Inbyggnadslåda av plyfa med skjutpaneler av Aluminium

Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Inbyggnadslåda av plyfa med skjutpaneler av Aluminium

Inlägg av swesysmgr »

Dyrare penslar brukar ge mindre ränder, annars testa skumgummiroller efter att ha slipat bort penselränderna? Slipa med fint papper som 180 eller 240 annars får du slipränder istället.

Vattenbaserad färg torkar extremt snabbt när det är så här varmt. Om den inte hinner flyta ut ordentligt, ta lite färg i en tom urdiskad yoghurt-kopp eller liknande och späd den med en matsked vatten eller så. Lätt att spä för mycket, gör det separat för att inte riskera att sabba hela burken.

Som sista utväg kan du efter finslipning ta spädd färg och hälla i en pöl mitt på ovansidan för att sedan vicka på hela lådan tills färgen runnit ut överallt. Det kommer att gå åt en hel del extra färg som spill och det som rinner ner över kanterna riskerar att ge märken där om den inte torkas bort direkt.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Inbyggnadslåda av plyfa med skjutpaneler av Aluminium

Inlägg av opampen »

rogerk8 skrev:Tack opampen, mycket roligt att höra!

Problemet är mest när man går nära objektet för då kommer till exempel penselränder fram.

Jag kan bara inte bygga proffsigt men vet du vad, jag har slutat bry mig :)

Min "verksamhet" kommer framledes kretsa till ENBART prototypbyggen dvs jag skiter i design MEN gör det så bra jag kan, sen får man eventuellt ta det en sväng till med folk som verkligen kan design för jag kan det inte, jag vill bara bygga saker och få kvitto på om det elektriska funkar eller inte, egentligen skiter jag i resten :)

MVH/Roger
Men lådan är ju bra i övrigt!

Ett alternativ kan vara att sprut måla istället? Men man får träna lite på det också för det kan bli "draperier"det rinner om man inte är snabb och försiktig! Kanske någon glad färg orange, blått eller grönt? Vad tror du om det? Tror du kan öva upp färdigheten för du har ju intresset och talangen i dig! Du är kunnig! Du behöver bara ge det lite tid!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Inbyggnadslåda av plyfa med skjutpaneler av Aluminium

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack opampen!

Men det kostar att få det snyggt för i mitt läge måste jag lägga ut allt.

Förutom tillkapningen som ju redan är utlagd så behöver jag egentligen också få hjälp med fräsningen för aluminiumplåtarna, målningen av lådorna (om jag nu inte bara skall båtfernissa dom ett antal lager) och borrningen av lådorna.

1) Borrningen av plyfalådan kan jag nog få rätt proffsig för det är ganska lätt att borra i trä.
2) Fräsningen var svår men jag lärde mig hyfsat, en fördel om det läggs ut dock.
3) Målningen av lådorna bör också läggas ut för jag suger på det (även om jag är sugen på att testa oljebaserat istället, har hört att det är enklare att undvika penselränder då).

Hade faktiskt en tanke på att fråga Tema om han kan tänka sig köpa ett stim för jag tycker lådan har en attraktiv storlek (70X200X320 nånstans) när det kommer till lite mer rejäla byggen, när jag gick igenom vad JAG skulle behöva betala per låda så är det ungefär
4) Byggplyfa inklusive tillkapning: 200:-
5) Tiltbara Schroff-fötter av Aluminium: 150:- (detta vill jag skall ingå i lådan)
6) 4st Stålhandtag: 150:- (behöver eventuellt inte ingå i lådan)
7) Målning: 250:-
8. Fräsning: 250:-

Om jag målar och fräser själv så blir min kostnad alltså runt 500 spänn, om jag lägger ut allt så blir min kostnad runt 1000 spänn.

För att JAG skall få lite marginaler behöver jag då typiskt ta 1000 spänn om jag gör allt själv och 1500 om jag lägger ut allt.

Man skulle dock kunna säga 750/1250 (så att jag tjänar 250 per låda bara) som utpris MEN då skall Tema tjäna lite också så säg att han måste ta 1000/1500.

Det blir en på tok för dyr låda, ingen lär köpa den!

MVH/Roger
PS
250 spänn i vinst per låda är annars inte så dumt, eller?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Inbyggnadslåda av plyfa med skjutpaneler av Aluminium

Inlägg av Spisblinkaren »

swesysmgr skrev:Dyrare penslar brukar ge mindre ränder, annars testa skumgummiroller efter att ha slipat bort penselränderna? Slipa med fint papper som 180 eller 240 annars får du slipränder istället.

Vattenbaserad färg torkar extremt snabbt när det är så här varmt. Om den inte hinner flyta ut ordentligt, ta lite färg i en tom urdiskad yoghurt-kopp eller liknande och späd den med en matsked vatten eller så. Lätt att spä för mycket, gör det separat för att inte riskera att sabba hela burken.

Som sista utväg kan du efter finslipning ta spädd färg och hälla i en pöl mitt på ovansidan för att sedan vicka på hela lådan tills färgen runnit ut överallt. Det kommer att gå åt en hel del extra färg som spill och det som rinner ner över kanterna riskerar att ge märken där om den inte torkas bort direkt.
Tack för din uppmuntran men det går helt enkelt inte att få det proffsigt bra när man bara är en glad amatör.

Man måste lägga ut det och det knaprar så mycket på eventuell vinstmarginal att det inte blir nåt kvar.

Lika bra att inse fakta att man är en glad amatör som gärna bygger PROTOTYPER men nåt proffsigt har jag gett upp att jag skall kunna åstadkomma.

Hela min hobbyverksamhet kretsar nu kring Good Enough :)

MVH/Roger
PS
Fast lika bra är väl det för varför lägga en massa tid, pengar och energi på att skapa sådant som man är retroaktivt pinsamt medveten om övergår ens kompetens? :D
Senast redigerad av Spisblinkaren 26 juni 2019, 19:36:11, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Inbyggnadslåda av plyfa med skjutpaneler av Aluminium

Inlägg av Spisblinkaren »

Bifogar en bild på penselränder.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Inbyggnadslåda av plyfa med skjutpaneler av Aluminium

Inlägg av swesysmgr »

Jag är också glad amatör när det gäller målning men har målat tillräckligt med köksluckor och snickerier för att våga påstå att det går att få slätt och fint om man tar sig tid och har rätt färg och penslar. Din färg ser väldigt matt ut för att vara snickerifärg? Vilken glans är det? 40 tycker jag är lämpligt för sådant här.

Med matt väggfärg kommer det inte att fungera. När du målar, släta ut färgen i ett svep från framkant till bakkant när du täckt en del av ytan. Blir kanske lite ränder då med men de syns mycket mindre om de är symmetriska.

Kortsidorna av plywooden får du nog spackla med lite snickerispackel först om de skall bli bra.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Inbyggnadslåda av plyfa med skjutpaneler av Aluminium

Inlägg av mrfrenzy »

Jag har målat köksluckor med Sadolin halvblank snickerifärg och en lackfärgsroller. Förutsatt att man slipat innan så går det knappt se skillnad på fabrikslackade luckor efter 2-3 strykningar. Det blir definitivt inga ränder.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Inbyggnadslåda av plyfa med skjutpaneler av Aluminium

Inlägg av Spisblinkaren »

Trevligt att höra!

Fast egentligen, varför måla överhuvudtaget?

Visst, alla gillar inte furu som jag gör men om man bara båtfernissar så får man inga penselränder!

Färger är roligt men behövs dom?

MVH/Roger
PS
Jag tror jag blivit lite för påverkad av folk som inte tycker att furu är snyggt, jag tycker det är snyggt så varför måste jag hela tiden lyssna på andra? Dåligt självförtroende, kanske?
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Inbyggnadslåda av plyfa med skjutpaneler av Aluminium

Inlägg av opampen »

Furu kan väl vara snyggt!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Inbyggnadslåda av plyfa med skjutpaneler av Aluminium

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack opampen!

Problemet är lite spackling.

Alla mina "produkter" till dags dato är gjorda av "bygg-plyfa".

För det första måste man välja rätt sida för det kan finnas rätt stora kvistar som är spacklade, för det andra bör man ha möjligheten att spackla.

MEN om man spacklar med vit inomhusspackel så måste man måla dom för annars blir dom ju fläckigt vita samtidigt som om man spacklar med Kemiskt Trä så fås visserligen trä-färg på spacklingarna men du har bara typ tre minuter på dig...

Kemiskt trä är alltså två-komponents som är lite meckigt att hantera, jag ogillar dock mest dom där tre minuterna och undrar om man inte kan låna frysen på ICA för att förlänga härdningstiden :)

Kemiskt Trä matchar furu-färgen mycket bra.

Kemiskt Trä blir dock tydligen inte så bra att bränna men den blir kalas att lacka.

Fast om man är varsam med Kemiskt Trä och slipar ner det ordentligt så tror jag det funkar bra även vid bränning.

MVH/Roger
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Inbyggnadslåda av plyfa med skjutpaneler av Aluminium

Inlägg av Palle500 »

När plyfan åldras så mörknar den men det gör inte kemiskt trä. Så då får du en ful nyansskiftning.
Varför köper du inte kvalitets plywood då slipper du spackla.
Sen kan du spiklimma ihop lådan, använd spikpistol så syns knappt spikarna.
Vill du lackera lådan så är det fortfarande kvalitets plywood som gäller. Samt noggrann spackling och slipning. Helst en oscillerande slipmaskin då syns inte ev sliprepor.
Sen många lager sprutlackeringar med finslipning och ev mera finspackling mellan varven.
Men som du själv sagt så är det enklare att endast klarlacka lådan några gånger, då mörknar inte träet lika fort.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Inbyggnadslåda av plyfa med skjutpaneler av Aluminium

Inlägg av mrfrenzy »

Om man ska måla vitt så blir det enklare att använda mdf. Till skillnad från plywood har det en helt slät yta.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Inbyggnadslåda av plyfa med skjutpaneler av Aluminium

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu planerat mina gnuggisar till dom tre låd-projekten dvs:
1) KTT (Transistor tester), avslutat projekt men vill gärna märka reglagen, att göra det i efterhand är dock knöligt så här har jag tänkt mig en mycket amatörmässig variant dvs självhäftande OH-film.
2) KAP (Analog Processor), håller på att bygga den just nu, reglagen är inte, annat än tillfälligt, ditsatta så det går att nyttja gnuggisar istället för OH vilket jag planerar göra.
3) KGA (Guitar Amplifier), håller på att bygga denna också, i övrigt gäller samma som för KAP.

Så två av dom här lådprojekten kommer gnuggas, KTT kan inte i efterhand gnuggas såvitt jag förstår samtidigt som det projektet blev lite misslyckat så det gör inget med reglagebenämningsklisterlappar av transparent OH-film.

Så får det bli :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Inbyggnadslåda av plyfa med skjutpaneler av Aluminium

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag lägger bilderna här lite dumt men jag har ingen bra samlingsprojekt-tråd för mina lådprojekt.

När projekten blir mera specifikt och individuellt kommer jag flytta mitt skrivande till respektive tråd.

Nu har jag i alla fall avmonterat alla test-reglage och avser gnugga på namnen på dom höjd-nivåer jag bestämt mha permanent spritpenna (går bort med Aceton), jag kommer printa ut ett A4 till OH med alla reglagens namn för samtliga tre lådprojekt men det är bara KTT som kommer få OH och det får det pga att alla reglage redan sitter där (dvs det projektet går inte att gnugga, man måste göra det före man sätter dit reglagen).

De andra två projekten (KGA och KAP) kommer få gnuggisar vid reglagen, jag har några stycken och det känns bra med en förmodad avslutning medels transparent nagellack.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar