Sortering av gåva från Janson1

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från Janson1

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu inventerat alla AC, AF och BC-trissor (modell TO92).

TO92-asken var ganska full så jag fick en del att göra.

Jag har beslutat mig för att även om jag har en del trissor modell en enda så kommer dessa få var sin ask, denna första inventering ger vid handen att mer än 60 askar (läst två lådor) behövs BARA för AC/AF/BC-sorteringen, sen uppskattar jag minst en låda till för de andra prefixen.

Jag har numera två lådor fulla med var sina 32 tomma askar, gissar att cosmox gav mig en hel del olika typnummer också så det är inte orimligt att anta att MINST 4 lådor till behövs.

Kom dock ihåg att jag preliminärsorterar cosmox och Janson1 var för sig, i slutändan när jag är klar kommer jag slå ihop askar med samma beteckning (naturligtvis) MEN så länge jag håller på att sortera vill jag att respektive skall se vad dom skänkt.

Nu ska jag skicka ett PM till cjonash och tigga till mig en HandyBox (4 lådor i rack) till :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från Janson1

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu sorterat vidare och betat av dom flesta typnumrena, uppskattar att jag max har 50st kvar.

Kolumnen "Typ" har tillfälligt lånats till att räkna alla typnummer, kommer upp i 93 just nu.

93+50 är 143st, 32 askar gånger 4 är 128st.

Jag tror inte det är 50 kvar så de normala trissorna från Janson1 kommer att få plats i fyra sorimentlådor a' 32 askar.

Därefter jag dock också cosmox-trissorna att sortera, uppskattar de typnumrena till något flera än Janson1, kanske så många som 200.

Nu kommer dock detta kombineras, det är bara för mina donatorer jag håller isär sorterandet, när allt är färdigsorterat kommer Janson1 och cosmox att förenas och det är stor sannolikhet att en hel del typnummer är samma så 8st sortimentlådor a' 32 askar tror jag kommer räcka.

Just nu har jag faktiskt på sätt och vis 6 lådor, 4 lådor "fulla" med trissor som ska sorteras (och som sedan blir tomma, obs) och två tomma lådor så om jag har mer tur än jag tror kanske mina 6 lådor till och med räcker.

Kul i alla fall att det är få typnummer av Janson1's trevliga trissor kvar att sortera men det är bara kul av den anledningen att jag då kommer vidare och får gjort nåt annat än att sortera saker :)

MVH/Roger
PS
Eftersom dokumentet börjar bli långt så blir också texten liten så jag har valt att hugga vid rubriken "Normala trissor från Janson1" för då blir dokumentet större, de som ändå vill se resten kan tanka hem excel-dokumentet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från Janson1

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu är jag preliminärt klar med för-sorteringen av trissorna jag så tacksamt fått av Janson1.

Vet inte riktigt hur jag skall göra med övriga och odefinierade trissor.

Trots jobbet jag lagt ner på att försöka definiera dom kan det hända att jag bara "snor" deras typnummer och låter dom enda "odef" vara sådana man inte ser typnumret på.

För kör jag på med denna approachen slipper jag (ack vad skönt) definiera mängder med trissor, databoksmässigt tycker jag nästan det är roligt men via internet suger det mycket för att man är rädd för virus när man klickar på obskyra sajt-namn.

Så det lutar åt att jag struntar i att definiera alla (varvid de jag inte hittar data på INTE kommer hamna i odef-asken utan de kommer ändå få en ask med sitt nummer) men kommer köra databoks-köret på dom jag kan, har ändå tre databöcker även om det egentligen är två för ena är en allmän databok med uppemot 100000 trissor och den andra kommer i två delar dvs AC och 2N, typ.

MVH/Roger
PS
Med andra ord kommer jag skita i att internet-söka data på sådana trissor jag inte hittar data på via mina databöcker, skillnaden med ursprungliga tänket blir då mest att dessa trissor INTE kommer hamna i asken "odef" utan får egna askar trots att dom som sagt är odefinierade enligt ursprungliga tänket, lumpsamlaren tar vara på allt :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar