Klass B JFET-förstärkare med utgångstrafo

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Klass B JFET-förstärkare med utgångstrafo

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu planerat klart det grövsta hos min JFET-förstärkare.

Nu ska jag noga planera skapandet av trafon.

Det blir inte lätt för strömmen är hög och lasten låg vilket innebär grov emaljerad koppartråd av inte särskilt lång längd.

Jag har ovan räknat ut att för lagom förluster och någorlunda smidig tråd (2X0,7mm) så bör jag inte gå över 5m.

Återstår att se hur jag ska fixa det.

MVH/Roger
PS
Funderar på att göra ett desperat test dvs ta en av mina 3F3-kärnor och kapa dom på mitten med diamantklingor för Dremel enligt ovan, införa luftgap modell plastförpackningen från Dressmann (:D ) samt linda på 5m per sektor, helt enkelt. För även om jag gillar att räkna på saker så brukar det sällan stämma med vekligheten :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Klass B JFET-förstärkare med utgångstrafo

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu är jag färdig med mitt planerande av min JFET-förstärkare (KJA).

KJA kommer att innehålla 3 moduler förutom sig självt, dessa är KSB, KVD och KVR.

KSB (SpisBlinkare) är alltså mitt sätt att indikera "ON" utan för hög strömförbrukning (tyvärr funkar detta dåligt i nuvarande konstruktion ty det dras lite ström i varje del av förstärkeriet men för det måste inte indikatorn också dra "mycket" ström).

KVD (Voltage Doubler) kommer att se till så att batterierna laddas samtidigt som den mha Cockcraft-Watson dubblar min AC/AC-adapter på 12V som jag alltså har i överflöd.

KVR (Voltage Regulator) kommer se till så att Push-Pull utgångstrissorna får en variabel Drain-spänning för att på så sätt generera en volymsoberoende PP-distorsion (endast udda övertoner).

Nästa steg, konstruktion av trafon (snacka om utmaning :D ).

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Klass B JFET-förstärkare med utgångstrafo

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu caddat konstruktionen mha det fantastiska Eagle.

Jag fick inte plats med ett par kondingar så jag tog bort dom :D

Det var en konding på ingången och en konding på utgången som jag faktiskt tror inte gör så stor nytta ändå.

Bifogar min design.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Klass B JFET-förstärkare med utgångstrafo

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag missade en fet ledning längst upp till höger så jag har nu muppigt nog infört det.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Klass B JFET-förstärkare med utgångstrafo

Inlägg av Spisblinkaren »

Blev en sak till fel :(

Kan ni gissa vad?

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32774
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Klass B JFET-förstärkare med utgångstrafo

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det är mycket mönsterkortsritningar nu ..... :roll:



En sak till. Tillverkarna av utgångstransformatorer säger med en röst - pushpull-trafo = INGET luftgap. Då slipper du jobba med sådant! :tumupp:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Klass B JFET-förstärkare med utgångstrafo

Inlägg av Spisblinkaren »

Kära vän!

Du tänker Klass A, jag ska köra Klass B, det är stor skillnad.

I Klass A leder båda rören (säger vi) hela tiden, eller hur?

Genom utgångstrafons båda primärlindningar så pendlar strömmen på så sätt att om ena lindningen får en ökad ström så sjunker strömmen lika mycket i den andra lindningen och detta pga att det går en lika stor biasström genom vardera lindning, först då kan den ena kan öka och den andra minska.

Och eftersom det är push-pull så blir totala strömökningen genom båda primärhalvorna i serie dubbelt så stort (dIa1-(-dIa2)), dIa1=dIa2 varvid kärnan "aldrig" kan mättas ty NpIp=NsIs, Np=2Np'

I Klass B däremot leder rören omväxlande, så när ena röret går på med en viss Ip då är andra röret helt avstängt.

Så genom ena primärhalvan går halvvågslikriktad Ip, det pulserar.

Detta växlar sedan så att genom andra primärhalvan går halvvågslikriktad Ip också, men växelvis med första primärhalvan, båda primärhalvorna leder således inte ström samtidigt.

Det här får till följd att varje primärhalva leder halvvågslikriktad Ip och en halvvågslikriktad signal har som du vet en DC på A/pi men jag tycker RMS-värdet är mer intressant dvs A/2 där A är strömmens amplitud.

Det är denna RMS-ström genom endera primärhalvorna som trafon måste ha ett luftgap för för att tåla.

Teoretiskt med mitt val av sluttrissor (2SK175) blir A/2 4A.

Sen vet du säkert att

\(H=\frac{NI}{lm}\)

där N är antalet varv, I är strömmen och lm magnetiska längden

Min prototyp-kärna skulle t.ex ge N4/0,06=6,7A/(Nm) där kärnan tål 250A/m dvs Nmax=250/6,7=37 varv.

L=1,84uH/N^2=>L=2,6mH<<100mH som är önskat.

För säkerhets skull räknar jag om induktansbehovet, jag vill ha 2 Ohms last/trissa:

wL=2 Ohm, f=7Hz=>L=45mH~50mH

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32774
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Klass B JFET-förstärkare med utgångstrafo

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det är INGEN skillnad! Du tänker Single End jag tänker PushPull.

I klass B löder båda rören något. Att det ena leder mer än det andra gör det sedan när signalen körs på. Sånt händer i klass A i klass AB och klass B. Du får ingen bottning i kärnan för du matar ju med AC.

Det finns ingen transformator i hela världen som tillverkar en PP-trafo för klass B med luftgap för det behövs inte.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Klass B JFET-förstärkare med utgångstrafo

Inlägg av Spisblinkaren »

Signalen skarvas visserligen ihop till en sinus som sedan matar de båda primärhalvorna.

Motvilligt medger jag att jag kanske har fel :)

Fast då blir ju saken ännu lättare:
AL=1,84uH/N^2
N (50mH)=165 varv/halva
Tvärsnitt: 11X6mm, lp=17mm/varv
lm=60mm
Tråddiameter: 2X0,7mm (0,77mm^2)
Rcu=rho*l/A, rho=1,67E-8 Ohm m

N*Ip=165*lp=2,8m=>Rcu=61 mOhm=2Ohm/33 (bra!)

H=NI/lm=N4/60mm=11kA/m (per halva, materialet tål 250A/m).

Dvs jag måste ha luftgap om jag ska kunna använda mina små toroider!

Men jag erkänner att detta inte har att göra med Klass B Push-Pull som princip, det har bara med val av kärna att göra.

Sen ska det erkännas att jag inte riktigt vet vad jag gör :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Klass B JFET-förstärkare med utgångstrafo

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har bättrat på lite ledarbredder vid höger plint.

Om ingen ser nåt direkt fel betraktar jag detta som den slutliga versionen.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27039
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Klass B JFET-förstärkare med utgångstrafo

Inlägg av tecno »

Ett tips i all välmening, dra aldrig ledare så nära kortets kanter! Sen finns det en massa att rätta/putsa till i routingen.
Användarvisningsbild
pstrand
Inlägg: 373
Blev medlem: 6 november 2010, 09:51:33
Skype: p.a.strand
Ort: Ljungsbro

Re: Klass B JFET-förstärkare med utgångstrafo

Inlägg av pstrand »

Fort men så fel. Gå igenom igen och rätta till. Hur svårt kan det vara. Mycket snack men lite verkstad.
Om du koncentrerade dig lite mer på att göra rätt från början än att skriva kilometer med inlägg så skulle det nog bli bra.

Istället för alla dessa inlägg med exvis olika routningar av samma layout, så (om du la ner den tiden på att gå igenom och bara "titta" på det du gjort) så skulle du få en bra design, som du kunde presentera.

Jag vet att du "skiter" i vad som är "positiv" kritik, men snälla...... väx upp lite, va.
SeniorLemuren
Inlägg: 7810
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Klass B JFET-förstärkare med utgångstrafo

Inlägg av SeniorLemuren »

Hörudu pstrand. Du har tydligen upptäckt en del fel i routingen. I stället för att bete dig som jag tycker, en skithög, så skulle du ju kunna ge en hint om vad du ser som fel. Nej då, du skriver några oförskämdheter som inte tillför tråden något som helst av vikt utan enbart skapar otrivsel.

Ser du något fel på konstruktioner eller scheman m.m. så skriv det. Att bara meddela att det är fel på TS koncentrationsförmåga löser inga som helst problem och är verkligen "mycket snack och ingen verkstad". Kanske det är du som borde växa upp?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Klass B JFET-förstärkare med utgångstrafo

Inlägg av Spisblinkaren »

SeniorLemuren skrev:Hörudu pstrand. Du har tydligen upptäckt en del fel i routingen. I stället för att bete dig som jag tycker, en skithög, så skulle du ju kunna ge en hint om vad du ser som fel. Nej då, du skriver några oförskämdheter som inte tillför tråden något som helst av vikt utan enbart skapar otrivsel.

Ser du något fel på konstruktioner eller scheman m.m. så skriv det. Att bara meddela att det är fel på TS koncentrationsförmåga löser inga som helst problem och är verkligen "mycket snack och ingen verkstad". Kanske det är du som borde växa upp?
Stort tack!

I rest my case.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Klass B JFET-förstärkare med utgångstrafo

Inlägg av Spisblinkaren »

tecno skrev:Ett tips i all välmening, dra aldrig ledare så nära kortets kanter! Sen finns det en massa att rätta/putsa till i routingen.
Hej tecno!

Jag tackar för din kritik, fast förklara gärna varför jag inte borde gå så nära kanterna.

Sen hade det varit ännu trevligare om du typ lyfte in filen i paint och ritade lite angående vad jag bör rätta/putsa som du säger.

MVH/Roger
Skriv svar