Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag är lite småklar med planeringen av kortens I/O.

KIM (Attenuator and Input Module) är helt klar.

KSM (Supply Module) är helt klar.

KTM (Trigger Module) saknar bara gränssnittsspec (DSUB15) ty jag vet inte hur jag skall dela upp modulen.

KVM (Vertical Mode Module) saknar bara samma sak

KSS (Sweep System) saknar samma sak

KTS (Test System) saknar samma sak.

Tidigare hette KTS och KSS samma sak (KTS) men jag har insett att dom måste delas upp i två olika moduler pga mängden kapslar.

Om ovan stämmer har jag sju moduler (två KIM) förutom CRT.

Jag är även på G med att planera strukturen för KSM, har bestämt mig för spolen längst in och alla regs på andra halvkortet längst ut eller närmast panel.

Som Ni vet måste jag skarva mina halva EU-kort och jag kommer göra det med DSUB15, det blir bra tycker jag eller vad tycker Ni?

MVH/Roger
PS
Tycker skarvandet av korten faktiskt gör det extra bra för då kan man dela upp modulerna en gång till, i fallet KIM är det ju t.ex rätt stor skillnad på ett gäng dämpsatser, styrningen av dom och reglage jämfört med en HF ingångsförstärkare.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag sysslar faktiskt ganska mycket med det här men skapande av digitala dokument är jobbigt och tråkigt :)

Har bestämt mig för följande kontakter:
1) EU64_F: 43-726-29
2) DSUB15_M: 44-163-19
3) DSUB15_F: 44-163-68
4) Phoenix3_M: 48-413-81
5) Phoenix3_FV: 48-413-31

På sikt skaffar jag en uppsättning tvåor av Phoenix också för stiftkontakterna (monteras på PCB) är byggbara ty öppna gavlar, detta gör att man kan bygga vilket poltal man vill av 3P+2P, funkar på samma sätt med 3P+2P vinklade hylskontakter också även om hela kontakter kan vara att föredra.

Sen har jag skattat disponeringen av de dubbla halva EU-korten (skarvade med DSUB15) och detta har jag gjort både för KIM (Input Module) och KSM (Supply Module).

En sak jag blivit att lura på är om inte XY-förstärkarna skall finnas på CRT-modulen för då kan ALL högspänning gå dit.

En annan sak jag börjat lura på är om inte luminans/fokus-justeringen skall vara på CRT-kortet och inte i KSM.

KSM har jag börjat se som ett rent supply-kort som trollar fram alla "råa" spänningar på ena halv-kortet och skickar dom till andra halv-kortet (närmast front) där dom regleras för att sedan skickas tillbaka över DSUB-gränssnittet (detta gäller då naturligtvis bara lågspänningar).

Högspänning går sedan rå över Phoenix-kontakter (RM5 men sägs bara tåla 250V vilket jag skiter i, speciellt när dom slår ihop AC&DC som samma krav vilket knappast är troligt ty det är toppspänning som gäller) till CRT bara har jag nu börjat tänka.

KVM (Vertical Mode Module) var annars tänkt att hantera deflektionsspänningarna (Ux, Uy) vilket hade varit smidigt ur testsynpunkt men att spänningarna huserar i CRT-modulen är mer logiskt för då kan man liksom ge tusan att montera CRT tills dess man fått ordning på Ux & Uy och alla andra högspänningsmatningar SEN kopplar man in CRT på SAMMA kort.

Man skulle tom kunna se det som att man har ett system (innan CRT) som skulle kunna användas för andra typer av display för du har ju liksom båda kanalerna (CH1&2) och en ADD-signal (alla 2,5Vp) som du i KVM manipulerar till att antingen visa CH1, CH2, ADD (eventuell invertering görs i KTM) och då på formerna ALT eller CHOP (vad gäller CH1&2).

Man har alltså ett system som sitter med max 2,5Vp (med bibehållen bandbredd) för alla dessa signaler, kan man köra med lägre spänningar (och ändrar i KIM) så blir bandbredden ännu bättre.

Hur man skulle kunna styra typ ett TFT-display på detta sätt vet jag inte och bryr mig inte men faktum är att det går för signalerna finns framdragna, bara att manipulera och koppla in.

En annan sak jag kommit på är att det blir mycket trångt både på KIM och KSM, på KIM får jag inte ens plats med dämpsatserna modell hålmonterat så jag har skissat på en lösning där 1206-ytisar nyttjas under varje reed-relä, DÅ men bara då får dämpsatserna plats!

På KSM har jag vissa problem med bobinens storlek men jag tror det löser sig, har bara skissat lite på den biten än men det lutar åt bobin på det inre halva EU och regs på det yttre halva EU närmast fronten.

Det finns mer space på det yttre kortet för jag slipper EU-kontakten och det kan tänkas att detta behövs så eventuellt kastar jag om ordningen på korten.

Önskar jag hade lite ritningar att visa men det tar bara så mycket energi att rita dom samtidigt som få verkar bry sig, lite trött på det faktiskt.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag är lite på G med KIM-kortet.

Jag orkar nog inte rita klart det ikväll men jag bifogar det jag ritat.

Tanken med dämpsatserna är alltså att dom skall monteras modell ytisar (1206, vägrar nyttja mindre) under respektive relä, dvs på lödsidan.

Det är nämligen enda sättet att få plats med dom.

Igår beställde jag sedan från ELFA dom DSUB jag skall ha och dom EU-kontakter jag skall ha samt dom Phoenix-kontakter jag skall ha.

Beställde mest en av varje för dom kostar lite och jag vill mest mäta.

Phoenix-kontakterna gillar jag men jag är lite tveksam ty de jag beställt är 5.08 och det som finns är 7.62 där dock utbudet vad gäller vinklade hylsor hos 7.62 är mycket sämre samtidigt som spänningståligheten är mycket bättre (det står 300V i ELFA-katalogen men det tror inte jag på, såg 630V när det gäller 7.62 nånstans).

Samtidigt tror jag 5.08 funkar men better safe than sorry.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har fått hem lite roliga grejer till min KOS idag.

Jag går nästan handlingarna i förväg men KIM Layout är faktiskt ganska minutiöst planerad redan, jag har bara inte orkat överföra det till data-världen.

De kontakter jag fått hem är:
1) 15P DSUB hane/hona som kommer koppla ihop de halva EU-kort som är dom största jag kan cadda mha gratis-Eagle samtidigt som jag faktiskt tycker det blir en bra struktur i bygget typ KIM_Attenuator ytterst och KIM_Gain innerst.
2) Diverse Phoenix-kontakter RM5.08, jag råkade dock beställa vinklade 2P-hanar men det ser faktiskt ut som om man kan räta ut benen på dom :)
3) EU64, vinklad hane att sätta dit längst in på kortet.

Kom plötsligt på att jag vill göra såhär:
A) KSM (Supply Module) ska leverera högspänning till BÅDE CRT-modulen och KVM (Vertical Mode Module), i KVM skapas sedan deflektionsspänningarna (Ux och Uy) som får gå "tillbaka" till CRT, KVM-modulen har mycket få kretsar så XY-förstärkarna får plats att byggas där.
B) Luminans och fokus kommer förmodligen ställas i KSM men de kan bli att flyttas till CRT-modulen, i KSM måste ju ursprunget till dessa signaler ändå genereras men det är mer logiskt att justeringen av dom sker i CRT-modulen, har inte bestämt mig än.
C) I KVM kommer det komma in högspänningsmatning från KSM (+250V, 0V, -250V) via en tre-polig vinklad Phoenix 5.08-kontakt, ut sker sedan via ännu en likadan tre-polig kontakt som jag dock planerar göra 4-polig så att man inte blandar ihop korten vid skarpt läge, jag har tom köpt 4P-Phoenix för detta.

Jag har också köpt material för att bygga själva spolen, kärnor (N87), bobin och clips är köpta, gullig liten spole kommer det att bli :)

MVH/Roger
PS
Jag har också köpt ett par löjligt dyra (~60 spänn) vinklade 20P IC-socklar för LED-array (till att börja med CH1 Volt/Div).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Detta har legat på is ett tag pga mycket detaljer.

Nu har jag dock paint-caddat klart ingångssteget (KIM).

Jag får alltså inte plats att bygga dämpsatserna hålmonterat så jag måste, hur mycket det än tar emot, gå över till ytisar vad gäller dom och jag kommer således bara nyttja min favorit-storlek dvs 1206.

Det är nämligen enda sättet att få plats med dämpsatserna som jag planerar bygga under reläerna.

Caddade på med gain-steget också, känns bra.

Ni får gärna kritisera mig, all kritik är välkommet, positiv som negativ.

MVH/Roger
PS
Ser att Littelfuse-relä't är utan diod. Varför det? Byter till samma nummer fast 10 på slutet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har gjort ett första utkast för försörjningsmodulens layout (KSM).

Inte helt klar men i grova drag kommer jag att bygga den enligt bifogat.

MVH/Roger
PS
Jag vill nog mest ha med gränssnittet mot panel, brytaren kommer då sitta i panelen och inte på kortet. Jag bör sedan ha en säkring men för närvarande finns ingen hållare i panel, kanske uppgraderar detta. Phoenix-kontakterna är 3P där uppe och 8P där nere. 3P innehåller +250V/0V/-250V och är supply för XY-förstärkarna i KVM-modulen, 8P går direkt till CRT.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har lagt till en säkringshållare på fronten.

KSM_layout är annars något bättre planerad nu, behöver dock överföras till datorformat.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu uppdaterat den preliminära layouten för supply-modulen (KSM).

Bifogar den ihop med schemat för KSM.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag är programmeringsplaneringsmässigt klar med den här.

Har jag tur så orkar anders_bzn hjälpa mig, han har i alla fall sagt att han kan programmera mina Cypress PROM.

Nu skall jag studera min programmeringsplan av tidbaser och frekvenser, preliminärt verkar jag helt ha misslyckats med det.

Bifogar schema på rampgenereringen med dito programmeringsdata.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Har kikat lite på tidbas- och frekvensgenereringen också.

Ser bättre ut än jag kom ihåg.

Om jag kodat rätt så blir det en baggis att föra över det till typ wordpad att skicka till anders_bzn som visserligen inte lovat hjälpa mig men säger sig kunna programmera mina fina Cypress-PROM som jag fått av cosmox.

Jag tolkar det som att han kommer att hjälpa mig.

MVH/Roger
PS
Nu behövs bara ett sista minne programmeras, det kommer sniffa av adresser som fladdrar förbi med en väldans fart (40MHz) men minnet behöver bara snappa upp två adresser av typ 2000. Fast det är inte så bara på dessa frekvenser, har dock hittat ett snabbt fönstrat PROM på ebay av samma typ som dom andra och som anders_bzn kan programmera och beställt det.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Slipat lite på KSM_Layout.

Denna är dock fortfarande mycket abstrakt men börjar ta praktiskt användbar form.

Jag har till exempel ritat in rätt självklara kondingar på båda sidorna om alla regulatorer samtidigt som jag kom på att jag missat dra dom primmade signalerna dvs dom alldeles innan regulatorerna.

Ursprunget till Vcc (+12V) och Vss (-12V) genereras ju via PWM-kretsen och därmed transformatorn men detta ursprung är högre än beloppet hos spänningarna och regleras ner av linjära regulatorer vilket innebär att över DSUB15-gränssnittet måste det gå två snarlika signaler åt vardera hållet typ Vcc' åt vänster och Vcc åt höger.

Det är alltså knappt DSUB15 ens räcker för alla signaler.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Själva samplingsminnet har jag tänkt bygga enligt bifogat.

Jag kommer behöva pulla upp både /CS och /WE för att säkerställa att ingen data skrivs över vid flytt från KOS (dvs själva oscilloskopet) till KMR (Memory Reader iform av Arduino).

Om man bara disablar minnet genom att batteriet pullar /CS hög (samtidigt som /CS från PCB är låg) så finns det en viss risk när man gör release på ZIF så kan /CS gå låg om GND-benet och /CS-benet samtidigt touchar GND i ZIF.

Genom att även pulla /WE hög så kan skrivning överhuvudtaget inte ske, detta för att /WE alltid är hög, typ.

Jag har även tänkt om när det gäller datat för DIV/FREQ för det blev att se så kaotiskt ut att man inte kan urskilja nåt mönster trots att det egentligen är väldigt strukturerat, detta ihop med den uppenbara risken för att ange fel data gjorde att jag kodade om alltihopa.

Jag nyttjar ju två MUX för delningen och kom på att om nibblarna i datat hanterar var sin MUX så blir det bättre struktur och mycket enklare att debugga.

Så jag har skickat mina senaste data till anders_bzn.

Nu avvaktar jag bara ett mycket snabbt EPROM av samma modell som mina Cypress OTP, detta minne är köpt på ebay.

MVH/Roger
PS
Jag måste även ha en liten brytare på batteriuppbackningen för minnet drar så mycket som 40mA i standby (det är tom värre när skåpet är avstängt för /CS är låg och därmed är minnet aktivt, standby gäller mest när minnet håller på att flyttas från KOS till KMR för då är /CS hög) så även om jag låter 1,2Ah-batteriet försörja det så räcker det bara i lite drygt ett dygn, enda alternativet är att skåpet alltid är i vägg så att batteriet hela tiden laddas.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag kommer köpa det här uppladdningsbara lilla knappcells-batteriet: https://www.elfa.se/p/16926505

Det är på 3V och "hela" 15mAh vilket räcker i typ 20 minuter efter att jag lyft ur minnet ur ZIF.

Denna tid är dock mer än tillräckligt för att förflytta "Floppy-RAM" från KOS till Arduino-läsaren (där batteriet naturligtvis underhållsladdas).

Jag kommer smältlimma batteriet och brytaren på IDT-minnet.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu styckat upp trigger-modulen (KTM).

Jag hade den på typ ett enda papper förut men ritningen som utprintad ping (fit-to-page) blev osynlig textmässigt.

Nu har jag den i två filer som gör att man mer tydligt kan se vad saker heter.

När man ser vad saker heter kan man också pussla ihop saker.

Jag drog gränsen vid själva genereringen av triggsignal (/KT) och det är en bra gräns att stanna vid.

Vänstra bladet kommer då handla om trigger-generering endast medans högra bladet kommer handla om hur triggsignalen tas om hand och vad den utför.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har layout-planerat KTM (Trigger Module) på papper och upptäckt att jag borde flytta ett reglage, så jag har gjort om fronten på grund av detta.

Om jag orkar så kanske Ni får se en preliminär KTM_Layout ikväll.

Kort kan sägas att analoga biten fram till /KT (KOS Trigger) huserar på ena halvan av de två halva EU-korten och resterande på andra halvan.

Första halvan ansvarar för att generera en spik vid vald slope och level, andra halvan ansvarar för genereringen av trigger-moderna NORM/AUTO.

Lite på G med detta.

MVH/Roger
PS
Det är alltså CH2 INV som är flyttad från KVM (Vertical Module) till KTM ty även om den kanske hör hemma i KVM så skapas den i KTM och det blir struligt att routa om den.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar