Programmera PROM manuellt

Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Hur programmera PROM manuellt?

Inlägg av Marta »

Bl.a. strökapacitanser och diodsträckor i kretsarna runt omkring garanterar att det inte fungerar. /CE måste låsas till en etta ända tills enhetens drivspänning är pålagd och allt har stabiliserat sig.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur programmera PROM manuellt?

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack för ditt inlägg Marta!

Tyvärr förstår jag inte riktigt vad du säger, förklara gärna mera.
Marta skrev: Bl.a. strökapacitanser och diodsträckor i kretsarna runt omkring garanterar att det inte fungerar.
Om du med det här menar skyddsdioderna i alla digitala kretsar så håller jag inte med för dom blir bara aktuella om spänning in på en ingång är högre än Vdd, här är det alltså precis tvärtom dvs RAM backas med en lägre spänning än Vdd.
/CE måste låsas till en etta ända tills enhetens drivspänning är pålagd och allt har stabiliserat sig.
Låter rimligt även om jag inte förstår problemet i min applikation, ett löst minne har alltså /WE och /CS dragna höga (~3V, Vih@5Vdd~2,4V, vid 5V alltså...), när man trycker i det i skåpets ZIF så kan det hända att /CS och GND får kontakt av typ slumpen/fippel och då blir minnet aktiverat MEN om man då har /WE hög så kommer det i alla fall inte kunna skrivas nåt.

Tycker det låter klockkrent.

Förutom en sak som jag höll på att glömma för vad händer när man stänger av skåpet?

Jo, RAM surplar minst 40mA ur 3V-batteriet och det kommer inte hålla länge som sagt (15mAh).

Tänkte ett tag göra en standby vad beträffar laddning via batterimatningen (12V) och koppla in mig innan huvudbrytaren, dock dras det fortfarande hela 40mA och 12V-batteriets kapacitet på 1,2Ah kommer räcka i bara lite drygt ett dygn.

Kvar finns att man låter batteri-skåpet alltid stå inkopplat i vägg, men som Ni hör...

Så den enda riktigt robusta lösningen jag ser av detta är faktiskt att helt enkelt införa en liten brytare på det batteriuppbackade RAM:et.

Med brytaren kan man då skippa att 3V-batteriet bottenurladdas när skåpet inte används, 3V-batteriet är visserligen ett uppladdningsbart knappcell-batteri men det tar minst 10h att ladda det med typ 1,5mA (jag brukar sätta kapacitet/10 vad beträffar laddningsström).

Så såhär kommer jag köra.

MVH/Roger
PS
Fast jag sätter nog brytaren på plussidan, drygt att rita om ibland :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar