Bygge av switchat nätagg

Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32717
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Bygge av switchat nätagg

Inlägg av HUGGBÄVERN »

FÖRSLAG PÅ HUR VI GÅR VIDARE:

TRÅDFÖLJARE: skriv nu inga fler kommentarer i tråden, varken av teknisk eller allmänmänsklig karaktär. Låt nu trådskaparen utforma sitt projekt och ta honom dit han vill. Inget gott kommer ut av att ha åsikter och synpunkter, speciellt inte av personlig karaktär. Visst är det lockande att skriva av sig i sådana här projekttrådar, ungefär som att pilla av en sårskorpa bara för att få en ny att pilla bort. Dock tror jag det vi sysslar med, att försöka styra TS tekniskt och personligt, bara slår så djävla fel och vårt eviga gnabb i slutänden skapar otrivsel på andra ställen på EF. Dessutom är det så lätt att det slår in kilar mellan normala hyggliga (alla, alltså) medlemmar i EF.

TRÅDSKAPAREN: Gör klart det här nu. Du har fått maximalt med input och du har ju, om du vill, bara att implementera alla förslag till lösningar och förbättringar. Dock, var sparsam med uppdateringar eftersom sådana enbart tolkas som att du vill ha feedback, och du vet hur det blir då.
Skriv bara om större omvälvande saker där det klart framgår att projektet tagit större steg framåt.

MODERATORER: Var lite påpassliga och plocka så snart ni ser det, bort onödiga inlägg som det ovan mitt.


Skrivet i ALL DJÄVLA VÄLMENING och med dunkande huvudvärk.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av switchat nätagg

Inlägg av Spisblinkaren »

Synesthesia skrev:Motstånd över bas/emitter gör att transistorn slutar leda fortare, du har ju parasitiska kapacitanser i transistorn, särskilt kapacitansen mellan kollektor/bas påverkar, den fungerar som motkoppling. Skall du ha en mosfet där är det nödvändigt med motstånd, den kommer teoretiskt sett inte ladda ur sig själv eftersom gaten är i stort sett bara kapacitiv (möjligen laddar läckströmmarna ur, men det kan ta lång tid, storleksordning sekunder eller minuter).
Jordplan fungerar både som skärm och "kortslutet varv", så det håller nere induktanserna i GND på kortet. Och har förhållandevis låg resistans. När man har höga strömmar och halvhöga frekvenser som i switchade nätaggregat så uppför det sig som vid höga frekvenser, som när man designar radio ungefär. Med jordplan blir det också lätt att få korta avstånd till avkopplingskondensatorer. Jag har jordplan i nästan alla mina konstruktioner, undantag nätspänning in och liknande.
Tack för ditt utförliga svar!

Under dagen har jag tänkt en hel del på just motståndet och du bekräftar det men jag vill ändå redogöra för min teori (som du gärna får dementera):

När styrtrissan drar så laddas Cbe' (Cbe+Miller) upp och vi får plus på emittern och minus på basen, denna laddningsmängd/potentialskillnad kan hållas nere med ett litet be-motstånd (i serie med ett switchmotstånd på basen) eller preliminärt två dioder (Zener'n utbytt mot två 1N4148, säger vi), när sedan styrtrissan stryper så kan Cbe' bara ladda ur sig via motståndet samtidigt som två dioder inte kommer kunna ladda ur Cbe' till en potentialskillnad <Vbe så switchtrissan får ingen hjälp att strypa om dioder sitter där.

Hur fel har jag?

MVH/Roger
PS
Käckt ändå att jag caddat för en Zener för då finns det plats att montera ett motstånd istället :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av switchat nätagg

Inlägg av Spisblinkaren »

Förutom att jag funderat mycket kring hur ett be-motstånd bättrar på falltiden hos switchtrissan så har jag funderat på speciellt en annan sak.

Om man tittar i layouten nedan så ser man att frihjulsströmmen går en "mycket" lång väg runt hela kortet.

Man kan dock fråga sig hur mycket detta betyder men jag är fast bestämd att försöka kräma ur 5A ur denna tingest.

Och om det är som de inledande tipset att strömmen fortsätter att gå när spolen "stängs av" så kommer jag ha en slinga med 5A.

Jag förstår egentligen bara en sak, Ohms lag säger att jorden kommer att gunga lite även om resistansen kanske bara är 10 mOhm.

Alltså kommer hela regleringen gunga lite.

Men det skulle kanske kunna vara så illa att slingresistansen är 100 mOhm, då gungar alltså reglerpaketet med 0,5V...

Funderar allvarligt på att dra om frihjuls-jorden.

MVH/Roger
PS
Bifogar nuvarande layout pga lämplighet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av switchat nätagg

Inlägg av Spisblinkaren »

Så, nu har jag lagt till ett jordplan.

Jag nöjer mig med den modifikationen (och be-motståndet isf D7, tack Synesthesia).

När det gäller motståndet istället för D7 ska jag här försöka mig på en beräkning.

I basen har vi 3k3//1nF (R3//C1), vi drar ner 48V via detta arrangemang och jag har noterat 10mAp (ty 5A/1000=5mA).

48/3300=15mAp är det tydligen egentligen så det räcker som basström till switchtrissan.

När styrtrissan (T1) drar så har jag 1,4V över be-motståndet, eftersom jag (innan be-motståndet) drar 15mAp samtidigt som jag bara behöver 5mA så kan jag lugnt låta 5mA gå genom be-motståndet.

Då får jag ett be-motstånd på: 1,4/5mA=270 Ohm.

Så då ska alltså uppladdning av Cbe' ske med speed-kondad 3k3 samtidigt som urladdning sker med 270 Ohm.

Speed-kondingen (C1) är förresten på 1nF preliminärt (lär få experimentera med det) och nån slags uppskattad nytta med den är fo=1/(2piRC)=48kHz eller kanske en ren tidskonstant-uträkning passar bättre modell To=3,3us där T preliminärt alltså är 1/100kHz=10us.

Jag anser mig nu alltså vara klar med det här projektet.

Två små PCB-projekt kvar bara, sen ska jag beställa kretskort:
1) KMA_D, diskret mikrofonförstärkare
2) KLD, CPLD på DIL-format (ytmonterat, tyvärr).

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Borre
Inlägg: 4570
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Bygge av switchat nätagg

Inlägg av Borre »

Varför lägger du inte jordplanet på topplagret?
Där gör det mycket mer nytta än på bottenlagret.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av switchat nätagg

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej Borre!

Jag vet inte hur man gör :)

Är förresten jorplanet bara kopplat till en punkt nu?

Vill inte att ström går i det för det skapar jordströmmar vilket dock inte är så viktigt i detta fallet.

MVH/Roger
Borre
Inlägg: 4570
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Bygge av switchat nätagg

Inlägg av Borre »

Du väljer ju lager när du ritar planet.

Nej det ser ut som du inte döpt planet till gnd, om nu jord är döpt till gnd. Gör om och välj topplagret

Det är just det du vill, ha en kort och bred väg för strömmen att ta istället för genom smala och långa ledare.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av switchat nätagg

Inlägg av Spisblinkaren »

Förlåt men jag fattar inte riktigt ändå.

För det första skrev jag "gnd" i kommandofältet och då blir det väl kopplat till "gnd" för jag har Eagle's gnd-pinnar i schemat.

För det andra, vadå välj topplagret?

Menar du i rullgardinsmenyn, eller?

Annars är jag glad att jag fått till ett jordplan överhuvudtaget :)

MVH/Roger
PS
Det här låter bra:
Det är just det du vill, ha en kort och bred väg för strömmen att ta istället för genom smala och långa ledare.
Men jag förstår det inte, jag menar frihjulsströmmen ska gå via jord genom dioden och tillbaks ut i lasten, vad spelar det då för roll om jag väljer att koppla jordplanet till bottenlagret eller topplagret?

Förlåt, men jag är dum när det gäller sånt här mekaniskt.
Borre
Inlägg: 4570
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Bygge av switchat nätagg

Inlägg av Borre »

Ja, på samma sätt som du väljer lager när du routar. Du ser väl att bottenlagret är valt från början, klicka där och välj topplagret.
Kolla inställningarna för jordledningen i schemat om den är döpt gnd.

Det är inte bara den loopen du ska hålla ihop utan hela switchloopen.
Kolla här så ser du hur lströmlooparna går:
Bild
(bortse från att det är en mosfet istället för diod i ditt fall, det är principen som är poängen)
Hela den här loopen ska du hålla ihop med så korta och breda ledare som möjligt, och det är där ett heltäckande jordplan spelar stor roll.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av switchat nätagg

Inlägg av Spisblinkaren »

Mycket informativt, jag tackar så hjärtligt för detta!

MVH/Roger
PS
Men varför vill du att jag ska lägga jordplanet i topplagret, jag fattar inte :)
Borre
Inlägg: 4570
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Bygge av switchat nätagg

Inlägg av Borre »

För att det ska vara så heltäckande som möjligt, och inte "sönderskurit" av alla ledare hit och dit. Ett jordplan som ser ut så fungerar inte alls som det är tänkt med ett jordplan.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av switchat nätagg

Inlägg av Spisblinkaren »

Men det är ju det jag "alltid" sagt med Eagle's variant av jordplan, det är inte speciellt bra ty det har en massa (rätt rejäla) hål i sig samtidigt som det inte är nåt dedikerat lager (med enbart små vior genom sig).

Fast jag tycker ändå att Eagle's variant är en bra kompromiss, speciellt om man har jordplan på båda sidor.

Men i mitt fall borde jordplanet vara förbundet med "gnd" frågan är hur många gånger det är det för jag använder flertalet gnd-symboler, i det här fallet vore det bra om jag kunde styra var i layouten jordplanet ska användas för om det bara är förbundet i en punkt likt guardning (som jag gillar bäst men då mest för AF-kretsar modell RIAA-steg) så kan jag inte räkna med nån frihjuls-ström genom det.

Men om jag kunde specificera precis vart jordplanet ska förbindas i kretsen skulle jag få en mycket lågohmig och låginduktiv ledare samtidigt (även om jag inte gillar jordströmmar fast återigen, det gäller bara AF-kretsar).

MVH/Roger
Borre
Inlägg: 4570
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Bygge av switchat nätagg

Inlägg av Borre »

Förstår inte alls vad du pratar om. Det är väl självklart att jordplanet måste ligga i samma plan som kopparen, oavsett om det är botten eller toppen?
Lägger du det i samma lager som alla ledare blir det naturligtvis sönderskurit och fungerar inte som tänkt.

Är det inte ihopkopplat till gnd överallt har du gjort fel.

Använd verktyget name och klicka i ytterkant på jordplanet och döp det till gnd. Eller gör om.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av switchat nätagg

Inlägg av Spisblinkaren »

Okej, då blev det såhär.

Fast val av topplagret begriper jag fortfarande inte, finns nämligen ingenstans jag kan välja det.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Borre
Inlägg: 4570
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Bygge av switchat nätagg

Inlägg av Borre »

Så du ser inte det här uppe till vänster när du valt polygon?
Bild
Skriv svar