Bygge av switchat nätagg

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av switchat nätagg

Inlägg av Spisblinkaren »

Icecap skrev:Utan en flyback diod vid spolen blir det en snabb resa för switchtransistorn.

EDIT: drivningen av switch-transistorn behöver vara en hel del snabbare, gate-kapacitansen kommer att ställa till det rejält.
Har jag fattat rätt om jag inför D1?

Förklara i så fall mycket gärna varför jag behöver den.

Tror mig inse att när T2 bryter så reagerar L1 med en motriktad spänningsspik som D1 tar hand om och bara laddar upp glättningskondingen på ingången med, väl?

Jag kan inte spolar (heller :D ).

Har annars infört ett par speed-up kondensatorer (C4 & C3), vad tror du om det?

Sen har jag fixat till "galvanisk" isolering av nätet mha C1 & C2, funkar det?

Rött är nytt.

MVH/Roger
PS
Jag tycker det är mycket roligt att du fortfarande ids kommentera mina saker, jag betraktar dig som mycket kompetent.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nerre
Inlägg: 26695
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Bygge av switchat nätagg

Inlägg av Nerre »

Titta på bilderna här så förstår du varför dioden behövs.

Det är precis som när du bryter strömmen till en reläspole, spolen vill fortsätta driva ström så det krävs ett "frihjul" som gör att strömmen kan fortsätta gå.
Användarvisningsbild
Synesthesia
Inlägg: 581
Blev medlem: 22 januari 2010, 19:14:10
Ort: Mellan Göteborg och Kungsbacka

Re: Bygge av switchat nätagg

Inlägg av Synesthesia »

C1 & C2 kommer inte släppa igenom något mer än en liten startström, eftersom det är likström som går igenom. Dioden efter transistorn skall sitta mellan transistorns utgång och GND.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26135
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Bygge av switchat nätagg

Inlägg av Icecap »

En switch-mode av denna typ laddar upp energi i spolen (L1) när transistorn är på.

När transistorn sedan går av ska energin skickas ut varför dioden ska sitta mellan GND och drain på switch-transistorn. Den ska vara så snabb som möjlig då all överflödig dröjsmål blir värme.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av switchat nätagg

Inlägg av Spisblinkaren »

soundbrigade skrev:Men är det inte så de flesta primärswwitchade nätaggregat fungerar? Man likriktar nätspänningen hackar upp det med ganska hög frekvens och sedan kör den hackade spänningen genom transformatorer. Lite grann så här (som i detta slumpvist framletade blockschema). Trafarna kan ju hållas betydligt mindre än motsvarande linjära nättrafar.
Bild




("Galvaniskt skilt" kan man ju fixa med kondingar också. Det finns några trådar på det temat men i de fallen räknar man kondingen som en spänningsdelare (Z(C)) tillsammans med en ganska fix last. Och i ett sådant här fall måste kondingen vara MYCKET stor för att låta igenom massa ström och det kommer inte att funka. )
Jag vet inte riktigt vad jag sysslar med men jag har gjort en ansats för galvanisk isolering med hjälp av två kondensatorer (C1 & C2).

Du vet säkert att ett idealt fungerande switchat nätagg fungerar effektmässigt som en ideal transformator dvs att Put=Pin.

Eftersom spänningen ut bara är 24V och har "nedtransformeras" från 325V så blir strömmen C1 & C2 skall kunna hantera endast 24/325 gånger dom 5A jag vill ha (dvs "ynka" 370mA).

Om C1 & C2 fungerar som jag tänkt måste dom således leda 370mA som mest.

Om vi spånar vidare på spänningsmässig förlust kan man tänka sig att 10V's tapp är lagom, Xc blir då av storleksordningen 10/0,37=27 Ohm och vid 50Hz, säger vi, betyder det att C1 & C2 bör vara större än 1/27/314=100uF c.a.

100uF/325V(?) bipolärt då alltså :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av switchat nätagg

Inlägg av Spisblinkaren »

Icecap skrev:En switch-mode av denna typ laddar upp energi i spolen (L1) när transistorn är på.

När transistorn sedan går av ska energin skickas ut varför dioden ska sitta mellan GND och drain på switch-transistorn. Den ska vara så snabb som möjlig då all överflödig dröjsmål blir värme.
Jag kan verkligen inte spolar men nu har jag flyttat D1 till där du menar.

Men säg att att det laddas upp energi i L1 när det flyter ström åt höger och alltså genom spolen ut till last.

När strömmen sen bryts så säger du att energin skall skickas ut, betyder det att plus hamnar på utgången då?

För annars kan ju inte D1 leda.

Samtidigt gäller ju:

\(e=-L\frac{di}{dt}\)

vilket egentligen bevisar påståendet, eller?

Minustecknet säger ju att det blir plus på andra sidan, dvs induktionen är motriktad strömförändringen (som knepigt nog är negativ, väl?)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1944
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Bygge av switchat nätagg

Inlägg av YD1150 »

Är det inte bättre att separera nätspänningen och 24V:en med en
"kopplad spole" som i flyback-omvandlare.
Forward och push-pull har ju riktig transformator istället.
Flybacken lagrar energi i ena halvperioden och skickar ut det på
lågvoltssidan på den andra halvan.

En IR2153 och en halvbrygga+trafo på ferritkärna ger ett oreglerat nätaggregat
men med en separat regulator på sekundärsidan så fungerar det bra.
(fast du vill väl inte ha färdiga kretsar :wink: )

En TL494 som finns i nästan alla PC-nätaggregat fixar jobbet åt dig.
SG3524 fungerar också.

En konstantströmsgenerator till en 555:a ger sågtandsspänning med få komponenter.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av switchat nätagg

Inlägg av Spisblinkaren »

SG3524 har jag faktiskt lekt med en gång i tiden.

Byggde även då ett switchat nätagg, fungerade i ungefär 10s innan det gick sönder :D

D1 saknades...

MVH/Roger
Nerre
Inlägg: 26695
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Bygge av switchat nätagg

Inlägg av Nerre »

rogerk8 skrev: När strömmen sen bryts så säger du att energin skall skickas ut, betyder det att plus hamnar på utgången då?
Spolen fortsätter ju driva ström mot utgången, den strömmen måste tas nånstans ifrån. Eftersom transistorn är stängd så kommer spolen att "dra" ström från jord via dioden.

Om du ritar in en last på utgången så ser du hur strömmen kommer "cirkulera". Från spolen, till utgången, vid lasten, till jord, via dioden till spolen. Spolen fungerar ju som en strömgenerator.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av switchat nätagg

Inlägg av Spisblinkaren »

Det där var bra förklarat för man ser det ju inte så tydligt om man inte har en last på utgången.

Men jag har ändå svårt att greppa det :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32717
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Bygge av switchat nätagg

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Även om jag är oerhört medveten om din önskan att fixa själv från scratch, vill jag ändå slänga in en länk till ett färdigt aggregat från AliX. Den här är, som ofta, slumpvist utvald och jag visar upp den av ett enda skäl. Om en kommersiell produkt ser ut så här, kan jag göra något som är bättre, billigare och mer anpassat för min situation?
Jag tänker inte alls att du bör köpa färdigt bara tänka lite som att "jag ska bli djävligt duktig på sprint, alltså måste jag kolla vad de bästa inom sporten har för tider på 100 meter".

Här är LÄNKEN. Bara titta på bilderna och klia dig i skallen och notera vad du har att kämpa mot.

Förresten, här är en som är öppen så man ser innanmätet: LÄNK

Och återigen, jag inte ens antyder att du ska handla färdigt, bara ge dig en måttstock - det är sådana här du slåss mot.

Kolla mått och prestanda ändå.

I all välmening.


/M
>Jesus följer Chuck Norris på twitter<
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av switchat nätagg

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag skissat lite till.

Bytte P-MOS:en mot en BJT, borde funka men framförallt vill jag ha en sån för det har jag i lager.

Vce(sat) sägs också vara ynka 0,2V och gånger 5A så klarar sig trissan tom utan kylfläns.

Sen har jag infört överströmsskydd, verkar vettigt.

Jag har också lagt till ett par dioder på OP-komparatorns utgång då den inte går ner till Rail (GND) och detta behövs för att riktigt kunna strypa T1.

Sen har jag ökat lite motståndsvärden ty det är rätt viktigt att man inte drar för mycket ström när matningen heter 325V...

JFET-OP såsom TL084 är tacksamma på det viset, drar ingen nämnvärd biasström på ingångarna så 1M är inga problem.

Vad tycker Ni?

MVH/Roger
PS
Jag är nu mest osäker på två saker:
1) Fasen på Vs
2) Dimensioneringen av L1, jag har små toroider men undrar om dom pallar för trycket (H<250A/m har jag fattat).

Jag har bestämt mig för att skala ner allt för test så att mitt agg (<32V/6A) räcker att laborera med, schema kommer så småningom.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26135
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Bygge av switchat nätagg

Inlägg av Icecap »

Nu är du på helt fel spår igen!

Om du strömbegränsar drivtransistorn kommer medelspänningen över den att stiga kraftigt vilket ju ger en stor förlust i den = varm som satan.

Sedan är induktansen den abs. viktigaste komponent och resten anpassas till den! Jag vet att du inte kommer att göra det - men läs på om hur en step-down SMPS fungerar innan du går vidare. Du är i vanlig ordning inne på ett mycket fel spår.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av switchat nätagg

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har insett att jag inte kan strömbegränsa på det käcka sätt jag trodde.

Två fel:
1) Strömmen är inte linjär utan pulsformad dvs jag måste i så fall medelvärdesbilda (liksom utgången).
2) Primära RMS-strömmen är typiskt 24V/325V*5A och således inte 5A (det är bara att tänka ideal transformator).

Nu har jag emellertid skapat mig ett schema jag avser testbygga och jag kan testbygga det utan att vara orolig för höga spänningar då allt kommer matas med mitt nätagg (32V).

Men strömbegränsningen måste jag tänka om.

Och du har rätt, jag tänker inte tjuvkika på andras lösningar :D

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av switchat nätagg

Inlägg av Spisblinkaren »

Undrar om man kan göra såhär?

L2/C6 bildar ett medelvärdesbildande filter precis på samma sätt som L1/C5.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar