Bygge av transistortestare

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Då har du precis samma böcker som jag har skrivna av Walter G. Jung!

Lustigt :)

TI's bok heter Analog Enginee'r Pocket Reference (AEPR) men dom har fler (en ren OP-bok och en eller två ADC-böcker) fast jag tror inte dom går att få tag på i pappersform fast jag har ändå tankat ner dom :)

Tyvärr tror jag det är meningslöst att länka till böckerna för man måste vara registrerad, tror jag.

Fast AEPR har artikelnumret ANALOGPRGBOOK och kostar bara runt 50 spänn exklusive frakt.

När det sedan gäller KTT så går det faktiskt framåt.

Jag har nu väldigt små oscillationsproblem och kör t.ex BD140 i både HP- och LP-mod utan större problem, dock får jag lite grumliga bilder ibland och det kan i HP-mod fixas med snubber från bas till backe problemet då är att LP-grafen blir sabbad på ett sätt jag inte riktigt förstår men efter att ikväll mätt lite så börjar jag förstå och jag tror det har att göra med att BC-dioden framspänns om det finns lite spänning på emitter samtidigt som Ur går till noll och när BC-dioden leder så laddas BE-kapacitansen ur så att det inför varje svep krävs att BE-kapacitansen måste laddas upp igen och eftersom strömmen är mycket mindre i LP-mod än i HP-mod så syns detta tydligare i LP-mod, en rejäl stigtid helt enkelt.

Detta är det enda jag kan komma på.

Mäter man för övrigt på Ub så ser man en positiv peak (PNP, för säkerhets skull) precis då Ur når noll, så jag kan eventueellt ha lite rätt i vad jag säger, eller vad tror Ni?

MVH/Roger
PS
Jag har alltså mätt på basen (Ub) medans jag tittat på rampsignalen (Ur) och i PNP-fallet skapas det en positiv spik just så länge Ur är noll, polariteten på denna spik är sedan tvärtom för NPN men det intressanta är att basen "störs" av den svepande kollektorspänningen (Ur), den borde inte störas alls menar jag för jag har ju testat fast basström men även då störs basspänningen och det enda jag kan komma på är att det är BC-dioden som leder runt noll, bifogar en bild på PNP-fallet. Dessa problem får mig att tycka att jag har konstruerat fel, jag borde ha konstruerat så att Ic-mätningen skötts på kollektorssidan och att jag då nyttjat differentiell mätning.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av opampen »

Tror du har rätt i det när det gäller din konstruktion! Men tror du kan lösa det! Ibland handlar det om att man inte alltid "ser skogen för träden".

Ja, roligt med op-amp böckerna! Dessa gavs ut i ganska stora serier! Men som du säger dom kan idag vara svåra att få tag på i pappersform!
Hittade en riktig fin bok på ebaman som jag laddade ned för ett tag sedan också skriven av Walter G. Ljung som heter OP-Amp Applications också en guldgruva!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu uppdaterat KTT-schemat.

Ping-schemat var inte så aktuellt men nu har jag gjort det aktuellt och framförallt inkluderat alla snubbers.

MVH/Roger
PS
Jag tror det är samma böcker vi pratar om, jag har två av Walter G. Jung:
1) IC Op-Amp Cookbook, 1986
2) Audio IC Op-Amp Applications, 1987
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av opampen »

Där ser man, då får vi se hur resultatet blir efter uppgraderingen!

Ja, det är samma böcker vi har! Båda skrivna av Walter G. Jung.

Men däremot den som finns att ladda ned från ebaman är en annan! Den heter bara OP Amp Applications och är på 970 sidor. Också Walter Jung. Analog Devices.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag håller på att sluttrimma KTT så gott det går.

Testar igenom samtliga olika transistortyper som finns, mer eller mindre.

När jag testade gick dock OP27 sönder av nån anledning för byte till TL071 fungerar.

Det borde inte gå att ha sönder den för den sitter på insidan av en komplementär buffer, men den gick sönder ändå.

Jag var då mitt uppe i testandet när den gick sönder så jag får nog göra om allt, har jag riktig tur så kanske det inte oscillerar längre :D

Jag har tagit upp ett par hål i sidan av lådan (trä) där jag infört extern trimbarhet av U(Rig)-offset, jag tycker nämligen att jag gjort en tabbe här för bias är inte stabiliserad, den tas bara från Vcc/Vss och den spänningen kan variera från 7-16V samtidigt som en blå LED som "Zener" antas fixa biffen.

Ville egentligen ha 10-varviga pottar men det fanns ingen möjlighet att såhär i efterhand införa det (axeln är för kort).

Bifogar ett I/V på 2N7000 (N-MOS), detta bekymrar mig extra mycket för jag trodde jag hade koll när jag sa att det måste vara BC-dioden som laddar ur BE-kondensatorn vid varje återgående svep mot noll MEN uppenbarligen är detta inte sant för inte ens MOS funkar att testa ordentligt.

Så vad är det då som ger "hysteresen"?

Personligen fattar jag absolut ingenting.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Bifogar en bild på hur min KTT ser ut just nu.

Jag har dock redan börjat planera för en uppföljare, mycket för att jag missade att Eagle hade opamparna med plus uppåt...

Uppföljaren kommer att generera basström medels MOS och Ur medels helvågslikriktad AC, Us kommer genereras medels räknare och R2R-D/A.

AC'n (Ur) kan jag då inte justera men den kommer inte innebära några problem drivmässigt ty väldigt lågohmig.

Ur skulle kunna justeras map på maxström men jag skiter i att jag inte kan testa dioder, komplicerar bara saken.

Jag har redan skissat på detta och den blir rätt enkel, avser rita den och ladda upp den endera dan.

Nu vill jag mest skruva ihop den misslyckade skiten och göra KTT så bra den kan bli.

LP funkar i alla fall (nåväl, hyfsat bara ty hysteresproblem), HP funkar bara för låga Ur men den funkar faktiskt, åtminstone nästan.

Jag har nog sagt det förut men jag har dragit ut offsetjusteringarna så ett Ib på noll innebär ett Ic på noll, tyvärr vart dom pottarna av standard-typ, jag hade velat haft 10-varviga men dom fick inte plats såhär i efterhand.

De envarviga pottarna jag nu kör är onödigt känsliga.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Såhär tänkte jag att B-versionen skulle bli, i princip alltså.

Det kan bli knöligt att reglera in basströmmen men jag tror inte det, det gäller bara att träffa rätt Vgs.

Dock är ju som bekant inte Id linjär med Vgs men jag tror ändå inte det är några större problem, vad tror Ni?

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag håller på att avsluta min transistortestare.

Den är inte helt kass och jag har fotat en del bilder som innebär att alla reglage testas igenom.

Nåt som förvånade mig var att HP-mod faktiskt fungerar bättre än dom bilder jag visat.

MEN dom fungerar bara bättre när man är återhållsam med kollektor/bas-strömmen.

Vad jag nu gjort är att jag avlött lite matningsanslutningsstöd och testriggar på KPD (Power Device dvs diodsummmering av batterimatning och nätmatning), bytt ut batterierna för dom var helt slut för det kittlade inte det minsta i tungan när jag slickade på dom sen har jag testat BD139 i LP-mod samtidigt som jag observerat Rig offset.

Det visade sig att offset faktiskt var samma vid 9V matning som vid 12V matning från agg, jag är lite förvånad över detta.

Nästa steg blir att koppla in min transformator, mäta vilken DC jag får (gissar 18Vz-2Vbe~16,5V) som bör ligga under +/-16V för annars brinner LM324.

MVH/Roger
PS
Kvällsmaten är klar nu, skriver mer i morgon :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Spisblinkaren 13 april 2019, 19:46:16, redigerad totalt 2 gånger.
prostfan
Inlägg: 1
Blev medlem: 13 augusti 2017, 09:40:11

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av prostfan »

Hej Roger. Prosten här.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Tjena Prosten!

Det här projektet är nu avslutat.

Jag är inte supernöjd men det är lite som skivspelaren dvs "Good Enough".

Eventuellt återstår lite ditgnuggning av gnuggisar för märkning av reglage men det är extremt bökigt så här efter att alla reglage har monterats så jag vete tusan om jag ids anstränga mig med det.

Bifogar lite avslutande bilder.

MVH/Roger
PS
Problemen jag har med denna tingest är dels en svag hysteres i svepen (dvs det sveps olika uppåt jämfört med nedåt i kollektorspänning) dels att hög basström (HP, High Power) gör så att allt oscillerar (LP dvs Low Power funkar dock klockrent).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av opampen »

Kurvorna ser ändå hyggliga ut! Så du har ju gjort så gott du kan! Sen kanske du vart efter kan justera den?

Men har varit ett trevligt projekt att följa!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

opampen skrev:Kurvorna ser ändå hyggliga ut! Så du har ju gjort så gott du kan! Sen kanske du vart efter kan justera den?

Men har varit ett trevligt projekt att följa!
Tack opampen för din trevliga kommentar!

Jag vet inte om jag nämnt det men jag har skissat på en ny variant som nästan inte nyttjar opampar alls, den bygger istället på FET:ar som ju som bekant ger en ström ut när dom påläggs en spänning vilket gör själva basströmsgenereringen mycket enklare.

Bifogar ett halvfärdigt schema.

MVH/Roger
PS
Jag har laddat upp detta senaste schema till TI's forum utan att få nån respons men när jag laddade upp en mer principiell bild så fick jag kommentaren av en TI-anställd att min nya lösning saknar loopar och därmed skulle bli mer stabil och då är jag kanske av med oscillations-problemet i alla fall.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av opampen »

Ja, ett intressant alternativ!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har preliminärt slutfört ett schema på min nya KTT, version B.

Jag är lite osäker på vissa transistorer (T2 & T3) medans ingångstransistorerna känns rätt (T1 & T4).

Det känns som om det kan fungera men jag har dålig koll.

Vad tror Ni, kan det fungera?

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu finslipat på min nya variant av transistortestare (KTT_B).

Det kan bli skarpt bygge av detta för enkelheten tilltalar mig, A-versionen var visserligen ganska enkel den också men jag har som sagt problem med oscillationer när jag skulle hantera lite högre ström.

Nackdelen med den nya transistortestaren är att den måste kopplas till nätet, A-versionen kunde ju som sagt tom gå på batteri.

Fördelen är enkelheten vad beträffar påförd effekt, jag kan i princip påföra vilken effekt jag vill utan att behöva bry mig om transistorer mm.

En annan liten nackdel är att kurvformen ju inte är trekant MEN detta påverkar bara I/V-diagrammen i den övre ändan av spänningen där det samtidigt inte är så intressant att mäta.

Rätt skönt att kunna applicera en massa power utan att behöva bry sig vad trissor tål och måste drivas med.

MVH/roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar