Germanium hörlursförstärkare

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Germanium hörlursförstärkare

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

För över fem år sedan så skapade jag och två andra Rograr (kollegor) ett projekt där vi nyttjar en gammal Germanium-trissa (ASY77) som spänningsförstärkande element.

Jag gjorde designen men dom andra kom med ide'er och synpunkter.

Jag tycker konstruktionen är riktigt rolig för ASY77 är en PNP och hur ofta bygger man enklare transistorsteg med PNP?

Dock är det ju som så att när transistorn uppfanns på Julafton 1947 så var det just en Germanium PNP, därefter följde sedan andra steget av vår moderna tekniska revolution med t.ex radioapparater av Germanium som i början uteslutande var av typen PNP.

Mina kompisar och jag har alltså tagit fram en hörlursförstärkare som förstärker runt 20dB och som kopplas mellan försteg som RIAA-steg och slutsteg.

Egentligen får jag inte visa kretslösningen för folk men det har gått fem år sedan detta diskuterades och mina kompisar har inte brytt sig ett skvatt om projektet så jag har dels tröttnat dels anser jag fem år som preskriberat.

Så här kommer det mycket enkla schemat :)

MVH/Roger
PS
I min stora stereo har jag kört på denna RGA sedan jag flyttade in i mitt nya hem för fem år sedan, funkar fortfarande bra trots att det står på jämt :)

Vi har nyttjat Kolmassa-motstånd (mitt standard-raster i Eagle fungerar således inte för bara motståndskroppen är 10mm) i denna förstärkare samt en seriös kvalitetspot från ALPS som tyvärr inte går att få tag i längre men jag har lyckats få tag i en annan typ från just ALPS, oslagbar känsla när man vrider på den!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Germanium hörlursförstärkare

Inlägg av YD1150 »

Det är ju nostalgi på hög nivå med gamla germanium PNP som du håller på med.
ASY77 är väl någon "switch-historia".
Några gamla i radiosammanhang är klassikerna OC44, OC45 och OC71.
http://www.radiomuseum.org/tubes/tube_oc44.html

Borde göra en tråd om "Din första transistor" som du kommer ihåg
från starten i elektronikhobbyn. Hade själv bl.a. Siemens AC151
på tidigt 1980-tal.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Germanium hörlursförstärkare

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack YD1150, det är roligt med såna här gamla grejer för det behövs ju liksom inte mer :)

MVH/Roger
PS
ELFA säljer faktiskt ASY77, för hundra spänn stycket dock :(
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Germanium hörlursförstärkare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu caddat schemat för min RGA.

Fick göra om ett par gånger för allt blir lätt lite snurrigt när GND är plus och matningen minus :D

Jag tycker annars detta faktum är asroligt!

MVH/Roger
PS
Jag råkade ta mig tusan hitta en TO5 (ASY27) i Eagle :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Germanium hörlursförstärkare

Inlägg av Spisblinkaren »

När jag höll på att routa boardet slog det mig att jag behöver en plint på vardera sidan om förstärkaren.

Detta för att jag gör ingen skillnad på kanaler vad beträffar utformningen av kortet så för att få höger kanal att passa lika bra som vänster kanal så behöver jag två plintar.

Där mitten på kanalerna skall gå till ett litet supply som alltså försörjer höger kanal med ström på samma sätt som det försörjer vänster kanal med ström.

Men om det ska kunna funka med exakt samma utseende på kanalernas kort så måste det finnas plintar på båda sidorna om kortet.

Det blir tydligare när jag senare konstruerar matningskortet.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Germanium hörlursförstärkare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu gjort Gerber på denna förstärkardel.

Jag minskade ner höjden till 60mm för dessa kort ska alltså sitta på vardera sidan om supply-kortet (RGS) och jag vill inte att bredden ska bli för stor (<180mm nu, 240mm innan).

Allt är sedan tänkt hänga i pottens förbindelse med kortet fast potten kommer vara uppochner så att all den vackra elektroniken syns ihop med en lampa (kommer fixa nån slags glasskiva som lock för detta).

Alla kort kommer att fästas och försörjas via plintarna och grov silvertråd.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Germanium hörlursförstärkare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag missade en sak, potten :D

Jag har nu caddat strömförsörjningen (RGS) som också innehåller potten.

Förstärkardelen (RGA) måste jag således göra om men bara med avseende på antal plintpoler (och dit dom ska gå).

Bifogar RGS.

MVH/Roger
PS
Jag har gjort noggranna mätningar för pottens mekanik, frågan är nu mest om TP-hålen sväljer 1mm stift men det verkar dom göra om man mäter på skärmen. Jag vill förresten ha dubbelpläterat för potten, ska försöka klura ut nån lösning.

Nej, den sa "Can't place via on pad", så det gick inte. (via-diameter sägs vara 1mm lite drygt, men det stämmer faktiskt inte med det enda kortet jag fått levererat vilket kräver virtråd för att funka).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Germanium hörlursförstärkare

Inlägg av Spisblinkaren »

Så nu har jag caddat om förstärkardelen och gjort Gerber på både den konstruktionen och strömförsörjningen.

Om jag har tur är jag således nu klar med detta projektet, men det beror på vad Ni säger.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Germanium hörlursförstärkare

Inlägg av opampen »

Vad trevligt! Roligt med en egen konstruktion från grunden. Det är respekt, Roger! Ja, en nostalgi tripp som sagt. Har själv konstruerat förförstärkare men med kisel,bl.a. BC109C och BC550C. Undrar varför du blandar GE och SI ?

Gillar också den typen av lösningar enkla men det krävs ändå som konstruktör att få till det bra! Enkelt men smart ska det vara!

Min första germanium trissa var faktiskt en AF102 tror jag den heter, jag har den fortfarande kvar och det måste varit slutet av 70-talet då jag hade slaktat en gammal transistor radio. AF102 vill jag minnas satt som ingångs (HF-steget)steg i mottagaren. Byggde senare en liten förstärkare med den. Sen har jag en annan goding 2N1305 också Germanium. Fördelen är ju som bekant det låga spänningsfallet. Annars är det ju de vanliga AC151, AC121.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Germanium hörlursförstärkare

Inlägg av opampen »

YD1150 skrev:Det är ju nostalgi på hög nivå med gamla germanium PNP som du håller på med.
ASY77 är väl någon "switch-historia".
Några gamla i radiosammanhang är klassikerna OC44, OC45 och OC71.
http://www.radiomuseum.org/tubes/tube_oc44.html

Borde göra en tråd om "Din första transistor" som du kommer ihåg
från starten i elektronikhobbyn. Hade själv bl.a. Siemens AC151
på tidigt 1980-tal.
Ja, vilken fin samling av trissor! Verkligen trevligt får jag säga!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Germanium hörlursförstärkare

Inlägg av Spisblinkaren »

YD1150 skrev:Det är ju nostalgi på hög nivå med gamla germanium PNP som du håller på med.
ASY77 är väl någon "switch-historia".
Några gamla i radiosammanhang är klassikerna OC44, OC45 och OC71.
http://www.radiomuseum.org/tubes/tube_oc44.html

Borde göra en tråd om "Din första transistor" som du kommer ihåg
från starten i elektronikhobbyn. Hade själv bl.a. Siemens AC151
på tidigt 1980-tal.
Dom där gamla trevliga OC-trissorna, är inte det glas-trissor med svart färg över?

Min gamla chef berättade nån gång att man kunde skrapa bort färgen på dom trissorna och på så sätt få en foto-trissa :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
pstrand
Inlägg: 373
Blev medlem: 6 november 2010, 09:51:33
Skype: p.a.strand
Ort: Ljungsbro

Re: Germanium hörlursförstärkare

Inlägg av pstrand »

Kunde ju inte låta bli och ta fram sortiments-skåpet med saker från förr :D. Usch vad mycket man har sparat på.

Litet axblock på gamla trissor. Hittade 2 halvfulla lådor :-)

Stämmer det där med att skrapa bort färgen. Har testat kommer jag ihåg. :-)

Edit: Dom med många ben är en TAA981.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Germanium hörlursförstärkare

Inlägg av Spisblinkaren »

opampen skrev:Vad trevligt! Roligt med en egen konstruktion från grunden. Det är respekt, Roger! Ja, en nostalgi tripp som sagt. Har själv konstruerat förförstärkare men med kisel,bl.a. BC109C och BC550C. Undrar varför du blandar GE och SI ?

Gillar också den typen av lösningar enkla men det krävs ändå som konstruktör att få till det bra! Enkelt men smart ska det vara!

Min första germanium trissa var faktiskt en AF102 tror jag den heter, jag har den fortfarande kvar och det måste varit slutet av 70-talet då jag hade slaktat en gammal transistor radio. AF102 vill jag minnas satt som ingångs (HF-steget)steg i mottagaren. Byggde senare en liten förstärkare med den. Sen har jag en annan goding 2N1305 också Germanium. Fördelen är ju som bekant det låga spänningsfallet. Annars är det ju de vanliga AC151, AC121.
Hej opampen!

Tack för din uppmuntran och beröm, det värmer!
Undrar varför du blandar GE och SI ?
Jag resonerar på samma sätt som hos min rörförsteg (som alla har en emitterföljare på utgången för att kunna driva kabelkapacitans).

Det som är intressant med förstärkare tycker jag är spänningsförstärkning, det är I/V-diagrammets linjäritet och dito distorsion som är intressant.

När det sen gäller mina emitterföljare på utgången så resonerar jag allmänt som så att i den strömförstärkarkopplingen som en emitterföljare innebär så får man en utgångsimpedans runt 1/gm.

Detta värde är från typ 100 Ohm (rör) till 1 Ohm (trissor), för småsignaltrissor finns tom ett riktmärke om att gm~40Ic.

I mina rör-sammanhang belastar jag sen med max 10k och eftersom 1/gm då bara är typ 1% av den impedansen samtidigt som olinjäriteten i gm kanske i sig max är 10% så blir total påverkan på signalen 1%*10%=1/10%.

Med andra ord påverkar inte en emitterföljare signalen knappt ens på ett mätbart sätt (i alla fall inte på ett hörbart sätt).

Så visst, riktig nostalgi blir det inte med SI ut men dels är påverkan försumbar, dels kostar det mycket mindre (kom ihåg att ASY77 går loss för runt 100 spänn styck på ELFA).

Jag tycker mig således nyttja Germanium där det "hörs" (precis som jag nyttjar rör där det "hörs" i mina försteg).

MVH/Roger
PS
I detta fallet ska du dessutom ha väldigt låg utgångsimpedans för att kunna driva lurar, vilket du nog kan få med (Darlingtonkopplade) ASY77 också iofs...
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Germanium hörlursförstärkare

Inlägg av Spisblinkaren »

pstrand skrev:Kunde ju inte låta bli och ta fram sortiments-skåpet med saker från förr :D. Usch vad mycket man har sparat på.

Litet axblock på gamla trissor. Hittade 2 halvfulla lådor :-)

Stämmer det där med att skrapa bort färgen. Har testat kommer jag ihåg. :-)

Edit: Dom med många ben är en TAA981.
Vilken härlig bild, tack för bidraget!
Stämmer det där med att skrapa bort färgen. Har testat kommer jag ihåg. :-)
Det var så alltså?

Och OC-trissor var rätt?

Kul!

MVH/Roger
PS
Vad heter dom där små kapslarna längst upp till höger? Jag har ett pyttelitet lager av sådana (2N2222A/2N2907A vilket var industristandard på ASEA när farsan jobbade där). Dom högst upp är i alla fall TO5.
mange74
Inlägg: 35
Blev medlem: 10 maj 2006, 23:03:14
Ort: Stockholm

Re: Germanium hörlursförstärkare

Inlägg av mange74 »

TO-18 heter den kapslingen.
Skriv svar