Sveptillsats för funktionsgenerator

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sveptillsats för funktionsgenerator

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag tycker sveptiden som videon ovan visar är optimal, ett svep per sekund liksom.

Det är dock svårt att pinpointa frekvenserna även om rutnätet ju finns och är graderat i femtedelar vilket funkar pga att frekvenssvepet är linjärt så om jag bara kunde klura ut minfrekvens så kan man få mitten till (minfrekvens+maxfrekvens)/2 samtidigt som minfrekvens är så liten att mittfrekvens kommer hamna på 10kHz ändå.

Om vi säger att 10kHz hamnar vid 5cm (mitten) och vi låtsas att 10Hz funkar som minfrekvens, då är 10Hz på 0cm medans 20Hz är på 20/10k*5cm=0,1mm :D

100Hz är sedan på 100/10k*5=0,5mm, dvs mina högtalarmätningar vad beträffar frekvensgång vid LF blir helt värdelösa ty upplösningen är noll.

DVS den här apparaten suger!

Det enda jag kan ha den till är att testa fler-väghögtalares crossover, utom för basen, då förstås :D

Nej, jag kommer nog fram till att potten måste vara logaritmisk om jag skall kunna ha nån användning för den men när det gäller den här digitala potten fick jag leta för inte alla tålde +/-8V som signal och det måste potten göra, samtidigt var potten mycket enkel i sin uppbyggnad vilket gjorde mig intresserad men det ser faktiskt ut som om jag måste ha en logaritmisk variant så kanske allt det här mynnar ut i att jag bara kör en logaritmisk manuell potentiometer.

Rätt lärorik insikt i alla fall att jag faktiskt måste ha logaritmisk potentiometer för att ens manuellt kunna göra analys på riktigt låga frekvenser.

MVH/Roger
PS
Så jag funderar på att skita i att bygga/cadda den här enheten och satsa manuellt istället för det går alltid att manuellt plotta både frekvensgång och fas, lite meckigt bara även om jag brukar ta två punkter per dekad bara (1, 3, 10...), fasen är sedan bökig men Lissajous fungerar. Jag ger dock inte helt upp för jag har redan ett projekt jag kallat KSS_D som är ett diskret digitalt datainsamlingsprojekt där data hamnar i ett batteriuppbackat RAM för att sedan fysiskt flyttas och läsas av ett annat projekt (KSS_R) för att slutligen hamna i en dator, här får jag åtminstone bättre koll på (fas och) amplitud vid dom olika frekvenserna.

Jag har alltså problemen att potten behöver vara logaritmisk för god VLF-upplösning OCH att det är svårt att se vilken frekvens som motsvarar en viss amplitud på svepet helt enkelt, fasinformationen finns sedan inte med alls. Det lockar att bygga KFD men jag ser inte riktigt nyttan, bättre då att satsa på KSS_D tycker jag. Eventuellt kan jag tom trixa till automatisk fasanalys i den för jag vill ha det även om jag förstår väldigt lite om sånt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Sveptillsats för funktionsgenerator

Inlägg av YD1150 »

En oscillator som lätt täcker audioområdet kan du göra så här:
audio osc.jpg
Sen tillkommer det lite filter och buffertförstärkare m.m. men det går att lösa.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sveptillsats för funktionsgenerator

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har bestämt mig för att vira den här kuliga modulen.

Jag kanske inte får så stor användning för den men den är roligt och är inte helt kass.

Nu kommer jag alltså modifiera ritningen ovan så att allt går att vira.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sveptillsats för funktionsgenerator

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu är jag klar med schemat, nu ska jag bara göra en vir-layout på detta.

MVH/Roger
PS
Funderar på att skippa Limit Test för jag kan i princip testa gränserna med den analoga potentiometern, det enda jag missar är potkretsens "viper-resistans" som gör så att min analoga pot kommer att ge en nååååågot annorlunda frekvens än vad den digitala potten kan ge MEN jag har redan upplevt att denna skillnad är bagatellartad. Däremot vill jag dra ut U/D-signalen dvs Auto Trig även om man eventuellt kan trigga på KFG's TTL-signal, jag tycker dock att det inte borde gå för den signalen kommer efter varje enskild sinussignals period som levereras vilket ju blir helt annorlunda jämfört med att få en puls för varje svep av samtliga frekvenser.

Du lär mig så många goa saker YD1150, tyvärr har jag ofta kommit så långt i "invecklingen" att jag sällan kan implementera dom utan drastiska åtgärder.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sveptillsats för funktionsgenerator

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag försöker desperat förstå kretsen.

På bussen idag kom jag på en elementär sak.

Vi har ju tidigare konstaterat att frekvens styrs av Beta och att den styrs linjärt.

Digitala potten har 100 steg och är linjär, minbeta är c.a 1/1000 vilket ger 20kHz när maxbeta är 1.

Så nollte punkten (Rlöpare=0) ger 20Hz MEN nästa punkt ger 200Hz och punkten därefter 400Hz osv allt för att det är beta som styr och potten är uppdelad i hundra steg.

Så jag har alltså 200Hz som upplösning (förutom nollte punkten) dvs jag kan teoretiskt mäta vid 20Hz men nästa mätning blir vid hela 200Hz och ärligt talat är det här man ofta är intresserad av hur en högtalare beter sig och i det här fallet kommer jag börja med att inte höra/mäta nåt alls för att sedan höra/mäta en högtalare som redan är igång.

Jag kan inte ha det så.

Det finns två lösningar på problemet som jag kan komma på:
1) Byt till logaritmisk digital potentiometer (och även den analoga för all del)
2) Jag delar upp svepet och växlar mellan två integrationskonstanter (läs motstånd) så att jag kan välja mellan 2Hz-2kHz och 20Hz-20kHz för genom att gå ner en faktor 10 i frekvensspann får jag hela 20Hz i upplösning!

Det är ett ganska enkelt ingrepp att byta integrationskonstant och göra 2:an men det är tråkigt att inte kunna svepa hela AF-området MEN det kan jag ju med standardinställningen (20Hz-20kHz) det är bara det att upplösningen är lite dålig.

Sen har jag verifierat att minfrekvens hos svepet ÄR beroende av sveptiden (även om gott om tid borde finnas för VLF), jag testade precis med 10nF (100*10nF*1M~1s) och med 100nF (10s, pss) där 100 är det antal steg som räknas innan ny Auto Trig (U/D) kommer, med 10nF ser jag nu att minfrekvens är runt 500Hz medans med 100nF så är minfrekvens runt 50Hz.

Jag förstår inte detta för alla 100 stegs frekvenser borde lugnt kunna få plats på 1s, eller? :humm:

Så om jag skall kunna se alla frekvenser i 100nF-fallet så är det typ 5s svep och 5s dött vilket innebär ett tålmodigt studerande av en långsamt blinkande skärm, men det går :)

Här behöver man egentligen inte se varken LF eller HF för jag vet ju vad jag har nu och det är bara att tänka att man har 20kHz/10cm dvs 2kHz/cm, observera att 20Hz då motsvarar 0,1mm :D , så detta måste vara fel men samtidigt blir det ihopknökat om alla frekvenser skall visas på en skärmbredd så det är inte helt orimligt DÄREMOT är det inte så praktiskt användbart SPECIELLT om man är intresserad av just 20Hz-200Hz.

Ska jag bygga KFD så får jag nog följa upp med modifikation av KFG så att jag får mina två frekvensområden att svepa för som sagt kommer jag utkomma med en digital lösning som löser problemet bättre men till dess funkar faktiskt det här helt analoga systemet relativt bra, speciellt med modifikationer, det roliga me 10s-svep är att man faktiskt ser frekvensgången rätt tydligt och kan få ett hum om hur det det ser ut, sen kan man byta område och analysera LF bättre, det som retar mig är att jag måste nyttja så lång sveptid att det blinkar kraftigt (tycker 10 rutor på 500ms tot borde räcka).

Jag repeterar: 10nF ger bara 500Hz och 100nF ger 50Hz som minfrekvens.

Funderar nästan på att ha justerbar sveptid, då sätter man en sveptid utifrån dom frekvenserna man är intresserad av och hur mycket man vill att skärmen skall blinka sen har man en momentan-brytare som verifierar lägsta respektive högsta frekvens (fast jag undrar om den är så relevant för jag har redan nyttjat en sådan och fått reda på att den digitala potten KAN ge 18Hz-22kHz men som synes vet jag inte riktigt om den gör det, beroende på sveptid är det i alla fall)

Just nu lutar det i alla fall åt att jag implementerar momentanbrytare för Max/Min_Check, potentiometer för Sweeptime (10nF*1M min, 100nF*1M max<=>1uF*10k respektive 1uF*110k ty jag har mest 100k-pottar), vippbrytare för Range (22k*500pF std, 44k*500pF max, lyft upp 22k och skarva i en 22k till) och jag drar ut U/D-signalen (Auto Trig).

Då har jag att jag kan svepa från 2Hz till 2kHz med 20Hz som upplösning, sen kan jag svepa från 20Hz till 20kHz med 200Hz upplösning vilket kan tjäna som en grov uppskattning LF-mässigt av DUT och att man byter område för att få bättre upplösning i LF, samtidigt ska man komma ihåg att 200Hz i upplösning hos frekvenser >2kHz inte är att pinka på och dom mätningarna kan jag alltså göra med standard-inställningen (när jag t.ex mäter på mina rörförstärkare är jag faktiskt mer intresserad av HF än LF för LF brukar ge sig om man har en schysst OPT, dessutom går LF-responsen ofta ner under 5Hz).

Slutligen undrar jag om jag ändå inte skall trycka in ett till Range, varför inte 200Hz-200kHz när jag ändå håller på :D

Den första varinten av min KFG jag byggde hade faktiskt tre Range, det enda som inte lockar med fler än två Range är att det kräver halvdyr vridomkopplare MEN jag ser nu i D.T.N Williamsons FANTASTISKA dokumentation över hans förstärkare att där finns en amplitud OCH fasplott från 1Hz till 1MHz, hur sjuttsingen lyckades han med det 1947? Det fanns ju inte datorer då eller ens Transistorer då :D

Sådana grafer skulle jag vilja göra!

Försöker ta kort på grafen.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sveptillsats för funktionsgenerator

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag tror mig ha bestämt mig för att skippa den här tillsatsen.

Anledningen är dels för dålig upplösning (som dock kan fixas genom att ha ett alternativt krympt spann) dels att man inte riktigt ser vid vilken frekvens "dippen" finns, jag skulle uppskatta en noggrannhet på +/-50% bara så har man en dipp på 1kHz så kanske man misstolkar den till att vara inom 500Hz-1,5kHz, känns så i alla fall inklusive avläsningsonnogrannheten, maximal noggrannhet är i alla fall +/-200Hz för det är normal upplösning.

Det är lite tacksamt att svepet är linjärt, eftersom skåpet är 10 rutor brett och man "placerar" 20kHz längst till höger så blir varje ruta (läs cm) 2kHz men som vi sa tidigare så innebär det då att 20Hz är 0,1mm och det kan man inte se.

MEN med en sveptid på 10s (100nF) så fås VLF med och man kan se det indirekt.

Jag måste alltså ha väldigt lång sveptid för att se nåt där nere och detta förändras inte av att jag flyttar spannet längre ner i frekvens, kan tom hända att sveptiden måste ökas ytterligare (för vi snackar nu 2Hz som minfrekvens).

Jag tycker det blev trist att jag behövde ha så extremt lång sveptid för att kunna "se" 20Hz, förstår inte det för ett svep på 1s borde täcka "multiplar" av 20Hz (50ms) UTAN problem.

Andra saker som blir trist med nyttjande av KFD är krånglet med en massa extra reglage och kontakter modell reklamen för W8 dvs "everything at once".

Fast det är inte helt fel det här, tror mest jag är lite lat :)

MVH/Roger
PS
Att införa en Range-omkopplare är inte helt fel oavsett om sveptillsatsen (KFD) kommer användas eller inte, dock har tanken med min funktionsgenerator (KFG) hela tiden varid 20Hz-20kHz och INGET mer (för resten kan fixas mha takfall och stigtid).

Jag håller på att demontera det trots allt rätt väldokumenterade arrangemanget nu men passade på att mäta följande:
Digital potentiometer
1) fmin=19Hz
2) fmax=22kHz
Analog potentiometer
3) fmin=17Hz
4) fmax=22kHz

Där skillnaden i LF beror på den digitala pottens restresistans som uppenbarligen är pyttelite högre än en analog potentiometer's.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Sveptillsats för funktionsgenerator

Inlägg av YD1150 »

Om du kan tänka dig en annan variant av oscillator så är en AD9850 DDS en lösning på ditt problem.
Typ en sådan här:
http://telecnatron.com/modules/ad9850/index.html

Skicka in 40-bit seriell data till modulen och få ut valfri frekvens från 0-40MHz
Med 125MHz klocka så har du ca 0,029Hz stegstorlek, även på audioområdet.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sveptillsats för funktionsgenerator

Inlägg av Spisblinkaren »

Intressant.

Jag har dock bestämt mig för två saker, för det första skippar jag KFD för att den upptar hela fem extra kontakter och reglage för det andra gillar jag ändå konceptet så mycket att jag kommer cadda upp en Eagle-variant, vilket skall bli spännande för även om jag caddade kort för bara typ ett år sedan så känns det som om jag glömt ALLT :D

Jag skippar alltså virning i det här läget men tar fram ett kort som jag, när jag har bättre ställt, kan låta min kines-kontakt tillverka.

Jag skippar virning för även om det inte kostar nåt och är "immediate" så vill jag i detta läget inte riktigt ha KFD, dock kan jag komma vilja ha det och då vore det trevligt med några kort ty jag vill nästan skryta med den här konstruktionen för den är bra även om den inte är jättebra men om man tar hänsyn till alla modifikationer så är den Good Enough.

Så jag går vidare med mina lådbyggen genom att satsa på att komponentnummer-mappa KTT (transistortestare) där texten på kortet är så ihopgrötad av kompakt design att man inte ser vad som är vad, jag måste alltså gå via Eagle och "ögat" för att se vad fasen komponenterna heter, tror dock jag lyckades bestycka kortet korrekt men det var bara för att dom flesta motstånden var på 10k :D

Så just nu tycks jag bara ha ett kort kvar att få ordning på innan paneler skall sågas och borras.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sveptillsats för funktionsgenerator

Inlägg av Spisblinkaren »

YD1150, hjälp :)

Jag har blivit lite intresserad av din teori hur man kan detektera fasskift ovan.

Jag har ju en bild ovan på dioddetekterad signal men jag tror den är aningen förvrängd i dom högre frekvenserna pga obuffrad dioddetektor (hänger ju direkt på ett filter som har ganska hög impedans).

Jag har dock en diodtetektor som verkar funka, med denna mäter jag alltså envelopen eller peak som jag brukar säga.

En tanke jag nu har och som kommer från YD1150 är att man kanske kan få fatt i fasen också och svepa den på andra kanalen på skåpet, det enda som tycks behövas är ju en mixer (och lite filter), in i mixern skickar man således ingångssignalen/stimuli och utgångssignalen, båda med garanterat samma frekvens MEN med olika fas och ut sägs fasen komma i form av DC (själv kan jag inte ens teoretiskt härleda detta, än mindre förstår jag det)

Jag inbillar mig att när det gäller höga frekvenser så är både oscillatorer och blandare lättare att bygga men två saker gäller här för dels kan min KFG ge både trekant och fyrkant också dels finns det analoga multiplikatorer som säkert kan fås att fungera över 100kHz.

Jag är osäker på det här med blandarkonstruktion för jag skulle alltså behöva blanda 2Hz-200kHz och om man gör det på RF-språk så är det enkelt att införa ett BP-filter på några 100kHz men inte gärna på 2Hz :D

Ska kolla upp det där med analog multiplikator och om dom dels är 4-kvadranta dels klarar 200kHz.

Känner du till nåt om det här, YD1150?

MVH/Roger
PS
Inser ju nu att även om jag nyttjar analog multiplikator så måste jag få bort 2f, i värsta fall innebär det alltså 4Hz så jag måste lik förbannat konstruera ett filter för 4Hz, hur gör man det? :humm: En annan sak, det där filtret måste ju följa med i frekvens, här kan det dock eventuellt vara bra att frekvenssvepet är linjärt så att man kan följa med linjärt med ett filter, fast vänta nu resonansfrekvensen hos ett LC-filter är proportionerlig mot roten ur LC så om man kan ändra L eller C linjärt så kommer resonansfrekvensen/filterfrekvensen INTE ändras linjärt och allt faller, dock tror jag det finns linjära filter gjorda med OP:ampar (vario-state eller nåt kallas dom) som kanske kan funka.

I fallet Auto Sweep kan jag mycket väl tänka mig köra ren sinus (det blir ju nästan korkat annars) men i vanliga fall vill jag kunna köra trekant och fyrkant också och då i hela registret dvs 2Hz till 200kHz, vilket jag bara anar går, neråt går men att jag når 200kHz med t.ex fin fyrkant är lite mer tveksamt.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sveptillsats för funktionsgenerator

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har en OP-bok av Walter G. Jung (eller rättare, jag har två stycken :D ), i den hittade jag nu det som kallas "State Variable Filter") och hör och häpna för inte nog med att endast tre OP:ampar kan ge SAMTLIGA filterkonfigurationer dvs LP, HP, Bandpass och Notch så kan ta-mig-tusan frekvensen ställas in linjärt, vilket är mycket ovanligt i (BP-)filtersammanhang!

Ett litet aber är dock att det krävs två pottar för att göra filtret svepbart men digitala pottar har jag ju precis använt :)

Så då var ena problemet löst, eventuellt ritar jag upp filtret för er så småningom fastän det är copyrightskyddat (sid. 186).

Nästa steg är analog multiplikator, jag tror det står om det också i nån av hans fina böcker.

Återkommer :)

MVH/Roger
PS
Referenser
1) Walter G. Jung Audio IC OP-Amp Applications, Third Edition, 1987 [s.186]
2) Walter G. Jung IC Op-Amp Cookbook, Third Edition, 1986
Senast redigerad av Spisblinkaren 14 maj 2018, 17:48:32, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Sveptillsats för funktionsgenerator

Inlägg av YD1150 »

Principen ser du i schemat nedan:
mixer.jpg
Transistorerna är inte kritiska, fungerar nästan med vad som helst.
BC547 fungerar bra för 500kHz. Är de matchade så är det ännu bättre.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sveptillsats för funktionsgenerator

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag tycker den där ritningen är mycket intressant men det är inte mycket jag förstår av den, dessutom blir den lite bökig med alla sina komponenter att bygga även om jag ÄLSKAR diskreta konstruktioner.

Jag har därför letat rätt på bifogad multiplikator från Analog Devices (AD532).

Sen har jag kikat lite i Camenzind's bok och hittat en intressant diskret variant av en multiplikator (som dock sägs klara max +/-1V ut).

Jag vet inte riktigt vad jag håller på med men AD532 har i alla fall bandbredden (1MHz) men 1% amplitudfel sägs den ha vid 75kHz redan fast 1% är inte mycket att bry sig om, 10% eller mer är mer aktuellt så man kan nog betrakta den som fungerandes ända upp till 200kHz.

Nu har jag alltså komponenterna för att bygga en fasdetektor a' la YD1150 :)

MVH/Roger
PS
Ser nu att kretsen är asdyr så den går bort: https://www.mouser.se/ProductDetail/Ana ... bwUBl70Ydp
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Spisblinkaren 14 maj 2018, 23:23:22, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sveptillsats för funktionsgenerator

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag påbörjade demonteringen av grejerna igår men idag har jag ändrat mig och kopplat upp allt igen samt gjort ett par videos till:



Denna video visar egentligen mest hur jag till slut lyckades trigga på det långsamma svepet, man hör tungelementrelä't klicka i samband med detta.



Denna video visar hur filtret beter sig, om man tittar på envelopen dvs.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sveptillsats för funktionsgenerator

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har idag försökt skapa ett "äkta" nätverksanalysator-svep (för att citera YD1150) av mitt filter.

Jag fick emellertid oväntade problem för mitt oscilloskop gick sönder :(

Inget allvarligt dock men hädanefter kan jag bara trigga på negativ slope.

Eftersom jag hade ställt in det för att trigga på positiv slope så slutade allt att fungera, även efter att jag bytte slope och till slut kom jag alltså fram till att bara negativ slope fungerar vilket gjorde så att jag blev tvungen att flytta proben men det var ju inte speciellt svårt när man kör HC74...

Nåväl, det är sällan jag ens bryr mig om slope, skulle det bli nödvändigt att trigga på positiv slope så är det inte så svårt att slänga in en inverterare.

I vilket fall fick jag till det till slut men när jag skulle filma det fick jag problem med solljuset i skärmen pga att jag bara har nerdragna persienner i sovrummet/labbet så jag tänker vänta till ikväll (ett tag funderade jag på att spika upp nåt slags skynke men eftersom jag inte har några problem med solljus på morgonen så struntar jag i det).

Annars har jag bestämt mig för att att bygga min roliga KFD och ihop med KFG fixa till följande finesser:
1) Sweep Rate [KFD]: fixed, 10s (100nF)
2) Range [KFG]: 2st valbara mha vanlig vipp-brytare (2Hz-2kHz & 20Hz-20kHz), väljer mellan två integrationsmotstånd bara
3) Level [KFG]
4) Frequency [KFG]
5) Type [KFG] (TRI, SQR, SIN, SIN-THD)
6) SIN-THD [KFG], pot som ställer distorsionen hos sinus
7) Auto/Normal [KFD/KFG], 4-polig vipp-brytare som växlar mellan manuell pot [KFG] och digital pot [KFD]
8. Auto Trig [KFD], utgång för triggning av auto-svep, samma som upp/ned-signalen till pot-kretsen
9) Normal Trig [KFG], utgång för triggning av manuell hantering
10) OUT [KFG]
11) Min/Max [KFD], test av vilka frekvenser pot-kretsen och därmed Auto Sweep kan leverera [skippas nog]

Alla utgångar har jag bestämt skall bestå av RCA och detta en del för att jag har ett gäng men också för att jag faktiskt inte gillar att signal går via chassi, BNC går ju inte att isolera samtidigt som RCA går att isolera och dessutom finns det RCA-BNC adaptrar om man är lagd åt det hållet.

Slutligen har jag bestämt mig för att skippa allt vad fasmätningar är, en tanke jag hade ett tag var emellertid att ha en IN på KFG också där IN sedan kopplas till en eventuellt buffrad dioddetektor varvid man skickar den signalen till en utgång modell PEAK, då skulle man kunna mäta PEAK direkt med skåpet men jag tycker det blir knöligt att först dra utsignalen från DUT till IN för att sedan mäta vid PEAK, både IN och PEAK kan tänkas vara av typen RCA så jätteknöligt blir det inte MEN oftast mäter man på rätt lågimpediva utgångar så att en simpel diod räcker och varför inte sätta den detektorn rätt på DUT's utgång i så fall?

MVH/Roger
PS
Om jag ändå skulle vilja ha en PEAK-utgång tänker jag såhär, jag vill inte ha RCA då utan jag skulle vilja ha ett sådant "lödöra" som alla oscilloskop är beskaffade med pga prob-trimning för systemet är i detta fallet redan jordat så mer jordning behövs inte och iom att vi snackar LF så har vi inga SWR-problem heller, nån som vet vart man kan få tag i dylik "kontakt"? Med RCA blir det annars halvbra för man kan strippa en hanes kåpa, stoppa in i honan och mäta på stiftet men det blir lite B.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sveptillsats för funktionsgenerator

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag skissat på hur panelen skall se ut för KFG/KFD.

Jag bestämde mig till slut för att implementera "Rate" som är en steglös justering av sveptiden, vi vet ju att kort sveptid ger bortfall för låga frekvenser och att långa sveptider därför behövs MEN om man vill studera de högre frekvenserna så räcker det med kortare sveptider SAMTIDIGT som de blir lättare att analysera på det mindre blinkande skåpet, sedan glömde jag nästan Min/Max som är en enkel funktion för att ta reda på vilka ändfrekvenserna åtminstone teoretisk är, jag har inte fått riktig kläm på relationen sveptider och minfrekvens MEN mha detta reglage ser man alltså de teoretiska gränserna.

Jag känner mig nöjd med detta.

Bifogar layoutplanering av hela KAP-projektet.

Nu skall jag börja paint-cadda en vir-layout för KFD, den kommer alltså viras mest pga kostnadsskäl men också för att det känns som om jag totalt glömt bort allt vad Eagle heter :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar