Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av Oskar »

Om du vill kan jag skänka en DC/DC omvandlare som gör 5V med inspänning 9-30V till ditt projekt, klarar 500mA och kommer inte att bli varm. Då kan du skippa linjärregulatorn. Omvandlaren är i behändigt format (ca 1,5x2cm) och benen passar bra på veroboard, har själv provat.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av Spisblinkaren »

Janson1 skrev:Häftigt att du gör detta för hand dessutom med virning och lyckas! Grattis. Detta ser jag som ett Arduinojobb, har du funderat i dom banorna? Jag ser att du använd ett sånt kort som bas till nåt annat med egen krets...
Tackar tackar men det där var mer tur än skicklighet :)

Jag gillar Arduino, jag tycker det är det bästa som processormässigt har hänt oss hobbyister.

Dock är jag mycket dålig på programmering så av den anledningen undviker jag Arduino men jag har ett par PCB-projekt (Eagle) som avser nyttja Arduino iform av Mega-kort, detta ligger dock på is mest pga att jag inte har så mycket mer pengar, spenderade det sista av dom på att låta en kontakt i Kina ta fram ett gäng PCB.

MVH/Roger
PS
Vore kul att veta vad du menar med detta:
Jag ser att du använd ett sånt kort som bas till nåt annat med egen krets...
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av Spisblinkaren »

Oskar skrev:Om du vill kan jag skänka en DC/DC omvandlare som gör 5V med inspänning 9-30V till ditt projekt, klarar 500mA och kommer inte att bli varm. Då kan du skippa linjärregulatorn. Omvandlaren är i behändigt format (ca 1,5x2cm) och benen passar bra på veroboard, har själv provat.
Vilket trevligt erbjudande, stort tack!

Men jag tror jag klarar mig, en kylfläns på 20K/W är inte speciellt stor.

Tänker mig den här (funnen i min favorit-ELFA's katalog från 2008): 75-612-36

Den är på 16K/W vilket borde räcka för att kyla bort knappa 6W, eller har jag fel?

MVH/Roger
PS
Jag lurar annars på om jag kanske ändå inte borde bygga in den i nån slags låda, inte så bra liksom att ha alla känsliga virtrådar öppna för att man kanske fastnar i dom och sliter sönder grejerna, eller överdriver jag problemet?
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av Janson1 »

På sid 13, 2017-12-09 ser jag ett omgjort Megakort, Det är mer än en slump...
Om du börjar med Arduino så finns det massor av kunnigt folk här på Forumet, det är bara att vara ödmjuk och ta andras tips och ibland hela sketcher. Jag började själv 27 oktober 2016 utan att egentligen programmerat alls förut och fick i gång både det ena och det andra. Mitt "startprojekt" för Arduinon var att bygga en egen digitalstyrning till en Pumpdysedieselmotor, den kan inte starta överhuvudtaget utan tidskritisk elektronik och jag har fått i gång den, den startar, den går jämnt, den reglerar bra. Pga av kallt i garaget så ligger själva provkörningarna på is då jag blir smått gasförgiftad av att utprova inomhus... Men det jag vill komma till: Utan alla forummedlemmar och deras programmeringserfarenhet så hade jag inte haft nån fungerande ECU. I vissa fall har jag gått min egen väg ändå då det finns ytterst lite folk som både kan elektronik/programmering OCH mekanik, främst moderna dieselmotorer då. (Nu är det ett annat forum som hjälpt mig mest... M. börjar det på)
Så om du tar steget till tex Arduino så kommer du få jättemycket hjälp om du vill ha den.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av Janson1 »

Jag tror man kan räkna 16 grader x 6 w = 96 grader plus omgivningtemp ca 20 grader, då blir det 116 grader. Om min uträkning stämmer så är kylflänsen i minsta laget... Varför inte en switchad omvandlare? Du får t.o.m. en om du vill ta emot den!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu spelat in en bättre video, speciellt för att den är "skarp".

Det Ni ser i den här videon är alltså hur KCE fungerar inklusive hur nollställningen fungerar och hur bra den fungerar map små förändringar kring ett räknarvärde, man ser också hur i princip alla segment fungerar när man backar över nollan.

Det finns en funktion hos 4511 där man kan tända alla segment (LT) men lite tyvärr har jag struntat i den pinnen.



MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har alltså hela räkneverket (KCE) färdigt, allt fungerar.

Nu är tricket hur jag mekaniskt skall lösa detta.

Jag har alltså ett kopparplåtshjul med ett 1cm-hack i om c,a 10cm diameter som egentligen är själva givaren för den roterar ju över läsgafflarna.

Nu gäller det alltså att få till en bra vinkel så att först och främst EU-kortet med alla kretsar blir fixerat, när det är fixerat så ska läsgafflarna fixeras i förhållande till kopparplåtshjulet på nåt sätt samtidigt som kopparplåtshjulet ska hänga på lindningsmaskinens bobin-axel.

Eftersom bobiner är tänkta att pillas in från höger genom att man bara lyfter gängstången så gäller det ju att kopparplåtshjulet går hyfsat fritt från läsgafflarna för det behövs ett visst spel här som gör så att jag ibland kommer missa med att sänka tillbaka bobin-axeln, det känns så i alla fall.

Ett litet problem det här.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Här ligger du i lä .....

Bild
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av Spisblinkaren »

Har du gjort det där själv eller är det ett axplock från ditt kära internet? :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Inte mitt, utan ALLAS internet.

Jag ramlade över en sajt där någon visade en handvirad variant av en ELF2000 och jag blev en aning förstummad när jag såg det snygga virjobbet. Det var mest för att göra dig avis som jag slängde upp bilden. :wink:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av Spisblinkaren »

Men vad jag tycker mig kunna se av bilden så är det inte ens virat utan det är lött, eller?

Fast det är coolt gjort ändå :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Svårt att se. Kan han ha lött socklarna och sedan virat. Jag lödde bara två hörnben när jag höll på med virning.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu fått hem och installerat en plug-in variant av kylfläns som jag nog nämnt ovan.

ELFA-katalogen från 2008 sa 16K/W men det har visat sig att det är 27K/W som gäller.

Med andra ord räcker inte denna kylfläns riktigt, jag har flera funderingar men närmast en 9V/3W Zener i serie med 24V-matningen.

Klart är i alla fall att denna kylfläns inte räcker för att kyla bort närmare 6W.

Samtidigt har jag fått förnyat intresse i att lösa räknandet hos min lindningsmaskin mekaniskt.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar