Sortering av gåva från cosmox

Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av swesysmgr »

Montera dem på något slags förstärkande skiva som plywood och sätt tre ovanpå varandra vertikalt på vardera sidan. Med ett par låga stöd längst ner som tippskydd har du en flyttbar mini-industrihylla med 6 st Raaco. Kanske på små hjul också?

Skall du få besök kan du skjuta in den i ett hörn och hänga ett IKEA-draperi eller lång gardin framför :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

Alla som tycker att jag skall köra på med hur Excel sorterar mina kretsar och skapa etiketter utifrån det räcker upp en hand :)

Bifogar filen igen för allmän info.

MVH/Roger
PS
Jag vill nämligen köra igång med etikettskrivandet nu ty alla etiketthållare är mödosamt på plats, återstår bara vilken sortering som är lämpligast.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MattisLind
Inlägg: 738
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av MattisLind »

Jag skrev ju någon gång att jag hade en förteckning över olika Ericsson/Televerket RYT-beteckningar och deras översättning.

Nu har jag hittat den och skannat:

http://storage.datormuseum.se/u/9693552 ... 0-1_R5.pdf

Den är nog inte komplett. Men det är i alla fall bättre än inget.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

Du är helt fantastisk, Mattis!

Stort tack för detta, extremt roligt!

Kollade genast upp mina tre RYT-kretsar (en vet jag är en logikkrets så den ingår inte i Skåp4):
1) RYT 114 002: 2912A-3 (vad nu det är men det är den kommersiella beteckningen)
2) RYT 121 013: 11041 (samma gäller här)
3) RYT 202 100: 7400 (DET vet vi i alla fall vad det är, även om jag indirekt visste att det var en NAND redan innan).

Råkade förresten se att Ericsson har RYT-nummer på 27C512 som är ett klassiskt EPROM, bara som notis :)

MVH/Roger
PS
Jag har letat rätt på listan med dina önskemål och kommer fixa det i samband med att jag fyller skåpet, vill dock att sorteringsordningen skall vara okej men eftersom ingen protesterat så kommer jag köra på som bifogat.

Jag har nu hittat att 2912A är et PCM Transmit/Receive Filter, 11041 hittar jag dock inte.
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2140
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av LeCanard »

rogerk8 skrev:
LeCanard skrev:eller sätta pianogångjärn på dem så att du har ett skåp som går att vika ut/ihop.
Jag svarade inte direkt på det här för jag är fortfarande inte med på vad du menar.

Men det låter intressant.

MVH/Roger
Titta på bilden du publicerade i det sista inlägget den 12:e . Tre skåp i vinkel brevid varandra. Tänk dej att de sitter ihop med gångjärn för att kunna vika/fälla ihop, som ett Z, istället för att stå på hyllor.
Jag vet att det kommer att bygga ut i rummet, men det spar vägg/hyllyta.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag tror jag nu vet vad du menar, tack!

Om alla tre sitter ihop med gångjärn så kan man ju antingen tra ut dom som ett dragspel och få alla på rad, eller så kan man arangera dom som dom står eller så kan man skapa en triangel med Raaco-skåp :)

Har dock ingen riktig plats för det.

MVH/Roger
PS
Fast cjonash förslag med två på höjd tänkte jag aldrig på, "teoretiskt" är det dock fortfarande möjligt att implementera dvs jag kan då husera 6 skåp istället för 3. Men det kommer aldrig att ske, jag är nu mycket nöjd med som jag har det.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu lyckats sortera in alla mina Germanium-trissor.

Tog nästan en hel låda dvs typiskt 30st olika typnummer.

Känns kul!

Jag har även definierat dom men inskrivningen i Excel är MYCKET koncentrationskrävande så det dröjer innan jag orkar göra det MEN jag har hittat en helt magisk Germanium-trissa (AF239) som slår alla andra Si-trissor jag använder i mitt ingångssteg för mitt oscilloskopbygge (KOS).

Bifogar ett par bilder.

