Inbyggnadslåda av plyfa med skjutpaneler av Aluminium

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Inbyggnadslåda av plyfa med skjutpaneler av Aluminium

Inlägg av Spisblinkaren »

Mycket trevlig ide'!

Jag tackar för detta!

Dock är jag lite orolig för att "EF" kommer kräva färdiga CAD-filer, men kanske det funkar med Paint-filer ändå.

Jag har flera problem med det här bygget.

En sak är säker, jag tänker inte måla 6 lager 6 gånger (ovanpå och undertill som dom bara måste målas för dom kan stå upp) så (vattenbaserad) lackfärg av annan kulör än vit utgår, med vit lackfärg funkar det dock och jag tror det räcker med två lager utöver den vita grundfärgen MEN jag vill inte ha vit, speciellt om panelerna skall vara svarta, samtidigt kan jag numera tänka mig att göra alla paneler Aluminium-vita, då min goa vän Magnus_K har erbjudit sig att klippa upp paneler på jobbet hans, för jag tycker det matchar vitt bättre (kontrasterna svart/vitt är annars för starka).

Tycker allting kring dessa lådor bara känns snurrigt och beklämmande just nu :(

MVH/Roger
PS
Men som Ni ser är jag nu mer beredd att borra allting själv, det stora bekymret är texten samtidigt som jag frågade smf idag om dom kunde ta fram schabloner till mig men det kunde dom inte för det sköts tydligen digitalt.
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Inbyggnadslåda av plyfa med skjutpaneler av Aluminium

Inlägg av ToPNoTCH »

Roade mig med att cadda först lådans två paneler. (Undantaget de två slitsarna på första panelensom är något obegripliga)

Det blir ju rätt uppenbart varför Paint är olämpligt att göra ritningar med. Likheten med ritningen är ju obefintlig.
1.png
Så här ser dom ut i svart
render.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
robertk
Inlägg: 258
Blev medlem: 31 juli 2010, 19:46:02

Re: Inbyggnadslåda av plyfa med skjutpaneler av Aluminium

Inlägg av robertk »

Om någon tar åt sig att fräsa ut dessa paneler, så borde det väl även gå att gravera texten i plåten och sen fylla gravyren med färg.

//Robert
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Inbyggnadslåda av plyfa med skjutpaneler av Aluminium

Inlägg av swesysmgr »

ToPNoTCH skrev:Det blir ju rätt uppenbart varför Paint är olämpligt att göra ritningar med. Likheten med ritningen är ju obefintlig.
Nog går paint att använda även om det inte är det bästa verktyget, det gäller bara att rita skalenligt.

Jag tolkade urfräsningarna så här (.dxf export från Frontpanel Designer):
Transistortestare frästa spår.PNG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Inbyggnadslåda av plyfa med skjutpaneler av Aluminium

Inlägg av Spisblinkaren »

ToPNoTCH skrev:Roade mig med att cadda först lådans två paneler. (Undantaget de två slitsarna på första panelensom är något obegripliga)

Det blir ju rätt uppenbart varför Paint är olämpligt att göra ritningar med. Likheten med ritningen är ju obefintlig.
1.png
Så här ser dom ut i svart
render.png
Tack för dina ansträngningar!

Men det där stämmer ju inte för vad har du själv använt för underlag?

Jo, mina paint-filer :)

MVH/Roger
PS
Frånsett håldimensionerna IRL då förstås men det är knappast speciellt viktigt att se redan i datorn, det vill man ju se på panelen eller som jag gör, på mm-pappret.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Inbyggnadslåda av plyfa med skjutpaneler av Aluminium

Inlägg av Spisblinkaren »

swesysmgr skrev:
ToPNoTCH skrev:Det blir ju rätt uppenbart varför Paint är olämpligt att göra ritningar med. Likheten med ritningen är ju obefintlig.
Nog går paint att använda även om det inte är det bästa verktyget, det gäller bara att rita skalenligt.

Jag tolkade urfräsningarna så här (.dxf export från Frontpanel Designer):
Transistortestare frästa spår.PNG
Du swesysmgr har ju redan fått till dom och dom ser riktiga ut.

MVH/Roger
PS
Din "tyska" kontakt var dock inte så dyr som runt 25000, 5000 skulle jag nämligen kunna satsa även om det blir "All-In" vilket samtidigt hade varit lite roligt.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Inbyggnadslåda av plyfa med skjutpaneler av Aluminium

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag var precis på väg att ladda ner Front Panel Designer (som tom klarar XP, jippi :) ) MEN det var så mycket finstilt att jag väntar till en annan dag.

MVH/Roger
PS
Gratisprogram dock så varför velar jag?
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Inbyggnadslåda av plyfa med skjutpaneler av Aluminium

Inlägg av ToPNoTCH »

swesysmgr skrev:
Jag tolkade urfräsningarna så här
Slitsarna 4mm breda och 5mm långa altså ?

På din bild så ser slitsarna smalare ut än 4mm hålen på sidorna om dom.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Inbyggnadslåda av plyfa med skjutpaneler av Aluminium

Inlägg av Spisblinkaren »

Du har rätt i det, slitsarna skall vara lika breda som de intilliggande hålen.

Däremot är slitsarna egentligen inte 5mm, de är 5mm cc med 4mm borr så egentligen är dom 9mm (brutto).

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Inbyggnadslåda av plyfa med skjutpaneler av Aluminium

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag har jag bestämt mig för en sak.

Lådorna kommer bli målade med vit lackfärg utanför den vita grundfärgen.

Eftersom jag haft sådana problem med röd lackfärg så har Caparol lovat bjuda på den vita lackfärgen.

Med vit lackfärg skulle det förvåna mig om fler än två lager behövs (står faktiskt att två lager räcker på burken).

Till vita lådor tycker jag inte svart passar så bra så jag kommer satsa på AL-vita paneler istället.

Jag har en AL-vit panel jag lyckats såga upp (aningen sned dock), denna avser jag nu borra enligt konstens alla regler.

Jag kommer börja med KTT-fronten och egentligen mest testa min oskicklighet genom lägga på mm-pappersmallen, körna och borra på olika sätt, bl.a mha koniskt plåtborr.

Texten får bli av typen självhäftande OH där jag klipper ut texten, oerhört B men jag orkar med mer.

En sak som gör att man lättare kan acceptera den här B-modellen är att ALLT är egentligen en PROTOTYP, jag är inte ens säker på att jag planerat rätt vad gäller kortens "kommunikation", individuellt har jag dock verifierat deras funktion men dom skall kopplas till varandra också och det kan uppstå lägen där det kanske tom behövs en pot till, vad vet jag?

I industrin vet jag att nya produkter tas fram i form av prototyper SEDAN förserie SEDAN serie, att jag då skulle satsa på förserie direkt är lite naivt.

Det enda jag egentligen ogillar med AL-vit panel är texten, som i mitt fall bara skriker B.

Men i fallet prototyp gör ju faktiskt det ingenting, eller hur?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Inbyggnadslåda av plyfa med skjutpaneler av Aluminium

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag var jag till Caparol och nyttjade deras erbjudande om en gratis burk vit färg.

Min tanke nu är att måla lådorna seriöst vita (högblank vit) eftersom då kanske det räcker med två lager utanpå den vita kassa grundfärgen.

Sen kommer jag anamma ett mycket trevligt erbjudande från min vän Magnus_K som tydligen kan klippa upp alla mina paneler (AL-vita, då förstås) åt mig.

Jag har lyckats såga upp en enda panel av Aluminium och min tanke nu är att jag minst skall hinna körna den panelen för KTT innan bärsen är slut ikväll.

Jag satsar således på vita lådor och AL-vita paneler (tror faktiskt det blir snyggare än svarta paneler i det här fallet).

Emedan inga hål egentligen är större än mina standardborr (1-10mm) och därför inga större problem även om jag också äger ett koniskt borr så är texten ett stort problem men jag kommer göra som så att jag faktiskt printar ut texten till självhäftande OH-plast och klipper ur texten.

Detta blir inte jättesnyggt men jag får väl i detta läget betrakta lådorna som prototyper, i vilket fall är det viktigast att se vad det är för reglage.

Blir den elektriska funktionen tillräckligt bra (och att jag t.ex inte behöver typ fler pot-hål) då kan man satsa mer då, med lyx-paneler så hade jag ärligt talat fått funktionen att ytan varit bättre än innehållet, lite som att stöta på tjejer bara för att dom är snygga :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Inbyggnadslåda av plyfa med skjutpaneler av Aluminium

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag är på G med mina tre lådor.

Till syvene och sist blev dom vita, detta för att den vattenbaserade röda lackfärgen helt enkelt var för dålig, eller mer egentligt, den vattenbaserade vita grundfärgen var för dålig.

Det visade sig nämligen att rött bat mycket fint på trävitt men bat inte alls på grundfärgen.

Efter att ha bevisat detta för Caparol så fick jag en halvliters burk högblank vit lackfärg gratis som jag nu målat lådorna två lager med.

Jag har alltså nyttjat pensel och färgen flyter ut fint på lock/botten så länge man avstår från att fintrimma efter nån minut, speciellt har jag misslyckats med denna fintrimning utmed kanterna där då penselränder blir ganska synliga.

Nu ska jag äta kvällsvard så god natt på Er!

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Inbyggnadslåda av plyfa med skjutpaneler av Aluminium

Inlägg av Spisblinkaren »

Finishen blev inte den bästa men jag betraktar dom som färdiga nu.

Det är alltså framförallt lite penselränder vid kanterna höger/vänster där jag har fått överskott med färg som jag sedan bara slätat över med pensel.

Lite konstigt att det blev ränder av det för på själva locket/botten är det nästan inga penselränder alls.

Träet är täckt så det här får bli "Good Enough".

MVH/Roger
PS
Jag är lite orolig över hur jag skall kunna lossa på locket nu när torx-skruvarna är fulla av färg men det kan kanske gå att skrapa med en syl först? :humm:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Inbyggnadslåda av plyfa med skjutpaneler av Aluminium

Inlägg av Spisblinkaren »

Ett litet problem, se bild.

Jag måste ju kunna ta av locken för att installera alla kretskorten men när jag skruvar ur skruvarna så drar vissa skruvar med sig färgen från sidan av skruven och vid ett par tillfällen så lyser det nu trävitt igenom.

Eventuellt kommer jag laga detta med tippex, vad tror Ni om det?

Nästa steg blir i alla fall att skruva dit mina dyra Schroff apparatfötter av Aluminium.

Så jag skruvar nog dit locken igen, vänder på lådorna, skruvar dit alla apparatfötter, vänder på lådorna, skruvar ut lock-skruvarna helt, försöker separera locken (eventuellt med hjälp av mattkniv), sen slipar jag till skruvhålen och applicerar lite tippex.

MVHH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Inbyggnadslåda av plyfa med skjutpaneler av Aluminium

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag tippex:at och skruvat på apparatfötterna av Aluminium (Schroff).

Jag har också sruvat ur alla skruvar ur locken och bänt upp dom ur färgen sen har jag lämnat nån cm av skruvarna för att enkelt kunna skruva av locken när det är dags att flytta in kretskorten.

Jag har påbörjat borrning av panel, se här: http://elektronikforumet.com/forum/view ... 4#p1404674

Med andra ord börjar jag med att göra klart min transistortestare.

Nu finns det inget mer att säga i den här tråden annat än att lådorna inte riktigt blev så proffsiga som jag hoppades vilket samtidigt innebär att det var tur jag inte outsourcade panelerna till uppenbarligen en rätt hög kostnad.

Jag tycker dock lådornas finish duger modell "Good Enough".

Det är ju trots allt bara prototyper.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar