Bygge av switchat nätagg

rikkitikkitavi
Inlägg: 14883
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Bygge av switchat nätagg

Inlägg av rikkitikkitavi »

Gimbal skrev:"primärsilikon" ger noll träffar på google. Är det någon egenuppfunnen term, eller var kommer det i från?
Man får tänka lite utanför boxen, så switchtrissor på primärsidan är det som avsågs. Det kommer från min obskyra hjärna.

Experiment med switchade nätaggregat brukar förbruka en hel del switchtrissor nämligen. Ofta med spektakulärt resultat.

Därav behovet av skyddsglasögon.

PS Rogerk8, veroboard brukar inte fixa switchning så bra. För mycket ströinduktanser och för tunna banor. Risk för mera spektakulära ljud och ljuseffekter. Nu i färg. (koppar som brinner av ger blågrönt ljus)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29990
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Bygge av switchat nätagg

Inlägg av MadModder »

Förlåt, men jag skrattade lite när jag läste det där. :D
Hur ska du ha det nu, är det bra att tänka utanför boxen eller inte? ;)
rikkitikkitavi
Inlägg: 14883
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Bygge av switchat nätagg

Inlägg av rikkitikkitavi »

Såklart att du skrattade åt det. Mitt jobb är att vara klassens clown.

Det är bra att tänka utanför boxen när det för en framåt. Om man inte misslyckats har man inte lärt sig något.
Men världen är full av döingar vars sista ord var " men det skulle ju inte bli såhär"..

Så kort sagt, beror på.
Gimbal
Inlägg: 7919
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Bygge av switchat nätagg

Inlägg av Gimbal »

rikkitikkitavi skrev:
Gimbal skrev:"primärsilikon" ger noll träffar på google. Är det någon egenuppfunnen term, eller var kommer det i från?
Man får tänka lite utanför boxen, så switchtrissor på primärsidan är det som avsågs. Det kommer från min obskyra hjärna.
Det är ofta bra att tänka utanför boxen, men är man så långt utanför boxen att man svänger sig med egna hittepåord så bör man kanske backa en aning... :humm: Imho, då.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av switchat nätagg

Inlägg av Spisblinkaren »

Kul diskussion :)

På bussen idag slog det mig, kanske jag ska prova LM339 som komparator.

Det ÄR en komparator men jag vet knappt vad det betyder men antar att den kan kopplas som en OP med skillnaden att den inte kan ge analog utsignal (och är alltså mer gjord för omslag).

Sen kom jag på en annan rolig sak, jag är säker på att denna komparator är av typen open drain (OD), dvs det är busenkelt att nivåanpassa.

Jag kommer göra om fyrkantsgeneratorn och byta till 74HC14 i stället för 40106 då 40106 är legendariskt lite långsam (men kan ibland klara hela 20V som drivspänning) och det syns även på skåpet.

Så, för att komma från de 10V jag faktiskt måste köra TL084 på (min +/-4V) så kan jag bara köra in integratorns utsignal till komparatorn (som i sig också matas med 10V) för att sedan dra OD till HC-matningen (5V6).

Då är allt nivåanpassat och maxat till högsta möjliga flankhastighet (dvs minimum effektförlust i switchtrissan), förutsatt att LM339 är tillräckligt snabb...

Njae, LM339 behöver inte vara jättesnabb, den ska bara hinna ge en tillräckligt kort puls (som kan få vara "sinus-formad" men över/under hysteresen för HC14) för resten snyggar HC14 till.

MVH/Roger
PS
Bara för att man inte är expert inom ett visst område behöver det inte betyda att man har "rudimentära kunskaper".
Norpan
Inlägg: 2229
Blev medlem: 12 april 2008, 18:20:27
Ort: Småland

Re: Bygge av switchat nätagg

Inlägg av Norpan »

Du kanske ska ha med en klassiker man sällan ser nuförtiden på utgången, en crowbar, eller kofot/bräckjärn på svenska.
Bestående i sin enklaste form av en zenerdiod, ett motstånd, och en tyristor, som kortsluter utgången i händelse av överspänning.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av switchat nätagg

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag tror nästan jag förstår vad du menar.

En tyristor har en viss tändspänning, eller hur?

Om man väljer en Zener-diod som överstiger denna tändspänning något samt kopplar motståndet till utgången så kan man få tyristorn att brutalt kortsluta utgången när utgången överstiger Zener-spänningen, eller hur fel har jag nu?

MVH/Roger
Norpan
Inlägg: 2229
Blev medlem: 12 april 2008, 18:20:27
Ort: Småland

Re: Bygge av switchat nätagg

Inlägg av Norpan »

Japp.
När du kommer över tändspänningen på tyristorn plus zenerspänningen så kortsluts utgången och smäller din säkring.
Säg du har en utspänning på 24V, med en zener på 27V så triggas tyristorn vid kanske 28V och kortsluter utgången.
Förr i tiden, när elektronik var dyrt, fanns det inte många nätdelar utan någon form av crowbar på utgången.
Exempel:
http://www.zen22142.zen.co.uk/Design/overvoltage.htm
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av switchat nätagg

Inlägg av Spisblinkaren »

Men ska inte Zener-dioden och motståndet byta plats :humm:

MVH/Roger
PS
Jag tycker det här är intressant.
Norpan
Inlägg: 2229
Blev medlem: 12 april 2008, 18:20:27
Ort: Småland

Re: Bygge av switchat nätagg

Inlägg av Norpan »

Motståndet sitter där för att hålla ned gaten så den inte triggas av vad som helst, det brukar sitta en liten kondensator parallellt åxå, för att mota bort korta spikar som kan trigga tyristorn i tid och otid.
Tyristorn triggas vid runt 1 Volt på gaten, zenerdioden börjar leda när spänningen över den är vid zenerspänningen.
Så en zenerdiod på 26V kommer att trigga tyristorn vid 27V, på ett ungefär.
Exakt triggspänning går inte att veta, det är både komponent och temperaturberoende.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av switchat nätagg

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag upprepar min inkompetenta fråga, ska inte Zener-dioden sitta där nere?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5780
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Bygge av switchat nätagg

Inlägg av rvl »

Såhär förstod jag at det fungerar. Tyristorn styrspänning: gate till katod, dvs motståndsspänningen, som är ungefär noll tills zenern börjar leda, då det går ström genom zenern och motståndet. När spänningen blir tillräkligt hög, så slår tyristorn på.

Men ombytta roller skulle tyristorn slå på långt innan zenern ens kommit nära sin zenerspänning.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av switchat nätagg

Inlägg av Spisblinkaren »

Fan vad självklart, tack!

MVH/Roger
rikkitikkitavi
Inlägg: 14883
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Bygge av switchat nätagg

Inlägg av rikkitikkitavi »

Klarar ditt switchade nätagg en kortsluten utgång?
Eller smäller switchtransistorerna? Primär eller sekundär, svårt att definiera i din koppling.

Hade det inte varit smartare att låta en överspänningsdetektor stänga av PWM generatorn istället. Annars riskerar du att din PWM kommer få för sig att spänningen är för låg (kortis på utgången) och börja öka dutyccykeln, och få.upp utspänningen.

Noterar att iom din design utnyttjar step down och helvågslikriktad nätspänning kommer du ha 325V över din glättningskondensator.

Kofoten kommer kortsluta denna på ett eller annat sätt.

För övrigt måste glättningskondingen i din setup tåla både likriktad nätspänning och max ström som du switchar (pulserande) och vara låg ESR.
Det blir ganska tuffa krav. Strömpulserna kommer såklart bara vara kortvarig iom du måste PWMa ner från 325 till 24V...
Norpan
Inlägg: 2229
Blev medlem: 12 april 2008, 18:20:27
Ort: Småland

Re: Bygge av switchat nätagg

Inlägg av Norpan »

Jag tänkte mest att det kan vara bra med en crowbar då utspänningen blir lite hög om det blir kortslutning i switchtransistorn.
Skriv svar