Bygge av switchat nätagg

svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Bygge av switchat nätagg

Inlägg av svanted »

världen hade varit helt ofördärvad ty vi hade inte krupit upp från vattnet ens.

sorry för OT! :(
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av switchat nätagg

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag ändrar inte i designen för jag förstår det inte.

Och jag behöver inte förstå det heller, jag har tillräckliga grundkunskaper för att gå vidare med Eagle (och annat).

Jordplanet i konstruktionen är förmodligen inte kopplat nånstans och hänger typ i luften, en lösning som är enklare än att försöka förstå komplicerad mjukvara är att helt enkelt skrapa lite och bygla in det.

För jag tror mig ändå fatta att jag faktiskt har ett jordplan, även om det dumt nog (pga alla håligheter) är på botten av kortet.

"I circumvented it" som han sa i "The Last Boyscout".

MVH/Roger
PS
När jag byglar in det så får jag också den guard-funktion som jag tycker jordplan främst ska ha (dvs en enda byglingspunkt).
Borre
Inlägg: 4565
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Bygge av switchat nätagg

Inlägg av Borre »

Du ser väl i din senaste bild att jordplanet är anslutit till varje komponent som är jordad, precis som det ska?

För att vara övertydlig, från din brd-fil:
roger_ef_switch.png
Alla röda ringar är ställen där jordplanet är anslutit till jord.
den guard-funktion som jag tycker jordplan främst ska ha (dvs en enda byglingspunkt)
I andra sammanhang än switchade saker, ja möjligen, men absolut inte för just switchade saker där både höga frekvenser och strömmar är inblandade.


Nåväl, åter till att flytta jordplanet. När du högerklickar i ytterkant av polygonen kommer du som du redan sett högerklicka på andra saker också, så som "dimension" osv, men då när du har högerklickat står det "Next" längst upp, med den bläddrar du bland alla saker som finns på det stället.
Så högerklickar du längst ner i högra hörnet kommer antingen jordplanet upp direkt eller så "Dimension", tryck då "Next" till jordplanet markeras. Det ser du genom att kanten "lyser upp" och det står GND i status raden och "Delete: Polygon" längre ner menyn som dyker upp när man högerklickar.
Det ser alltså ut såhär när du har markerat polygonen korrekt och är redo att trycka på "Properties":
roger_ef_switch_3.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Borre 15 november 2016, 18:15:17, redigerad totalt 1 gång.
Borre
Inlägg: 4565
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Bygge av switchat nätagg

Inlägg av Borre »

Sen för att återkoppla till den där "switch loop"-bilden jag postade:

Här är ser du hur din "switch loop" ser ut på ett ungefär.
roger_ef_switch_2.png
Alltså långt ifrån kompakt och korta ledare man vill ha.
Med jordplanet på topplagret blir jordningen överlag bättre, men placeringen av komponenterna kan blir långt mycket bättre.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av switchat nätagg

Inlägg av Spisblinkaren »

Borre skrev:Du ser väl i din senaste bild att jordplanet är anslutit till varje komponent som är jordad, precis som det ska?

För att vara övertydlig, från din brd-fil:
roger_ef_switch.png
Alla röda ringar är ställen där jordplanet är anslutit till jord.
den guard-funktion som jag tycker jordplan främst ska ha (dvs en enda byglingspunkt)
I andra sammanhang än switchade saker, ja möjligen, men absolut inte för just switchade saker där både höga frekvenser och strömmar är inblandade.


Nåväl, åter till att flytta jordplanet. När du högerklickar i ytterkant av polygonen kommer du som du redan sett högerklicka på andra saker också, så som "dimension" osv, men då när du har högerklickat står det "Next" längst upp, med den bläddrar du bland alla saker som finns på det stället.
Så högerklickar du längst ner i högra hörnet kommer antingen jordplanet upp direkt eller så "Dimension", tryck då "Next" till jordplanet markeras. Det ser du genom att kanten "lyser upp" och det står GND i status raden och "Delete: Polygon" längre ner menyn som dyker upp när man högerklickar.
Det ser alltså ut såhär när du har markerat polygonen korrekt och är redo att trycka på "Properties":
roger_ef_switch_3.png
Hej Borre!

Du har en bättre bild på kortet än vad jag har, en del av anledningen till att jag inte sett jordningen.

Kan man alltså exportera en större bild genom att bara trycka på plus-förstorningsglaset innan export?

Och nu vill du alltså att jag ska flytta detta jordplan till toppen?

MVH/Roger
Borre
Inlägg: 4565
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Bygge av switchat nätagg

Inlägg av Borre »

Nej, du väljer storlek när du exporterar. Det står Resolution och Image size. Bilden med menyn är print screen..
Men det är ju vad du ser i programmet när du routar osv som är intressant, inte vad du exporterar.
Knappen "Zoom to fit" i menyn överst så ser du allt som är intressant.
Och nu vill du alltså att jag ska flytta detta jordplan till toppen?
Ja det är det diskussionen handlat om senaste dagarna.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av switchat nätagg

Inlägg av Spisblinkaren »

Borre skrev: Sen för att återkoppla till den där "switch loop"-bilden jag postade:

Här är ser du hur din "switch loop" ser ut på ett ungefär.
Alltså långt ifrån kompakt och korta ledare man vill ha.
Med jordplanet på topplagret blir jordningen överlag bättre, men placeringen av komponenterna kan blir långt mycket bättre.
Jag är lite tveksam till din analys där, vadå gå genom kondingen?

Jag vet inte men jag laddar upp en egen hypotes (som förmodligen är fel).

Inser nu att din ström är Ton, min ström kan vara Toff.

Jag har dock en ide' om att frihjulsströmmen går via lasten, inte igenom kondingen men det är nog fel.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av switchat nätagg

Inlägg av Spisblinkaren »

Titta vad jag lyckats åstadkomma :D

Fast knappast på egen hand :(

Tack Borre!

Jag tycker det ser ganska bra ut med gott om koppar för den högfrekventa högströmmen att gå i, vad tycker du?

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Borre
Inlägg: 4565
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Bygge av switchat nätagg

Inlägg av Borre »

Grattis.. Ja men nu kan du det iaf själv till sen. ;)
Jag är lite tveksam till din analys där, vadå gå genom kondingen?
Ja precis som bilden tidigare visar. Det finns massvis att läsa på om ämnet så jag tänker inte skriva en massa om det.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av switchat nätagg

Inlägg av Spisblinkaren »

Ja men nu kan du det iaf själv till sen
Det är fördelen med att lära ut saker ;)

Fast jag ger dig bara 3:a, dock varken mindre eller mer.

Kom ihåg att 3:a är godkänt ;)

För ansträngningen får du dock en 5:a :)

MVH/Roger
PS
Hade en mycket duktig lärare i programmeringsteknik i skolan, han hade fått en knapp 2:a för han var en bedrövlig pedagog.
Senast redigerad av Spisblinkaren 16 november 2016, 21:32:59, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av switchat nätagg

Inlägg av Spisblinkaren »

Så, nu har jag skapat Gerber på denna design.

Jag betraktar således den som avslutad.

Jag bifogar en skiss på hur jag tror on/off-strömmarna går.

Förmodligen felaktigt men värt ett försök :)

MVH/Roger
PS
Gul är Ton, röd är Toff/frihjulsström

Lite intressant att börja smålära sig lite modell "Kondensator, trög med spänning och induktans, trög med ström" analyserar man det lite så är spänningen hos en kondensator alltså trög att ändra och på samma sätt är strömmen hos en induktans trög att ändra, där det sista får till följd att strömmen fortsätter att gå även efter att switchtrissan strypt, lärt mig av EF :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av switchat nätagg

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har kommit på ett eventuellt problem med min design.

Vcc är satt till 10V mha en Zener, denna driver den positiva sidan av OP, den negativa sidan genereras mha negativ likriktning av klockan dvs matningen är c.a +10V/-3V.

Nu är det dock som så att felförstärkaren har en brutto insignal på uppemot 24V, i min labbuppkoppling halveras denna spänning när den påförs plus-ingången och en halvering innebär 12V, som är större än (Vcc-2V) som är typ max CM Range för OP.

Av anledningar jag inte riktigt kommer ihåg så är schemavärdena just nu dock 1/10 i gain dvs 2,4V är max Vcm.

Så det går att bara köra på men jag vill ha marginal så jag kommer öka Vcc till 15V, samtidigt kommer jag öka Zener-motståndet hos strömavkännings-komparatorn till 3k3 (ty (15V-6V8)/3k3~2mA som är typ max man kan räkna med att en godtycklig OP kan leverera).

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av switchat nätagg

Inlägg av Spisblinkaren »

Här kommer borrmallen för mitt sidospår dvs linjärt fast nätagg (+/-24V/3A).

Jag bifogar även schemat för det var längesen det synliggjordes.

Jag har pga utrymme lite dimensioneringsproblem av trafon men vi räknar lite:

Kontinuerlig ström: 2X3A
Fullt belastad spänning hos trafo: 2X24V
VA: 24X3X2=144VA
Peakspänning ut: >24V*sqrt(2)=34V
Förlusteffekt hos trissor vid kortsluten utgång (wc): >2X(34-0)*3=204W.

Så vill man ha ut 3A/sekundär vid kortslutning så blir förlusteffekten 2X100W.

Det kan man ju försöka kyla bort :D

Det är emellertid osannolikt att båda sekundärer levererar 3A samtidigt så om bara ena levererar 3A, vilket inte behöver betyda kortslutning, då är vi uppe i 100W/trissa (en och en) ENBART om utgången är kortsluten, annars <100W

Utgångarna kan sedan i princip inte bli kortslutna för de försörjer t.ex KSU med kraft och den har intern strömbegränsning.

Därför är kravet på trissorna <100W.

Jag har sedan hittat en låda 50-055-58 som har en inre höjd om 51mm, djupet hos lådan är dock bara c.a 91mm.

Den största toroid jag hittar som får plats är denna 56-134-35 men den är bara på 60VA (ovan resonemang ger dock 72VA).

Kan det inte finnas riktigt tröga säkringar så att man sätter dom till 60VA men att dom trippar först efter en stund (för faran med överbelastning av nättrafos är mest kopparförluster som tar tid att värma upp)?

Får nog kolla lite på säkringar, annars tar jag en normalt trög glasrörssäkring för 115VA, dvs 0,5A primärt

MVH/Roger
PS
Vilket är närmsta lägre standardvärde hos en trög 5X20mm glasrörsäkring?

Eftersom jag har hela 10V diff mellan I/O och dessutom helvågsbryggor krävs glättningskondensator på bara 3mF/40V, diffen spär dock på kylningsproblemen för trissorna, samtidigt som ett lämpligt val av glättningskondensator mer ger en AC än en DC att räkna på vad beträffar maximal effektförlust hos trissorna, det är rimligt att anta att DC kan gå över i ungefär DC/sqrt(2) om minimal glättningskondensator används.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av switchat nätagg

Inlägg av Spisblinkaren »

KTD justerad mest map att trissorna kommer monteras på höger kortsida, dvs det kommer att gå kablar från kortet till trissorna, finns ingen riktig plats att nyttja kortet för båda trissorna då den ena tom vetter framåt.

Dåligt tänkt av mig :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av switchat nätagg

Inlägg av Spisblinkaren »

Ovanstående är i princip okej, funderar mest på att flytta säkringarna närmare C7, enklare kabeldragning samtidigt som kablarna ska gå utmed samma kortsida till nätbrytaren på fronten.

Vill poängtera att jag inte kommer nyttja apparatintag med skyddsjord här, istället kommer jag krympslanga allt högspänt och det tajt ända in på roten av lödöronen, dessutom tillkommer en X-konding över brytaren (eller eventuellt över C7) som dock, av ekonomiska skäl, bara blir en 100nF/630V/PP som jag råkar ha några stycken av.

Hos denna enhet återstår således mest millimeterpapper.

MVH/Roger
Skriv svar