Bygge av transistortestare

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Vet inte riktigt varför jag gör det här men jag vill få med hur borrmallen ska se ut för att allt ska få plats och detta för att ifall att någon vill bygga grejerna så ska det stämma.

Rattarna måste dock vara av typen max 14mm för att det ska funka (16mm funkar teoretiskt).

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu modifierat min KTI_A dvs interfacet/stimulit för själva den nya transistortestaren (KTT_B).

KTI_B har inte många ändringar och jag har valt att ändra i Eagle-schemat.

Ändringarna är två:
1) Eftersom Us (<5Vp) måste vara synkroniserad med Ur (+25Vp) så går Ur in istället för 1kHz-oscillatorn, dess spänning begränsas av en 4V7 Zener in på Schmitt-inverteraren som genererar 100Hz fyrkant.
2) KTT_B kräver både Us och Us' så IC1B görs om till en simpel inverterare.

Klart :)

MVH/Roger
PS
Ur måste extraheras före bryggan så jag behöver ett schema till men kanske jag gör om KTI_A till KTI_B som då innehåller allt, Eagle-justeringen är mest informativ när man verkligen vill rerouta så att det nya fungerar. Klart är i alla fall att den stabbade spänningen kommer att skötas av min KTD som dock måste kalibreras till 15V istället för drygt 16V idag men iom att den bara är en serieregulator medels en enda Darlington så är min tanke 15Vz+2X1N4148, borde ge mycket nära 15V ut, eller hur?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har missat att säga det men KTT-delen lurar jag på att bygga med hjälp av reläer istället för brytare och detta för att jag idag nyttjar typ 36-polig bandkabel för att hålla reda på alla förbindelser vilket dessutom blir meckigt samtidigt som den kapacitiva kopplingen mellan ledarna blir maximal.

Vill gärna köra tungelement-reläer i så fall men på vissa ställen krävs att uppåt 5A kan brytas och det klarar inte tungelement-reläer vad jag har förstått.

Dessutom verkar dom aldrig ha mer än en växlande pol vilket gör att många reläer behövs.

Finns annars 2-poliga växlande reläer modell Tyco som kan bryta 5A, halverar genast antalet reläer som ändå blir över 5st.

Nackdelen är storleken.

Får klura på detta, om jag ens ska bygga denna B-variant.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Detta blir mitt sista inlägg i denna tråd.

Jag har idag försökt att på olika sätt få märkt upp alla reglage på transistortestaren, mest för att inte glömma vad som är vad.

Jag började med att kopiera till självhäftande OH och klippte således ur texten samt råkade ha en fantastisk tur så att en papperskarv gick rätt igenom texten, bara att vicka och skala bort pappret alltså (vilket skall jämföras med om det inte finns nån skarv för då krävs i princip skalpell och det är minst sagt meckigt).

Fast detta hjälpte ju inte mot min amatörmässiga approach för det blev rätt fult, funktionellt men direkt fult liksom allt mekaniskt blir när jag håller på.

Hade placerat texten på OH så att jag kunde följa vart den skulle sitta så jag klippte av hela översta raden och monterade sen all text på typ samma höjd på panelen.

Redan första montaget såg fult ut, visst märkningen kom dit men själva plasten gjorde ett matt intryck mot plåten och i ett fall ville inte ens plasten sitta ordentligt.

Då gav jag upp och tog till permanent marker istället och ritade in alla reglagebeteckningar.

Och det blev ju ännu bättre :D

Fast det blev det faktiskt, det som inte blev så bra var ju min skakiga hand (trots ett sexpack folköl) så texten ser ut som hej kom och hjälp mig men det finns ingen ojämnt matt plast runt texten och texten lossnar inte i första taget (räknar kallt med att OH-bitarna kommer att lossna efter ett tag).

Detta är således riktig amatör-verkstad :)

Men jag har faktiskt inget val nu när jag väntade till EFTER jag monterat alla reglage innan jag märker upp dom.

Prova att gnugga när det sitter ett reglage en cm ifrån...

MEN min gnuggning av KGA/KAP tycker jag faktiskt tom blev mycket bra!

Har kommit på ett sätt att faktiskt få det ännu bättre, transparent lack på spray!!!

Det lilla misstaget jag gjorde här var alltså nagellack över gnuggisarna, misstaget var egentligen inte att jag strök nagellack två gånger så att texten hann lösas upp, misstaget var att jag nyttjade nagellack för det är lätt att se dom små nyansskillnaderna i plåten som blir samtidigt som denna typ av lackning heller inte blir plan.

På dom ställena jag lyckats gnugga rakt tycker faktiskt jag det ser riktigt proffsigt ut, det är dock svårt mest att träffa reglagen på mitten i x-led, speciellt om texten är lite längre.

Men som Ni hör så skiter inte jag bara i design för jag tycker man är direkt dum om man vägrar lära sig av misstagen så varför "blockera" det?

Nej, det är klart jag gör vad jag kan för att få det bra men min ribba är numera inte högt satt.

Vilket gör att man mår bättre :)

MVH/Roger
PS
Jag använder stora bokstäver ibland för att förstärka utsagor. Jag gör det också för att jag inbillar mig att fet/kursiv stil inte alltid tolkas som det ska och jag grundar detta på en eventuell villfarelse att alla små bokstäver och alla stora bokstäver samt all nio siffrorna har unika ASCII-koder medans fonter och fontstorlekar är ett "påhäng". Alla ASCII kan man klara med en byte, ett påhäng på en byte till kan eventuell klara både kursiv stil och fet still samt en hel del fonter och storlekar. Vet inte om det räcker med två byte för detta men inbillar mig att det som ALLA mejlprogram anser vara viktigast är första byten, storlek och fonter skiter nog en del enklare mejlprogram i DVS om jag istället för att skriva med stora bokstäver skriver kursivt så ser inte all mina fyra kompisar det, kanske? Men stora bokstäver "skriker" onekligen mycket.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Har nog faktiskt missat att ladda upp gränssnittet (KTI_B) så jag gör det nu.

Såhär i efterhand är jag osäker på om Zener verkligen passar så bra att begränsa spänningen med, visst den begränsar uppåt men när den inte leder så är den högimpediv.

Frågan är dock hur högimpediv den är för iom att logikretsen är en CMOS så räcker säkert 10M för att hålla ingången låg när insignalen är låg men bättre hade nog varit typ 10k parallellt med Zener.

Vad tror Ni?

MVH/Roger
PS
Men bryggan driver ju så dess låga impedans gör att CMOS-ingången aldrig ser mindre än motståndet, eller?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har putsat lite på min nya variant av transistortestare.

Jag planerar lite att nyttja det gamla gränssnittet (KTI_A) så om Vdd inte riktigt är specat i ritningarna så vet ni varför.

Om jag återanvänder KTI_A så måste jag bygga om den lite men det är faktiskt mycket lite, dessutom måste jag införa ett par regulatorer för opamparna kan inte gå på +/-25V som rått och oreglerat kommer från min KPM (Power Module).

Själva KTT-delen kräver ett antal reläer för sist blev det så jobbigt med att löda typ 30-polig flatkabel.

Jag vill inte göra det igen och tänker 4st en-poliga vippbrytare som bara har två tåtar var (typ drar reläspole/reläspolar on/off).

Kommer behöva två olika typer av relä (lite beroende på kostnad) där den ena typen kommer bli tungelementsrelä och den andra typen lite kraftigare doningar (<10A) för effekttransistortester.

Vad tror Ni om mitt projekt?

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av opampen »

Roligt att du är igång med transistor testaren igen! Trevligt projekt! Alltid bra att lägga det lite åt sidan som du gjort och börja om igen nu. Så är det ibland för mig med. Har förresten tittat på en egen transistor provare för ett tag sedan. Den ligger just nu på vänt då jag har lite andra projekt. Ett strömförsörjnings agg. och en op-testare som ligger på arbetsbänken. Men nu blev jag lite sugen på att ta upp transistor testaren. Har egentligen två sådana, en lite enklare där jag tittar på Hfe, Vbe, Ice0, Ibe0, och några parametrar till. Den andra en curve tracer finns också i planen. Har gjort i ordning en trappstegsgeneratorn och en sågtands generator. Ja, vi får se vad som händer här framöver.

Men jag följer dina projekt, Roger! Det ska bli intressant att se hur du går vidare!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Du är så trevlig opampen!

Stort tack för ditt inlägg!

Fast egentligen borde jag startat en ny tråd för det är ganska stor skillnad på MkI och MkII.

Idag har jag annars klurat en del på vilka områden (vad gäller bas/kollektorström) jag vill ha, kom fram till att ovan duger.

Men det känns inte idealt med 50uA/10 som basströmssteg (LP), för en LP-trissa har i regel runt 100 i hfe och då blir stegen i kollektorström 5mA/steg vilket är ganska lågt, men motståndsvärdena blir fina och de sätter också max 5V för Vgs vid test av FET.

Inför denna KTT MkII så kommer jag köpa på mig ett gäng reläer för det sög apa att nyttja typ 30-polig bandkabel för alla omkopplingar i KTT MkI.

Reläer verkar dock vara lite dyra, svårt att komma under 50 spänn per styck vad det verkar, jag vill helst ha 2-poliga reläer även om inte alla behöver vara det, sen måste (om alla är samma) reläerna tåla minst 5A.

Fast det kan vara värt investeringen för då kan jag nyttja endast fyra EN-poliga vippbrytare där tom ena läget kan lämnas öppet (bara on-ström till relä, liksom) vilket bara ger 8 lödningar (bättre är typ 30 lödningar, liksom :) ).

MVH/Roger
PS
Egentligen blir det tom bättre än så för man kan typ dra ihop alla vippbrytares mitten-bleck och dra dom till Vcc, sen aktiverar man ju reläerna med andra läget på vippbrytarna. Så i princip blir det egentligen bara 5 lödningar :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Litet puts.

Jag missade huvudräkningen och måste öka på de fetmärkta motstånden.

Det är sedan viktigt att dom är 100k överlag för dom sätter inte bara basströmmen utan också |Vgs| (fixerat till max 5V eller 0,5V/steg om man så vill).

Jag tror jag har koll på detta, nästa steg blir att visa Er hur jag skall nyttja reläer, kommer nog bli lite kladdigt :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av opampen »

Tackar! Trevligt!

Angående basströmmen har jag tänkt ett intervall på mellan 10µA-1mA. Sen får man tänka på att man kanske vill testa darlington som kan ha fler tusen ggr. förstärkning. Inställningen av basströmmen gör jag steglöst med en pot. Men då handlar det om den enklare transistortestare som bara kommer visa Hfe och läckströmmar. Jag kommer att ha två visar instrument, ett för Ib och ett för Ic.

Tycker det här med reläer verkar för en bra lösning!

Swechtrading har bra priser på reläer: 12v. spolspänning, tvåpolig växling max. 8A. 18.90 /st. Vad tror du om det? Tittas på länken: http://swechtrading.se/zencart/index.php?
main_page=product_info&cPath=117&products_id=608

Aj, nu såg jag att den var slutsåld! Men här finns ett enpoligt växlande relä. 10A. http://swechtrading.se/zencart/index.ph ... cts_id=600
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

10uA-1mA som basström verkar genomtänkt!

Jag missade nog att nämna det men jag kommer också ställa in basströmmen steglöst, det är bara det att på det högsta läget så vill jag ha det "kalibrerat" dvs att baströmmen då max är 50uA för LP (Low Power-trissor), i detta läget blir alltså tracen 5uA/steg i basström.

Trevligt tips med Swech, jag gillar Swech!

Pga ditt trevliga tips hittade jag detta relä: http://swechtrading.se/zencart/index.ph ... cts_id=940

Tyvärr får jag inte fatt i data för jag få skumma skärmmeddelanden om att jag inte har behörighet/forbidden, typ.

Det jag tänkt mig är att mina relän måste tåla att bryta 5A.

Och så vill jag ha dom dubbelpoliga så jag slipper köpa fler än nödvändigt.

MVH/Roger
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av opampen »

Jag förstår! Men det är bra!

Ja, men vad trevligt!

Ja, dom reläerna som du länkade till är kanske för klena!? Man ska ju inte ligga på marginalen! Förstår att du helst vill ha dubbel poliga!

Har handlat en del därifrån också! Köpte dom här BUX39 effektransistorerna i surplus! Dom är bra men lite dålig förstärkningsfaktor ca.10-12ggr.

Fick också upp ett konstigt meddelande när jag skulle klicka på databladet!?

Nu ska jag runda av för i dag!

Ha en trevlig kväll!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har tänkt köra det här relä't för alla omkopplingar:

Kostar inte jättemycket dvs runt 20 spänn och jag behöver 6 stycken (de tål 16A).

Relä't ät på 12V där jag dock tänkt köra 15V vilket spolen knappast kommer brinna av för :D

Jag gör det för jag kommer köra 15V-regs i transistortestaren.

MVH/Roger
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av opampen »

Ja, det reläet verkar bra! 16 A är nog vad du behöver! Då finns lite marginal! Hyggligt pris också.

Det borde inte vara något problem att köra 15V. Men du kan ju alltid sätta ett lite motstånd i serie med matningsspänningen om du vill ha 12V. över spolen!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej opampen!

Ikväll har jag tänkt igenom hur jag skall koppla mina reläer.

Jag kommer fram till att jag behöver 8st dubbelpoliga reläer och jag har tänkt nyttja detta reläet: .

Reläet är ett 12V-relä men jag kommer driva det med min Vcc om 15V och känner ingen rädsla för det.

Dessutom, eftersom jag inte kommer driva reläerna med nån halvledare, utan bara en vipp-brytare, så skippar jag flybackdiod.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar