Sortering av gåva från cosmox

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag skriver om transistorsorteringen här för jag kan inte skriva på två ställen samtidigt, samtidigt som cosmox är den största donatorn.

Jag har gjort i ordning ett litet Excel-dokument som kommer hantera alla småsignaltransistorer från folket.

Effekttrissorna kommer jag ta för sig.

Nu är dokumentet som sådant att jag börjar med att lista dom svåraste trissorna som jag i princip kallat "övriga", dessa vill jag allra först försöka få fatt i data på för att sedan bege mig mot mer kända trakter såsom AC/BC/BF osv.

Jag skriver faktiskt ut dokumentet ikväll och om jag lever i morgon så kommer jag slå i mina gamla databöcker från 80-talet för att försöka hitta data på dessa rätt obskyra trissor som har väldigt kluriga nummer så jag tror inte jag kommer hitta data på alla MEN de data jag hittar kan jag i alla fall direkt skriva in i pappret och sedan i Exceldokumentet.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu börjar jag få koll.

Har fått tänka mycket på det här.

Det som lurar i vassen är att dokumentet är tänkt att vara nåt att skriva ner parametrar för trissorna, Janson1 bidrager sedan med tre hederliga TO3 men dom är inte definierade, bara cosmox TO3 är det och pga detta blev det struligt med hur jag skulle lägga upp dokumentet för jag vill ju naturligtvis sitta med "papper och penna" och söka data i mina databöcker först och främst men jag fick alltså inte ihop benämningen av de tre TO3.

Till slut kom jag dock på att det inte spelar nån roll, "regelrätta" TO3 kan få kallas "övriga effekttrissor" de också, man bara flyttar dom till gällande effekttrisselista när man är klar :)

Så nu kommer jag printa ut denna lista för att i morgon ta tag i dataletandet.

MVH/Roger
PS
Idag fick jag hemlevererat 96st Raaco-askar modell A9-1 för mina CoCraft-lådor jag så tacksamt fått av cjonash. Lådorna är tre till antalet och mina sista. En låda kommer gå åt till TO3 de två andra lådorna kommer definitivt vara för få för alla mina triss-typer (speciellt som jag avser separera typ ABC-suffix också). Gissar att jag behöver fyra lådor a' 32 askar till.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu definierat lite effekttrissor.

Gick inte jättebra men viss data har jag fått tag i.

De jag inte har kunnat definiera mha min databok har jag märkt med primmat NF (NF').

Jag gör detta för de är inte riktigt "Not Found" än ty jag skall misslyckas med att hitta dom på nätet också.

Jag har samtidigt skapat en Raaco-låda med samtliga mina TO3, dom flesta kommer från cosmox medans en kommer från Janson1 (BU500), det finns dock fler TO3 från Janson1 att definiera men preliminärt är dom odefinierbara (finns ej i databok).

Jag har dessutom en TV-trissa som jag ej har nån bra lagerplats för, denna skall också in i arket men jag får inte dit den förrän jag printat ut en ny lista ty "fit to page"...

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag är nu klar med första defininitionsförsök-rundan.

Gick inte så bra, men det var inte så väntat heller för typnumrena är rätt udda.

Hittade två i alla fall, den ena rätt självklar dvs MJE3055, den andra mindre självklar dvs U404 som verkar vara ett matchat par med N-kanals MOSFETs, väldigt udda :)

Jag hade tänkt stoppa här med definitionsförsöken men jag inser att min databok BARA behandlar transistorer så om några av dom udda typnumrena INTE är transistorer utan t.ex Thyristorer eller Triacs så finns dom inte med i databoken så jag måste helt enkelt köra ett internet-varv också även om jag ogillar att tanka MB-filer av pdf:er till browsern för det suger surf :)

En liten bit på väg.

MVH/Roger
PS
Om jag inte hittar data ens på nätet på trissorna kommer dom hamna i asken "odef" vilket är en lite, men bara lite, meningslös ask för vad skall man med trissor till om man inte känner data? BJT:er är i alla fall enkla att hfe-mäta så att man ser vilket ben som är kollektor respektive emitter (hfe till kollektor är ju den höga och normala, hfe till emitter är dock ett mycket mindre tal säg tio för småsignaltrissor). Jag har bestämt mig för två odef-askar, en odef_c och en odef_j, det kostar bara en ask och är lite roligt men efter att jag är klar med denna sista internet-runda upphör alltså asken "övrigt" att existera (både vad gäller cosmox-sorteringen och Janson1-sorteringen). När jag fortsättningsvis börjar sortera "seriösa" typnummer såsom 2N/BC etc så kommer jag aldrig få några "övrigt" utan numret kommer att finnas där för att definieras och om det inte kan definieras så åker det direkt ner i "odef".

Detta stämmer inte riktigt för en Raaco-låda har bara 32 askar och om antalet askar som behövs blir större så kommer jag behöva "övrigt"-asken för där i lägger jag bara sådana trissor jag har lyckats definiera men inte har nån ask över för.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag är nu klar med sorteringen av övriga transistorer fådda av cosmox och Janson1.

Jag började alltså med att nyttja databöcker, sen har jag nyttjat internet och kommer inte längre än så här.

Ett halvstort gäng förblir alltså odefinierade.

Saknar dessutom en del data, mest retligt är konfigurationen men BJT:er är rätt enkla att definiera genom att mäta hfe.

Ett antal komponenter är icke-trissor och de kommer att flytta till DJ-lådan (Dioder Janson1) för den är ändå blandad med både dioder, thyristorer, triac, diac sen förut, la precis bara till "regulatorer".

Dioden jag snackar om är makalös på flera sätt, bland annat motsvaras dess läckström av en resistans på runt 20 TeraOhm!

Det finns som sagt inte plats att skriva in allt i dokumentet och vad beträffar dioder passar inte ens kolumnnamnen i triss-dokumentet så dioden kommer att hamna i mitt dioddokument.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

Kom på att jag inte sorterat listan kronologiskt.

Sen kom jag också på att även om det finns effekttrissor bland de jag kallat småsignal så gör det inget för dessa trissor ligger i var sitt litet Raaco-fack, dvs jag har ett fysiskt fack för "övriga småsignaltrissor" som var tänkt att vara för endast småsignal men inte är det, dock ligger alla trissorna där.

Så det blir lättare att hålla listan blandad än att renodla den så att effekttransistorer separeras från småsignaltransistorer.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

Tänker högt....

Så länge transistorer INTE är av TO3-typ så ska dom sorteras som småsignal.

Jag har nämligen nöjt mig med en enda Raaco (32 askar) med TO3, och jag vill inte ha fler lådor för effekttransistorer.

Alltså sorteras typ TO220 in under småsignal.

MVH/Roger
PS
"TO3-mini" kommer sorteras under TO3 men då i en speciell ask kallad "osorterad" som innebär att trissan är känd men att det inte finns nån plats för den.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

Bifogar en lista på vad jag kommer ha i mitt nästa (och sista) Raaco-skåp.

Jag har ju precis fått lite roliga kretsar från swesysmgr också, dessa är nu integrerade i dokumentet.

Först kommer jag dock inventera alla typnummer vad beträffar trissor jag har, börjar med Janson1-AC (ty dom är färre) och sen skriver jag bara ner typnumrena och lägger tillbaks till ask, sedan tar jag nästa prefix och gör likadant.

Problemet är sedan att jag måste göra detta två gånger dvs gå igenom alla trissor jag har en gång till MEN det blir enklare än att bara ta en trissa ur ask och skriva ner typnumret både på block och ask just för att asken inte kommer komma i kronologisk ordning...

Gör man däremot som jag tänkt så får man visserligen dubbelt så mycket jobb men man får järnkoll på vilka typnummer man har och kan enkelt sortera efter det.

I morgon kommer ta tag i AC (och eventuellt fler).

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av YD1150 »

En IC som du har placerat i okända kretsar, märkt D42101, sök på uPD42101 så hittar du datablad :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag tackar för detta!

Mycket trevligt!

Bifogar ny lista.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har börjat sortera trissorna från cosmox nu.

Är framme vid kiseltrissor (B), bifogar lista på de germaniumtrissor (A) jag så tacksamt fått och inventerat.

MVH/Roger
PS
Nästa steg är att gå igenom en rätt häftigt full ask med BC-trissor :) Det mest komiska av allt är att jag kommer behöva göra om all denna inventering en gång till för just nu synar jag bara vilka typnummer jag har, sen sorterar jag mha excel, sen märker jag upp askar SEN inventerar jag ännu en gång och stoppar respektive typnummer i rätt ask :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har fortsatt inventera trissorna från cosmox.

Är numera klar med alla BC.

Rätt tuff ask för den var typ överfull samtidigt som alla vet att BC är bland dom vanligaste prefixen.

Resten av resan är nu faktiskt ganska enkel, endast BF-asken är halvfull.

Jag klagar absolut inte på att det är mycket att göra, tvärtom tycker jag det är asroligt!

En liten besvikelse med BC var dock att det mest handlade om endast två typnummer dvs typ BC327-25 och BC212B, jag hade hellre sett en större spridning av antalet, lite tråkigt att bara ha ett enda typnummer per ask, liksom.

Fast jag klagar inte, detta är mycket roligt!

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

Är nu klar ända fram till den "svettiga" men tacksamma asken om 2N-trissor, därefter kommer några askar som inte är så fulla men sen kommer 2SC-asken som även den är ganska full.

Räknar med minst två tuffa sorteringsdagar till innan detta är klart.

Fast sen måste jag göra om alltihopa en gång till :rofl

MVH/Roger
PS
Är tydligen uppe i 221 "askar" just nu, 221/32=6,9 dvs minst 7 lådor MEN jag har 2N och 2SC kvar och det stoppar nog inte med 96 askar till dvs 3 lådor till. Fasen, ska jag verkligen ha 10 lådor med bara transistorer? :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

2N klar, 2SA och 2SB gick sedan av bara farten ty få trissor per ask.

2SC är rejält full så den tar jag en annan dag men när den är gjord så är jag i princip klar med inventeringen.

Sen återstår dock själva sorteringen med uppmärkning av runt 300 askar!

Antall trisstyper hitintills: 283st

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av GeekJoan »

Har detta verkligen något intresse för någon annan än dig själv? Jag bara undrar?
Skriv svar