MVH/Roger
PS
Nästa steg är att sortera in BC-trissorna MEN jag behöver två hela lådor för det OCH idag fick jag 4 av den vänliga själen cjonash. Hämtade nämligen en "Handy-Box" dvs fyra lådor i ett rack idag. Eftersom jag skissat på att jag totalt behöver 9st lådor för att få plats med alla trissor och jag har 5 tomma just nu (1 full) samtidigt som 4 går loss som prefix-lådor ty deras innehåll försvinner med tiden som sorterandet går framåt så verkar det som om antalet lådor jag har numera räcker.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

Etikett-tillverkning :)

Nyttjar maskeringstejp, skriver med permanent marker (Super Thin), nyttjar linjal och skär ut varje etikett med hjälp av mattkniv mot plåt, nyttjar sedan mattkniven igen för att pilla upp ett hörn av etiketten som jag sätter i klorna på en mycket fin elektronikplattång från Sandvik varvid jag försiktigt drar loss etiketten för att sedan flytta greppet hos tången så att det blir lättare att klistra in den någorlunda rakt i asken.

Ganska mycket jobb faktiskt men jag har lärt mig en sak, det är lättare att klistra in etiketten om asken ligger ner :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

Skåp4 är nu klart vad gäller etiketter och ask-indelningar.

Nästa steg är att flytta kartongen med rör till soffan och flytta skåpet till bordet, ta ett rör åt gången, se vad det är samt lägga i respektive fack.

Jag har dock upptäckt ett eventuellt problem, hyllan som skåpet står på är lite ranglig, jag har tänkt att fixera skåpet i väggen med dom skruvhål som finns inuti skåpet MEN detta vill jag bara göra när allt är klart DVS när skåpet typ väger 2-3kg mer.

Så jag har lurat på att fixera hyllan i intilliggande hylla som är stadig (två skruv per kateter), då har jag två ide'er och den ena är ett vinkeljärn som dock måste vara mer än 5cm i kateter alternativt skruvar jag bara dit en bit plywood under hyllan och då i båda hyllorna, blir i alla fall billigast dvs kostar ingenting :)

Det är nog inte nödvändigt det här men jag anser det nödvändigt att ta ner skåpet på bordet och fylla askarna därifrån för annars får jag springa 2m fram och tillbaks ungefär 82 gånger :)

Frågan är sedan vad som händer när jag ställer det något tyngre skåpet på hyllan där jag dock samtidigt kan ta ut de översta askarna så att jag kan dra skruven i väggen och då är det inga problem, lite riskmoment bara för skåpet får liksom inte ramla ner på golvet...

MVH/Roger
PS
Jag gillar verkligen Microsoft's program Windows Picture and Fax Viewer, asbra program på flera sätt för se t.ex hur lätt det är att vrida en bild (skåpet nedan) och få Windows att fatta det. Det sköter sig liksom själv och man behöver inte vara en hacker för att fatta hur man skall "frysa" läget. En annan grej programmet är mycket bra på är utprintning av ritningar för du kan vara stensäker på att allt alltid kommer med, det enda du får tänka på är hur stor ritningen från början är för är den stor så blir typ texten oläsbart liten.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har bestämt mig för att sortera in mina obskyra TTL-logikretsar också.

Jag har normalt sett ganska få av dom men jag känner att det ändå vore kul att ha easy-access till dom utifall nån skulle vilja ha.

Själv känner jag mig ganska säker på att jag aldrig kommer behöva nyttja dom vilket gör det lite tråkigt att flytta dom från röd låda (i påsar) till skåp4 men speciellt ett par kretsar är intressanta och det är ett 16X4 RAM och ett 512X8 OTP PROM som jag dock skäms för att säga att "kladdet" på dom är enligt MattisLind naturligtvis att dom redan är programmerade :D

Jag har sorterat in mina obskyra kretsar jag hade liggande och kretsar jag tacksamt fått av MattisLind samt kretsar jag tacksamt fått av swesysmgr, den patiensen gick ihop :)

Nästa steg blir att sortera några rör ur "kartong" MEN jag håller på med lite annat i soffan så jag har inte riktigt plats för det just nu, det är främst mina försteg och min virtrådspreparering (cut & peel) jag håller på med.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag har jag sorterat in alla mina obskyra logikkretsar i skåp4 samt några rör från cosmox.

När jag nästan sorterat klart logikkretsarna från cosmox så råkade jag upptäcka att jag hade missat en krets (181) som faktiskt är MYCKET intressant.

Jag har tydligen nu hela 5st ALU:er som ju är hjärnan i en CPU.

Jag gillar sånt även om jag mest gillar att skapa eget utifrån grindar eller faktiskt CPLD/FPGA.

I det här fallet är det dessutom "normal" TTL så en datahastighet högre än typ 10MHz är inte att förvänta, men den är intressant ändå.

I morgon ska jag ta tag i den stora bunten "slim-kretsar" från cosmox, kul att patiensen än så länge går ihop :)

MVH/Roger
PS
Bifogar lista på hur jag har placerat logikkretsarna i skåp4.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har sorterat in halva sista rör-bunten nu.

Än så länge har patiensen stämt tack och lov men jag upptäckte att en krets hade beskrivits som saknandes prefix (SN) dvs den låg bland dom första askarna som har nummer utan bokstäver, kretsen heter SN75452BP men är alltså listad som 75452BP.

En DIL16 (LDP16-01-224G) är märkt NF men jag har nu mätt att det bara är ett ordinärt motståndsnät på 220k, tillverkaren Dale är avslöjande.

20 rör nånstans kvar alltså.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

Kretssorteringen är nu klar.

Alla kretsar fick plats i skåpet, alla utom tre egentligen:
1) 54/74181 hade jag totalt missat (nog nämnt det)
2) En RYT-krets hade jag totalt missat så den hamnar lite off längst ner i skåpet (hade teoretiskt kunnat få plats emellan dom två andra RYT:arna men rent praktiskt gick det inte så bra att lösa i efterhand)
3) En Atimel-krets hade jag råkat bokföra med texten underifrån :rofl

Jag hade alltså tittat under kretsen när jag bokförde den, visst den är av en kapsel som jag kallar QSO32V (Quad Surface Oriented 32 pin Vinklade ben) så att ovansida och undersida ser ganska lika ut men felet när man ändå jobbat med sådant är pinsamt.

Eftersom dess riktiga namn rent sorteringsmässigt och rätt turligt ändå inte skiljde så mycket (AT27LV256A, new vs 7A3104BD, old) så gick det relativt smidigt att göra rokad på etiketterna dvs den ligger rätt nu.

Jag är inte fullständigt klar med kretsarna för dokumentet behöver putsas lite men jag tror inte jag orkar göra det ikväll utan gör det en annan kväll.

Sen återstår en annan sak, jag har bett skickliga MattisLind att försöka hitta dom sista typ 7 kretsarna som jag inte hittat och tanka ner datablad på dom, jag har tom erbjudit honom pengar för detta eftersom jag misslyckats och tycker att kretsar utan datablad är värdelösa.

MattisLind har dock avsagt sig betalning för han tycker sånt här är kul, vilka goa gubbar det finns :)

MVH/Roger
PS
Bifogar lite menlösa bilder. Mängden rör är nog snarare nästan tre gånger så många totalt sett, det här var bara sista etappen i mitt babystep.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

Projektet som aldrig tar slut :D

MattisLind har hjälpt mig med att försöka skaffa datablad på dom sista kretsarna.

I princip återstår bara tre.

En har han ett kvalificerat hum om som jag skall testa i morgon, XFCT-kretsen kan nämliggen vara 74FCT och i så fall är det en 9-bitars latch som jag skall testa manuellt i morgon.

Hans insikt gör att jag är övertygad om att X faktiskt står för 74 så att det är en "vanlig" logikkrets.

I morgon vet jag bättre.

Bifogar ett högupplöst foto som jag skickade till honom.

Jag har okejat dom kretsar som jag numera har koll på.

Vore kul om nån annan lyckades med resterande tre även om jag är övertygad om att MattisLind är bäst på detta.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av swesysmgr »

SIL4901BE = Quad 2-input NOR gate från Mitel.

Sidan 156 i IC Master 1977. Går även att ladda ner som PDF.

https://archive.org/details/bitsavers_i ... /page/n155
Skriv svar