Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 12.38 2019-12-13

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 347 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 19, 20, 21, 22, 23, 24  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: 22.56 2018-10-28 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 06.56 2009-03-28
Inlägg: 7795
Ort: Göteborg
rogerk8 skrev:
Det finns egentligen bara två små problem med det här där det ena är att min tanke är att bobiner skall träs på gängstången från höger sida (dvs där motorn inte sitter) och om KCE-skivan skall vila emellan de rätt trånga gafflarna hos en läsgaffel så kan inte KCE-skivan vinklas för mycket för att lätt kunna passas tillbaka.

Använd en reflexdetektor istället om du kan ordna ytor med god kontrast som den kan läsa emot? Svart och vit isoleringstape brukar fungera.

https://www.elfa.se/sv/optoelektronik/optical-switches-sensors/reflexdetektorer/c/cat-DNAV_PL_020809


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 16.40 2018-10-29 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 10868
Ort: Göteborg
Visste inte ens om att det fanns sånt :)

Vilka grejer Ni kan!

Dock är optokopplar-varianten redan byggd, intrimmad och testad, men jag tackar för tipset.

MVH/Roger


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20.49 2018-10-29 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 10868
Ort: Göteborg
Jag har nu byggt klart den lutande "vaggan" som kommer husera min KCE (Circular Encoder) modell virat europakort.

Vaggan ger en bra lutning för EU-kortet och därmed det platt monterade LED-displayet.

Känner att nästa steg blir att plocka ner KCE från hyllan och märka upp alla tåtars färger från optokopplaren på nån enkel etikett, sen ska jag skruva loss optokopplarens tåtar från plinten på KCE, därefter satsar jag på ett L-format arrangemang av lister modell 21X44 eller nåt, allt jag egentligen är ute efter är dels möjligheten att fixera L:et i chassi men också möjligheten att justera opto i höjdled (så där blir det slitsar).

MVH/Roger
PS
Jag får inte glömma att montera den feta typ 5W-Zenern jag köpte för typ ett år sedan för KCE är tänkt att matas med 24V (egentligen inte men det är det jag har med lite power) och LED drar typiskt 7X4X5mA=140mA (max) men allt går på 5V och jag kommer driva grejerna med nästan 20V till dvs då har jag ungefär 20X140mA=3W i den preliminära 5V-regulatorn och en naken TO220 tål c.a 2W men här ser jag faktiskt att en lite fläns på regulatorn löser biffen. Men vänta lite nu, jag tror jag kör 330 Ohm i serie med segmenten vilket ju innebär runt (5-1,6)/330=10mA dvs situationen är värre, jag har 6W att kyla bort men det har jag alltså tänkt lösa med en effektzener i serie med regulatorn, denna är på 10V/5W, om vi säger 280mA som max så är effektförlusten i zenern 10X0,28=2,8W (safe) och effektförlusten i regulatorn 14X0,28=4W (safe, men bara med min gulliga lilla push-on kylfläns, 27K/W=>27X4+23=130C).


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 12.42 2018-10-30 
EF Sponsor

Blev medlem: 12.12 2006-10-23
Inlägg: 976
Ort: Tyresö
En switchad modul från Kjell för 70kr, så slipper du värme och förlust-problem. Finns betydligt billigare på nätet dessutom.

https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/arduino/stromforsorjning/luxorparts-variabel-mini-spanningsregulator-switchad-p90771


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 16.51 2018-10-30 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 10868
Ort: Göteborg
Jag tackar för detta mycket intressanta förslag men kortet är redan byggt och jag ser bara problem med om jag skulle substituera TO220:an mot Kjell-kortet som faktiskt inte ens har nåt fästhål (fästkuddar kan dock användas).

Min variant fungerar, den är inte optimal men det spelar mindre roll.

MVH/Roger
PS
Hoppas jag inte låter otacksam :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20.56 2018-11-02 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 10868
Ort: Göteborg
Jag har nu plockat fram min KCE och kollat in vilka färger plinten skall ha, känner nu plötsligt att det vore bättre att veta vilka signaler plinten skall ha (kan dock stå i schemat) :)

Dock är min plan att nyttja just den opto-kopplare som jag testmässigt redan nyttjat OCH att inte löda loss några tåtar och då räcker ju färgangivelserna (tills dess man får problem och behöver mäta :D ).

Såhär ser sedan plinten ut från vänster till höger (personlig anteckning):

\begin{tabular}{c c c c c c c c c c }
1 & 2 & 3 & 4 & 5 & 6 & 7 & 8 & 9 & 10\\
\textless15V & lila & or & sv & gul & grön & - & - & - & GND \end

MVH/Roger
PS
8 och 9 är förresten bara kopplade till den momentana nollställningsswitchen, dom signalerna har således ingenting med den seriösa funktionen att göra.


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 22.35 2018-11-02 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 10868
Ort: Göteborg
Jag har nu nästan överarbetat förberedelserna för KCE.

Jag har klistrat dit en etikett som, förutom matning, talar om färgerna på signalerna.

Sen har jag monterat min 10V/5W Zener och smällt på med 24V.

Zenern och regulatorn blir då så varma att man knappt kan hålla i dom (efter 5 minuter, typ).

Men vad värre är så kan jag numera inte stega ner systemet, bara upp fast jag gjorde ju en video som visade att både upp/ned var möjligt så jag fattar inte detta.

MEN jag bryr mig faktiskt inte för det viktigaste är att systemet kan räkna upp och det kan det.

Etikett på, effekt-Zener ditlödd, nu skall jag bara skruva loss tåtarna och sen skall jag borra fyra stycken 4mm-hål i veroboarden och detta för att kunna skruva fast KCE i den "vagga" jag nu gjort åt den.

MVH/Roger


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17.42 2018-11-03 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 10868
Ort: Göteborg
Ikväll har jag börjat dissikera min testuppkoppling för KCE.

Jag har ju redan talat om att jag plötsligt inte kunde "backa" längre, förstod inte det men brydde mig inte så mycket för jag ska ju ändå bara linda framåt MEN jag kunde inte låta bli att vara lite undrande över vad som hänt så jag blev att mäta opto-pulserna in till KCE, bara "CH2" spelade mellan typ 3 och noll Volt, CH1 låg still på typ 4V och samtidigt mätte jag LED-spänningar som var minusspänningar och jag fattade ingenting.

Men jag dokumenterade hela uppkopplingen så att jag skulle kunna replikera det ty optokopplarna sitter på INSIDAN testriggen så jag måste alltså löda loss alla tåtar från optokopplarna, ett tag tänkte jag dokumentera även det men jag blev att strunta i det och lödde bara bort optokopplarna vilket ju gör att jag måste tänka om när jag monterar och löder dit dom igen (hoppas jag har datablad förresten men jag har för mig jag köpte dom från ELFA och jag har ganska god ordning på mina fakturor).

Jag hittade förresten felet med ena kanalen fast hör här, gul tåt från KCE hade ingen kontakt med testriggen för den gula tåten satt inte fast i plinten ordentligt, den satt alltså fast men inte tillräckligt.

Men kan nån förklara för mig hur matall-metall övergångar inte alltid leder ström :humm:

Den ledde alltså ingen ström när den var löst ditskruvad men ledde ström när den var hårt ditskruvad (isolering långt ifrån plint), jag säger som jag brukar säga, jag fattar ingenting :D

MVH/Roger
PS
Kan det kanske ha att göra med kontaktpotential? Olika legeringar har ju olika kontaktpotential. Eller kanske en kombination av kontaktpotential och låg ström (enbart min DVM på typiskt 10M Ohm belastade).


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 19.19 2018-11-05 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 10868
Ort: Göteborg
Jag har nu skruvat loss cirkelskivan ur min testrigg.

Jag har även borrat upp hålet från 6mm till 8mm så att jag skall kunna installera den på KWM.

Jag har inte lurat färdigt men jag känner att det "L" som jag kommer fästa optokopplarna i och som kommer skruvas fast i chassi behöver trimmas vad beträffa position och det längs ett horisontellt plan dvs dels trimma optokopplarnas närhet med cirkelskivan djupledes sen bör optokopplarnas offset i bredd behöva trimmas och slutligen behöver optokopparna höjd kunna trimmas.

Höjden är enkel att göra trimbar, det är bara att göra slitsar i som jag tänker 4mm plyfa som sticker upp, om man nu sen bara behövde bry sig om trimning i djupledd så är trimning i djupledd också ganska enkelt, det är bara att göra slitsar, fast om man skall få lite stadga på grejerna kan man inte bygga ett "L" av bara 4mm plyfa, man får nog ha nåt grövre längst ner och då kan man göra det på två sätt som jag ser det där man antingen skapar ett par vinkeljärn av plåt och så gör man en slits i vardera plåtbit och skruvar fast dom från sidan av bottenstycket hos "L:et", man kan också tänka sig att bara nyttja en liten bit grov list och förlänger med 4mm plyfa men det känns inte så trimvänligt åtminstone inte på lång sikt.

Fast vad saknas?

Jo trimning breddledes!

Och hur får jag med det? :humm:

MVH/Roger


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20.32 2018-11-05 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 10868
Ort: Göteborg
Jag kommer nu på ett eventuellt sätt att trimma i hela xz-planet, jag letar fatt i en STOR bricka och gör ett stort hål rätt genom L:et's fundament bara, om det är svårt att finna stor bricka med litet hål för skruven (typiskt 4mm önskvärt) så kan man "stacka" brickor så att klen träskruv går att användas.

Denna ide' är ju kalas för säg att jag kan hitta en bricka på 30mm, med en klen skruv på typiskt 3mm kan jag då justera +/-15mm c.a och detta både i x-led och i z-led, en finess sedan är att jag även kan vrida L:et fast den finessen behövs inte, kommer bara på köpet :)

Såhär skall jag alltså göra.

Nästa steg, påskruvning av cirkelskivan.

Då kommer jag få ett hum om höjden optokopplarna behöver sitta på, sen bygger jag nog L:et.

MVH/Roger


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 23.10 2018-11-06 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 10868
Ort: Göteborg
Nu är cirkelskivan påskruvad :)

Hamnar c.a 5cm från kortändan men iom att jag tänkt nyttja 70mm-bräda för optokopplarna så blir detta inga problem.

Fick lite trimmat snurret på gängstången och det snurra ganska bra, aningen hackigt men bra.

Framför allt finns inte det gamla motståndet hos pet-räknaren.

Dessutom kan jag nu eventuellt tom räkna baklänges (beror lite på hur jag sabbat KCE eller inte).

I morgon skall jag sikta in L:et vad beträffar optokopplarna, dom måste nu tämligen precis hamna inom cirkelskivans wobbling och skivan wobblar lite dvs optokopplarnas position måste noga trimmas.

Jag har tänkt göra det genom att borra ett 28mm-hål mitt i en 120mm lång 21X70 planhyvlad furu för att sedan nyttja en 2X70X70mm lång "bricka" så att jag kan justera in opto/cirkel.

MVH/Roger


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 23.17 2018-11-06 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 10868
Ort: Göteborg
Mäter nu att höjden från chassi till gängstång är närmare 100mm och det finns ingen anledning att justera den

Så optokopplarna kommer sitta på en höjd motsvarande 100mm från chassi.

Men sen tror jag att jag tar till mitt "stora brickan"-trick så jag kan justera in optokopplarna.

MVH/Roger


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.50 2018-11-07 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 10868
Ort: Göteborg
Såhär ser alltså grejerna ut idag.

MVH/Roger


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17.22 2018-11-08 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 10868
Ort: Göteborg
Jag är lite på G med min lindningsmaskin :)

Jag byggt en vagga för KCE-kortet (som ger dom digitala nuffrorna) där vaggan är lite drygt 1EU stort, vaggan har sedan snedkapats så att display lutar lite, känns bäst så.

Ikväll har jag sedan sågat till "L:et" för optokopplarna, jag gör bitarna lika långa (120mm) men den ena biten (den horisontella) är 21X70 planhyvlad Furu och den andra biten (den vertikala) är på 4X70 plyfa.

Den horisontella biten kommer sedan att få ett 28mm hål på mitten, därefter kommer jag tillverka en Koppar-bricka på runt 2X70X70 så att jag kan flytta optokopplarna xz-mässigt så att dom precis passar runt cirkelskivan med det berömda hacket.

Detta är min plan men eventuellt behövs inte ett så stort hål som 28mm, eventuellt kan det tänkas att jag bara nyttjar en rätt fet bricka och borrar säg 6mm fast mer än så vill jag i så fall inte borra för då skiter det sig med mina vispar (läs centrumborr) om jag skulle vilja/behöva förstora hålet.

Bifogar ett par bilder.

MVH/Roger


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20.27 2018-11-08 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 06.56 2009-03-28
Inlägg: 7795
Ort: Göteborg
Svårt att se men borde inte stången vara upphängd i något slags lager? Biltema har vanliga kullager lätt tillgängligt.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 347 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 19, 20, 21, 22, 23, 24  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
   
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010