Sortering av gåva från cosmox

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

Listan är klar.

Mina obskyra IC från "Big Raaco" är införda i den slutliga listan.

Alla dessa kretsar som finns med på listan kommer att överföras till ett Raaco60-skåp (aka skåp4)

Min avsikt har varit att skippa alla "Not Found" men ett par kretsar slinker med ändå och detta har att göra med att jag inte har nån lagerplats för dom ändå för jag kan liksom inte med att stoppa i två enstaka kretsar i rör och förvara dom i kartong.

Ett enda litet undantag alltså.

Hade två undantag ett tag men såg plötsligt att jag missat en bokstav, det skulle inte bara vara M+numret utan MB+numret.

Den andra kretsen höll jag så när på att få tag i ett datablad på men det sket sig till slut, annars fick jag reda på att Harris M1-7685-5 är samma som TS82S195 som resulterade i bättre träffar men inte tillräckligt bra.

Nästa steg blir HCT-skänkning och därefter kanske jag har tur och får tag i ett gäng Raaco förvaringslådor så jag kan börja sortera transistorer :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

Det här tillhör inte riktigt tråden men nästan.

Avsikten är ju att få koll på vad jag har och har fått samtidigt som den största mängden ovanliga IC jag äger kommer från cosmox.

Så cosmox-listan får kompletteras med bifogad lista över mindre obskyra kretsar som följer lagerlista-kutymen, cosmox-listan är lite speciell för den följer inte kutym utan har en annan disponering, jag kommer eventuellt göra om cosmox-listan så att den passar i min allmänna lagerlista.

Tills vidare huserar alltså cosmox-kretsarna i en egen typ av lista.

Jag har nu gått igenom alla mindre obskyra kretsar jag har och skrivit in dom i min lagerlista.

MVH/Roger
PS
Tyvärr kommer jag inte ihåg vem som skänkte mig OPA627 m.fl men det var en trevlig kille från forumet, jag har sökt bland mina PM men hittar honom inte fast även om jag inte kan skriva hans alias i excel-arket så tänker jag på honom.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har hittat data på mina DTL (935DC).

Jag är dock inte säker men i bifogad pdf listas dom som 9935 på sid 51.

Och om det är sant så är det en (Extendable) Hex Inverter (ska faktiskt koppla upp och testa).

http://www.introni.it/pdf/SGS%20Profess ... 201976.pdf

MVH/Roger
PS
Har nu kopplat upp och testat och ja, det verkar vara en Hex Inverter (Vol~0, Voh~3,6V).
Senast redigerad av Spisblinkaren 22 juni 2019, 18:59:05, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
bit96
Inlägg: 2492
Blev medlem: 3 september 2007, 10:04:29
Ort: Säffle

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av bit96 »

Plötsligt ligger det ännu ett paket i min brevlåda med kretsar. :)
Helt oväntat.
Tack rogerk8. :tumupp:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

Varsågod :)

Jag hade faktiskt iordningställt paketet för över en vecka sen men det passade aldrig med ekonomin att skicka det MEN i måndags blev det skickat och jag är mycket glad att det kom fram.

Mycket nöje!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har klurat lite på ett rätt löjligt problem.

Jag kommer köpa ett sista Raaco 1260-00 skåp (60 askar) för att kunna husera alla trevliga kretsar jag fått av cosmox.

Varje ask kommer sedan bara delas i två för vissa kretsar är stora så jag kommer köra så rakt av.

Så långt inga konstigheter.

MEN hur gör jag med kretsbeteckningarna när dom är så långa att det inte får plats med två per etikett?

Ett tag tänkte jag att jag skulle köra "generic" rakt av men gillar inte det riktigt för man får inte så bra koll då.

Lösningen jag tror mig komma på är att jag kör en kombination dvs om de båda beteckningarna är för långa så får det bli generick ELLER om ena är för långt så får det bli generic och det andra normalt.

Nåt sånt tror jag att jag kan pussla ihop skåpsetiketterna så att så många IC som möjligt får deras rätta beteckning för jag känner att det är roligast.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu märkt upp alla preliminära askar (fler än 80).

Man hade kunnat inventerat alla trissor en gång så att man hade vetat vilka prefix man hade men jag har alltså inte valt den approachen utan satsar på att märka askar med mer eller mindre alla kända prefix som finns.

Med största sannolikhet innehåller min fantastiska gåva inte samtliga prefix utan bara några stycken men om jag liksom plockar fram en trissa med udda prefix är det kul att kunna stoppa den i rätt ask, är trissan sedan extra udda så har jag en "övrigt"-ask också.

Jag tror det här blir bra och ser fram emot att sortera dom säker tusen trissor jag fått.

Förhoppningsvis orkar jag ta tag i detta i morgon.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

Ikväll har jag börjat sortera.

Cosmox hade bifogat några ESD-skum modell 1 kvadratdecimeter med trissor.

Jag har nu tagit hand om alla dessa trissor.

Kvar återstår en hel del lösa trissor, uppskattar att jag sorterat en tredjedel.

Många askar står tomma men ett flertal udda prefix såsom MPS, KSP med flera har jag hittat (KSP hade jag inte ens en ask för så dom hamnade i övrigt-asken som för övrigt redan börjar bli ganska full och det har att göra med att jag missat att märka upp askar med alla befintliga prefix).

Känns bra det här, mycket roligt att sortera transistorer :)

Har förresten stött på några typ TO5-kåpor som verkar ha 10 ben, dessa är kanske OP.

Jag kommer få lite merjobb med alla prefix i övrigt-asken men det skall samtidigt bli kul.

Hittade också ett gäng transistorer i prefix som jag kallat 40k, en bättre benämning på detta prefix är nog familj (modell 4000-serien hos logikkretsar) för jag såg att RCA tillverkat transistorer under den familjen typ 43204 eller nåt.

Bilderna visar egentligen mest hur många askar som fått nåt i sig, man ser att det långt ifrån är alla men inte att dom askar som redan är halvfulla är BC, 2N och Övr men det syns inte ty jag råkade fota galet.

MVH/Roger
PS
Fotar om när jag är klar, vis av misstagen kommer det då också synas vilka prefix jag har.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag är klar med prefix-sorteringen :)

Dom askar som är rätt rejält fulla är AC, BC, 2N och Övrigt.

Har som sagt missat rätt många övriga prefix.

Har sedan säkert 300 små transistorer i en kåpa som typ är platt TO92 men att dessa trissor har typbeteckning på typ 3400 4K, 1348 4C m.m och att jag inte fattar hur jag skall kunna få fatt i deras data, tänkte slänga dom ett tag men ärligt, hur noga är det oftast inte när det gäller transistorer i lågspännings och lågfrekvensändamål, dessa trissor får således bli junk-trissor :)

Jag är mycket nöjd med denna sortering och det skall bli kul att skriva upp alla nummer.

Det blir ett sjuhelsikes jobb men kul kommer det att bli!

MVH/Roger
PS
Vissa större "japanska" effekttransistorer kommer jag att fortsätta förvara i röd låda, det här racet är tänkt att mer eller mindre bara handla om småsignaltransistorer (några enstaka typ TO220 undantagna). 2SC/2SD osv var det förresten från början japanskt eller amerikanskt?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu listat alla udda småsignaltransistorer från cosmox.

Detta inkluderar ett gäng typ TO5 där dom flesta är 741 OP, ett par har dock 10 ben och det återstår att ta reda på vad de är för nåt.

Opamparna är ganska klara men jag vill ändå checka udda såsom till exempel 723, däremot är de tiobenta inte klara.

Jag tror jag kan hitta data på de tiobenta men jag tror inte jag kommer hitta data på alla "odefinierbara trissor".

TO5 kommer åka in i skåp4 (dvs cosmox-skåpet med alla IC), "odefinierbara trissor" kommer antingen (om jag hittar data) åka in i de Raaco sortimentlådor som cjonash så tacksamt skänkt ELLER så hamnar de i rött (som jag kallar den större lådan jag fick av cosmox som innehöll alla transistorer).

Jag har för övrigt idag sorterat cosmox mer udda trissor (till exempel en variant som storleksmässigt är typ en halv TO3) i ett fack längst ner till höger i hans röda låda och sorterat Janson1's mer udda trissor av mer eller mindre typ samma kapsel i ett annat fack (mitten längst ner :) ).

Nu har jag alltså koll på mina gåvomästares mer udda transistortyper, nu kommer jag satsa på TO3 och alla mindre kåpor såsom TO220, TO126, TO5, TO18 och TO92 typ :)

Efter detta kan jag således sortera på med TO3 respektive "småsignal".

Från cosmox har jag 24st olika TO3, från Janson1 har jag tre.

Från Janson1 har jag sedan rätt många av varje BC-nummer, uppskattar hundra BC548 till exempel.

Jag har bestämt att BC-trissorna från Janson1 kommer att sorteras i två askar (för antalet kräver det) där jag helt enkelt bara blandar BC548/547/558 i en TO92-ask och BC108 i en TO18-ask, då får det plats.

Jag kommer göra detta utan att inventera alla trissor, tar det senare när jag skall distribuera ut alla nummer.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu betat av alla som jag kallat TO5 men som verkar kallas TO99, metallkåpa i vilket fall.

Förutom trevliga generella OP hittade jag tre andra mycket intressanta saker nämligen:
1) En regulator som inte bryr sig om vilken polaritet den reglerar :D
2) En RF-modulator att använda för framtida JFET-radiobygge kanske (misslyckades ju med mitt rörradioprojekt).
3) En IF-förstärkare, kan användas till samma projekt

Intressanta kretsar med en något udda kåpa.

Opamparna åker in i skåp4 tillsammans med alla andra trevliga IC som cosmox skänkt mig, de andra TO99 gör förmodligen det också för dom platsar inte i en transistorsortering (lite för avancerade).

Har mer kvar på listan att sortera, osäker på hur enkelt/svårt det är att bara sortera på rena nummer, eventuellt kanske det funkar att hänga på "transistor" för tillverkare är okänt.

Dessa är dom mittersta trissorna i dokumentet, dom översta tror jag blir ännu svårare för typnumrerna följer inga vedertagna regler alls, möjligtvis med undantag för U404 som jag tror är ett matchat BJT-par (sex ben).

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av YD1150 »

MC1496 är en trevlig IC som kan användas till mycket. Även till amplitudmodulering AM med eller utan bärvåg DSB-SC. Det beror på hur mycket balansering ("snedställning") man har. Vid "perfekt" balansering så får man dubbelt sidband med undertryckt bärvåg DSB-SC med 40-60dB dämpning av bärvågen (lite beroende av frekvens). Vid 455kHz så är 60dB dämpning möjligt. Ett annat användningsområde är en frekvensdubblare om du skickar samma frekvens på de två ingångarna så kommer dubbla frekvensen ut. Sen fungerar den även som en analog fasdetektor. Så 1496:an fungerar till mycket. :D
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

Kul att du gillar den och ger mig så mycket information!

Kände direkt att det där var en wow-krets men förstod inte digniteten.

MVH/Roger
PS
Lite lustigt att denna avancerade krets hamnade bland transistorer men samtidigt går TO5 inte att lagra i rör :D
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har uppdaterat listan, lägger till udda effekttrissor.

Nu är alla udda trissor listade, återstår att försöka få tag på data.

När jag gör det har jag bestämt mig för att nyttja en välplanerad lista för trissor och skriva in data där, planerar alltså att INTE ladda ner en massa pdf.

Fast dessa udda trissor kan det bli annorlunda för för jag gissar att dom är svåra att få tag i och är dom det vill man ju liksom inte göra om "bravaden".

Men standardtrissor modell BC/2N osv kommer jag inte tanka ner datablad på.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu flyttat alla OP/IC som jag tacksamt fått i samband med transistorskänket från cosmox till min allmänna IC-lista som innehåller precis alla IC (utöver rena logikkretsar) som jag kommer att förvara i mitt absolut sista 60-Raacoskåp.

Nu kan jag alltså ta seriöst tag i själva transistorsorterandet.

cjonash är en mycket trevlig man och det ser ut som om jag kan få några lådor till av honom för mina räcker inte på långa vägar ty jag sorterar ju dubbelt numera :D

MVH/Roger
PS
cosmox_T innebär att kretsarna hittades i hans transistorgåva.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar