Bygge av transistortestare

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

I den här tråden kommer jag sparka liv i ett sedan tre år tillbaka vilande projekt.

Allt är enligt min nya devis dvs att försöka få färdigställt alla mina 36 projekt (varav runt 10 är färdiga och runt 10 nästan färdiga) utan att dra på mig fler.

Lustigt nog har jag inte ens skapat en tråd för detta projektet trots att det nästan är klart.

Jag bestämde mig dock idag för att eliminera +/-5V som matning och istället för att köra HC-MOS så har jag gått över till 4000-serien.

All styrelektronik kommer matas med +/-12V (inklusive digitala kretsar) detta för att jag önskar kunna köra på en av dom 12V AC/AC adaptrar jag har liggandes och skräpandes.

Eftersom min transistortestare avses kopplas till ett oscilloskop för visning av I/V-kurvorna så skippar jag, i detta unika fallet, batteridrift (+/-9V).

Dock har jag bestämt mig för att kunna testa effekttransistorer vid minst 24V/5A och jag vet inte riktigt hur jag ska lösa det än.

Linjärt går men det blir nästan ofattbart klumpigt med typ 300VA's trafo (ty +/-24V/5A önskas även om båda lindningarna faktiskt aldrig körs samtidigt kommer jag nu på, ni ser vad man lär sig av att bara skriva ner tankarna :) ).

Men linjärt har man också ett annat problem, rippel och dom enorma kondingar som behövs, man kan dock öka spänningen typ 5V och låta det rippla, vid 5A krävs då "bara" 10mF för 5Vpp rippel har jag räknat ut men sen ska detta serieregleras och 5A regulatorer haglar det ju inte direkt av, även om jag kan knepet med tre trissor ;)

Nej, jag tror jag satsar på SMPS istället, egentligen räcker det faktiskt med en för man kör antingen NPN- eller PNP-test och fet brytare bara även om man kanske kan lära sig bryta i strömlöst tillstånd...?

Fast här faller en grej, på nåt fascinerande sätt håller min ordinarie och misslyckade KPS (Power Supply) på att utvecklas till ett komplett labbsystem, men dess KSU (Supply Unit) behöver soppa och tanken var att KTD (Transformer Device, en del av KPS) skulle förse KSU med soppa så ja, jag behöver två högeffekt matningsspänningar eller SMPS även om jag faktiskt normalt sätt bara drar (hög) ström från typ plus-utgången av KSU samtidigt som minus måste finnas pga OP.

Jag kommer således inte runt problemet, jag måste ha två SMPS.

Jag har en flummig plan på att fråga min Kina-kontakt om han kan skräddarsy en "stereo" 24V/5A åt mig men det lär kosta skjortan även om jag faktiskt har nytta av ett par i min planerade uppgradering av KFA (JFET Effektförstärkare, idag ynka 4W) också, fast just nu är jag osäker på vilken ström jag behöver där, misstänker 24V/12A...

MVH/Roger
PS
Schemat visar först en självsvängande inverterare (IC1a), denna signal integreras sedan i IC2a varvid IC1's fyrkantvåg görs om till en trekantvåg, denna signal är dock lite olämpligt inverterad och är dessutom symmetrisk runt noll och inte strängt större än noll vilket IC2b fixar till, dvs ut kommer en trekant mellan 0V och 5V.

IC3 är en dekadräknare och räknar således bara från 0 till 9 (tio tillstånd), denna räknare (4029) som jag bara råkat hitta är nog bland den mest universiella räknare jag någonsin skådat för den kan både räkna binärt och dekadmässigt, både räkna upp och ner samt har även preset för (asynkron) parallell laddning av utgångstillstånden (dessa pinnar är bortfiltrerade i ritningen), dessutom har den carry_out/in så man kan lätt kaskadkoppla räknare, fantastiskt!

IC3 verkar behöva, vilket jag just nu inte riktigt förstår, en invertering av IC1's utgång för att det ska funka, denna signal skickas i vilket fall in som klocka till IC3 vars utgångar kopplas in på en R2R-stege som D/A-omvandlar värdet och ger en trappstegsformad signal ut och in på IC2c som nivåanpassar till "TTL" fast med fel fas, IC2d vänder sen fasen och möjliggör kalibrering av bas/gate-nivån.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av netrunner »

Ett annat sätt är att anpassa kravspecen efter vad som är rimligt att få tag på?

EDIT: Om man inte ska sälja grejerna i ett eget företag så kan man ju publicera det man gör så att någon annan kan bygga en kopia och dra nytta av allt ditt slit.

Väljer man den vägen så är det ju smart om man bara håller sig till delar som är rimliga att få tag på även om det kostar 10kr mer eller inte får exakt optimerade prestanda.

Det finns många projekt publicerade som bygger på ett lyckligt fynd av en komponent som är 1 på miljonen att någon annan ska hitta.

Andra projekt bygger på ett stor kretskort som ... vid närmare granskning kan ersättas till 90% av en arduino.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av SeniorLemuren »

rogerk8 skrev: Eftersom min transistortestare avses kopplas till ett oscilloskop för visning av I/V-kurvorna så skippar jag, i detta unika fallet, batteridrift (+/-9V).
Kunde det inte vara fiffigt att integrera en 3,5" TFT för att presentera kurvorna på. Finns ju med upplösning 320 x 480 pixel för en hundring på ebay. Blir ju lätt att ta med om man slipper släp på ett oscilloskop. :)
Användarvisningsbild
SM6XUN
Inlägg: 646
Blev medlem: 20 mars 2016, 22:12:05

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av SM6XUN »

Ibland är det enklare att köpa en, denna kopplas med USB till din PC och ger dig alla kurvor du kan önska :wink:
http://www.peakelec.co.uk/acatalog/dca75-dca-pro.html
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av SeniorLemuren »

Nu är det ju inte direkt enklare att släpa med sig en PC än ett oscilloskop tycker jag. :doubt: Sedan, att man bygger prylar är ju många gånger för att man tycker själva konstruerandet och byggandet är kul. Dessutom får man exakt vad man vill ha, ofta till en billigare penning. Så detta med köp, det köper inte jag. :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45172
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av TomasL »

Det beror väl på vad för någon PC man har, en Surface tar ju inte mer plats än ett kollegieblock, och väger inte mer heller.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

netrunner skrev:Ett annat sätt är att anpassa kravspecen efter vad som är rimligt att få tag på?

EDIT: Om man inte ska sälja grejerna i ett eget företag så kan man ju publicera det man gör så att någon annan kan bygga en kopia och dra nytta av allt ditt slit.

Väljer man den vägen så är det ju smart om man bara håller sig till delar som är rimliga att få tag på även om det kostar 10kr mer eller inte får exakt optimerade prestanda.

Det finns många projekt publicerade som bygger på ett lyckligt fynd av en komponent som är 1 på miljonen att någon annan ska hitta.

Andra projekt bygger på ett stor kretskort som ... vid närmare granskning kan ersättas till 90% av en arduino.
Hej netrunner!

Tack för din kommentar!

SeniorLemuren ovan förstår precis vad det handlar om, jag tycker det är roligt att konstruera och fysiskt bygga saker samtidigt som jag tycker det är roligt att hjälpa andra genom att förklara så mycket detaljer som möjligt, det är därför jag alltid signerar mina konstruktioner med "Copyleft".

Och att jag skulle få för mig att köpa saker som jag själv känner att jag kan bygga, nej tack, det köper inte jag heller (inte ens om det skulle bli billigare).

MVH/Roger
PS
En rolig anektdot: Jag byggde för några år sedan en mycket primitiv CPU (6809-typ) mha en CPLD från Xilinx, jag kämpade rätt länge med den och köpte på mig delar pö om pö under några år. Till slut fick jag mycket vitala delar av CPU'n att fungera trots att i princip bara en instruktion fungerade riktigt vilket var JMP. Så min CPU kunde alltså hoppa dvs bussar, register, PC osv fungerade som dom skulle (speciellt databussen var svår att implementera). Men så en dag träffade jag en gammal skolkamrat och då berättade jag om detta roliga samt sa att min CPU kostade runt 3000 att bygga, han sa då helt seriöst att jag borde köpt en CPU för 10 spänn istället... :D
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

SeniorLemuren skrev:
rogerk8 skrev: Eftersom min transistortestare avses kopplas till ett oscilloskop för visning av I/V-kurvorna så skippar jag, i detta unika fallet, batteridrift (+/-9V).
Kunde det inte vara fiffigt att integrera en 3,5" TFT för att presentera kurvorna på. Finns ju med upplösning 320 x 480 pixel för en hundring på ebay. Blir ju lätt att ta med om man slipper släp på ett oscilloskop. :)
Det här är faktiskt ett väldigt intressant förslag!

Jag ville nämligen inte gärna överge batteridrift ty en teknikerskada jag har är (bl.a) att vara konsekvent.

Dock såg jag inte riktigt vitsen med batteridrift i detta fallet för oscilloskop är i min värld fortfarande av CRT-typ...

Samtidigt blev jag att tänka på om man skulle vilja plotta I/V-diagram på transistorer nån annanstans än i labbet.

Skullle man liksom vilja göra det i vardagsrummet, ja kanske, men då har man inget (otympligt) skåp, tänkte jag.

Skulle man vilja göra samma sak i stugan, samma problem där.

Men en liten TFT-skärm som tydligen inte ens behöver kosta så mycket, det är faktiskt intressant (om än på sikt).

Iom denna trevliga kommentar kommer jag implementera batteridrift i min KTT.

Så tack för tipset :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Kom på att det inte är så enkelt att även ha batteridrift ty jag använder matningen som referens.

Sen vill jag att ipluggning av AC/AC-adaptern (pluggen) ska ge en något högre spänning (12V) medans batteridrift ju ger 9V detta för att skapa en automatik med avseende på vilken källa som skall nyttjas (när man trycker i pluggen kopplas batteriet automatiskt ur om pluggen ger högre spänning än batteriet, käck finess tycker jag).

Problemet jag har är att jag nyttjar matningen som referens in till OP-amparna.

Men säg att jag Zener-reglerar istället till typ 4,7V som är en bra bit under den spänning ett 9V har när det kan betraktas som slut (<6V).

Det blir faktiskt lite svårt ändå för Main (KTT) av den här konstruktionen innehåller lite högre strömuttag från referenserna (<0,5A) också.

Men jag ska klura på detta, 5V-reg (Vdd) som nyligen har rationaliserats bort (iom 4000-serien) känner jag är korrekt, dock.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag konstruerat om gränssnittet (KTI) så att det ska vara relativt oberoende av 12/9V matning.

Den delen var inte så svår, KTT blir värre :)

MVH/Roger
PS
Fet är ny.

EDIT: Mindre ändringar, speciellt Zenerströmmen har skruvats ner.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Spisblinkaren 1 september 2016, 17:15:01, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag skissat på matningen (KTS).

Jag är lite osäker på om jag verkligen behöver dioder på från KSU, jag tror inte det för säg en brygga (om det inte blir en SMPS (Switched Mode Power Supply) är högimpediv på utgången (motriktade dioder) så den vägen borde det inte vara nåt problem att skippa högströms-dioder.

På utgången av KTA ska sen samma KSU-signal mata en 100mA/5A switch för NPN/PNP-test av trissor, den diodkoppling jag gör där när jag säger att AC-mat och batteri-mat ska kunna förse NPN/PNP med minst 9V, den vet jag inte om den är korrekt.

I AC-mod och batter-mod är tanken att max 100mA skall kunna testas hos småsignaltransistorer, 5A ska bara kunna testas med seriös matning (dvs KSU inkopplad) men jag vill styra upp det så att AC/Batt bara kan ge 100mA till trissor, detta mycket för att 5A ur batteri inte är så lämpligt samtidigt som 5A från min tilltänkta AC/AC-adapter (1,7A) inte är möjlig, så jag vill ha ett strömskydd där.

Ska lura mer på det här.

Laddar upp tillfälligt schema.

MVH/Roger
PS
EDIT: Mindre ändringar, speciellt LED-strömmen har skruvats ner
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Spisblinkaren 1 september 2016, 17:16:33, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Har du ett blockschema?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Nej tyvärr, blockschemat sitter i huvet ;)

Jag har nu gjort om KTT-delen så att den funkar för både batteri, AC och KTD (5A).

Jag blev en stund tveksam till supply-delen för KTD (Transformer Device) kommer förhoppningsvis kunna leverera +/-24V/5A men batterierna och AC-väggvårtan (1,7A) samt, framför allt, 1N4007 (1A) klarar det inte.

Jag vet inte vad som är bäst men en sak är säker, dioderna tål bra mycket högre ström kortvarigt och hög ström kommer bara svepas i runt 1ms.

Sen har vi regulatorerna, kikade i databladen och det står inte jättetydligt men 7812 tycks tåla runt 1,5A (även peak).

Kruxet är bara att för att göra det seriöst så att det blir tåligt skulle jag behöva en sexpolig brytare med två lägen som i princip även skulle behöva kunna bryta 5A, jag skiter i det :)

Nu får man vara vaken på det strömområde man valt (funderar på vippbrytare med låsarm) för annars kan man bränna framförallt dioderna.

Jag skulle kunna byta till 3A-dioder men jag vill hellre köra med sådana jag har i lager (dvs 1N4007).

MVH/Roger
PS
Jag har precis fått levererat ett par prover på feta dioder från ELFA. Kanske jag skaffar mig ett lager 6A100 (i R6-kapsel, 6A/1000V).

EDIT: Mindre ändringar, speciellt har Zenerströmmarna skruvats ner och förstärkningsfaktorn för IC6d ändrats.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Spisblinkaren 1 september 2016, 17:18:42, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av netrunner »

Nu är det ganska filosofiskt men om man vill använda sin hobby till att skapa en bättre värld ... genom att hjälpa andra så kan man ta någon av dom "open hardware" projekt som finns och hjälpa till att göra dom bättre.

Dels får man en stor del av jobbet "gratis" och dels gör man det ännu bättre, lyfter projektet till en ny nivå! Istället för att bara göra "en till av samma".

Ett ganska stort projekt är detta... som dock kan förbättras. En sak som skulle vara bra är tex blåtand till mobilen med en app så att man tex kan få upp wikipediaartikeln eller se kurvor.

Ett annat alternativ är att göra en "power add-on" så man kan se lite grafer över ström.

http://www.instructables.com/id/AVR-Transistor-Tester/
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Eller om man ska uppfinna på hjulet på nytt, titta på moduler som tar hand om "enkla" funktioner och som inte ligger i projektets kärnområde, typ displeydrivning, AC/DC, DC/DC-omvandlare, signalgeneratorer ...

OCH, därför jag nämnde det, ett blockschema, en krav- och/eller projektspec. Även om de flesta härinne gillar elektronik är det nog svårt att få lite välluststön av att titta på blandade scheman när man inte vat hur det är tänkt.
Eller för att parafrasera Cheshirekatten: "Vet man inte vart man är på väg kan man hamna någon annanstans ..."
Skriv svar