Gitarrförstärkare MkIII

Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Gitarrförstärkare MkIII

Inlägg av mrfrenzy »

Max storlek på bilagor är 5MB, det är mest anpassat för bilder men pyttesmå filmer går ju.

Bästa sättet att ladda upp filmer är att lägga dom på Youtube och sen klistra in en länk på forumet, då kan du ha hur lång film som helst.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gitarrförstärkare MkIII

Inlägg av Spisblinkaren »

5MB är ju skitbra!

Fast ärligt talat vill jag inte belasta era servrar med onödig media-storlek även om det är smidigare för mig att bara ladda upp en videosnutt.

Fast det egentliga problemet stavas FF31 vilket Youtube idag ratar samtidigt som jag envist vägrar byta (FF42, 47 och 52 nerladdade, dock).

Jag är ärligt talat rätt knäpp när det gäller sånt, har ju redan gjort bort mig på det nya forumet liksom modell "hur fan laddar man upp en bild"

Sorry :)

MVH/Roger
PS
Har faktiskt runt 20 prenumeranter på min Youtube-kanal och saknar lite att jag inte kan ladda upp nåt mer och underhålla dom. Vet du möjligtvis om man lika smidigt kan använda scroll-hjulet när man "zappar" mellan flikarna i nyare versioner, det är sådana här små grejer jag inte vill tappa med en "nedgradering", eller att man kan markera ett ord, göra högerklick och välja "sök på google" bara för att starta en flik precis bredvid den andra fliken vilket är ytterligare en finess som jag inte vill skall bli "lost in translation". Man har ju liksom efter år av träning lärt sig hur programmet fungerar och man vill inte lägga flera år till på att lära sig nåt som gör PRECIS samma sak i grund och botten.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Gitarrförstärkare MkIII

Inlägg av mrfrenzy »

Svar på PS
Det finns inget gamla firefox klarar som inte det senaste också kan göra. Starta en ny tråd när du har uppgraderat med firefox-frågor så får du säkert svar på allt.

Klarar du att bygga en förstärkare kan du också lära dig Firefox 52 på en dag.

.


Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gitarrförstärkare MkIII

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag ser ditt trevliga svar men jag väljer att kommentera det privat.

Nu vill jag bara skriva om mitt gitarrförstärkarprojekt.

Skrev nog att KJA (förstärkarkortet) havererade och jag blev bekymrad så jag lyfte ur det ur lådan.

Idag har jag mätt på det.

Som tur var var det inget fel på kortet men det visade sig att jag hade dragit inkommande matning (12V) till utgångstrafons mittapp som försörjer båda MOS med var sin ström och kortet hade inte trimmats på länge varvid jag MISSTÄNKER att trimningen var sned så att det ingalunda var Klass B utan istället nån inställning som drog ström.

Det är liksom lite känsligt det där med att trimma fram så att det PRECIS går ström genom MOS för att där har man Klass B, lägger man sig för tidigt så får man jättemycket cross-over distorsion, lägger man sig för sent så får man visserligen ingen cross-over distorsion MEN strömmen rusar.

Bifogar ett par bilder.

Bilden med dom två "halvvågslikriktade" signalerna (180 grader ur fas, obs) är mätta på MOS Drain med var sin 100Ohm som simulerad lindning, den andra bilden är mera "live" för här har jag inverterat ena kanalen och adderat vilket är precis vad som sker i en trafo. Observera övergångsdistorsionen men kom ihåg att bias är satt väldigt snålt (för att möjliggöra lång sessions-livslängd hos batteriet).

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gitarrförstärkare MkIII

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu är jag nästan klar med min gitarrförstärkare.

Bara montage av högtalare i locket samt kabeldragning till elektroniken kvarstår.

Jag har idag testat förstärkaren och får ut ungefär 5W upp till 4kHz (där jag satt ett filter på ingången).

Tidigare uppmätte jag 8W men jag tror att det "nödlarmsbatteri" av märket FGS (som dessutom är slitet) inte ger maximal effekt ut.

Jag är på väg att beställa ett 12V/1,2Ah batteri av Yuasa från ELFA snart men min fullt godkända ekonomi behöver hämta sig lite (uppskattar September).

MVH/Roger
PS
Har planerat för ett 4" bredbandselement från Faital Pro (4FE32) men hur många gitarrförstärkare kör med så små element? Jag har sedan gammalt en Gamma-bas som jag tror är en 10"-are och funderar på att byta till den men först testar jag med Faital Pro för det är borrat och sticksågat för den. Hela gitarrförstärkaren drar ungefär 30mA i standby (varav 10mA i slutsteget), med konstant på och 1,2Ah-batteri blir det ungefär två dygns standby-tid.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gitarrförstärkare MkIII

Inlägg av Spisblinkaren »

Som Ni ser ovan lyckades jag ta elementära Klass B-grafer på min gitarrförstärkare, allt var med andra ord stabilt.

Idag har jag sedan bara bytt ut effektmotståndet för test (3,9Ohm) mot högtalaren (4Ohm).

DÅ kommer Murphy och hälsar på!

Nu självsvänger allt nämligen med runt 1Hz.

Med 3,9Ohm som resistiv last självsvängde det inte, byte till 4Ohm-högtalaren gjorde dock så att det självsvängde.

Fattar ingenting.

Dock handlar självsvängningar alltid om återkoppling från utgång till ingång på nåt som förstärker, denna återkoppling har jag bara teoretisk kunskaper om men måste vara mindre än 180 grader när gain är större än 1 för, nåt sånt tror jag det är.

Nån som vet nån bra bok om förstärkares stabilitetsproblem, vad det beror på och hur man "botar" det, jag skulle tycka det var jätteintressant att läsa en sådan bok för det är nästan mystiskt hur oscillationer kan uppstå när man bygger förstärkare (och tvärt om när man bygger oscillatorer :) ).

Bifogar några bilder jag ändå lyckades ta INNAN det började VLF-oscillera.

MVH/Roger
PS
Det enda jag tror mig förstå är att när vi nu snackar typ 1Hz så spelar strökapacitaner ingen roll, samtidigt OM den stora brumdämpar-lyten på 1mF är inblandad så har jag precis räknat ut att "spolen" behöver vara på typ 400H. Så nån LC-oscillator kan vi utesluta MEN jag har börjat tänka i termer om RC-oscillator istället och då behövs eventuellt bara 400 OHM istället. Innan brumdämpar-lyten sitter 220Ohm*1mF=0,22s som är storleksordningen på mitt problem. Annars är enda chansen till återkoppling i min förstärkare (utgångstrafons sekundära tampar svävar och ingen är jordad, ström in till MOS kommer utifrån och går aldrig i kortet. Ström från MOS går sedan patchat till jord (dvs ingen nämnvärd ström går i jord på kortet ty dess resistans är >>1,5mm^2)). Innan jag kom att tänka på "RC" så hade jag ingen annan idé än att lägga en bit 0,8mm silvertråd som extra-jord direkt över komponentbenen (för att minimera jordledarresistansen mellan source och drain på första transistorn) men det borde som sagt inte gå nån nämnvärd ström där och därmed inget spänningsfall (som kan medkoppla).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Gitarrförstärkare MkIII

Inlägg av YD1150 »

Provat med mer avkoppling på Vcc? För strömgeneratorn och drivsteg verkar inte vara avkopplad på Vcc (eller?).
En stor e-lyt över matningsspänningen, förändrar det något? Är det ""motorboating" själva ljudet?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gitarrförstärkare MkIII

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej kompis!

Jo, jag provade med att fläska på med 1mF över Vcc (läs över mittampen på OPT och jord), gick inte.

Jag har typiska "motorboating-problem" vilket jag haft tidigare men bara när jag byggt rörslutsteg med motkoppling, men då var lösningen mest att återkoppla rätt fas :D

Jag tror nu att den feta lyten på 1mF och motståndet på 220Ohm är problemet men jag vet inte.

Mitt nästa drag blir dock att kortsluta 220Ohm:et (R7) och göra 1mF (C3) till en ren avkopplingskonding.

Lite mer rippel i kretsen då men vem bryr sig, det är ju bara en gitarrförstärkare (som ju ska låta skitigt :) ).

MVH/Roger
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Gitarrförstärkare MkIII

Inlägg av opampen »

Det här med förstärkare bygge är en hel vetenskap kan man säg! Det är ofta en avvägning mellan förstärkning och hur mycket man ska återkoppla för att slippa instabilitet Men alltid trevligt att ägna sig åt!

Du efterfrågade någon bok. Och då tänkte jag på denna, där tar man upp teori om bl.a återkoppling och stabilitets problem och mycket annat. både op- kretsar och transistorer för effektsteg mm.

https://www.adlibris.com/se/bok/analog- ... 9144141909

Hoppas att det går att lösa!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gitarrförstärkare MkIII

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack för bokförslaget!

Men hur visste du egentligen att den ens fanns?

För den är "Ännu ej utkommen", står det på sidan :D

Nåväl, jag har faktiskt lyckats lösa problemet.

Men det var klurigt.

Först kortslöt jag R7 och trodde det skulle funka MEN fick typ dubbla frekvensen.

När R7 är så intimt kopplat till C3 så chansade jag på att ta bort C3 (tänkte fasvridning), ingen förändring.

Sen skruvade jag loss kortet och vände på det samt bättringslödde lite FULLKOMLIGT desperat, det hjälpte inte heller naturligtvis.

Sen fick jag plötsligt ett infall att lägga ett litet motstånd i serie INNAN stabbkondingen på förstärkarsteget, jag har ju tidigare satt ditt en 1mF-konding över plintarna bara (och lött matningen på dess axiella ben) för jag fick plötsligt för mig att KJA bara är drvsteg för de båda MOS, matningen till lyten och drivsteget är således av låg ström (typiskt 10mA) varför 100Ohm i serie bara skulle tappa en Volt hos drivstegsmatningen (som inte ens är det viktigaste, MOS Gate behöver nog inte drivas med mer än säg +/-3V så 11Vcc isf 12Vcc gör inget).

Och vips försvann problemen :)

Men VARFÖR problemen försvann och VARFÖR dom fanns, det vet inte jag.

Det är därför jag behöver läsa fler böcker, ett tag tänkte jag delar upp det i att läsa en bok som BARA handlar om förstärkare av olika slag med stabilitetsanalys och sen läsa en bok som BARA handlar om oscillatorer för det är ingalunda så enkelt att få nåt att oscillera som man vill heller medans förstärkare på pappret kan se helt harmlösa ut :)

MVH/Roger
PS
Tänkte laddat upp några pyttesmå videos men *.mov som min fina Nikon kompaktkamera genererar är tydligen inte tillåten, ännu nåt som var bättre förr :) Men efter lite klagomål hos administrationen hände detta:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Gitarrförstärkare MkIII

Inlägg av opampen »

Hej, Roger!

Bra att det löste sig!

Motorboating har jag också varit med om på olika förstärkare!

Jag tänkte inte på att den boken på Adlibris jag länkade till tidigare inte fanns i handeln ännu. Men troligen kommer den i höst. En annan bok som är i stort sätt lika är denna: https://www.adlibris.com/se/bok/analog- ... 9144053677
Har läst liknade så det var lätt att hitta böcker på det temat. Denna var tyvärr slut för tillfället!

Men jag läste för ett antal år sedan en som heter "Analog kretselektronik" av Hans Lundqvist. Påminner mycket om båda dessa jag nämnt här. Fördjupande och en hel del bra beräkningsexempel. Bl.a ett avsnitt ägnas åt återkoppling och hur man kan räkna på det! Många andra fördjupningar också! Tror att den går att hitta på antikvariat och på nätet.

Ja, det här med oscillatorer är intressant men det är inte så vanligt att man skriver enbart om det tyvärr!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gitarrförstärkare MkIII

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej opampen!

Tack för ditt boktips men jag tror inte jag litar på adlibris faktiskt, det är bara att jämföra mina skärmdumpar om dom två OLIKA böckerna.

Det står nämlige PRECIS samma sak som beskrivning av dom två olika böckerna.

I mitt tycke är det ganska B.

Visst, det kan vara svårt att skriva recensioner av facklitteratur som är bortanför vad dom flesta bokintresserade håller på med, men att bara kopiera en recension/beskrivning till en och samma för två böcker skrivna av olika författare imponerar inte.

Tycker generellt sett att man skall passa sig för näthandel, MYCKET bättre att hålla varan i hand när du köper!

MVH/Roger
PS
Tack för tacket, jag ska försöka visa hur jag gjorde för jag tror inte det funkar med bara ord.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Gitarrförstärkare MkIII

Inlägg av ToPNoTCH »

Du tror inte det är samma bok då ?

Den ena är upplaga 2 häftad och den andra upplaga 3 Kartonage
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gitarrförstärkare MkIII

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag ser nu att det faktiskt är samma författare :D

Ibland har man fördomar :)

Kanske mer en dålig koll på deras eget utbud?

MVH/Roger
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Gitarrförstärkare MkIII

Inlägg av opampen »

Javisst är det samma författare!

Men kan vara olika upplagor. Det som står om böckerna är inte några recensioner det är endast vad boken/böckerna innehåller.

Men som sagt det kan vara att den som inte har utkommit är en nyskriven bok. Innehållet detsamma?

Jag har handlat mycket på både Adlibris och Bokus och har aldrig haft några problem så länge det framgått att varan verkligen finns i lager!

Problemet är att många fakta böcker inte alltid finns i den vanliga bokhandeln! Dessutom är det ofta billigare på nätet!
Senast redigerad av opampen 28 juli 2020, 20:44:17, redigerad totalt 2 gånger.
Skriv svar