Sortering av gåva från cosmox

MattisLind
Inlägg: 738
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av MattisLind »

MCM6256PB12 ska det nog vara Motorola 256 kbit DRAM. http://bitsavers.informatik.uni-stuttga ... y_Data.pdf sid 2-3

MN4764. MN = Matsushita. Det är alltså inte 4164? Verkar väldigt rimligt med 16 pin DIL i så fall.

MT5C256430 MT=Micron Technologies. http://bitsavers.informatik.uni-stuttga ... a_Book.pdf Sid 1-81. 64k x 4 SRAM.
MattisLind
Inlägg: 738
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av MattisLind »

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

Du ska ha stort tack MattisLind!

Jag är nu närmare full koll vad gäller datablad på alla mina kretsar (inget annat :) ).

Mycket roligt med alla databöcker du skänker mig förresten, skall studera dom närmare när det lugnat ner sig.

Har tidigare listat alla kretsar jag ej funnit längst ner i dokumentet, nu när vi tycks ha funnit tre stycken till kommer jag inte att flytta dom kretsarna in i känd area utan dom får ligga där under Not Found tills vidare, två verkar dessutom ha annat typnummer än jag snappat upp men för att vara säker måste jag stå i situationen att jag lägger in kretsar i mitt skåp, jag tänker inte gå igenom femtio rör bara för det.

Raaco-askarna kommer delas på endast två dvs 120 fack kommer bli lediga och detta är bra för om kretsarna är små så finns det plats att i efterhand knö in en eller två extraväggar samtidigt som man vänder på etiketten och skriver nytt.

Jag vet faktiskt inte men jag funderar på att köra generic på Raaco-skåpet, vad tycker Ni?

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag fick jag sorterat hela tre fack ty inget av dom hade fler än 30 kretsar.

Sen har jag justerat min lista lite, tror att jag äntligen hittat en bra struktur.

Vad jag kommer skänka till två snubbar framgår inte jättetydligt just nu men det beror på att sorteringen inte är klar, när sorteringen är klar kommer jag visa Er hur jag kommer skänka kretsar.

Att ta full hänsyn till det just nu rör till allting för mig.

Om max en månad till är jag klar, är jag flitig kan jag vara klar detta månadsskifte men det är tveksamt :)

Tror jag kommit på ett lite roligt koncept, cosmox mycket fina lådor får agera buffer där de enda lösa kretsarna får vara av familjen LS och resten får då vara i zip-påsar.

Ni inser förmodligen komplikationen om facket har ett visst nummer men att jag funnit många kretsar där i som har ett annat nummer (aka 126-fallet) för vart skall jag då lägga dom så att jag hittar dom? (hint: på bordet i en zippåse :) ).

En bit kvar alltså.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MattisLind
Inlägg: 738
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av MattisLind »

Apropå databöcker så har jag några stycken. Den här arket visar inventeriet. https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... fcIk4eVAbk

En hel del finns på bitsavers, men det finns många särskilt äldre som inte finns online. Och då kan det vara bra att ha den gamla pappersexemplaret kvar...

Om den är något specifikt som eftersöks kan jag skanna in det. Men jag kommer aldrig skanna hela böcker.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

Det var en diger lista det!

Vilket passionerat intresse du tycks ha!

Men på en punkt slår jag dig:
Toshiba Integrated Circuit Data Book, HS-CMOS TC74HC Series, 1988

Den enda databoken jag har just nu, hade ett par från Analog Devices också men dom försvann i en panikartad flytt.

MVH/Roger
PS
Jag är nu inne på tredje och sista lådan dvs Logic-3, uppdatering kommer.
MattisLind
Inlägg: 738
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av MattisLind »

Det är mest rester från min pappas karriär på Ericsson... En massa databöcker som han hamstrat på sig. Jag har lite svårt för att slänga dem för jag vet att det finns sådant som man/någon kommer behöva. Så länge det inte blir akut ytrymmesbrist kommer de bli kvar.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

Kul att du delar med dig av din berättelse.

Jag har själv jobbat på just Ericsson men det blev aldrig nån karriär av olika skäl.

Apropå Ericsson så är jag snart ägare till en Ericsson T28s, vann den på en Tradera-auktion för 204 spänn :)

MVH/Roger
PS
Har du ingen RYT-katalog? Har ju några RYT-kretsar där en heter RYT 202 100 och verkar vara en Quad 2-Input NAND för det låg ett flertal i det facket.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har jobbat på och är nära slutet på logikkretsarna, uppskattar endast två dagar till ty jag har bara fem måttligt fyllda fack kvar.

När jag är klar skall jag först ta reda på vad alla kretsar är för nåt, sen skall jag planera själva skänkandet.

Kommer behöva klippa en del plaströr och papp :)

MVH/Roger
PS
Och som Ni kanske kommer ihåg så kommer jag bygga mig en tavla mha ESD-skum med ett litet urval av alla obskyra familjer av logikkretsar jag nu äger, ska bli särskilt roligt med svenska halvledare på tavlan (RYT).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag är nu klar med största delen av sorterandet.

Återstår mest ett gäng SO-kretsar som fanns i ett icke namngett fack, verkar mest vara minnen och då förmodligen 32k RAM.

Dessa minnen kommer jag flytta till min IC-lista, denna lista skall bara innehålla logikkretsar.

Folk som "sett" att jag kommer skänka kretsar till dom behöver inte vara oroliga nu när jag tagit bort "dom", jag tänker bara i steg modell att först skall jag ha sen får andra få och för att få struktur i givandet måste jag dels veta hur många jag har dels vart jag har dom.

En "logik-funktion" fick jag helt enkelt inte plats med i mitt skåp så dom logikkretsarna kommer följa med till skåp #4 som kommer bli "IC-skåpet" dvs allt utom rena logikkretsar från typ 74-serien (även om jag tror mig fattat att jag har några ECL).

I morgon kommer jag föra över de lösa kretsarna till IC-bladet samt flytta runt lite map av ML's gissade typnummer som jag tacksamt tror på.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag är nu klar med strukturen hos mitt öveskott.

Jag har inte bestämt mig exakt för hur mycket jag kommer skänka men det lutar åt mer än vad som visas och detta bland annat för att jag inte vill ha en massa påsar överallt i mina fina röda lådor bara för att jag skall hamstra kretsar som jag inte ens förstår hur bra dom är.

Så skänkningen kommer att tänkas över en omgång till.

ML är enklast att skänka till för så värst många udda familjer har jag inte.

B96 är svårare mest för att jag inte vet vad han vill ha samtidigt som det är enklare för mig att bara skänka fem av varje typ, han kommer bara få LS vilket jag tror han kommer att älska samtidigt som det kommer innebära över 60 olika funktionsnummer.

Jag har bestämt mig för att uppgradera LS-skåpet till att innehålla så många som möjligt av alla LS jag fått av cosmox, detta gör jag för dels vill jag ha bättre koll på vad jag har dels blir det enklare att skänka i nummerordning.

Intressant är att cosmox verkligen kompletterar mitt LS-skåp, innan hade jag bara typ 15 funktionsnummer men nu kommer jag få ända upp till runt 60st funktionsnummer, tar dock tre rader till av Raaco-askar men jag har faktiskt plats för det om jag förskjuter dom lite uppåt samtidigt som jag då kan få plats med lite böös under.

Det blir ganska mycket jobb med det här för jag får göra om alla askar, ett smidigt sätt att göra det på är att helt enkelt nyttja nya askar med fack av samma storlek (obs, för hur ska du annars göra med ett knöfullt fack om du behöver flytta dom till ett halvfack?).

Ett tag tänkte jag att om jag kör 4-fackigt så får jag lite askar över till böös men ovanstående talar emot det, jag måste köra 3-fackigt för annars blir det en massa merjobb.

MVH/Roger
PS
Bifogar doneringslistan, denna är alltså mest aktuell vad beträffar "skänkbart". På vägen har jag lite tappat bort mig själv men jag vet att jag byggt ut HC/HCT/LS-skåpet (aka skåp) så mycket det går så för min skull gör det inget om jag inte exakt vet vad som ligger där, min logistik handlar mest om att om man får för sig att man behöver en krets och så drar man ut asken...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag skapat planen för en logikfamiljtavla.

Jag är som sagt inte så kunnig när det gäller logikkretsfamiljer men jag är intresserad samtidigt som jag inser att jag inte behöver udda familjer MEN jag tycker det är såpass intressant att jag vill skapa mig en logikfamiljtavla.

Ska man vara strikt borde den innehålla TTL's utveckling i ett spår och CMOS-utvecklingen i ett annat spår men jag kommer inte att göra så, jag kommer skaffa ett typ A4 stort ESD-skumark och placera dom kretsar som "täcker" dom flesta familjer i storleksordning uppifrån och ner.

00-funktionen (2-ingångars NAND) har jag hela 8 familjer av så de får stå överst på tavlan, sen kommer jag likt ett flöjtinstrument som jag inte kommer på namnet på rada upp andra funktioner som mer än täcker de jag behöver.

Kommer bli assnyggt!

Jag har dock inte bestämt mig hur jag vill göra med skänkningen men efter att jag extraherat dessa kretsar för tavlan så behöver jag ju inga fler udda familjer så jag kan då skänka resten av kretsarna är min tanke, däremot vill jag behålla fem av LS om det går medans om jag har fler än fem så skänker jag max fem (vilket har att göra med min logistik-plan).

MVH/Roger
PS
Det går lite i slow motion med sorterandet just nu för det har blivit lite drygt speciellt med tanke på skapandet av nya Raaco-askar, jag har ingen lust alls med det men jag har uppdaterat den biten ändå. Det omärkta röda facket har jag dock lite turligt kommit på bara kan läggas sist i mitt nuvarande skåp_3 för numrena är höga, värre blir det med införande av alla röda LS till skåp_3 och det är frågan om jag nånsin kommer att göra det samtidigt som jag inte är så jätteförtjust i att ha LS i rött dels för att dom just nu befinner sig under ett gäng zip-påsar dels för att jag inte riktigt ser vad jag har, fördelen är att dom/facken redan är numrerade så det är egentligen en bra buffert för tar jag bort dom ur rött och skänker alla udda familjer, vad ska jag då ha dom röda lådorna till? :humm:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MattisLind
Inlägg: 738
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av MattisLind »

Funderar på det här med att du sorterar ut 54LS separat. Funktionsmässigt så är de identiska med 74LS. Det är bara det att de oftast (alltid?) är i keramisk kapsel och är specade för -55 grader till +125 grader och lite vidare Vcc intervall. Drivförmåga och gate delay ska vara samma.

För egen del lägger jag alltid 54 och dito 74 i samma fack. Dessutom är det trevligt med keramisk kapsling. Känns robust. Tycker jag.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Glöm inte PM:a mig när du hittar några ZN425, ZN428 eller ZN429. :wink:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

MattisLind skrev:Funderar på det här med att du sorterar ut 54LS separat. Funktionsmässigt så är de identiska med 74LS. Det är bara det att de oftast (alltid?) är i keramisk kapsel och är specade för -55 grader till +125 grader och lite vidare Vcc intervall. Drivförmåga och gate delay ska vara samma.

För egen del lägger jag alltid 54 och dito 74 i samma fack. Dessutom är det trevligt med keramisk kapsling. Känns robust. Tycker jag.
Jag hör vad du säger och tycker du har rätt men jag är fascinerad av allt som har med logikkretsfamiljer att göra så även om 54LS är samma som 74LS så är dom ändå två olika familjer för mig (även om det som sagt mest skiljer temperaturområde och plast/keramik som kapselmaterial).

Samtidigt håller jag med dig om att det är trevligt med keramisk kapsling, dom blir inte bara tyngre då utan känns häftigare och bättre på nåt sätt.

Annars har jag precis planerat upp mina sista listor.

Den ena listan är som sagt min IC-lista där jag har bestämt mig för att inkludera de SO-kapslar jag hittade i rött men exkludera de avlödda SO (hamnar i ett eget fack modell "Used" för jag kan bara inte med att slänga dom), de andra SO-kretsarna är numera inkluderade och troligtvis kommer jag inkludera min egen lilla ynkliga samling IC ty de bara ligger i ett Raaco-fack och skräpar medans jag har noll koll på vad jag har (annat än en PIA-krets till 6809).

Den andra listan är min logikkrets-lista, här har det hänt lite för jag har tagit bort en del poster som tillhör skåp_3 och tagit bort hela skänkes-kolumnen och detta har jag gjort för jag vill tänka över det bättre samtidigt som det jag senast sa är vad som gäller dvs att udda familjer kommer jag skänka och då troligtvis allihopa om jag har <5 men max skänker jag 5 medans LS-kretsar kommer jag skänka 5 av om jag får >5 kvar annars behåller jag dom.

Bifogar mina listor.

MVH/Roger
PS
Jag var på Tema Elektronik här i stan idag och köpte bl.a 5 kartor (~A4) med ESD-skum/matta, jag gjorde detta mest för att jag ju vill tillverka min logikfamiljtavla men jag gjorde det också för att det är mha ESD-skum jag kommer skänka kretsar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar