Sortering av gåva från Janson1

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från Janson1

Inlägg av Spisblinkaren »

YD1150 skrev:Kan identifiera en diod till dig!
C1740 är en diod från tyska Siemens som
heter SSi C1740, har ett gäng av dem som kommer från skrotade Luxor färg-tv från typ 1973 (+/-) något år. Fanns som likriktare till nätspänningen. Lite onödig information :D
Dioden ser väl ut så här:
https://www.radiomuseum.org/tubes/tube_ssi-c1740.html

BA102 är nog en varicap om jag inte har helt fel. (rättstavningsfunktionen i telefonen vill få varicap till variant :))
Hej YD1150!

Jag blir så glad att du finns på det här forumet för du är nästan den enda som snackar elektronik med mig.

Jag tackar för detta med SSi C1740, ser i radiomuseumets hemsida att den tål 1,5A, tyvärr står dock ingen backspänning men om du säger att dom nyttjades som likriktning av nätspänning så tål dom minst 325Vp.

Jag behöver dom inte, vill du ha dom?

Intressant med BA102, jag har inte kollat upp vad det är för diod än, tänkte ta det efter att jag gått igenom alla säkert 300 småsignalsdioder (Si) där jag inte förväntar mig så många typer faktiskt, mest 1N4148 och nån som jag tror är ekvivalent dvs 1N914, 1N914 har jag för mig brukar ha färgringar modell grå, brun, gul (och fet gul) medans 1N4148 brukar det stå på att dom heter.

Ska bli lite kul att gå igenom dessa samtidigt som det blir mycket tålamodsprövande för jag lär behöva lupp för varje diod :)

Tycker jag kommit på ett rätt schysst system om man inte bara vill slänga sånt man inte kan definiera, lite kul till exempel att ha ett gäng uppenbara Ge-dioder som är odefineierbara för det finns ingen text att se SAMTIDIGT som Ge-dioder väl alltid görs i (genomskinlig) glaskapsel så man har nytta av dom ändå, liksom.

Räknar med en hel del "odef" vad gäller småsignalsdioderna av kisel också.

Jag är mycket inspirerad av min kära farfar som var lumpsamlare men han var det för att dels var han fattig dels fanns det inga ställen på Käringön att köpa saker.

Minns många goa stunder när vi vrakade dvs vi åkte ut till holmarna och tog vara på ilandrivet virke/gods, ibland hittade vi mycket användbara saker som fin olja på dunk men för det mesta vrakade vi ved, när vi kom iland så knackade vi ur all spik och, hör och häpna, till och med rätade ut spiken och tog vara på dom.

Jag är lite sådan än idag, har till exempel svårt att slänga saker, inte ens sopor är enkla att slänga för mig för jag tar till exempel vara på både matjessill-burkar, plastburkar, glasburkar modell ABBA' sill och större glasburkar modell pastasås.

Matjessill-burkar har jag till exempel gjort fågelbord av, plasburkar funkar till att härbärga gamla matrester, ABBA's har jag frön i och större glasburkar har jag till lacknafta och mina penslar :D

Min far och jag kommer inte alls överens, han är slit-och-släng från 40-talet, jag är lumpsamlare :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från Janson1

Inlägg av Spisblinkaren »

Bifogar det sista av min småsignaldiods-sortering.

De sista dioderna har i princip samma mekaniska utseende dvs som en standard 1N4148.

Runt 100st "1N4148"-dioder har hamnat i facket "odef" för de har typ bara en katod-ring som är antingen grön, lila eller vit och det är omöjligt att veta vad det är för diod då men den mekaniska storleken säger typ 1N4148, dvs säg 100mA/100V.

Har dock hittat ett gäng dioder som liknar de originaldioder i Philips Experimentlådor och tack vare dom dioderna (BA217) så har jag fattat hur jag skall läsa färgringarna hos dylika dioder och fått fram det till vad jag redovisar.

Fet ring startar man tydligen med, förresten.

Osäkert om dom kallas BA dock men jag gissar att 1N-dioder nyttjar 4 siffror medans BA-dioder bara nyttjar 3.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från Janson1

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu börjat dokumentera mina dioder.

Bifogar lista.

MVH/Roger
PS
Listan är inte komplett och jag har tillfälligt angett ohittade dioder som NF fastän dom bara är ohittade i min fina diod-databok, jag kommer alltså göra ett försök till på internet innan jag ger upp. Jag har lite efter hand lärt mig läsa databoken viket innebär att jag kommer behöva göra om några poster, till exempel så anger jag numera läckaget vid en viss spänning medans jag i början bara angav läckaget. Jag vill inte ha det så utan läckaget skall anges vid den spänning som läckaget finns och det står i databoken dvs jag måste göra om viss datasökning. Lite extra intressant tycker jag att BA148 är som tydligen har en kapacitans på 4pF vid hela 150V backspänning (dubbelkollat), borde således ha rätt fet kapacitans vid noll backspänning, eller?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från Janson1

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag är nu klar med sorteringen av alla dioder jag så tacksamt fått av Janson1.

Jag hittar inte data på framförallt sex dioder, men det är lite osäkert huruvida dom heter BA eller nåt annat, jag har dock BA217 sen förut i mina Philips Experimentlådor och dom har samma kapsel men för det behöver dom ju inte heta BA...

Jag har sökt en massa på internet men inte hittat de data jag sökt och jag inte kan göra så mycket mer åt detta så jag anser diodsorteringen vara avslutad.

Nästa steg kommer bli sortering av de transistorer jag så tacksamt fått av Janson1, jag börjar med hans transistorer för typnummermässigt är dom färre än transistorerna från cosmox vilket gör att jag lättare får koll på hur pass många fler Raaco-lådor med dito småfack jag behöver skaffa.

MVH/Roger
PS
Kommer en kondensator-sortering till också så småningom för jag har även fått ett antal trevliga sådana av Janson1, samma låda innehåller sedan både RF-kontakter modell förgyllda GSM och transistor/miniatyrrör-socklar som är väldigt roligt att äga :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från Janson1

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag kom jag på en liten finess.

Jag har alltså sorterat hela 24 olika diodtyper [Ge-dioder och neråt i bilden]

Varav 6 är Not Found (de är checkade både map min databok och internet).

24-6=18 dvs samma antal fack som mindre Raaco har (och jag har typ 5st sådana).

Jag behöver stora Raacos för alla transistorer, vore käckt om "menlösa" småsignalsdioder inte upptog en hel sådan så att jag istället kan nyttja den för transistorer.

Min tanke nu är alltså att lägga alla BA-dioder jag inte hittar data på i odef-asken i min lilla diodlåda (18 fack) kallad "Dioder".

På det sättet får jag således loss en 32-facks Raaco för trissor istället och jag misstänker att fler kommer att behövas.

Taktiken är med andra ord att hittar jag inte data på halvledarna åker dom ner i en odef-ask vilket bara är dumt för dom som ser vad jag håller på med och söker en udda halvledare men för mig är det inte dumt, för mig är det smidigt :)

Kul att det slumpade sig som så att jag nu kan lyfta ur användbara dioder till en mindre Raaco för att få loss en större.

MVH/Roger
PS
1N4148 kommer jag flytta in till labbet, jag behöver inte två lagerplatser för dom (speciellt inte för dom ju är så få).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1944
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Sortering av gåva från Janson1

Inlägg av YD1150 »

Data från Siemens lagerkatalog 1972 (!) på dioden SSi C1740:

Ifav = 1,2A (Gränsström vid 45°C)
Urrm = 600V (Spärrspänning)
Ifsm = 100A (Max stötström)
34 ∫i²dt, enhet:(A²*s) (Gränslastintegral)

Lite mer onödig information i sommarvärmen :mrgreen:
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1944
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Sortering av gåva från Janson1

Inlägg av YD1150 »

C1740 är en kiseldiod.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från Janson1

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har korrigerat en aning (tog bort SSi för din diod för C1740 är vad som står på den).

Passade samtidigt på att införa dina tacksamma data för dioden.

Sen har jag putsat lite vad gäller att principen är att det inte skall stå nån enhet i kolumnerna utan bara i headern men i fallet kapacitans vid viss backspänning har jag struntat i det för tydlighetens skull.

Jag är fortfarande väldigt imponerad av BA148 som har 4pF@150V för efter att ha checkat fysiska formler så innebär det i runda slängar 600pF@0V (bara att multiplicera), häftigt!

En normal varicap för FM kan sedan BAY45 vara med sina 5pF@5V vilket ju ger 25pF@0V samtidigt som dioden tål 150V så man kan alltså komma ner under 1pF som min-kapacitans.

Slutligen har jag idag flyttat alla dioder till en mindre Raaco (18-fack).

Fick ett fack över när jag bestämde mig för att flytta 1N4148 till lagerasken (Hylla Lager), det facket döpte jag till "osorterat" där jag fick tänka lite för jag tycker att sådana som jag inte kan hitta data på eller är osynliga kallas "odef", sådana som jag ännu ej letat efter data på och som då bara har udda benämningar som jag inte känner igen hamnar under "övrigt", sådana som jag har data på men inte har nåt fack med eller inte har data på men är av en viss typ (t.ex kraftdioder) hamnar under "div", sådana som jag har data på men inte har nåt fack med men tillhör typ "småsignaldioder" hamnar under "osorterat", har jag inga data på dom hamnar dom under "odef".

Not: Kraftdioder har ingen "odef", enbart "div" dvs där ligger BÅDE sådana jag har data på men inte har nån plats för OCH sådana som jag inte har data på (utan kan bara se på dioden att den tål ström, typ).

Skillnaden mellan "div" och "osorterat" är marginell.

MVH/Roger
PS
Jag kommer INTE lägga varicaps i varicap-facket och detta för att dom ju likt Zener-dioder är väldigt olika i sina parametrar, däremot lurar jag på att lägga C1740 i varicap-facket och döpa om det för då lyfter jag ur lite kända kraftdioder ur "Kraftdioder/div" där det facket kommer att innehålla färre definierade/kända dioder.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från Janson1

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har gjort lite rokad i lådan.

Får inte riktigt ihop det som jag vill.

Men det närmar sig :)

Nu har jag framförallt fyra dioder som jag inte hittar data på, dom ligger främst i BA-dioder_odef även om dom ganska uppenbarligen inte är några BA-dioder.

Jag vill justera det här.

Tror jag flyttar dom till kraftdioder_odef även om en diod bara är av typen DO35.

Bättre att dom ligger där än i BA-dioder_odef som ju inte stämmer på annat sätt än att dom är odefinierade.

Kan dock lägga DO35-dioden i småsignal_odef men då försvinner den i mängden.

Lite är det sedan som så att jag vill avvakta flyttbeslut för Ni har ju visat att Ni hittar saker ibland :)

MVH/Roger
PS
Spana in det här priset för FR1396 som jag dock inte hittar data på (och bara har två av): https://www.littlediode.com/components/FR1396.html
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från Janson1

Inlägg av Spisblinkaren »

Okej kära vänner, jag har nu bytt komponenttyp :)

Jag försöker komma nånstans och den minsta sorteringen jag har är mina fina kondensatorer från Janson1.

Jag har nu inventerat "alla", (nåväl, inte alla för jag har satsat på att samma storlek är samma sak, färre antal än 20 har jag dock räknat för hand).

Jag vet inte om jag orkar skapa den listan i digital form ikväll men det är noterat på papper.

Tänkte lite spåna om min plan för jag vet inte riktigt hur jag skall göra då flertalet värden finns i flera spänningar.

Vad tycker Ni jag ska göra med sånt?

Ska jag bara strunta i det och samla dom i samma fack eller skall jag dela upp facken?

Jag känner för att dela upp facken MEN problemet är att jag kommer behöva två 32-Raaco för att husera alla kondingar.

Kondingarna kommer i en 18-låda och dom facken räcker OM man blandar spänning, blandar man INTE spänning så krävs istället typ två 32-Raaco beroende på värdestart/värdeslut och serie där jag dock tänkt E6 för alla kondingar är inom E6.

MVH/Roger
PS
Många fina kondingar har jag fått, har länge gillat KEMET som gör axiella tantaler, har dock knappt haft några sådana innan men nu har jag ett helt gäng :) Hittade sedan KEMET-liknande kondingar av ett märke jag hajade till av dvs ASHCROFT som för mig lite inspirerar mig i mitt arbete modell fågeln PHOENIX dvs han som reste sig ur askan. Sen har jag nu ett helt stim av förgyllda små RF-kontakter som jag inte har en susning om vad dom kallas för, jag skulle vilja säga "Micro-Strip"-kontakter :D Slutligen har jag nu ett trevligt par med 10-poliga socklar för miniatyrrör och ett gäng transistorsocklar modell TO5 i teflon men mest häftigt är egentligen miniatyr-pentoden 5840 som är en pytteliten RF-pentod (sharp cut-off).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från Janson1

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu grovsorterat mina kondensatorer.

Bifogar en lista på det.

Jag har alltså bestämt mig för att sortera inte bara efter värde utan även efter spänning,

De antal fack den trevliga gåvan från Janson 1 då innebär är runt 40.

MEN jag vill ha system i grejerna dvs att HELA dekader tas med och förutom att hela dekader tas med skall alltså ett gäng olika spänningar tas med.

Jag kommer köra E6 från 15nF till 680uF detta för att jag har 1pF-10nF sedan förut och även 1000uF+.

Grovt räknat har jag 10nF/100nF/1uF/10uF/100uF dvs 5 dekader, 5X6=30 fack MEN detta gäller bara om jag kör ett fack per värde och inte som jag planerar, ett helt gäng fack (med olika spänning) per värde.

Med andra ord räcker inte en enda 32-Raaco för mina fina kondingar, jag behöver två vilket jag kommer satsa på.

För här skall det minsann göras seriöst :)

MVH/Roger
PS
Dessutom får man trevlig helikoptersyn över komponenterna, som det är nu ligger ofta ett gäng feta Kemet över ett stim med dropp-tantaler som man då inte riktigt har koll på att man har. Tyvärr tär detta på mina tillgängliga Raaco-lådor vad beträffar kommande transistorsortering, verkar som jag får kontakta min vän cjonash ännu en gång :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från Janson1

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu gjort ungefär hälften av kondensatorsorteringen.

En 32-Raaco gick åt (som egentligen var tänkt för transistorsortering).

En till 32-Raaco kommer att gå åt innan jag fått sorterat alla kondingar, denna andra Raaco kommer dock preliminärt bara bli halvfull men jag har några luriga ide'er angående RF-kontakterna och teflon-socklarna (miniatyrrör och/eller trissor).

Avser försöka bli klar med den lådan i morgon.

Första lådan är dock nu helt klar, jag har tom märkt den med "Kondensatorer 15nF-22uF E6", jag gjorde det först med hjälp av Dymo men det blev dåligt för texten hamnade under handtaget, sen märkte jag istället lådan med en etikett från AB (Akademibokhandeln), blev mycket bättre.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från Janson1

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu sorterat klart alla kondingar, GSM-kontakter och teflon-socklar.

Lyckades inte riktigt få plats med en enda typ av GSM-kontakt per fack men väldigt nära.

MVH/Roger
PS
Jag har nu bara tre lådor kvar som först och främst inte har alla småfack (A9-1) så jag måste köpa 96st sådana, sen räcker inte 96 fack för alla mina trissor (gissar jag) samtidigt som jag tänkt börja med att sortera TO3 vilket kommer ta upp ungefär en hel låda så att jag bara har två kvar för småsinaltrissorna. Detta kommer inte räcka men om jag ber snällt så kanske jag kan få fler lådor av cjonash :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från Janson1

Inlägg av Spisblinkaren »

Såhär ser mina båda lådor med Janson1-kondensatorer (och GSM-kontakter samt diverse Teflon-socklar plus miniatyrrör) ut i racket.

2 lådor av 10 är alltså klara/bokade.

4 lådor fulla med prefix-sorterade småsignaltrissor.

1 låda full med Philips Experimentlådor EE2004-EE2006.

1 låda full med effekttransistorer (TO3 från cosmox, mest)

2 lådor med vardera 32 askar alltså kvar :)

Kommer inte räcka till alla småsignaltypnumrerna, speciellt inte när jag bara måste ha med suffix också.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från Janson1

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu adderat den makalösa dioden (DPAD5) jag fått av cosmox i dioddokumentet angående Janson1's dioder m.m.

Nu skall den bara fysiskt flytta dit, den får dock inget eget fack utan kommer hamna under "osorterat" pga platsbrist.

Osorterat innehåller bara dioder som jag har hittat data på, resten ligger under odef.

MVH/Roger
PS
Jag hittade lite data på min TAG-tyristor också.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar