Bygge av switchat nätagg

Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Bygge av switchat nätagg

Inlägg av Electricguy »

Kom igen nu, bygg skapelsen istället för att bara rita och fundera ;)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av switchat nätagg

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack för den charmiga kommentaren :)

Jag har kommit att avsky veroboard så jag ska först och väldigt snart cadda den i Eagle.

Sen har jag faktiskt inte så många konstruktioner kvar som behöver kretskort, räknar med att lägga ut ett gäng för tillverkning inom en månad.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av switchat nätagg

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu ritat schemat för min switchade variant av KTD.

Nästa steg blir att cadda layouten.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av switchat nätagg

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag kommit en bit i mitt layout-caddande av kortet.

Resten av routingen verkar bli mha byglingar.

Jag gillar inte det, det är oskickligt men jag bryr mig heller inte så mycket för som nån här inne sa så tillverkas korten från tvålagriga kort ändå där i enlagers-varianten topplagret helt enkelt bara etsas bort så det kostar inget extra att ha en mask, eller vad det heter, för topplagret också dvs tvålagriga kort är i princip lika dyra som enlagriga kort.

MVH/Roger
PS
Bifogar lite roliga mellansteg, ratsnest är en mycket bra funktion :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av switchat nätagg

Inlägg av Spisblinkaren »

Kort preliminärt klart.

Nu sa jag bara förstärka vissa högströmsledningar.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
bearing
Inlägg: 11263
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Bygge av switchat nätagg

Inlägg av bearing »

:shock: :shock: :shock:
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Bygge av switchat nätagg

Inlägg av Electricguy »

Inte för att vara sån.. Men vad i helvete har du gjort pojk?! Det finns väl gränser för hur lat man kan vara med en layout.
Att hävda att det där är lättare att följa än en korrekt gjord layout är total bullshit.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45303
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Bygge av switchat nätagg

Inlägg av TomasL »

Ja, det är ju bara att hoppas att ingen annan får för sig att använda detta.
Om den överhuvudtaget kommer att fungera mha alla parisitinduktanser, så blir det nog en väldigt bra störsändare.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Bygge av switchat nätagg

Inlägg av Electricguy »

Ja, att tänka att detta ska vara ett switchat nätagg är ganska skrämmande faktiskt..
Användarvisningsbild
pstrand
Inlägg: 373
Blev medlem: 6 november 2010, 09:51:33
Skype: p.a.strand
Ort: Ljungsbro

Re: Bygge av switchat nätagg

Inlägg av pstrand »

Vi kanske ska låta honom vara utan att kommentera hans inlägg. Tycker faktiskt att rogers attityd är lite tråkig/konstig, men nu får jag väll på tafsen igen bara för jag säger detta. (Inte Thai-öl denna gången).

Jag gav honom ett snabbt förslag hur man kan göra saker bättre i en annan tråd, men ingen kommentar. Det var enda och sista gången jag ger honom ett förslag. Håller med tidigare talare, det ser för HEMSKT ut.

Inget personligt roger, men lite jobb kan man väll vänta sig innan man presenterar ett förslag...
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30014
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Bygge av switchat nätagg

Inlägg av MadModder »

Komponenter som inte måste ha en särskild plats på kortet pga att de ska passa in någonstans i lådan eller har krav på isolationsavstånd måste placeras där det blir bäst för routingen. Absolut inte där man tycker att det ser snyggast ut, eller så de sitter i samma schematiska ordning som kretsen jobbar. Det är bara en bonus om det råkar bli så ändå. Långa ledningar kors och tvärs är bland det sämsta man kan ha i switchade doningar.
Och testpunkterna placeras lämpligen precis där signalen finns man vill mäta på. På sin höjd några mm åt sidan så att de kommer utanför en blockerande komponent.

Men för att inte vara helt anti så föreslår jag att du bygger det där efter dina planer och ser hur det blir. Det är trots allt enklare att förstå när man har något fysiskt framför sig som man kan mäta på och felsöka. Det är ju ändå en hobby, och den ska man lägga sina fickpengar på. :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av switchat nätagg

Inlägg av Spisblinkaren »

Electricguy skrev: Att hävda att det där är lättare att följa än en korrekt gjord layout är total bullshit.
Jag håller med om detta, men IC gör att det inte går att få till ett bra flöde, gillar således diskreta transistorer bäst.

Jag tycker det ska bli väldigt spännande att mäta på och testa sig fram till nån slags funktion :)

Jag har redan "bevisat" att regler/d-c delen faktiskt fungerar (och då tom på kopplingsdäck vid 100kHz), återstår att testa sig fram till (hög) utström.

MVH/Roger
PS
Jag har bestämt mig för att införa en 2P-plint till, det blir nämligen lättare att experimentellt införa en sladd-säkring då som senare kan bytas ut mot en säkring i panel NÄR jag får detta att fungera.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av switchat nätagg

Inlägg av Spisblinkaren »

pstrand skrev: Jag gav honom ett snabbt förslag hur man kan göra saker bättre i en annan tråd, men ingen kommentar. Det var enda och sista gången jag ger honom ett förslag. Håller med tidigare talare, det ser för HEMSKT ut.
Jag ber om ursäkt att jag missade det, man kan inte alltid svara på alla kommentarer även om jag inte direkt drunknar i dom :)

Du sa se att den här konstruktionen blir bättre än du ger mig cred för.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av switchat nätagg

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack MadModder för ett trevligt inlägg i debatten :)
MadModder skrev:Komponenter som inte måste ha en särskild plats på kortet pga att de ska passa in någonstans i lådan eller har krav på isolationsavstånd måste placeras där det blir bäst för routingen.
Bra tips även om "måste" kanske är att ta i.
Absolut inte där man tycker att det ser snyggast ut, eller så de sitter i samma schematiska ordning som kretsen jobbar. Det är bara en bonus om det råkar bli så ändå.
Bra sagt.

Fetmärkt är extra intressant för det är så jag i grund och botten tänker.
Långa ledningar kors och tvärs är bland det sämsta man kan ha i switchade doningar.

Det här uttalandet respekterar jag för att det låter trovärdigt men nån elektroteknisk koll på det har jag inte, annat än att långa ledningar representerar induktanser och då "gungar" det, typ :)
Och testpunkterna placeras lämpligen precis där signalen finns man vill mäta på. På sin höjd några mm åt sidan så att de kommer utanför en blockerande komponent.
Detta är, mig veterligt, redan gjort.
Men för att inte vara helt anti
Jag tycker inte alls du varit anti, du har bara kommit med saklig kritik och råd som varit bra och som jag nästan förstår, det är stor skillnad på det och andra typer av mästrande råd jag fått och får av duktigt folk här inne.
så föreslår jag att du bygger det där efter dina planer och ser hur det blir. Det är trots allt enklare att förstå när man har något fysiskt framför sig som man kan mäta på och felsöka. Det är ju ändå en hobby, och den ska man lägga sina fickpengar på. :)
"Learning by doing" säger jag bara :)

MVH/Roger
PS
Det kan vara intressant att veta att mitt livs första dator-caddade kort (KTA) hade ett enda egentligt problem, ledningsbanorna var för klena. Så då lärde jag mig det och glömmer aldrig det. Åtgärden var dock inte speciellt svår bara lite "ståltråd" utmed ledningsbanorna så var det fixat. Katastrof?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av switchat nätagg

Inlägg av Spisblinkaren »

Det slår mig nu nåt intressant som kan vara anledningen till att jag och duktigt folk här inne inte kommer så bra överens.

Titta på mitt PS ovan, där står det att det enda felet jag fick med mitt livs första dator-caddade kort var att power-ledningsbanorna var för klena.

Åtgärden från mig är då att förstärka dessa ledningsbanor med "ståltråd".

Jag köpte 10st av dessa KTA.

Det är då ingen match för mig att patcha alla dessa tio kort, eller hur?

MEN om man tagit fram samma kort i ett företag och beställt 1000 stycken...

Så det är här vi tänker så fruktansvärt olika och liksom går om varandra.

I min hobbyverksamhet kan jag tolerera nästan vika ombyggnationer som helst inklusive att man får kapa ledningsbanor och införa extra komponenter.

I industrin funkar dock inte det, där måste det helt enkelt vara riktigt från början annars blir det inte roligt (för fler än bara konstruktören).

MVH/Roger
Skriv svar