AC-styrning av borrmaskin medels timer-hölje

Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: AC-styrning av borrmaskin medels timer-hölje

Inlägg av Nerre »

Njäe, jag tittade inte så noga på din konstruktion, men antagandet att den släcker när LEDen inte lyser är alltså fel.

Om du tittar på hur kurvorna ser ut på sidorna jag länkade till tidigare så ser du att efter att den tänt så är den påslagen resten av sinusvågen tills det blir noll.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: AC-styrning av borrmaskin medels timer-hölje

Inlägg av Spisblinkaren »

Fast då borde jag väl kunna tända alla vinklar mellan 0 och 90 grader i alla fall?

Jag menar, triac måste ju i alla fall få en tändpuls av opto-LED och att den sen inte släcker vid samma "komparator-punkt" (dvs på andra sidan sinus) må vara hänt.

Medelvärdet av en halvperiod kan annars räknas ut enligt (skriver ner detta för egen räkning):

\(U_{dc}=\frac{A}{2\pi}\int_\beta^{\pi}sin(\alpha)d\alpha\)

dvs

\(U_{dc}=\frac{A}{2\pi}[-cos(\alpha)]_\beta^{\pi}\)

dvs

\(U_{dc}=\frac{A}{2\pi}[(-cos(\pi))-(-cos(\beta))]\)

dvs

\(U_{dc}=\frac{A}{2\pi}[1+cos(\beta)]\)

Om nu tändvinkeln (beta) är 90 grader (och det INTE släcks på nervägen) så är medelvärdet (på den positiva sidan, om man säger) A/2pi.

Observera att medelvärdet hos en halvvågslikrikatad signal är A/pi MEN om vi tänder på toppen så är det ju rätt klart att det nya medelvärdet blir hälften.

Eftersom jag preliminärt inte kan släcka på "nervägen" så blir min MINSTA spänning A/2pi eller Ae/(sqrt(2)pi) dvs 230V/(1,4pi)=52V.

Jag har sedan ganska länge en "stegtrafo" (110V respektive 55v ut som enda val) och min borrmaskin snurrar perfekt på 55V!

MVH/Roger
PS
En AVM/DVM mäter egentligen inte AC utan likriktat DC, en helvågslikriktad signal har medelvärdet 2A/pi och det är det man detekterar i billigare instrument medans en ren sinussignal har effektivvärdet A/sqrt(2), man löser alltså detta genom att lägga på 11% på det likriktade medelvärdet för att få RMS av sinusen (läs (A/sqrt(2))/(2A/pi)=pi/(2sqrt(2))=1,11). Så mitt resonemang är nog inte helt felaktigt när jag blandar in DC-beräkningar i AC-beräkningar.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: AC-styrning av borrmaskin medels timer-hölje

Inlägg av Nerre »

Du kan tända alla vinklar mellan 0 och 180 grader t.o.m. Om du bara kör till 90 grader så blir det ju max 50% dimmning.

Men 90-180 grader är lite svårare att få till.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: AC-styrning av borrmaskin medels timer-hölje

Inlägg av Spisblinkaren »

Sant men nu är jag på g med en ny ide'.

Tack vare dig har jag lärt mig lite om triacs, mer än vad jag hann/orkade läsa faktiskt.

Speciellt det där med att den slocknar vid nollgenomgång hade jag inte koll på.

Jag har dock lite hört det förut för länge sedan så jag tror på det.

På dom premisserna har jag designat om min KDR.

Jag nyttjar nu två kaskadkopplade LP-steg för att fixera fasförkjutningen till c.a -135 grader.

Detta gör att jag kan nyttja komparator på filter-flanken för att tända triac.

Jag är dock mycket osäker på detta men vet att fasen är negativ och TROR man då kan skriva f(wt+alfa) dvs filtrets utsignal börjar vid wt=-alfa dvs filtret är förskjutet "fysiskt" åt vänster vad beträffar tidslinjen.

Jag har faktiskt aldrig riktigt fattat det här men det blir rätt tydligt att en funktion, f(x-k) säger vi, upprepar sig vid x=k dvs FRAMÅT på tidslinjen så om fasen är negativ så måste "paketet" komma före signalen (dvs förskjutas åt vänster).

Slutligen skall sägas att uträkningen ovan är lite felaktig, vi tittar ju över en hel period (2 pi) och likriktarmässigt har vi då två likadana pulser.

Avser man medelvärde blir det enkelt att justera, bara multiplicera med två.

Avser man effektivvärde måste man dock tänka på "areor som tas roten ur" dvs man måste multiplicera med roten ur två.

Satt på bussen idag och räknade ut medelvärde och effektivvärde för de vanligaste signaltyperna:

Halvågslikriktad sinus, medelvärde:

\(U_{dc}=\frac{A}{2\pi}\int_0^\pi sin(\alpha)d\alpha\)

som blir A/pi ty integralen över en halv period sinus är alltid 2, observera att jag har "fuskat" genom att multiplicera med två istället (se nedan) för att integrera hela perioden men den integralen blir noll ty lika mycket "plusarea" som "minusarea".

Helvågslikriktad sinus, medelvärde:

\(U_{dc}=2*\frac{A}{2\pi}\int_0^\pi sin(\alpha)d\alpha\)

som blir 2A/pi, dubbla värdet helt enkelt.

Helvågslikriktad sinus, effektivvärde:

\(U_{rms}=\sqrt{\frac{A^2}{2\pi}*2\int_0^\pi sin^2(\alpha)d\alpha}\)

där 2:an står för två lika stora "areor", således

\(U_{rms}=\sqrt{\frac{A^2}{2\pi}*2\int_0^\pi \frac{1}{2}[1-cos(2\alpha)]d\alpha}\)

Integralen kan räknas ut som

\(I=\frac{1}{2}[\alpha-\frac{1}{2}sin(2\alpha)]_0^\beta\)

där beta i det här fallet är pi vilket ger

\(I=\frac{1}{2}[(\pi-0)-(0-0)]\)

så integralen är pi/2 dvs effektivvärdet blir A/sqrt(2)=Ue.

Halvvågslikriktad sinus, effektivvärde:

\(U_{rms}=\sqrt{\frac{A^2}{2\pi}\int_0^\pi sin^2(\alpha)d\alpha}\)

där 2:an försvinner, således

\(U_{rms}=\sqrt{\frac{A^2}{2\pi}\int_0^\pi \frac{1}{2}[1-cos(2\alpha)]d\alpha}\)

pga att gränserna inte har ändrats så är integralen återigen pi/2 men tvåan har försvunnit dvs effektivvärdet blir A/2 (=FW/sqrt(2)).

Effektivvärdet (vilket egentligen är det enda intressanta värdet pga "uppvärmningseffekt") är för en thyristorstyrd signal

\(U_{rms}=\sqrt{\frac{A^2}{2\pi}*2\int_{\gamma}^\pi \frac{1}{2}[1-cos(2\alpha)]d\alpha}\)

där

\(I=\frac{1}{2}[\alpha-\frac{1}{2}sin(2\alpha)]_\gamma^{\pi}\)

dvs

\(I=\frac{1}{2}[(\pi-0)-(\gamma-\frac{1}{2}sin(2\gamma)]\)

eller

\(I=\frac{1}{2}[\pi-(\gamma-\frac{1}{2}sin(2\gamma)]\)

om tändvinkeln (gamma) är pi/2 fås I=pi/4, insättning och roten ur ger A/2 vilket inte är så konstigt för dubbla areor av "halva" sinpulser blir ju lika mycket som en sinpuls modell HW.

MVH/Roger
PS
Jag skriver och försöker räkna ut saker mycket och jag gör det dels för att jag tycker det är roligt, dels för att försöka förstå, dels för att dela med mig om nån eventuellt är intresserad. Tror att jag är på G med nåt, eller vad säger du Nerre? :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: AC-styrning av borrmaskin medels timer-hölje

Inlägg av Nerre »

Jag orkar inte sätta mig in i dina formler där. Det finns ju som sagt var hundratals färdiga varianter på lösning, kruxet är om man vill styra det hela från klenspänning istället för att ha isolationen i potentiometer-axeln.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: AC-styrning av borrmaskin medels timer-hölje

Inlägg av Spisblinkaren »

Men det är ju det jag vill.

Styra från klenspänning, alltså.

MVH/Roger
PS
Det var inte meningen att du skulle sätta dig i i alla mina formler, meningen var att JAG skulle få lite koll på DC/RMS samt att folk kanske ändå är lite intresserade av hur man räknar ut sånt (för kan man formelprincipen så behöver man inte memorera).
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: AC-styrning av borrmaskin medels timer-hölje

Inlägg av TomasL »

Jostykit hade en "fjärrstyrd" dimmer med nollgenomgångsstyrning, har du Josty-katalogen hittar du den där, kommer dock inte ihåg vad den hette.

Dimmern styrde via optokopplare.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: AC-styrning av borrmaskin medels timer-hölje

Inlägg av Nerre »

Men dimmer med nollgenomgångsstyrning funkar ju lite annorlunda, där handlar det ju mer om att man bara släpper igenom en viss del av sinushalvvågorna (men att det ändå är "hela halvvågor" som släpps igenom).

Det funkar bra med glödlampor som är tröga, och även värmeelement som oftast är ännu trögare. Men för varvtalsreglering tror jag inte det funkar lika bra.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: AC-styrning av borrmaskin medels timer-hölje

Inlägg av Spisblinkaren »

TomasL skrev:Jostykit hade en "fjärrstyrd" dimmer med nollgenomgångsstyrning, har du Josty-katalogen hittar du den där, kommer dock inte ihåg vad den hette.

Dimmern styrde via optokopplare.
Du har helt rätt Tomas, jag hittade den och den heter AT469.

Den styrs alltså DC-mässigt via en helt vanlig optokopplare på DC-sidan och en del krimskrams som jag inte förstår på AC-sidan.

Fast det verkar inte ha framgått på forumet att jag inte sysslar med att planka andras konstruktioner eller köpa byggsatser :)

Jag råkar ha en AT356 (AC-regulator med pot) men den är nog köpt när jag var tonåring för då var det roligt med byggsatser och att känna blyad lödrök.

Nu är det dock roligt med annat dvs att klura ut lösningar på saker, tycker faktiskt inte ens själva lösningen eller resultatet är så intressant, vägen dit är mycket mer intressant samtidigt som man lär sig otroligt mycket på att tänka själv.

Visst, man springer på nitar men Ni hjälper mig ju så varför inte fortsätta försöka lösa saker själv?

Vem som helst kan ju köpa och bygga ihop en byggsats liksom.

Vad lär man sig av det?

Ingenting!

MVH/Roger
PS
Bifogar en putsad variant av schemat. Osäker på triac-opto och den delen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: AC-styrning av borrmaskin medels timer-hölje

Inlägg av TomasL »

Nja, du behöver ju inte planka, vill minnas att josty hade en hyffsad detaljerad förklaring över hur den funkade.
Bara att läsa på och analysera och göra en egen konstruktion av den.
Jag gjorde det i slutet på 70-talet när jag byggde ett 40-kanaligt ljusbord.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: AC-styrning av borrmaskin medels timer-hölje

Inlägg av Spisblinkaren »

Tipset är naturligtvis inte fel men jag kör hellre med skygglappar :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: AC-styrning av borrmaskin medels timer-hölje

Inlägg av TomasL »

Ja, jag vet, du är ju rogerk8...…...…………..
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: AC-styrning av borrmaskin medels timer-hölje

Inlägg av Spisblinkaren »

:D

Jag har bestämt mig för att provbygga min AC-styrning.

Men jag har strippat den så mycket det går och hoppas samtidigt triacs tänder för så låga AK-spänningar som 17Vp.

Fast jag tror alltså det och satsar på att lekstyra en 12V-lampa.

In med skåpsproberna över lampan bara och man får bekräftelse eller dementi på om man tänkt rätt.

Ska bli kul :)

MVH/Roger
PS
För att leka isolation av högspänd AC och lågspänd AC kommer jag alltså nyttja en vanlig typ 2X12V-rafo där jag bara nyttjar sekundärerna och alltså skickar in 12V på ena sekundären och tar ut 12V isolerat ur andra sekundären på samma sätt som i högspänt fall men här mera safe om man säger.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: AC-styrning av borrmaskin medels timer-hölje

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag fått hem två triac-optos enligt ritning.

Jag har sparat dom i en separat Samla-låda från IKEA där jag tänker samla ihop/plocka hela projektet.

Det skall bli kul att testa detta på "safe-nivå" även om jag är lite orolig för att "anodspänningen" måste överstiga tändspänningen som kan vara uppemot 30V, eller?

Är det inte därför man har Diacs?

MVH/Roger
PS
Resten av komponenterna går att plocka för jag har dom, eventuellt med undantag för Triac MEN jag kan alltid nyttja Triac i JK-byggsatsen, tror jag.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: AC-styrning av borrmaskin medels timer-hölje

Inlägg av YD1150 »

Trigga en monovippa (med variabel tid typ 0,1-9,9 ms) av typen 4528 / 4538 (CMOS)
vid nollgenomgången och en liten "derivator" (med RC ) som gör en "spik-puls" till
triac-triggen. Eller "derivatorn" av andra halvan av 4528 / 38.
Skriv svar