Rörslutsteg MkII

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rörslutsteg MkII

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag kladdar ner tråden med följande beräkning.

Om det stämmer tycker jag inte -8% är några problem vad beträffar glöden (6,3V nominellt).

477Vp för S2 är bra men jag tror 5V3 tappar 47V nånstans vid 300mAdc så ut lär bli mindre än 450V, troligvis 430V nånstans som dock inte är så långt ifrån önskade 450V.

Fast jag är osäker på om man beräknar utspänningar från en "snebelastad" trafo på mitt sätt.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rörslutsteg MkII

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag är på G med mitt nygamla rörslutsteg.

Jesus, jag har inte utvecklats ett smack på 30år för det var då jag byggde mitt första rörslutsteg och nu är jag på väg att bygga ett "likadant" :D

Ikväll har jag byggt ett jordplan.

Det är normalt sett lite omständigt för plåt skall borras och större hål tas upp med koniskt borr MEN tack vare Carpelux så har jag ett trick, AL-tejp!

Så ikväll har jag tejpat upp jordplanet, nästa steg blir att borra bakstycket sen skall jag limma ramen.

Jag limmar ramen innan jag borrar locket även om det vore smidigare att borra lock utan ram.

Fantastiskt, 30 år senare bygger jag "precis" samma sak :D

MVH/Roger
PS
Bifogar menlösa bilder.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Rörslutsteg MkII

Inlägg av ToPNoTCH »

Ett litet tips är koppartejp.
Koppar har ju som bekant lite trevligare elektriska egenskaper jämfört med aluminium.

Har alltid varit lite krångligt att få tag på enkelt, men till min förvåning hittade jag på Biltema.

Snigel stopp :D

https://www.biltema.se/fritid/tradgard/ ... 2000039666
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rörslutsteg MkII

Inlägg av Spisblinkaren »

Ikväll har jag körnat bakstycket och kommer borra det endera dan.

Det är dock lite lurigt för godset är 21mm så i flera fall måste man försänka "stort" innifrån så att muttrar kommer åt och så att man kan dra muttrarna.

Jag har uppgraderat min bakstycke-plan en aning idag, alla hål kommer borras 4mm, sen kommer alla hål som behöver försänkas innifrån först borras 6mm rätt igenom, 6mm kommer av att jag ju vill kunna centrera hålen och ett centrumborr (eller en visp som jag kallar dom) har en spets på max 6mm.

Elektriskt har jag tänk köra nåt kul, ena kanalen kommer bli en "Knoppson" och andra kanalen kommer bli en "Williamson" :D

Det är då enkelt att göra A/B-tester efter att man sett till så att motkopplingen (om jag skall använda sådan) är lika stor för dom båda kanalerna, detta kommer resultera i att insignalen till Williamson kommer behöva dämpas något ty högre råförstärkning.

Jag gör detta dels för att jag gillar rör som 6SN7 bättre än ECC82 samtidigt som Williamson behöver två 6SN7 medan Knoppson behöver ett halvt 6SL7 och ett halvt 6SN7 dels för att rörförstärkaren blir mekaniskt symmetrisk ty det kommer sitta två oktaler som drivrör bakom OPT hos båda kanalerna.

Det ska bli jävligt skoj rent utsagt att jämföra hur de båda kanalerna låter :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rörslutsteg MkII

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har ikväll körnat ceter-stöden (CT) och även de täckande lexan-skivorna som alltså skall göra arrangemanget petsäkert.

Jag kommer alltså ha två center-stöd med liggande 807 åt vardera hållet.

I min ungdom, dvs för 30 år sedan (exakt faktiskt), så byggde jag mig min första Williamson med liknade center-stöd.

Den egentliga enda skillnaden mot det rörslutsteget är NOLL :)

Så jag har inte utvecklats ett smack på 30 år :D

För nu sitter jag och bygger precis samma sak.

En liten skillnad är att jag kommer gömma (fast det är egentligen inte riktigt sant) kablarna som går upp till rören, sen kommer jag också montera screen-motstånden direkt på själva socklarna så att man slipper dra två extra kablar ner och upp.

Snacka om pytteliten oviktig skillnad :)

En annan pytte-skillnad är sedan anoderna som jag tidigare lödde dit kablarna på (och nyttjade "ärtrör"/galgrör för att isolera) , kommer jag nu använda "proffsiga" toppanodkontakter istället.

Sen kan det bli skillnad i att jag nu troligtvis kommer nyttja 2mm emaljerad koppartråd (ger bättre stadga) till anoderna än dom RK-kablar jag nyttjade då.

Vill för övrigt minnas att jag inte kunde få full uteffekt (2*15W) för trafon var lite för klen för det (speciellt efter likriktarrör), nu komer jag närmare dom effekterna men jag kommer ändå inte nå dom för min nuvarande trafo är också för klen ty designad för mono-steg (med marginal).

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rörslutsteg MkII

Inlägg av Spisblinkaren »

Ikväll har jag för första gången i mitt liv borrat i lexan.

Jag blev att nyttja träborr för jag tycker dom har bäst precision.

Det sprack faktiskt lite (med betoning på lite) på baksidan trots att jag nyttjade oborrad offerplatta.

Blir jag nånsin mer att borra i lexan kommer jag tejpa först.

Sen nyttjade jag min handförsänkare från Exact (tyskt företag) och försänkte för en av det 20mm fs torx som jag avser använda (12mm typ går in i gods).

Blev bra men jag skjuter på borrmaskin-försänkningen av de övriga 7st hålen till en annan dag.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar