Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu köpt 4 speciella 807-socklar för typ 100 spänn styck!

Som om inte 807-socklar modell standard var speciella :D

Detta tar bort lite av charmen med att 807 är så billig men jag tror att ett rör+sockel går på mindre än 250 spänn ändå vilket är halva priset av vad jag gett för mina KT88.

Dessutom är dom vridbara (efter lite dremling) vilket gör att min fjantiga 807-adapter utgår.

Tube World Inc. tror jag dom hette.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har planerat färdigt centerstöden.

Nu återstår att måttsätta förstärkarens topp.

Planerar göra det asap.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Trots att jag i början inte ville, för jag såg ingen större mening med det, så har jag ändå måttsatt min KWA-91E.

Slit den med hälsan :)

MVH/Roger
PS
Teoretiskt kan jag nu lägga ut konstruktionen och massproducera vilket väl var anledningen till att jag la tid på det här, samtidigt går man ju bara omkring och drömmer :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Här vill jag också meddela att jag är mer verkstad än snack för plyfan är äntligen beställd.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Tyvärr har det skitit sig.

Min brädgård vill ej längre befatta sig med småbitar som mina, dom har gjort det förut men har emellanåt mumlat att dom egentligen inte vill, så också denna senaste gång.

Jag klandrar dom inte för dom blir knappast rika av mina små bitar.

Med andra ord blir det ingen Stereo Williamson av denna modell.

Ärligt talat är jag rätt glad över det för jag har som sagt 5-6st sen förut som jag knappt har plats för och borde försöka sälja, skillnaden är mest rörlikriktare samtidigt som prestandan med min icke-passande nättrafo ändå skulle blivit något sämre.

MVH/Roger
PS
Jag fick dock tipset om Ringön Snickeri så än är det inte kört MEN jag har så mycket annat på gång just nu så om detta skall hända krävs det ett under av inspiration :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Vill bara meddela att plyfa för detta projekt nu är beställt.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu fått hem all plyfa.

Tyvärr har min snickare råkat göra fel ty rammaterialet är 18,5mm när jag räknat med 21mm dvs jag får en hela 5mm glipa.

Jag har dock påtalat misstaget för snickaren och han kommer göra om.

Mitt i allt har jag kommit på en luring, mitthållarna av plyfa kommer stämjärnas map på kablar vartefter de kommer täckas av 4mm plyfa, detta gör bygget både enklare och roligare.

Locket råkade bli av lyxplyfa.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag fick jag hem dom sista delarna, min snickare hade då bl.a kapat upp rätt tjocklek av plyfa (21mm).

Sen tänker inte jag avslöja mer om det här projektet.

Detta för att det känns som om jag skriver för kråkorna men också för att vissa personer här inne har en tendens att dissa mina ide'er och visst jag tycker faktiskt om kritik oavsett om den är positiv eller negativ men dessa personer har en tendens att BARA komma med negativ kriktik och jag är trött på det.

Med andra ord kommer Ni inte få se mer av det här projektet annat än KANSKE när det är klart.

Jag gillar nämligen att jobba ostört.

MVH/Roger
PS
Det är lite synd det här men jag känner så, detta projekt är det projektet som har störst kommersiell potential vilket är ytterligare än anledning till att inte göra det mer "copyleft" än vad jag redan gjort det.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Bla, bla, bla :)

Det elektriska är ju redan avslöjat så varför inte spinna vidare på det i alla fall.

Hur mitt chassi blir kommer jag dock hålla hemligt.

Jag har några rätt trevliga funderingar angående det elektriska, dessa är:
1) "Omotkopplingsbart" ingångsrör ala Edison Bias (Rk=0)
2) "Motkopplingsbart" ingångsrör ala Edison Bias (Rk=470, ingen äkta EB dock)
3) Mina toroid-OPT (dom är "Good Enough" men lite tråkiga om man inte nyttjar motkoppling ty BW~12kHz + resonans)
4) Mha min lindningsmaskin och dom Lundahl-C:kärnorna jag köpt kan jag åtminstone teoretiskt linda egna bättre OPT
5) Köper jag istället äkta Lundahl så blir det garanterat ännu bättre samtidigt som omotkopplad BW går upp.
6) Kör jag KT66 så blir OPT den ENDA olinjäriteten fast då faller grejen med liggande rör samtidigt som 807 får naturligt stöd.
7) Ommotkopplad dämpfaktor är runt 2k5/35^2/8=0,25=-12dB, motkopplad dämpfaktor (BF=4, BF+1=5)=-12-14dB=-26dB

Jag tror inte så mycket på dämpfaktor så jag vill gärna köra utan motkoppling.

Men hur ska jag då göra i praktiken?

Motkopplingsbart ingångsrör innebär Rk=470 och dubbla 10M som Rg samtidigt som Ra=3,3M pga bias till nästa rör.

Omotkopplat innebär Rk=0 och enkelt 10M som Rg med Ra=1M5.

Vore kul om man kunde experimentera lite med detta så min nya fundering är att helt enkelt köra omotkopplat men göra plats för motkopplat, jag menar om man gör plats för att kunna knö in ett till 10M mellan galler och jord så är man ju hemma där, när det gäller Ra kan man i princip göra samma sak (1M5+1M5).

Så jag tror jag ska göra så och kanke testa skillnaden motkopplat/omotkopplat, vi får se, jag gör det i alla fall enkelt möjligt.

Det dummaste med 807 i det här fallet är dom lyxsocklar på typ 100 spänn styck jag köpt, det är nästan så man kan addera 100 spänn till varje 807:a när man jämför med andra rör MEN jag vill ha dom socklarna för man kan vrida in anodkroppen med dom genom att dremla bort en liten tapp.

Och som sagt, 807 nästan skriker horisontellt montage, dessutom står det i databladet "Mounting position: Any" och detta gäller varken KT66 eller KT88 där dock KT88 är lätta att aligna för det är bara att ha sockelns tapp neråt, typ.

KT66 är inte lika lätt att aligna, se datablad.

Ingångsröret är förresten spikat, jag har fått äran att förvalta ett antal hundra rör från mitt anrika jobb och jag får inte sälja dom men jag får använda dom.

Mitt bland alla rör hittade jag ett rör från RCA som heter 7247, det är en "Dissimmilar Double AF Triode" som alltså innehåller en 7025:a (~ECC83) och en 12AU7 (=ECC82) där naturligtvis 7025 används som förstärkare och 12AU7 som splitter.

Apropå det så kommer utgångsimpedansen på anoden vad gäller splittern vara rätt hög, i praktiken nära Ra på 22k vilket gjort att jag tagit en liten rövare och höjt Williamson's gallermotstånd på slutrören från 100k till 470k (vilket står i databladet för 807 som rekommenderat max), detta för att tappa så lite som möjligt vid slutrörsdrivningen.

Eftersom tappet vid slutrörsdrivningen är max 5% så lägger jag INTE in nån symmetrikompensation i katodkretsen, dess utgångsimpedans är annars runt 1k bara.

MVH/Roger
PS
Jag är nog förresten inte så bra på att ta negativ kritik MEN då är det mest mekaniska kvaliteter jag inte tål kritik på och det hänger ju ihop med att jag är dålig på det och därför har extra dåligt självförtroende när det gäller sånt, tror jag. Negativ kritik när det gäller scheman är bara välkommet, rent logiskt borde jag då ha större självförtroende när det gäller sånt men i så fall överraskar jag mig själv :)
Skriv svar