Sortering av gåva från cosmox

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

Vill inte på nåt sätt skryta men lite stolt är jag över att ha jobbat på LM Ericsson och vad jag vill säga med det är att jag får deja vu-känslor (ja nästan tom nostalgiska känslor) när jag nu får se ett Ericsson-dokument igen för första gången på 23 år.

Jag har själv skrivit några sådana men då bara för verifieringen av RF-produkter.

Deras nummersystem kunde verka onödigt men var som du säger mycket praktiskt.

Jag sprang dock aldrig på RYT vad jag kan minnas samtidigt som jag inte sysslade med saker på komponentnivå men jag vill minnas att jag i början av min karriär lyckades få fatt i ett par obsoleta TO18 kylflänsar internt via Ericsson :D

RSA i Stockholm var det bästa jobb jag nånsin haft.

MVH/Roger
MattisLind
Inlägg: 738
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av MattisLind »

Tror farsan har någon gammal översättningslista från RYT till vanliga serier som han råkade få med sig när han slutade på Ericsson för en massa år sedan. Kan se om jag kan hitta den igen.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

Låter mycket trevligt!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Glenn »

Beställde man alltså alla halvledare med specialtryck för att få med de interna numren ? eller kunde RYT-numren vara i lagersystemet och sen stod det typ NE555 på kretsen ändå ?

Nog för att /// lär ha köpt mycket komponenter (och även hade en halvledardivision) men det känns som att det borde ha ökat på priset en hel del.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av TomasL »

Troligen inte, beställer du säg ett par tusen 25k rullar så får du dem utan kostnad med eget nr.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43149
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av sodjan »

Jag minns inte till 100% (var materialansvarig och fyllde på racken från förrådet,
men det var bara ett par år 80-82 ca), men jag har för mig att DIP kretsar var
dubbelmärkta.

En stor fördel med interna nummer är/var att inköp kunde handla av valfri
tillverkare (så länge som du uppfyller specen) med olika handelsnamn utan
att tvingas uppdatera specarna (BOM'arna). All intern dokumentation hade
enbart ABC numren, det var enbart i inköps interna dokument där man hade
det fulla handelsnamnet (och ofta 2-3 alternativa källor).

Ett 1 K Ohm 1/4W 1% metallfilmsmotstånd hette alltid "REP 264 614/1"
oavsett tillverkare.
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3854
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av cosmox »

MattisLind: Den listan hade varit mycket intressant att se!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

sodjan skrev:Jag minns inte till 100% (var materialansvarig och fyllde på racken från förrådet,
men det var bara ett par år 80-82 ca), men jag har för mig att DIP kretsar var
dubbelmärkta.


En stor fördel med interna nummer är/var att inköp kunde handla av valfri
tillverkare (så länge som du uppfyller specen) med olika handelsnamn utan
att tvingas uppdatera specarna (BOM'arna). All intern dokumentation hade
enbart ABC numren, det var enbart i inköps interna dokument där man hade
det fulla handelsnamnet (och ofta 2-3 alternativa källor).

Ett 1 K Ohm 1/4W 1% metallfilmsmotstånd hette alltid "REP 264 614/1"
oavsett tillverkare.
Jag kan bekräfta att du har rätt där för precis när jag nu sorterade resten så hittade jag en krets som var dubbelmärkt, dock inte på själva kretsen (tror jag) utan på en etikett runt röret, jag kommer dock inte ihåg vad det var för krets, även om jag kände för att skriva upp det fast visste inte riktigt var, men jag tror det var nåt från Motorola (MC nåt), lite kul :)

Jag är alltså inte helt säker men kretsen i sig kan ha varit dubbelmärkt (ska försöka leta rätt på den vid tillfälle).

Nu har jag buntat ihop kretsarna enligt ett tillfälligt mycket grovt system med olika buntar dvs Feta (>DIL24_3), Smala (<DIL24_4), Korta rörstumpar(<DIL24_4) och SO.

Förutom dessa buntar har jag tre små buntar som jag inte ens buntat ihop (<10 rör) och det är TTL, OP (gissar jag) och 4000-serien (1 rör, 4901 vad nu det är för nåt).

TTL avser jag skänka (om dom inte kompletterar min HC-samling), 4901 hade jag inte skrivit upp på mitt Raaco-skåp trots att jag skrev upp alla 4000-kretsar som Wikipedia listade, intressant är också att ELFA-katalogen från 2008 hade den inte heller.

Nu har jag dokumenterat de senaste kretsarna och de var ihopbuntade med rödaktig lite grövre pakettejp utan klisterkladderproblem(!), jag har distribuerat ut dom till de olika buntarna och hoppas jag stavat rätt :)

MVH/Roger
PS
Jag kommer ihåg att en RYT-krets var en DIL22 där bara pin-antalet är ganska udda men vad som är mer udda är att den var av typen DIL22_4 dvs 400mil eller 10.16mm benavstånd, tveksamt om jag ens sett en sån krets förut :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

Herregud vad tiden går när man sitter vid datorn, tycker aldrig jag får nåt konkret gjort.

Måste nog lägga om mina rutiner, ingen dator för nio på kvällen typ.

Nåväl, jag har i alla fall nu lyckats lista alla kretsarna men jag har som sagt inte hunnit leta efter databladen men jag bifogar ändå listan ihop med dess ordinarie excelfil så att Ni kan sortera som Ni vill, jag behöver dock sortera som det ser ut för jag vill att mitt A4 kladdblock skall ha all information också och inte förrän det har det kommer jag sortera mha excel.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av lillahuset »

I slutet av sjuttiotalet fick jag några kretsar till knapptelefoner av en gammal kompis som hade fått jobb på RIFA eller HAFO eller vad det hette.
De var avsedda för Telias knapptelefoner av den oförstörbara typen från Nynäshamn och om jag minns rätt kapslade i DIP22 med 0,4" mellan benen.

CY7C261 är ett 8kx8 EPROM. Mycket riktigt Cypress.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

0.4" var ett annat sätt att se på saken, hade faktiskt inte tänkt så långt :D

Men mil lärde jag mig för inte så länge sedan att det är en tusendel av en tum, så vad blir då 400mil? :humm:

MVH/Roger
PS
Jag gissade att CY stod för Cypress. Ibland kan man gissa sånt men inte alltid samtidigt är det förunderligt hur pass mycket prefix respektive suffix betyder, jag gissar att i praktiken betyder de inte ett skit för som vi ser indikerar prefixen tillverkaren och sufiixen brukar indikera typ om det är en low-power variant eller nåt sånt "meningslöst", dvs det är numret som gäller, eller?

Numret + tillverkaren verkar vara nyckeln till att hitta databladet i alla fall, har Ni lärt mig. Dock är jag tveksam till alla bokstäver som inte är inbakade i själva numret, rätta mig gärna om jag har fel.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43149
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av sodjan »

400 mil = 0.400 tum = 0.4"
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

Precis min poäng.

Vad jag inte lyckades koppla ihop var mil och tum, rätt knäppt egentligen för vi säger ju millimeter så varför skulle millitum vara så konstigt men för mig var det länge det, det var inte förrän jag började cadda i Eagle som jag började fatta.

Nu nalkas kvällsvard, god natt!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Glenn »

GAL20V8 är ju inte helt ologiskt en GAL, av en vanlig typ dessutom.

GAL = Generic Array logic, alltså en programmerbar array av logikfunktioner. I princip en enklare CPLD, som i sin tur kan sägas vara en enklare FPGA :)
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av swesysmgr »

(F) 9304DC verkar vara en adderare (dual full adder): https://www.ebay.co.uk/itm/1-PC-F9304DC ... 2046252848
Skriv svar