Sortering av gåva från MattisLind

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från MattisLind

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu gått in och sorterat kretsarna i nummerordning.

Mitt gamla kära Excel97 busade dock så det blev till att mer eller mindre sortera manuellt.

Men nu ligger kretsarna i (lådvis) nummerordning och jag har dessutom märkt bl.a de båda SRAM för flytt till skåp4 som jag planerar köpa snart där mina (fåtaliga) obskyra kretsar som legat och skräpat länge kommer att förenas med de fina kretsarna från cosmox och de fina kretsarna från MattisLind.

Fast nästa steg kan bli att jag inventerar mitt HCT-förråd.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från MattisLind

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu kommit på vad 74C93 är för nånting men jag kom inte på det förrän jag elektriskt testade den!

1) Det är INTE 4093 (Quad 2-Input Schmitt NAND)
2) Det är INTE 7493 (fast det är nära för den är också en 4-bit binary counter)
3) Det ÄR en C93 där C't inte kan bytas mot nån annan bokstavskombination typ HC/LS osv.

7493 och 74C93 skiljer dock egentligen inte så mycket för de är båda 4-bit binary ripple counters MEN benkonfigurationen är HELT annorlunda!

Mycket knepigt inkonsekvent för tittar man på den krets jag har så står det tydligt stämplat 74C175 OCH CD40175 på kretsen så det här verkar vara lite av en djungel :)

Ibland är alltså 74Cxxx=40xxx, ibland är det inte det utan C är en helt egen "familj" som alltså liknar 74xxx utom vad gäller benkonfiguration.

Lite kul i alla fall att se hur frekvensen halverades när jag bara nyttjade en T-vippa i kretsen, tydligt tecken på att kretsen fungerar och detta trots att jag nog överbelastade den en del för till exempel ligger inte matningen på 7/14 längre utan MITT på kretsen, har aldrig hört talas om sånt och när jag virar virar jag alltid matningen diagonalt utan att tänka men tydligen måste man vara lite försiktig ibland.

MVH/Roger
PS
74C93 har till exempel matningen på 4/11 (+/-) medans 7493 har matningen på 5/10 annars gör dom alltså samma sak :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från MattisLind

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu ska Ni få se på grejer!

Bifogar en bild med en massa CMOS-kretsar som MattisLind fått tag på men som han inte vill ha för han tycker TTL är bättre än CMOS (och jag är nog, lite sent påtänkt, benägen att hålla med honom :D )

Så då har han bestämt sig för att, dessutom fraktfritt, skicka dom till mig, kan Ni fatta vad generöst?

Idag har jag börjat ta tag i sorterandet med att bara sortera dom lösa kretsarna samtidigt som sorterande av CMOS logikkretsar idag är en baggis för mig för jag har ju färdigkonfigurerade Raaco-skåp för HC/HCT/4000 (och dessutom lite LS, väldigt lite 7400 och ännu mindre av mer obskyra TTL-familjer, men MattisLind har redan fått det han önskade ur dom familjerna).

MVH/Roger
PS
Betyder HCF nåt särskilt? Kan det vara "Fast" HC, eller betyder det nåt alls likt CD/TC framför 4000-serien? Jag bifogar också en bara påbörjad liten excel-lista över dom kretsar jag hitintills sorterat.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från MattisLind

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag hittade en logikkrets av "familjen" HCF hos Mouser (HCF4093), och av matningsspänning och Tpd att döma betyder HCF CD/TC dvs 4000-familjen.

Då vet jag det, in i 4000-skåpet med er bara :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från MattisLind

Inlägg av Spisblinkaren »

Så, nu var det färdigsorterat.

Jag är mycket nöjd, läser nästan 20 olika kretsar som jag i princip inte hade innan.

Jag har inte orkat dokumentera full koll på detta men jag lovar att fler än hälften av "nollorna" verkligen betyder noll.

Med andra ord blev denna fantastiska gåva ett mycket trevligt och bra komplement till min samling!

Stort tack MattisLind!

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från MattisLind

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu sammanställt en lista på alla fina kretsar jag fått av MattisLind.

Jag har något mödosamt lagt till beskrivningar och sorterat listan efter både typnummer och sökord.

MVH/Roger
PS
Jag har dessutom anpassat formatet till mina gamla listor så nu ska det bara vara att kopiera in kolumnerna i den gamla listan som jag sen får printa ut på nytt och stoppa i alla plastfickor jag har hängandes under mina Raaco-skåp. Så för mig är det inte helt klart :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från MattisLind

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag pusslat ihop MattisLind-listan med mitt lagersaldo vad gäller CMOS.

Bifogar en lista som får bli min absolut sista lisa angående detta (suck, säger jag bara :) )

MVH/Roger
PS
Vissa fack i mina Raaco-skåp för CMOS huserar LS, detta är pga prioritetsordningen HC/HCT/LS där jag har lagt i LS i skåpet för att typ ta vara på "funktionen". Det är ju bättre att ha funktionen än att inte ha några kretsar alls.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar