blev tvungen att tänka på hur den enklare Josty Kit-byggsatsen fungerar dvs med en DIAC där jag lite tror mig förstå att en diac är som typ två antiparallella "äkta" Zenerdioder DVS dom skapar en hysteres för när triac inte är på och på detta sätt kan triac stänga av sig självt vid nollgenomgångarna som Nerre lärt mig.

Jag däremot började min triac-bana med att sätta på vid triggning (ungefär 30% av Up) och låta triggning vara på ända tills nästa triggning dvs triac fick ingen chas att stänga av sig ty styrsignalen var på både UNDER och EFTER nollgenomgången.

Nu funkar det i alla fall.

Jippi! :)



MVH/Roger
Senast redigerad av Spisblinkaren 15 november 2019, 21:35:36, redigerad totalt 4 gånger.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: AC-styrning av borrmaskin medels timer-hölje

Inlägg av Nerre »

Ja nu verkar du ha fått till det (och nu inser du också antagligen vilka tankevurpor du gjorde tidigare, det brukar vara så att när man väl får det att funka så förstår man vad man tänkte fel innan:) ).
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: AC-styrning av borrmaskin medels timer-hölj

Inlägg av YD1150 »

:bravo: Nu börjar det fungera :tumupp:

Om du tar en komparator som LM311 för nollgenomgången, den har
ju öppen kollektorutgång ifall du behöver dubbel matningsspänning.
Så kan den mata 4538:an med logiknivå noll och Vcc.
Med två halvvågslikriktare så får du ju +/- matning.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: AC-styrning av borrmaskin medels timer-hölje

Inlägg av YD1150 »

En DIAC blir väl lågohmig vid genombrottsspänningen typ 30V.
Då borde spänningsfallet över DIAC vara lågt typ 1V eller så.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: AC-styrning av borrmaskin medels timer-hölje

Inlägg av Spisblinkaren »

YD1150 skrev:En DIAC blir väl lågohmig vid genombrottsspänningen typ 30V.
Då borde spänningsfallet över DIAC vara lågt typ 1V eller så.
Min tanke kring en DIAC var faktisk tvärt om dvs att jag såg den som en dubbelriktad "äkta" Zener som gör att styrsignal till Gate tappas när nollgenomgångarna närmar sig och det var detta tänk som gjorde att jag fick ordning på grejerna, det och det Nerre lärde mig dvs att en Triac släcks (av sig själv har jag precis lärt mig) i nollgenomgångarna där det då gäller att inte förse Triac med Gate-ström, därav Diac TROR jag.

MVH/Roger
PS
Bifogar två ritningar där den ena är på nuvarande FUNGERANDE lösning och den andra är en spekulation över en DC-styrning som jag vet att du kommer ha sunda åsikter om. Projektet är nämligen inte slut här, jag behöver kunna DC-styra det också för jag vill kunna involvera min LDR-bestyckade pedal också, bara som ett produkttänk :) Jo en annan sak, ELFA säljer 100M-motstånd men i det läget skulle nog jag bygga i luften så att typ FR4 inte blir att läcka, enligt Fairchild är det faktiskt ett av problem med extremt höga resistanser, det och varicap:ens läckage (som dock verkar mycket litet).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Spisblinkaren 16 november 2019, 22:54:17, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: AC-styrning av borrmaskin medels timer-hölj

Inlägg av Spisblinkaren »

YD1150 skrev::bravo: Nu börjar det fungera :tumupp:

Om du tar en komparator som LM311 för nollgenomgången, den har
ju öppen kollektorutgång ifall du behöver dubbel matningsspänning.
Så kan den mata 4538:an med logiknivå noll och Vcc.
Med två halvvågslikriktare så får du ju +/- matning.
LM311 med OC var ett trevligt förslag, tack!

Annars har jag faktiskt provat halvvågslikriktning som trigger men det fungerade inte (jag började med att testa det för det kändes enkelt) ty grejen är ju att triggern (läs Gate-signalen) behöver försvinna innan varje halvvågs nollgenomgång och om man då triggar halvvågsmässigt får man ingen ny trigger vid den andra periodhalvan, typ.

MVH/Roger
Senast redigerad av Spisblinkaren 16 november 2019, 20:46:33, redigerad totalt 3 gånger.
Skriv svar