Germanium hörlursförstärkare

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Germanium hörlursförstärkare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu gjort om supply-delen (RGS) lite.

I hörlursförstärkaren jag visar på bild ovan så hänger nämligen hela kortet i lödöarna för potten, dessa lödöar är för det första under själva potten (dvs svårlödda) för det andra så sitter inte paddar på ett enkellagrigt kort speciellt bra.

Dessa nya kort nyttjar dessutom plintar på kortet/korten som hänger i pot-paddarna, minsta lilla moment när man skruvar i plintarna kan lätt få paddarna att släppa och detta har ett tag varit ett orosmoln för mig.

Ihop med att potten nätt och jämt blir lödningsbar så har jag bestämt mig för att införa jordplan på ovansidan istället vilket jag inbillar mig innebär att pot-hålen blir genompläterade (på nåt sätt måste ju jordplanets koppar bort från pot-hålen och samtidigt antar jag att all koppar inte tas bort så att hålet istället blir dubbelpläterat).

Så jag har nu gjort om min konstruktion, med jordplan på ovansidan (och dubbelpläterade pot-hål, hoppas jag).

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Germanium hörlursförstärkare

Inlägg av Spisblinkaren »

Då har jag fått mina kort från min kontakt i Kina.

Dessa är dom enda jag sprättat upp och synat och jag gjorde det för att detta egentligen är ett gemensamt projekt mellan hela tre Rograr och jag skulle träffade den ena dan för Valborg.

Till krogen hade jag alltså med mig tre stycken kort, ett RGS (Supply) och två RGA (Förstärkar-kort).

Jag hade också med mig lite intressanta komponenter såsom ALPS stereo-potentiometer, 2P+3P byggbara plintar (PTR), kolmassamotstånd (1/2W), metallfilmsmotstånd (RGS) och ett par olika plastkondingar.

Två saker var mest intressanta tyckte jag, ALPS passade perfekt i den footprint jag gjorde mha TP, kolmassa passade inte så bra när dom var förtenta (gamla motstånd) men när dom var nya gick dom precis ner i hålen och raster stämde bra.

Plintarna passade också bra men det var känt sen förra testkortet.

Eftersom tanken lite är att alla tre korten skall synas ovanifrån med en trevlig liten avlång lampa hos RGS och då genom ett fönsterglas av Lexan samtidigt som korten är dubbelpläterade, så lurar jag på att sätta plintarna underifrån ty då stör inte kablage och plintar själva intrycket så mycket.

Kanske det tom blir äkta glas på lådan, såhär ser i alla fall korten ut idag.

MVH/Roger
PS
Det finns inga fästhål i dom här korten för alla kort avses hänga i potentiometern samtidigt som plintarna kommer ha typ 1mm silvertåd i sig varvid korten byggs ihop sidledes.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Germanium hörlursförstärkare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag hittade av en händelse det här fantastiska databladet för ASY77.

Databladet är, om möjligt, ännu mera detaljerat än datablad för rör, här listas t.ex h-parametrarna för trissan i grafform!

Dessutom finns naturligtvis ett I/V-diagram med, m.m skojigt.

Moderna datablad på trissor kan således slänga sig i väggen :D

http://www.semicon-data.com/pdf/Va/AS/ASY77.pdf

MVH/Roger
PS
Databladet är på hela 21 sidor!
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Germanium hörlursförstärkare

Inlägg av opampen »

Roligt med detaljerade datablad för den riktiga konstruktören! Blir inspirerad att ta fram mina beräkningar igen för en liten förstärkare! :D
Skriv svar