Hej!
Jag har nu byggt en Cockcraft-Watson generator med laddningskrets.
Anledningen till CW-generatorn är att jag har ett helt gäng med 12VAC/20VA-adaptrar så jag vägrar köpa nån ny spänning.
Jag behöver 24VDC i mitt projekt och teoretiskt får man 34V när man dubblar 12VAC peak sen nyttjar jag en helt vanlig 7824 för att reglera ner ripplet.
Eftersom jag teoretiskt vill dra dom 1,5A som 7824 förmodligen klarar, behöver jag ett par feta lytar på 10mF/35V för att få ut stabil och fin 24V vid 1,5A.
Men även om jag hade skippat CW så hade lyten blivit fet så den enda egentliga skillnaden är att jag nu behöver två för dubbel spänning (fast det är klart, ena lyten behöver i mitt fall tåla dubbla spänningen).
Jag har sedan lagt till en laddningskrets som ska generera ungefär 200mA till mina 2Ah-ackar som jag kommer köpa vilket innebär att teoretisk laddningstid är 10h samtidigt som jag har förstått att laddning med C/10 innebär att man kan ladda NiMH-ackar hur länge som helst (kommer nyttja
10-947-53 ).
MVH/Roger
PS
Det finns inga bra diod-footprints för kraftdioder i Eagle så jag hoppas kunna öka håldiametern hos dom motståndssymboler jag istället använder.