Supply för högspännings-OP

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Supply för högspännings-OP

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Jag har nu mha Cockcraft-Walton konstruerat ett supply till min rörtestare och de OP som härbärgar där.

Vad tycks?

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Supply för högspännings-OP

Inlägg av lillahuset »

Varför inte bygga en enkel stepup-omvandlare istället? Förmodligen både enklare och billigare.
Fast nu ser jag att det är specat 500V 0,5A dvs 250W och då tror jag inte din lösning fungerar och tvivlar på att en stepup-omvandlare skulle vara helt enkel.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Supply för högspännings-OP

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Ett par tips till:

1. Om du håller alla delar i ett projekt i en tråd är det lättare att hänga med. Ska man ha överblick blir det bara massa sökande efter andra trådar som har med projektet att göra.
2. Det är likaså himla förvirrande när du använder dina egna benämningar. Vet man inte vad en KVG eller något annat, är får man söka efter den enheten och det vill man ju inte.


Lite om komponenterna: Vad ligger det för spänning över kondingarna. Är det 37V över dem kan jag tycka att 40V märkspänning är klent. Inget som är kutym bland konstruktörer.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Supply för högspännings-OP

Inlägg av rvl »

Om det fungerar som tänkt, så ser det ut att behövas >>40 V kondesatorer på många fler ställen, än där det nu är 80.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Supply för högspännings-OP

Inlägg av HUGGBÄVERN »

lillahuset skrev:Varför inte bygga en enkel stepup-omvandlare istället? Förmodligen både enklare och billigare.
Fast nu ser jag att det är specat 500V 0,5A dvs 250W och då tror jag inte din lösning fungerar och tvivlar på att en stepup-omvandlare skulle vara helt enkel.
En nättrafo kanske med uttag vid 225 resp 450V för omkopplare., vore både enklare, driftsäkrare och billigare i längden.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Supply för högspännings-OP

Inlägg av Icecap »

Och att det sedan inte kommer ut mer än ung. 26V är ju en annan sak.

Ja ja rogerk8, någon gång kanske du gör något vettigt. Idéer har du ju, bara synd att du alltid väljer att planera icke-fungerade saker baserat på en massiv brist på kunnande.

Hade du kombinerat din idérikedom med lite vett och kunnande ville det vara verkligt inspirerande att läsa dina trådar, som det är nu är det mest sorgligt.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Supply för högspännings-OP

Inlägg av svanted »

rogerk8 skrev:Hej!

Jag har nu mha Cockcraft-Walton konstruerat ett supply till min rörtestare och de OP som härbärgar där.

Vad tycks?

MVH/Roger

jättefint!!! :tumupp:

multiplikatorn kommer att ha ett rippel 308V, (maxspänning på 714V och min 405V)
om man belastar den med 500mA.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Supply för högspännings-OP

Inlägg av Icecap »

Nejdå, den kommer inte att ha något vidare rippel då spänningen inte går över 26V
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Supply för högspännings-OP

Inlägg av HUGGBÄVERN »

However, the diodes and capacitors used in all multiplication circuits need to have a minimum reverse breakdown voltage rating of at least twice the peak voltage across them as multi-stage voltage multiplication circuits can produce very high voltages, so take care. Also, voltage multipliers usually supply low currents to a high-resistance loads as the output voltage quickly drops away as the load current increases.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Supply för högspännings-OP

Inlägg av Spisblinkaren »

lillahuset skrev:Varför inte bygga en enkel stepup-omvandlare istället? Förmodligen både enklare och billigare.
Fast nu ser jag att det är specat 500V 0,5A dvs 250W och då tror jag inte din lösning fungerar och tvivlar på att en stepup-omvandlare skulle vara helt enkel.
Hej lillahuset!

Nu är det som så att utspänningen sveps under 1ms och den sveps 10ggr innan den börjar om, för varje svep stegas gallerspänningen (och därmed strömmen) ned med en tiondel av maxvärdet.

Detta innebär att även om jag lite slarvigt skrivit 500V/500mA så är effektiv ström mindre än hälften, 100W kan dock passeras.

Fast detta lider inte agget av, det lider bara av den relativt låga spänningsskillnaden över reglertrissan gånger effektiva strömmen, eller hur?

Den som får lida av det är Ua-OP'n, därför funderar jag på att halvera strömmen (vilket skulle innebära c.a 50W i effektförlust).

MVH/Roger
PS
Jag är väldigt osäker på vilket effektivvärde det blir på strömmen i ovanstående fall där strömmen kanske börjar på 500mA, sen 450mA, sen 400mA osv i 10 steg med 1ms-svep. Det blir ju inte 500mA i alla fall.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Supply för högspännings-OP

Inlägg av Spisblinkaren »

Icecap skrev:Och att det sedan inte kommer ut mer än ung. 26V är ju en annan sak.

Ja ja rogerk8, någon gång kanske du gör något vettigt. Idéer har du ju, bara synd att du alltid väljer att planera icke-fungerade saker baserat på en massiv brist på kunnande.

Hade du kombinerat din idérikedom med lite vett och kunnande ville det vara verkligt inspirerande att läsa dina trådar, som det är nu är det mest sorgligt.
Jag börjar bli väldigt trött på ditt gnällande över min inkompetens!

Varför skriver du i mina trådar när du tycker jag är så kass?

Och dina 26V är helt fel, snacka om inkompetens :D

/Roger
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Supply för högspännings-OP

Inlägg av Icecap »

Jo du, jag skriver för att jag vill undvika att andra klantar lika mycket.

Och inkompentens?
Ja, den finns i rikligt mål i denna tråd - men det är för din del.

Kan du förklara för mig hur AC'n från transformatorns sekundärdel kommer upp i likriktarkedjan?
Det finns ett av två scenario:
1: Transformatorns sekundär är kortsluten.
2: Utgången till likriktarkedjan går först till en diod. Detta betyder att de kondensatorer som finns blir laddad upp med en spänning på 37V som sedan avtager med ung. 0,7V per diod + 0,7V för bas-emittern.

Så jo, du er gravt inkompetent.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Supply för högspännings-OP

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Och inkompentens?
Ja, den finns i rikligt mål i denna tråd - men det är för din del.
App, app, app!!! :ajabaja:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Supply för högspännings-OP

Inlägg av Spisblinkaren »

svanted skrev:
rogerk8 skrev:Hej!

Jag har nu mha Cockcraft-Walton konstruerat ett supply till min rörtestare och de OP som härbärgar där.

Vad tycks?

MVH/Roger

jättefint!!! :tumupp:

multiplikatorn kommer att ha ett rippel 308V, (maxspänning på 714V och min 405V)
om man belastar den med 500mA.
Okej, då ber jag om ett räknebevis.

Jag tycker själv det är svårt att skatta netto kapacitans men om alla kondingar vore samma så har nedre benet en netto kapacitans på C/7 samtidigt som övre benet borde hjälpa till så jag säger C/5 i alla fall.

Vi leker med tanken att alla är 10mF, jag får då 2mF kvar.

RMS-strömmen är ovan korrigerad till runt 250mA.

du=I/C*dt=0,25/2mF*0,02=2,5Vpp

Multiplikatorns kondingar fylls ju på för varje halvperiod, efter en initial påfyllnad om 15 cykler så borde påfyllningen ske en gång per halvperiod, eller?

Fast det kanske inte blir så för alla kondingarna måste ju fyllas på (i sekvens).

Men säg då att du är 15ggr större, det ger fortfarande inte mer än 38Vpp rippel, vilket är en nästan faktor tio bättre än din "uträkning".

MVH/Roger
PS
Jag ser nu att alla kondingar måste tåla 2Vp dvs 80V, där sket det sig med käcka (men dyra) 10mF/50V som jag hittat i ELFA.

Det är f.ö inte orimligt att räkna med en AC-spänning på 35Vp (37Vp@NoLoad, 34Vp@MaxLoad), samtidigt ska nära 10V dras av från max utspänning pga diodernas framspänningsfall.

Spänningarna innan reglertrissorna blir:
15*35Vp=525V (-10=515V)
respektive
-3*35Vp=-105V (+2V=-103V)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Supply för högspännings-OP

Inlägg av Spisblinkaren »

soundbrigade skrev:Ett par tips till:

1. Om du håller alla delar i ett projekt i en tråd är det lättare att hänga med. Ska man ha överblick blir det bara massa sökande efter andra trådar som har med projektet att göra.
2. Det är likaså himla förvirrande när du använder dina egna benämningar. Vet man inte vad en KVG eller något annat, är får man söka efter den enheten och det vill man ju inte.


Lite om komponenterna: Vad ligger det för spänning över kondingarna. Är det 37V över dem kan jag tycka att 40V märkspänning är klent. Inget som är kutym bland konstruktörer.
Svar:
1) Jag tycker det genererar mer respons om man bryter loss en del av ett projekt samtidigt som det blir lättare för folk att hitta sånt som dom kanske är intresserade av, jag får själv lättare att hitta.
2) Jag har för vana att använda egna projektförkortningar, ja jag erkänner, men nästan uteslutande brukar jag tala om vad förkortningarna står för vilket borde ge folk ett hum om vad det handlar om.

Sen har jag precis kommit på att kondingarna måste tåla 2Vp, alltså minst 80V (74V in på kondingen, max) och då faller egentligen hela den här lösningen för kondingarna blir helt enkelt både för stora och för dyra, jag måste tänka om.

Men tanken var mitt KPS-rack (Power Supply som blivit till ett rack-system) där uppemot tio av mina projekt ska kunna tryckas in som moduler samtidigt som alla ska matas av en enda enhet (KTD, Transformer Device).

Till aktuellt projekt verkar det dock som om jag får tänka om, ett litet problem är osymmetrisk matning men kanske jag kan få till det med 55V-lindningar och bara multiplicera två gånger negativt och tio gånger positivt, vi får se.

MVH/Roger
PS
Tack för att du kom till mitt försvar.
Skriv svar