Sortering av gåva från cosmox

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag är nästan klar med det fysiska sorterandet nu också.

Upptäckte att jag missat typnumrerna hos några stycken och har nu gått in och korrigerat det i min lista, kommer korrigera det i lådorna också vid ett senare tillfälle (uppskrivna i alla fall).

En trisstyp missade jag helt men jag skiter jag nog i det för det blir för mycket rokad på alla askar (och även dokumentet) samtidigt som jag bara har en.

Två lådor blev tomma så KANSKE jag får plats med alla etiketter nu.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag är klar med transistorsorteringen, JIPPI!

Nåväl, inte riktigt klar är jag för dessa sista NF skall föras över i data-form och sen vill jag gå över alla FET.

Alla FET är dock inte så många men pga Databook så har jag bara kunnat benämna dom FET samtididigt som det finns tre varianter av FET nämligen:
1) J-FET
2) MOS-FET, enhancement
3) MOS-FET, deplition

Bias-mässigt är det ingen skillnad på MOS Deplition och JFET så dom kan man kalla JFET.

MOS Enhancement däremot är unik (och det är dom som sitter i dagens processorer) för N-kanal innebär att tröskelspänningen är positiv dvs den leder ström för positiv gate.

Detta är precis inversen av N-kanal JFET.

Så det finns i princip bara fyra olika typer av FET dvs
1) N-JFET (jobbar med negativ gate)
2) P-JFET (jobbar med positiv gate)
3) N-MOS (jobbar med positiv gate)
4) P-MOS (jobbar med negativ gate)

Håller man sig till dom här benämningarna så blir allt entydigt och användbart fast i praktiken inte riktigt sant.

Jag kommer i alla fall märka upp mina FET:ar på detta viset.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu är jag ännu mera klar för alla trissor är nu införda i excel.

Dessutom har jag kopierat ur alla NF till ett särskilt excelblad, enbart typ 10NF kvar alltså.

Nu skall jag mest putsa listan lite likt den putsbög jag är :D

MVH/Roger
PS
Alla tips angående de icke funna trissorna (NF) är mycket tacksamt för jag har alltså försökt men ej funnit.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

All fysisk sortering är nu också klar.

Eventuellt med undantag för lite udda trisstypnummer (aka övriga) som jag funderar på att lägga i den tionde Raaco-lådan samt föra in i NF-excelarket.

De övriga kommer nästan garanterat också bli NF (Not Found) men hade varit kul att ha koll på ifall nån frågar.

När jag tänker till har jag nog även fler udda trissor jag speciellt fått från cosmox och jag räknade de övriga till typ 18 dvs jag har fjorton askar kvar.

Tionde lådan kan alltså bli en cocktail-låda över udda trissor, vissa vet jag skulle passa i systemet men jag orkar inte göra hur mycket rokad som helst.

Nästan klar alltså :)

MVH/Roger
PS
NIO Raaco-lådor med trissor :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

Längre än såhär kommer jag inte i sorterandet.

Kategorin "Övr" är dom sista transistorerna jag har att sortera.

"Msc" är bortlagrad i Cosmox röda lådor.

Både "Övr" och "Msc" får dock plats i den tionde lådan.

"Övr" innehåller mest en massa trissor som jag inte hittat data på (därav övr-kategorin).

"Msc" innehåller trissor av ganska udda art men som jag hittat data på.

Inledande rader visar bara de trissor jag inte funnit data på och som tillhör det systematiska sorterandet (jag har kallat dom "NF") dvs dom är bara tillfälligt utflyttade från sorteringsmängden.

"Övr" plus "Msc" får plats i den tionde lådan, antalet blir c.a 25 (av 32 möjliga askar).

Lite sugigt bara att "Övr" har så få definierade trissor trots att jag verkligen försökt.

Gillar förresten alldatasheet.com, mycket bra sajt!

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

Transistorsorteringen tycks aldrig ta slut :D

Nu har jag bestämt mig för att sortera in de sista udda transistorerna (varav flertalet NF) i låda X.

Blir c.a 25st fler etiketter att skriva :)

Sen har jag ett helt gäng (typ 5 olika typnummer) av TO92S-liknade trissor som inte har nåt prefix, rätt omöjliga att sortera då så jag betraktar dom som odef men visst, behöver man bara en (LF-)trissa för säg 20V/0,1A/0,5W/100hfe så är det bara att sno en.

Efter dom 25 etiketterna finns det inget mer att sortera förutom att antalet 2N3055 är så många att jag måste förvara övriga i cosmox trevliga röda låda.

Bifogar en lista på dom etiketter jag kommer skriva i morgon.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag är nu fullständigt klar med min transistorsortering.

Återstår bara en bagatell, 10st plastfickor som jag kommer hänga på en av mina hyllor tillsammans med rör- och lagerlista.

Alla tio A4 är utprintade och det är bara att stoppa i plastfickor som jag kommer köpa på AB på måndag.

Till syvende och sist blev jag också att sortera in ett stim trissor som saknar prefix men är av kåptypen TO92S.

De går alltså under benämningen NF (Not Found).

Med sorterandet av denna sista batch så är alla lådor knöfulla (askantalmässigt) med transistorer, eventuellt finns dock två askar kvar att nyttja men då får man använda rokad vilket jag inte vill.

Oj vad skönt att detta ÄNTLIGEN är klart! :)

MVH/Roger
PS
Glömde de "ointressanta" dokumenten:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar