Klass B JFET-förstärkare med utgångstrafo

SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Klass B JFET-förstärkare med utgångstrafo

Inlägg av SeniorLemuren »

Dom går att skära med men går lätt sönder om man är darrig. Jag använder en typ som är mer lika vanliga armerade kapskivor för vinkelslipen, fast i miniatyr. De är mycket slitstarka. Blir det riktigt jävligt så tar jag till diamantskivor.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Klass B JFET-förstärkare med utgångstrafo

Inlägg av Spisblinkaren »

Så det finns alltså diamantskivor, intressant.

Nu tror jag dock att min ide' om att kapa toroider inte är den bästa, den är inte den bästa av den enkla anledningen att det, speciellt med luftgap, kommer krävas några hundra varv och det är varken speciellt praktiskt att linda för hand eller speciellt praktiskt med avseende på antalet lager.

Fast iom att längden tråd per varv är liten så skulle jag kanske kunna komma under dom 5m som är max map den resistans jag vill ha.

Inte helt ointressant, alltså.

Fast jag bör nog skaffa den större toroiden för att minska ner antalet varv (och lager).

Min: 58-763-70:
Lm: 60mm
Ae: 50mm^2
my_r: 1800
H: 250
B: 100mT@100kHz (200mT@25kHz)
AL: 1,84uH/n^2
Dim: 10X14X26 (HXdXD)

Den större: 58-763-98:
Lm: 90mm
Ae: 100mm^2
my_r: 1800
H: 250
B: 100mT@100kHz (200mT@25kHz)
AL: 2,42uH/n^2
Dim: 15X23X36 (HXdXD)

Här ser man att H minskar till 60/90 (lm) samtidigt som L ökar med 2,42/1,84 (AL) för samma antal varv.

Så H minskar med en 33% samtidigt som induktansen ökar med 30% för samma antal varv.

En 33%-tig minskning av H är ganska bra.

Eftersom induktansen ökar med 30% så kan man nyttja sqrt(1/1,3) färre varv för samma induktans dvs 88% av det gamla antalet varv.

H blir då först och främst 88% av det gamla värdet men sedan också 66% mindre pga dess större storlek.

Så det nya H blir 88%*66% för samma induktans.

Med andra ord blir nya H för samma induktans 58% av gamla H.

Så istället för 7,7kA/m har jag nu 4,5kA/m :D

Men fyllfaktorn är viktig, när jag sektorlindar nyttjar jag halva kärnans omkrets (pga kapning, typ).

Gamla kärnan gav ett lager, om vi räknar på 1mm-tråd, via innerdiametern på 14*Pi/2=22 varv, nya kärnan klarar istället 23*Pi/2=36 varv.

Detta är en lager-vinst på 36/22=64%.

Jag behöver alltså 64% färre lager, rätt bra vinst!

Om vi leker med hur 100varv skulle se ut på gamla kärnan så innebär det 100/22~5 lager dvs 5 lager 1mm koppartråd...

Med nya kärnan skulle det istället bli 5*0,64>3 lager, detta är rimligare.

Dock ska jag upp i 25mH och det är lite svårt att i förhand bestämma nya AL-värdet (fattar inte varför my_i inte följer AL-värdet) men vi säger att vi räknar på den nya toroiden och utan luftgap:

N=sqrt(25000/2,42)=100varv.

Samtidigt hade vi alltså H= 4,5kA/m och nåt slags rekommenderat max är 250A/m.

Om vi kan relatera det till my_r (vilket vi kan) så skulle effektivt my behöva vara 250/4500=1/18 ggr lägre.

Av tidigare beräkningar ska alltså

\(\mu_r\frac{l_g}{lm}\)

vara lika med 18-1 dvs 17.

Insättning av värden enligt ovan ger att lg ska vara 850um, vilket nästan är ett bågfilsbald :)

Om vi inför 850um som luftgap blir alltså permeabiliteten 1800/18=100 varför AL-värdet också borde minskas med en faktor 18.

Säg att den gör det, då blir nya AL=2,42uH/18=0,134uH/n^2

Så nu behöver vi sqrt(18)=4,2 gånger fler varv, vilket ökar H igen...

Inte nog med det, vi är uppe i över 400 varv nu...

Dessa toroider funkar alltså inte :(

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Klass B JFET-förstärkare med utgångstrafo

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag skissat på ett schema för min JFET-förstärkare.

Eftersom dioderna är så menlösa i Eagle har jag nyttjat mina favorit-motstånd och bara märkt dom med Anod/Katod.

Jag hoppas nämligen kunna ändra via-hålen så att jag kan nyttja kraftigare dioder.

För närvarande laddas batterierna av min standard 12VAC/20VA väggvårta men jag ska nog ha med min spisblinkare (KSB) också.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Klass B JFET-förstärkare med utgångstrafo

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag mer eller mindre caddat klart min KJA.

Sluttrissorna blev luriga ty DS och EC var omkastade (nyttjar 2N3055 footprint för 2SK175) men det var bara att rita trissorna uppochner :)

Sen tog jag bort trafon ty den kommer vara extern.

Slutligen la jag till insignal i plint.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Klass B JFET-förstärkare med utgångstrafo

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag byggt in en strömgenerator för laddningen (200mA).

Sen har jag möjliggjort för volympotentiometer samt dragit dist-poten till plint.

Nu är det bara en sak jag är orolig över, jag skarvar alltså två ack-paket men jag gör det genom att upprätta en skarv på en punkt jag kallar VGND vilket får till följd att från den punkten får jag plus av ena ack-paketet uppåt och minus från andra ack-paketet neråt.

Men samtidigt vill jag ladda båda samtidigt ty systemjord är längst ner dvs på "Vss".

Går det?

Eller är det bättre om jag inte skarvar i VGND?

Min tanke är annars att tåtarna från ackarna skarvas ihop där, samtidigt som dessa lika gärna kan lödas ihop.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Klass B JFET-förstärkare med utgångstrafo

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har kommit på att man inte kan göra så.

Jag måste ha två laddningskretsar.

Jag har dock börjat tänka om för jag gillar inte krånglet.

Tror jag kommer satsa på en Cocraft-Watson generator med feta lytar och 7824-regulator istället.

Vitsen med det är att många komponenter försvinner och då speciellt dubbla laddningskretsar.

Ett litet problem kan dock vara att jag i alla fall vill kunna dra vad 7824 klarar (1,5A gissar jag) så lytarna måste bli feta.

Men en enda laddningskrets lockar.

Samtidigt är AC-drift egentligen bara till för laddning så eventuellt brum är inget problem.

Bifogar schemat som det ser ut just nu.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Klass B JFET-förstärkare med utgångstrafo

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag hittat på en roligare och smidigare lösning, känner mig väldigt nöjd faktiskt.

Cocraft-Watson generator är införd och många komponenter försvann :)

Något feta lytar dock :D

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Klass B JFET-förstärkare med utgångstrafo

Inlägg av Electricguy »

Vad 17 är en Cocraft-Watson generator?
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Klass B JFET-förstärkare med utgångstrafo

Inlägg av Electricguy »

Ahh, misstänkte det. Tänkte först att det kanske hade med detektivarbete gällande billiga verktyg från Clas Ohlson.
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Klass B JFET-förstärkare med utgångstrafo

Inlägg av SeniorLemuren »

rogerk8 skrev:Nu har jag hittat på en roligare och smidigare lösning, känner mig väldigt nöjd faktiskt.
Cocraft-Watson generator är införd och många komponenter försvann :)
MVH/Roger
Cocraft-Watson väcker gamla minnen till liv. Det första oscilloskop bygget jag gjorde för 50 år sedan. Jag hade fått tag i ett surplus katodstrålerör från Hobbyförlaget i Borås. Det krävdes dryga 2000 volt för att få det att funka. Det löstes med Cocraft-Watson generator. Många goa smällar var det på nätterna i studierummet. En och annan rejäl smäll åkte man på någon gång också. :) Oscilloskopet blev ingen höjdare men jag lyckades få fram några livstecken på tuben efter mycket labbande.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Klass B JFET-förstärkare med utgångstrafo

Inlägg av Electricguy »

Spännande med folk som använder sig av kretslösningar som inte finns.. :D
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Klass B JFET-förstärkare med utgångstrafo

Inlägg av SeniorLemuren »

Tror nog de flesta förstod att det förekom en felstavning, även du. Men som vanligt orkade du inte med att låta det passera utan reaktion.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Klass B JFET-förstärkare med utgångstrafo

Inlägg av Spisblinkaren »

SeniorLemuren skrev:
rogerk8 skrev:Nu har jag hittat på en roligare och smidigare lösning, känner mig väldigt nöjd faktiskt.
Cocraft-Watson generator är införd och många komponenter försvann :)
MVH/Roger
Cocraft-Watson väcker gamla minnen till liv. Det första oscilloskop bygget jag gjorde för 50 år sedan. Jag hade fått tag i ett surplus katodstrålerör från Hobbyförlaget i Borås. Det krävdes dryga 2000 volt för att få det att funka. Det löstes med Cocraft-Watson generator. Många goa smällar var det på nätterna i studierummet. En och annan rejäl smäll åkte man på någon gång också. :) Oscilloskopet blev ingen höjdare men jag lyckades få fram några livstecken på tuben efter mycket labbande.
Intressant, du vet väl att jag också har planer på att bygga ett oscilloskop med ett litet CRT jag råkat få?

En Cocraft-Watson generator är väldigt käck för man kan stega upp till vilken spänning som helst, krävs bara en AC-källa, en extra diod och en extra kondensator för varje Vp i ökning.

Det finns dock minst en nackdel, man kan inte dra ur speciellt mycket ström annat än att kondensatorerna blir gigantiska.

Det kan finnas en nackdel till, för samma ström ut som en helvågs-brygga (FW) så blir strömmen genom trafon dels pulserande DC dels 41% högre (ty RMS(AC)=RMS(FW)=A/sqrt(2) samtidigt som RMS(HW)=A/2 där A är amplituden, FW=Full Wave och HW=Half Wave) samtidigt som trafar är designade att ligga nära mättnad för minimum antal varv och därmed minimum kopparförluster.

Så jag tror jag kommer mätta trafon tidigare dvs jag måste lägga mig på 71% av maxtrömmen för att den ska tåla det, men jag är osäker på detta, har mest hört ett rykte som säger att HW-likriktning inte är bra för att det då går DC genom kärnan (Per Lundahl, berättade det för mig).

MVH/Roger
PS
Verkar finnas en del språkpoliser här inne :(
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Klass B JFET-förstärkare med utgångstrafo

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har bestämt mig för att dela upp detta i två projekt.

Anledningen är dels att jag bara har tillgång till ett halv EU i min Eagle Light dels vill jag inte gröta till förstärkardelen med feta lytar och annat, jag vill ha en ren och snygg förstärkare istället.

Så jag kommer dela upp projektet i två delar:
1) KJA (Knoppson JFET Amplifier), själva förstärkardelen endast
2) KVD (Knoppson Voltage Doubler), i praktiken en Cockcroft-Watson generator ty jag vägrar fler AC/AC-adaptrar (12V/1,7A).

MVH/Roger
Skriv svar