Batteriövervakningskrets med bara två trissor

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Batteriövervakningskrets med bara två trissor

Inlägg av Spisblinkaren »

Detta är inget nytt projekt utan bara ett underprojekt till mitt KRA-projekt.

Min KRA är nämligen inte bara en mono RIAA-förstärkare utan den är också en mikrofonförstärkare.

Just nu kan den dock bara hantera dynamiska mikrofoner vilket är anledningen till att jag nu bygger en tilläggsmodul till KRA som gör så att den skall kunna försörja och hantera elektret-mikrofoner också.

6,3mm-jacket som finns bakpå KRA var dock egentligen aldrig riktigt tänkt för mikrofoner (iom att det finns en brytare med låsbar arm som ger rak respons så var det dock kalkylerat med) utan mer för pickup-matchning.

Som standard belastar jag en MM-pickup med 47k//150pF men man kan vilja belasta med annat vilket 6,3mm-jacket enkelt fixar för när man trycker i en plugg så blir ingångsresistansen hela 1M som sedan bara är att kompensera ner.

KRA är också gjord för att kunna hantera MC-pickuper (-6dB nånstans, dock) och i dom fallen vet jag att 47k//150pF inte passar så bra.

Så min KRA är en mycket flexibel förförstärkare utan att vara direkt krånglig.

Man hade dock kunnat fixa phantom-matningen internt men jag insåg att det blev för krångligt, hellre en extern tilläggsmodul vilket jag nu tänkt bygga.



MVH/Roger
PS
Bifogar ritningen en annan dag, nu ska Ni mest få se min två-transistors batteriövervakningskrets. Videon blev färgmässigt dålig, jag vet inte vad jag gjorde för fel men om man anstränger sig ser man att LED är grön över 7V och röd under 5V. Det roliga med den här konstruktionen är att den är analog dvs ingen komparatorfunktion existerar utan färgen går från röd till rödgrön till grön när 9V-batteriet går från ungefär 5V till 7V. Phantommatningen jag tänkt bygga för elektret-mikrofoner kommer med andra ord bli batteridriven (9V) för det är onekligen en fördel att inte blanda in "högspänd" AC i närheten av mikrofonnivåer.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Batteriövervakningskrets med bara två trissor

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag skissat på realiseringen.

MVH/Roger
PS
Det som jag tror gör att det fungerar är att LED blir en slags spänningsreferens.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Batteriövervakningskrets med bara två trissor

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu klurat till det genom att jag funderar på om inte skärm-ingången kan dras lite mer högimpedivt till jord så att en dynamisk mikrofon skulle kunna anslutas mellan cold och screen, vad tror Ni?

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar