Mina pA

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mina pA

Inlägg av Spisblinkaren »

Du är underbar, Tomas!

Men jag är av precis motsatt åsikt!

Det bästa välljudet människan kan prestera är med hjälp av rör.

Och det finns många som kan skriva under på det.

Fast visst, det är inte jättesmidigt med höga glödströmmar och höga anodspänningar MEN det liksom myset med att det glöder inuti röret tillhör charmen med elektronrör.

Charmen däremot med trissor är ju FULLSTÄNDIGT obefintlig :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Mina pA

Inlägg av TomasL »

En rör-stärkare kan aldrig någonsin producera HiFi, pga dess defekter, däremot producerar den ljud som vissa kan uppfatta som välljud, dock beror detta på rörens egenskaper med kompression när de styrs ut, vilket man brukar kallar för distorsion mm.
För min del, en HiFi stärkare varken tillför eller fråntar något ur ljudbilden, dvs 100% neutral, och det går inte att uppnå med en rörstärkare, däremot går det att uppnå med en väldesignad transistorstärkare.

Att det glöder, eller brinner vitt när rören överbelastas, tja trivsel, kanske.
Föredrar att kunna dra på fult utan klipp och distorsion, även i de djupa puka-slagen, utan att riskera att kalla på brandkåren.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Mina pA

Inlägg av TomasL »

Personligen föredrar jag riktiga Klass-A slutsteg, som i min egen Hitachi 5700, vilken ger en fullständigt ren frekvensgång upp till någonstans runt 100-200 kHz, även vid full utmatning.
Och nej, det är naturligtvis inget rörsteg, utan MOSFET
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Mina pA

Inlägg av HUGGBÄVERN »

En bra förstärkare är alltid bättre än en dålig. Det är inte ALLTID så att rörförstärkare eller transistorförstärkare eller klass A eller AB eller B eller D är bäst. Och givetvis gäller generellt det motsatta; en viss topologi är helt enkelt inte bäst bara för att orsaker.

När Roger säger att en rörförstärkare är enkel (enklare) stämmer det i många stycken. Det finns rör som låter sig ensamma ha tillräcklig pondus att driva högtalare, och förstärkare med ETT linjärt förstärkarelement torde ha större chanser att ”låta bra” än en förstärkare med 20-30 olinjära element.

Å andra sidan finns det enkla (få element) transistorförstärkare med; Huggbävern har att bygga klart en förstärkare med en FET-trissa per kanal (och en rör-triod på ingången för att garantera full utstyrning. Priset är en stor kylfläns.

Samtidigt ska vi komma ihåg att koppling förstärkare/högtalare är nog så viktiga. Många vittnar om att massa effekt är inte tillräckligt, utan dämpfaktorer och annat spelar stor roll. Kan man lugnt driva en högtalare med någon enstaka Watt är det kanske överkill att brassa på med 100W.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Mina pA

Inlägg av opampen »

rogerk8 skrev:Provade taggbricka-lödöra-bricka men vet Ni vad?

Det blev faktiskt sämre!

Det som blev sämre var att lödörat ändå vred sig samtidigt som det, naturligtvis, blev svårare att efterjustera lödörats position.

Så det är tveksamt om jag kommer anamma denna approach i min nästa revision av pA.

MVH/Roger
Aj, då säger du det!? Det var ju synd!
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Mina pA

Inlägg av opampen »

rogerk8 skrev:Du är underbar, Tomas!

Men jag är av precis motsatt åsikt!

Det bästa välljudet människan kan prestera är med hjälp av rör.

Och det finns många som kan skriva under på det.

Fast visst, det är inte jättesmidigt med höga glödströmmar och höga anodspänningar MEN det liksom myset med att det glöder inuti röret tillhör charmen med elektronrör.

Charmen däremot med trissor är ju FULLSTÄNDIGT obefintlig :D

MVH/Roger
Jag kan skriva under på också!

Roger, du har rätt!

Det är lättare att få en rörförstärkare att låta bra jämfört en transistor dito!

Rören i sin enkelhet och mer passande distorsion för våra öron är överlägsen! Har lyssnat på rörförstärkare med bara några få rör som har låtit fantastiskt bra! Försök att gör en bra transistor förstärkare med tre transistorer!

P.g.a. rörens annorlunda distorsion kan man styra ut rören betydligt mer än transistorer. Vilket gör att man kan klara sig med färre rör.

Utgångs trafon är i regel inte något problem om den görs på rätt sätt.

Vill man slippa den stor utgångs trafon kan man parallell koppla flera rör för att få ned rörens höga utgångimpedans.

Självklart beror själva konstruktionen på hur ljud kvaliteten blir men det gäller ju rent allmänt och är en annan fråga!

Bra jobbat Roger! Gillar dina förstärkare!
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Mina pA

Inlägg av TomasL »

Hur fasiken kan du påstå att distorsion är bra???
En bra stärkare lämnar ljudet helt opåverkat, allt annat är ren skit.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Mina pA

Inlägg av opampen »

Har inte sagt att distorsion är bra!

Skrev att den distorsion som en rörförstärkare avger är en annan distorsions typ jämfört med transistorer.

Våra öron är mindre känsliga för den typ av distorsion som en rörförstärkare åstadkommer!
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Mina pA

Inlägg av opampen »

Tomas L: Alla förstärkare lämnar alltid distorsion mer eller mindre! Att rör har en annan typ av distorsion som jag nämnde tidigare. Detta är elementär kunskap!

Har aldrig påstått att den är distorsionsfri! Men annorlunda!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mina pA

Inlägg av Spisblinkaren »

opampen skrev:Har inte sagt att distorsion är bra!

Skrev att den distorsion som en rörförstärkare avger är en annan distorsions typ jämfört med transistorer.

Våra öron är mindre känsliga för den typ av distorsion som en rörförstärkare åstadkommer!
Håller helt med dig opampen!

Fast jag kan, med hjälp av superx, ha kommit på att den sköna överstyrningsdisten (som ingalunda är skön vad gäller trissor i komplementära steg :D ) faktiskt inte beror på rören utan på utgångstrafon!

Därför håller jag på och bygger en gitarrförstärkare med två N-FET:ar som slutsteg i push-pull nyttjandes utgångstrafo.

CPMS håller på och kapar upp FR2 för bobiner, sen skall jag nyttja min hemmabyggda lindningsmaskin (KWM) och linda utgångstrafos :)

MVH/Roger
PS
Observera att ovanstående gäller överstyrningsdistorsion, även innan överstyrning distar dock rör och transistorer på olika sätt där rör (eventuellt mest pentoder ty mer udda övertoner har jag fått lära mig vilket samtidigt är dom som blir kvar vid push-pull och utgångstrafo) distar mer angenämt för örat.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Mina pA

Inlägg av opampen »

Du har så rätt Roger!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mina pA

Inlägg av Spisblinkaren »

Det går framåt med mina pA.

MEN det går med snigelfart, suck!

Bifogar några bilder.

MVH/Roger
PS
Idag har jag lött ihop anoderna hos 5 par 1N4007, ett par orkade jag installera i min ena KRA. 1N4007-dioderna är för övrigt tacksamt donerade av Lasp.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Mina pA

Inlägg av opampen »

Ja, men så trevligt!

Bra med jordplan!

1N4007 är ett bra val. Det är väl 700 V. den klarar? Då finns det marginaler.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mina pA

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack opampen!

Dom tål tom 1000V!

Lite skumt med spänningståligheten när det gäller 1N400x-serien faktiskt, kollade senast igår vad som gäller och ungefär såhär ser det ut:
1N4002: 100V
1N4003: 200V
1N4004: 400V
1N4005: 600V
1N4006: 700V
1N4007: 1000V

Ta inte detta för fakta, bara på ett ungefär.

Vad man ser är i alla fall att för låga nummer där är spänningståligheten typ 100V mindre än sista siffran X 100V medans vid högre nummer så är spänningståligheten större än sista siffran X 100V.

Fjantigast av allt är att vad tusan skall jag med 1N4002 till när det finns 1N4007? :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mina pA

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har kikat lite på tillsatsmodulen (KHD) för DC-glöd och även funderat hur jag samtidigt skall få plats med en liten PA-modul för en av mina pA (KCA).

Jag har haft tänket att när man vill lyssna i lurar så vill man inte lyssna så mycket på brum så då hade jag tänkt införa en likriktning av glöden mha KHD, detta gäller även mina RIAA-steg (KRA).

Dock är modulen, om än ganska kompakt och liten, stor så att det stör.

Så jag beslutar nu att ALLA pA faktiskt kommer bestyckas med mittappad AC-glöd vilket OTROLIGT nog ändå innebär typ -60dB relativt Vh på 12V dvs 12mV nånstans i störning vilket är fantastiskt med tanke på att 12VAC ligger nån bråkdels millimeter ifrån ett galler, helt otroligt vilken brumundertryckning man ändå kan få med enkel ren AC!

Så jag kommer köra på det för jag älskar som sagt enkelhet.

Vem bryr sig egentligen om det brummar lite, lika charmigt som när det sprakar lite hos vinylskiva tycker jag!

MVH/Roger
PS
Är nästan klar med den simulerade andra lindningen (två dioder med anoderna mot varandra direkt över den enda lindningen), två pA kvar att installera dom på. Kör babystep-metoden så det går i snigelfart MEN det går framåt!
Skriv svar