Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Idag hämtade jag ut 2X5kg Logikkretsar på posten :D

Min tanke nu är att jag öppnar inte ens dessa paket förrän jag fått köpt 3st Raaco sortimentskåp (120 fack/st).

Även om jag inte kan fylla alla facken med unika typnummer så har jag nytta av dessa sortimentskåp ändå.

Men min preliminära plan är HC/4000/LS i respektive skåp (nerifrån och upp för dom kommer stå på varandra).

Sen kommer det komma upp en Excel-lista på precis alla logikkretsar jag har, där måttliga mängder kan komma att skänkas till behövande.

Jag har bestämt mig för att i HC-skåpet bara låta HCT komplettera HC och då alltså bara på ett sätt som gör att HC-utbudet blir så brett som möjligt, dvs med stor sannolikhet kommer det bli en hel del HCT över som jag funderar på att skänka bort till en viss person här på forumet och jag har dessutom redan talat om dessa funderingar för honom utan att lova nåt, dock.

MVH/Roger
PS
Det kommer inte hända så mycket mer i denna tråd på ett tag, vill speciellt beställa sortiment-skåpen först men har också annat att göra även om det kliar i fingrarna förstås :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har bestämt mig för att bygga en fyr-fackig låda för krets-rören.

Tänker mig att varje fack är typ 50cm djupt med en 100X100mm stor glugg framåt, sen skulle man kunna skippa lock men jag vill ha lock för då kan man lättare stapla grejer på lådan samtidigt som man når rören framifrån.

Lådan kommer att byggas i 12mm plywood och denna låda vill jag tillverka innan jag öppnar paketen.

Sortimentskåpen behöver dock inte beställas först, det som behöver göras först är en inventering av vad jag har och att jag samtidigt kan sortera de fyra kretsfamiljernas rör (som jag mest antar att jag har) var för sig.

Antalet kretsar jag har kommer sedan bara uppskattas och skrivas in i Excel, jag observerar hur många DIL16 typ som får plats i ett rör och sen använder jag tumstocken.

Nästa steg, Excel-listan :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag skapat ett utkast på hur Excel-listan ska se ut, hojta gärna till om Ni tycker att jag tänker fel.

Listan är enkel men jag fick problem med att kunna skriva "00" (blev bara "0") som för NAND men löste det genom att kopiera värde och format från ett tidigare Excel-ark, jag var mycket bättre på Excel förr.

Min tanke nu är alltså att jag öppnar paketen, räknar sedan hur många DIL16 som får plats i ett fullt rör, skattar sedan mha tumstock (alternativt ögonen, vi får se), skriver in varje typ och antal i Excel, lägger plaströret i avsett fack (HC/HCT/LS/4000), tar nästa rör ur paketet och gör om samma procedur.

När jag är klar markerar jag hela Excel-arket (den "osynliga" knappen längst upp till vänster är käck för ändamålet), går in under Data-rullgardinen, väljer Sortera, konfigurerar och trycker OK.

Sen är det bra att studera vilka typnummer jag har och hur kompletta dom eventuellt är.

Mycket roligt väntas :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2128
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av l2t »

Ska bli spännande att följa :)
/Lars
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Det ska bli både roligt och spännande att inventera vad fasen jag fått av dig (för det är väl ingen hemlighet att jag fick dom av dig?).

Fyrfackig-låda först sen kommer det hända grejer :)

Tänk att logikkretsar kan väga så mycket som 10kg :D

Fast visst, plaströren väger en del.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2128
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av l2t »

Nope, har inget att dölja 8)
Fick väga en liten del itaget eftersom min våg bara går till 1,5 kg.
/lars
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av rvl »

Du skriver '00 så blir det 00.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Okej, jag kom bara inte ihåg hur man gjorde, eventuellt formaterade jag cellen som text.

MVH/Roger
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av MiaM »

Vet inte vad Excel klarar, men bäst vore väl att skriva hela beteckningen i en ruta och ha nån autogrej som överför familj till rutan invid?

Det är ju inte vanligt men dels finns ju 74HC4000-serien och ännu mer ovanligt (nog bara sett från Toshiba tror jag) kretsar som jag tror hette 40HC00 som var 74-serien fast de hette 40 för att antyda cmos... Typ 40HC138 för en 3-8-avkodare o.s.v.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej MiaM!

Ja, vi får se vad jag har fått för spännande kretsar, jag har bara antagit vissa saker.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag modifierat mitt Excel-ark.

Kom på att det vore bra om man kunde sortera så att man fick samma typ av kretsar grupperade.

Så jag har infört en kolumn som jag kallar Sökord, denna kolumn innehåller ett mycket kortfattat ord om kretsen typ NAND2 för 2-input NAND osv.

Jag har nu testat systemet på mina gamla logikkretsar, det visar sig fungera väldigt bra!

MVH/Roger
PS
Om Ni ser att Kretsfamilj är streckad samtidigt som det står ett nummer i Typnummer så betyder det t.ex en 7410-krets dvs en mycket gammal variant av TTL. Jag provade att skriva 74 som Kretsfamilj men det är ju dels underförstått dels rör det till allt. Bifogar min lista både före och efter sortering.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Spisblinkaren »

På bussen idag kalkylerade jag dimensionerna för mina rör med kretsar.

Jag orkar inte rita i Paint för det är både jobbigt, tidskrävande och blir sällan så bra mekaniskt så jag uppger dimensionerna här istället (det är ju dessutom ett mycket enkelt bygge):

1) 12mm plywood
2) Lock och botten: 480X480mm (kvadratiskt så brädgården slipper tänka i onödan)
3) Sidostycken: 100X(480mm-12mm), dessa ska stå ovanpå botten och under locket (stjäl 2*12mm av bredden)
4) Bakstycket ska också stå ovanpå botten och under locket men är 480mm brett (så alla begränsningsväggar blir lika långa).
5) 480mmm bredd hos botten&lock gör att jag kan måtta 120mm*3 för avgränsningsväggarna.
6) Samtliga 5 avgränsningsväggar (inklusive sidostycken) tappar 12mm i bakkant och ska alltså vara 100*468mm

Materialåtgång:
2st 480X480mm
5st 100X468mm
1st 100X480mm

Sen spikar jag ihop grejerna :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av swesysmgr »

rogerk8 skrev:Nu har jag modifierat mitt Excel-ark.

Kom på att det vore bra om man kunde sortera så att man fick samma typ av kretsar grupperade.
Formatera som tabell -> sortera efter kretsfamilj genom att klicka på rubriken är den vanliga lösningen men din version av Excel kanske är så gammal att den funktionen inte finns? Tror den kom med Office 2007.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack swesysmgr men jag har nog redan konstaterat att jag inte har den käcka funktionen.

Dock går det faktiskt lika bra att gå via Data->Sortera, men jag måste medge att denna nya typ av finess är tilltalande.

Samtidigt är det knappast nåt jag kommer "uppgradera" Excel-97 för :D

MVH/Roger
PS
Fast "formatera som tabell", hur gör man det?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag vill förtydliga min tanke med det nya Excel-arket och speciellt kolumnen Sökord.

När jag börjar inventera mina kretsar kommer jag ha noll koll på vad det är för nåt så jag måste använda lupp (börjar bli gammal :D ) och genast skriva in deras Typnummer och Kretsfamilj i Excel vartefter jag räknar dom och skriver in det också, stoppar röret i avsett fack när jag är klar och först därefter tar jag nästa rör och gör likadant osv.

Sen är det bara faktisk funktion kvar som jag tar reda på först när jag inventerat alla och skriver in under Beskrivning och först då skapar jag mina Sökord.

När alla är inventerade på detta sättet kommer Kretsfamilj och Typnummer vara i en enda röra, enda chansen att få ordning är att sortera efter först Sökord sedan Typnummer för då kommer kretsarna samla sig kring deras basala funktion och jag får överblick över vilka Kretsfamiljer jag har av NAND2 osv.

MVH/Roger
Skriv svar