DIY BiMOS Schmitt Oscillator

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

DIY BiMOS Schmitt Oscillator

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Detta är inget nytt projekt utan ett underprojekt till min strömsnåla AM-mottagare (KAM) där jag avser bygga en ny sändare för den gamla vill jag behålla som referenssändare.

Så först måste jag skapa en oscillator och sedan en drivkrets för nån spole på kärna, jag finner det mycket intressant angående på hur många olika sätt man kan sända saker och hur man kanske kan effektivisera det samtidigt som jag upptäcker att det många gånger inte går utan rätt drastiska åtgärder.

Jag envisas med 9V-batteri till nästan alla mina konstruktioner men kör man ordinärt 9V-batteri så kan man inte dra ur så mycket ström, mätte nåt om 2A vid halva spänningen typ nån gång.

Så jag har 2A och +/-4,5V på mig att skapa en supereffektiv sändare.

Lite lustigt är att min referenssändare kör på dubbla 4,5V-batterier (mera kräm) och har en grundtonsreaktans på runt 1 Ohm, jag har mätt små spikar ut till spolen på runt 4V peak och lite slarvigt kan man kalkylera 4^2/2/1=8W som sändareffekt.

Jag tror dock inte på detta för pulserna är mycket smala, d-c är kanske 10%.

Fast duty-cycle (d-c) kanske inte spelar så stor roll i detta sammanhanget, energimässigt gör det ju det ty E=Pt men vad detta eventuellt har med saken att göra begriper inte jag.

Ovanstående spole är på runt 20 varv, maxströmmen är tydligen på 4Ap och då är magnetfältet på 80 Ampere-varv.

Tar jag sedan den nya spolen jag önskar testa så är den på runt 25mH och vid 5kHz så är grundtonsreaktansen på runt 800 Ohm, 4Vp kan då generera 5mA bara och trots att varven är runt 1000 så blir magnetfältet bara 5 Ampere-varv dvs sämre än ovan.

Normalt sett ger ju en spole med många varv ett stort magnetfält men om man inte kan trycka igenom samma eller större ström så hjälper det inte att man har många varv.

Verkar faktiskt som om sändaren redan är optimerad, om inte d-c har betydelse dvs.

MVH/Roger
PS
Jag är väldigt osäker på vad som sänds och tas emot. Är det flödestätheten (B), flödet (BS) eller magnetiska intensiteten (H). Om det är flödet så gäller det att ha stora spolar...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: DIY BiMOS Schmitt Oscillator

Inlägg av JimmyAndersson »

Kul idé!
(Ska läsa igenom mer noga senare.)

Dina projekt ger mig alltid en massa idéer och inspiration. :tumupp: :tumupp:

(Det behövs mer fundera-visa-testa-trådar i forumet. Precis som forumet var i början. Då drogs folk hit som magneter.)


--
Jag måste bara passa på att berätta:
När du var ny medlem och skrev "Knoppson" för första gången, så kände jag igen namnet direkt.
Jag har på något sätt hört namnet Knoppson i något ljud-relaterat sammanhang många gånger innan,
och fastnat för namnet och apparaterna (eller om det är scheman eller artiklar. Jag vet faktiskt inte.)
På något sätt känns det som om jag har läst om det i tidningen MusikerMagasinet, men jag vet inte säkert.

Så på något sätt så var du kändis redan från början. :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: DIY BiMOS Schmitt Oscillator

Inlägg av Spisblinkaren »

JimmyAndersson skrev:Kul idé!
(Ska läsa igenom mer noga senare.)

Dina projekt ger mig alltid en massa idéer och inspiration. :tumupp: :tumupp:

(Det behövs mer fundera-visa-testa-trådar i forumet. Precis som forumet var i början. Då drogs folk hit som magneter.)


--
Jag måste bara passa på att berätta:
När du var ny medlem och skrev "Knoppson" för första gången, så kände jag igen namnet direkt.
Jag har på något sätt hört namnet Knoppson i något ljud-relaterat sammanhang många gånger innan,
och fastnat för namnet och apparaterna (eller om det är scheman eller artiklar. Jag vet faktiskt inte.)
På något sätt känns det som om jag har läst om det i tidningen MusikerMagasinet, men jag vet inte säkert.

Så på något sätt så var du kändis redan från början. :)
Dina projekt ger mig alltid en massa idéer och inspiration. :tumupp: :tumupp:
Detta gör mig mycket glad att höra, stort tack!

När det gäller "under strecket" så förvånar du mig stort!

Hade ingen aning om det!

Fast jag har använt Knoppson ganska länge, skrev typ 100 Wikipedia-artiklar (svenska) för runt 10 år sedan och använde då signaturen Knoppson, kanske därifrån det kommer?

Sen har jag en hemsida med titeln "Knoppson Tube HiFi" men den är inte mer än kanske fem år gammal och har hitintills fått färre än 500 besökare :D

MVH/Roger
PS
Jag gillar diskret elektronik mest, det är till exempel fascinerande att försöka förstå Schmitt-delen i denna krets och varför signalen blir asymmetrisk och hur man skulle kunna få den att bli symmetrisk. Klurade mycket på det under bussresan idag, så när jag kom hem ville jag testa, trodde jag hade fattat men det blev fel :) Det är således märkligt hur svårt det är att förstå när i princip bara två transistorer är inblandade, föreställ dig då hur skickliga till exempel Texas Instruments ingenjörer är när exempelvis en OP kan bestå av upp till 100 transistorer!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: DIY BiMOS Schmitt Oscillator

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu designat om min 4,7kHz-sändare nyttjandes min KBO.

Jag tror dock inte att det kommer att bli nåt bättre men en sak blir bättre, den blir enklare att spika upp på en bräda med mässingsskruvar för den innehåller inga kretsar!

Så även om jag tror att det inte kommer att bli bättre så kommer jag bygga och testa min nya sändare.

Jag fortsätter nu i min KAM-tråd: https://elektronikforumet.com/forum/vie ... 0#p1440770

MVH/Roger

EDIT: Infört motstånd på utgången
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar