Stegmotor-kort för UNO

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stegmotor-kort för UNO

Inlägg av Spisblinkaren »

PeterH skrev:Man får sätta sitt eget namn på ritningen och kretskortet :lol: (Alfons Åberg syndromet - kan själv!)
:D

Faktiskt väldigt bra analogi, får byta signatur omedelbart :)

Faktum är att barn lär sig inte av vad föräldrar säger, barn lär sig av att pröva sig fram modell "Learning by doing".

Det är ju liksom bara nån slags civiliserad grej att vuxna minsann inte ska försöka själva utan läsa en massa innan samtidigt som det faktiskt fortfarande är tillåtet att göra misstag och lära sig den vägen.

Changing Callsign, rogerk8 is now Alfons :D

MVH/Alfons
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stegmotor-kort för UNO

Inlägg av Spisblinkaren »

Eli skrev:Om man inte är intresserad av att lära sig något och varken har som mål att konstruera något bättre ( eller ens bra )
eller billigare än vad man kan köpa färdigt, vad finns det då för anledning kvar att offra tid och pengar på att bygga något?
Roligt, kanske? ;)

Sen har du missuppfattat att jag inte vill lära mig saker, jag vill gärna lära mig saker men då bara om sånt som jag verkligen behöver eller är intresserad av (slösat tillräckligt med tid och energi på teoretiska studier i skola som jag sällan varken har eller har haft nån praktisk nytta av).

Den bipolära stegmotordriften är t.ex en sekundär och eventuell feature ty jag vill mest köra en bipolär motor i kontinuerlig sin/cos-drift samtidigt som stegmotorstyrningen har en separat inbyggd drift för unipolära stegmotorer som är gjord enligt konstens alla regler, en annan ide' med den bipolära driften är faktiskt test och drivning av högtalare (förutom DC-motorer)

Jag tycker således jag "uppfunnit" nåt riktigt roligt om än knappast världsbäst :)

MVH/Alfons
svanted
Inlägg: 5083
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Stegmotor-kort för UNO

Inlägg av svanted »

du kanske borde lära dig lite av hur hjärnan fungerar!
det är inte så att man bara behöver lära sig exakt sånt som man ska göra.
att lära sig allt runtomkring som kanske inte har med just syftet att göra har åckså en funktion.
man bygger upp sina erfarenheter och förmågan till att intuitivt göra rätt när man ska göra nåt som man kanske aldrig haft tillfälle att lära sig.

du behöver kanske lära dig sånt som du har svårt för och inte förstår varför du ska kunna,
så kanske du förstår varför du behöver kunna det.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stegmotor-kort för UNO

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag slog det mig att min stegmotorstyrning blir rätt dyr att bestycka, varje OP kostar ju 125 spänn på ELFA :D

Detta betyder att för full bestyckning måste jag punga ut med mer än 500 spänn.

Jag tänkte aldrig på detta när jag började mitt konstruerande, jag bara såg att wow, OP med 2A utström finns, den måste jag ha, liksom.

Med andra ord är det tveksamt om jag någonsin bestyckar detta kort.

Men produceras ska det ändå :)

MVH/Alfons
PS
Jag har varit dum i andra avseenden också, konstruerat med obsoleta komponenter såsom DIL Flash A/D (som jag dock fått tag i några stycken av) och Xilinx XCR3128XL (TQ144) CPLD som jag bara eventuellt kan få tag i några via Japan. Knappast sättet industrin konstruerar :D
H.O
Inlägg: 5708
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Stegmotor-kort för UNO

Inlägg av H.O »

Idag slog det mig att min stegmotorstyrning blir rätt dyr att bestycka, varje OP kostar ju 125 spänn på ELFA
Jasså, det slog dig idag...?
4xLT1210 @ 125:- och kass prestanda eller en (t.ex) en för ändamålet anpassad DRV8824PWP för 40:-
Varken den första eller sista konstruktionen som "skrotas" i ritningsstadiet. Det händer.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stegmotor-kort för UNO

Inlägg av Spisblinkaren »

H.O skrev: Varken den första eller sista konstruktionen som "skrotas" i ritningsstadiet. Det händer.
Tack för den kommentaren, jag vet att du nämnde 125:- tidigare men fick för mig att det var för alla fyra.

Det låter lite löjligt men får trovärdighet om man tar hänsyn till att jag är smått dyslektisk.

Jag tror dock jag låter min Kina-kontakt producera tre kort ändå, sen får vi se hur ekonomin ser ut.

MVH/Roger
Skriv svar