EPROM-brännare och RAM-läsare mha UNO

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: EPROM-brännare och RAM-läsare mha UNO

Inlägg av Spisblinkaren »

cjonash skrev:Nu handlar ju "bra" kretskortsdesign inte bara om utseende, utan om funktion också.
Bra sagt.
På samma sätt som du ibland måste tänka dig för hur du drar olika signalkablar i förhållande till varandra (i en låda, t.ex) för att undvika brum eller andra störningar, kan du i vissa fall behöva tänka på hur du drar banorna på ett kort också.
Också bra sagt och i min värld bland de viktigaste ståndpunkterna (dvs går långt före "snyggt" och välplacerade komponenter med ett minimum av vior).
Och det är inte bara för att "det går" eller för att det blir snyggare som man ofta använder jordplan på kretskort (inte minst i analoga system).
Klockren kommentar, jordplan är direkt nödvändigt för speciellt lågnivåiga AF-system men också för RF (däremot har jag en okunnig känsla av att det inte är så viktigt i digitala system ty virning funkar och har alltid funkat mycket bra på rätt höga frekvenser och då utan tillstymmelse till jordplan).
Jag använder ju själv gärna autoroutern, för att jag är inte speciellt rutinerad på att routa kort och det tar helt enkelt mycket tid om jag ska göra det manuellt. Men man kan ju hjälpa till genom att tänka igenom placering av komponenter, och i vissa fall routa delar av kortet manuellt först.
Bra strategi, önskar jag visste hur autoroutern fungerade :humm:

MVH/Roger
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: EPROM-brännare och RAM-läsare mha UNO

Inlägg av cjonash »

Jag gjorde en video när jag autoroutade ditt andra projekt. Du kan se den här: https://vimeo.com/198924614/a50f96ab37

Det jag ändrar i dialogrutan innan jag startar den är dels den grid som autoroutern använder, dels låter jag den använda valfri riktning på banorna på både det övre och det undre lagret. Övriga lager är ju avstängda.

För att få olika bredd på VCC och GND banorna, så har jag i schemat gett dessa en ny "Netclass" - en för VCC och en för GND. Dessa är satta till 10 mil bredd. Autoroutern använder DRC-inställningarna för alla banor som är satta till default, men om man anger andra värden för andra classes så används de istället.

Du kan namnge och ange inställningar för Netclasses från menyn som heter just så. Och om du högerklickar på en ledare (i schemat) så kan du i inställningarna välja vilken netclass den skall tillhöra.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: EPROM-brännare och RAM-läsare mha UNO

Inlägg av Spisblinkaren »

Det här är mycket bra och pedagogiskt förklarat men jag känner mig väldigt osäker.

Jag är nämligen mycket dålig på datorer/applikationer.

Än en gång tackar jag dock för den fina videon, nu har jag ett litet hum om hur man kan göra.

Men det där med netclasses, njae om jag förstår det :)

MVH/Roger
PS
Nu ska jag försöka skapa Gerber för alla dom tre brd-filerna som du och pstrand så jättesnällt fixat åt mig. Jag har importerat era filer till Eagle och behöver bara starta Eagle och CAM-processorn, din lbr-fil har jag dock inte importerat (än).

Att ha lite grövre bredd på matningen i dom här fallen är onödigt och komplicerar saken för mig, det är onödigt för att väldigt lite ström går bl.a för att kretsarna går på ganska låg frekvens. Så netclasses låter käckt men kan som sagt komplicera saken för mig.

Kom plötsligt på en sak, det sjusegmenta LED-displayet i KLD_M kommer dra minst 5mA per segment, om alla 4 siffrorna (inklusive DP) är tända så går det alltså minst 4X8X5mA=160mA, det kan således behövas lite grövre VCC/GND till QFP'n. Men för dom andra tre konstruktionerna vi närmast talat om finns ingen strömförbrukning att tala om.

Fel, KLD_F (PQ208) kommer att surpla en del ström också för den ska jag pressa upp till närmare 100MHz klockfrekvens.

Intressant att behöva tänka på sånt här, tack för att Ni tog upp ämnet :)
Användarvisningsbild
pstrand
Inlägg: 373
Blev medlem: 6 november 2010, 09:51:33
Skype: p.a.strand
Ort: Ljungsbro

Re: EPROM-brännare och RAM-läsare mha UNO

Inlägg av pstrand »

Hej!

Jag har redan ändrat/lagt till "netclass" för VCC på KSS-R som du kan se på layouten till ca 1mm nått sådant.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: EPROM-brännare och RAM-läsare mha UNO

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack!

Nu har jag genererat Gerber för denna konstruktion också som mycket är din förtjänst.

Alla dina filer har dock genererat varningen non-consistant (även när jag importerat både brd och sch) och en fel-rapport modell
Rad1: "invalid value Autogrid..."
Rad2: "invalid value Efforts..."
Rad3: "invalid value Toproutervariant..."
slut på rader

Hoppas detta inte betyder så mycket i praktiken, konstruktionerna har i alla fall gått att generera Gerber av.

MVH/Roger
PS
Nu är det bara routningen och Gerber-genereringen av min KLD_F (PQ208) kvar, tror jag satsar på autorouting nu när cjonash har gjort en sån trevlig video så att tom jag förstår (annars är det 416 punkter som skall förbindas...).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: EPROM-brännare och RAM-läsare mha UNO

Inlägg av cjonash »

Se till att du får med jordplanen i dina gerberfiler. Annars lär kortet inte fungera, eftersom det används för GND-förbindelser. Samma sak gäller det andra kortet som pstrand routat åt dig (min routning använde inte jordplan).

Av någon anledning syns de inte på de bilderna du har lagt upp. Men det kanske kommer med i gerberfilerna ändå.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: EPROM-brännare och RAM-läsare mha UNO

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack för ditt påpekande, det är mycket man kan missa.

Nu har jag förresten kört min allra första egna autoroutning på KLD_F (PQ208), du kan se resultatet i relevant tråd, all kunskap för det kommer förresten från dig och din trevliga video.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: EPROM-brännare och RAM-läsare mha UNO

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har fått skällning av dig förut när jag påpekat det, men använd samma benämningar på dina projekt som du använder i trådarnas ämnesrader. Det är ju så himla knöligt att gissa eller leta igenom 2753 inlägg för att dekoda t ex KLD_F. :wink:
nifelheim
Den första
Inlägg: 2318
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: EPROM-brännare och RAM-läsare mha UNO

Inlägg av nifelheim »

Med reservation för att jag missuppfattat allt,
känner att min intellektuella rörlighet inte riktigt räcker till för att hänga med i allt. :)

IC5 är caddad som .600 , tidigare länkade du till ett 25ns och en .300 krets, det kanske är ändrat?
(länk nr 2 var ju till ett annat minne, långsammare men .600 bredd?)
Oavsett skulle jag sätta dit en ZIF som klarar båda bredder, då måste du backa undan
dom närmaste komponenterna, D1 och C6 annars kommer den inte få plats.

För det är fortfarande tänkt att du ska fysiskt flytta kapseln mellan korten?

Bild
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: EPROM-brännare och RAM-läsare mha UNO

Inlägg av Spisblinkaren »

nifelheim skrev:Med reservation för att jag missuppfattat allt,
känner att min intellektuella rörlighet inte riktigt räcker till för att hänga med i allt. :)

IC5 är caddad som .600 , tidigare länkade du till ett 25ns och en .300 krets, det kanske är ändrat?
(länk nr 2 var ju till ett annat minne, långsammare men .600 bredd?)
Oavsett skulle jag sätta dit en ZIF som klarar båda bredder, då måste du backa undan
dom närmaste komponenterna, D1 och C6 annars kommer den inte få plats.

För det är fortfarande tänkt att du ska fysiskt flytta kapseln mellan korten?

Bild
Vad gjorde jag utan EF? :)

Tack nifelheim för du har helt rätt, jag har inte tänkt på detta med att storleken på ZIF blir större än en 28-pin sockel.

Däremot har jag övergivit mitt ursprungliga RAM (mest för att det är litet och dessutom har jag precis märkt att det inte kan levereras till Sverige), den var på 300mil men det nya minnet som är ett 32KX8 är på 600mil tror jag, vänta...DIL28S står det hos ELFA (73-731-52), S antar jag då betyder Slim och därmed 300mil fast den finns i Wide (600mil) också.

Dock spelar detta ingen roll för 27C512 EPROM är DIL-28W, så jag behöver ha plats för båda.

Med andra ord måste jag ha en ZIF av den typen du visar (som alltså tar både S & W), man ser sedan mycket riktigt att den är lite "stor" dvs den skjuter ut en hel del uppåt och även en del neråt och faktiskt lite åt sidorna också om man jämför med en 28P sockel bara.

Så jag får göra om, tack för det televerket :)

Ärligt talat, en mycket observant och tacksam iaktagelse från dig, tack!

MVH/Roger
PS
Oavsett skulle jag sätta dit en ZIF som klarar båda bredder, då måste du backa undan
dom närmaste komponenterna, D1 och C6 annars kommer den inte få plats.
Precis vad jag kommer att göra, alltså.
För det är fortfarande tänkt att du ska fysiskt flytta kapseln mellan korten?
Absolut :)
Med reservation för att jag missuppfattat allt,
känner att min intellektuella rörlighet inte riktigt räcker till för att hänga med i allt. :)
Tycker du hänger med mycket bra!
Senast redigerad av Spisblinkaren 12 januari 2017, 19:05:53, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: EPROM-brännare och RAM-läsare mha UNO

Inlägg av Spisblinkaren »

soundbrigade skrev:Jag har fått skällning av dig förut när jag påpekat det, men använd samma benämningar på dina projekt som du använder i trådarnas ämnesrader. Det är ju så himla knöligt att gissa eller leta igenom 2753 inlägg för att dekoda t ex KLD_F. :wink:
Du får mig alltid att skratta :D

Jag tycker nog att mina projektbenämningar mest är intressanta för mig för att det är ett sätt att hålla reda på alla filer jag skapar, att skriva dom i ämnesraden däremot njae, tror inte folk bryr sig.

Fast kanske jag kan ange dom inom parentes, för att göra det lättare för folk att hänga med på vad jag refererar till?

Men som sagt, jag kommer med all sannolikhet inte skapa fler projekt(trådar).

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: EPROM-brännare och RAM-läsare mha UNO

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Tvärtom, jag tycker att du kan skriva projektbenämningarna i trådarna, typ, " ... RAM-skrivare .....", istället för för KST_SKPRK ....

Jag namnar mina förstärkare men inte i de få trådar jag håller igång.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: EPROM-brännare och RAM-läsare mha UNO

Inlägg av Spisblinkaren »

Men då hänger ju inte jag med ju, dessutom blir det fler bokstäver att skriva vilket är jobbigt :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: EPROM-brännare och RAM-läsare mha UNO

Inlägg av Spisblinkaren »

nifelheim skrev:Med reservation för att jag missuppfattat allt,
känner att min intellektuella rörlighet inte riktigt räcker till för att hänga med i allt. :)

IC5 är caddad som .600 , tidigare länkade du till ett 25ns och en .300 krets, det kanske är ändrat?
(länk nr 2 var ju till ett annat minne, långsammare men .600 bredd?)
Oavsett skulle jag sätta dit en ZIF som klarar båda bredder, då måste du backa undan
dom närmaste komponenterna, D1 och C6 annars kommer den inte få plats.

För det är fortfarande tänkt att du ska fysiskt flytta kapseln mellan korten?
Vad tror du nifelheim om denna lösning?

Tyvärr har jag gått lite nära hylslisten men det ser okej ut i brd-menyn.

Vet fortfarande inte vilka marginaler jag har men dom är i alla fall större än innan, dessutom går spaken fint in till vänster om hylslisten, eller vad tror du?

Bifogar allt jag har.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
nifelheim
Den första
Inlägg: 2318
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: EPROM-brännare och RAM-läsare mha UNO

Inlägg av nifelheim »

Jag tycker nog att man ska kolla i databladet på den sockel du tänker använda och se vad den har för mått.
Har förstått att du nog tycker det är lite fegt. :)

Det enda jag kan säga är att du har utan tvekan ökat möjligheten för att det kommer fungera :)
(eftersom jag inte vet måtten på din ZIF sockel)

"tricket" är väl annars att stacka några lödsocklar under ZIF sockeln
för att på så sätt komma upp från kortet tillräckligt.
Skriv svar