Lagersortering

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Lagersortering

Inlägg av Spisblinkaren »

Electricguy skrev:Detta är en mycket bra tråd om någon får för sig att bryta sig in för att stjäla någon specifik komponent.. :D
Borde vara den enda nyttan med att dela precis vad man har hemma med resten av världen.
:(
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Lagersortering

Inlägg av Spisblinkaren »

Mera sortering :D

Nu har jag sorterat mina få OP och mina få regulatorer.

Bifogar lista på dom båda.

OP-amparna funkar perfekt att förvara i små Raaco-askar ty jag har så få och jag har på senare tid kommit på knepet att fästa alla OP av samma typ i ESD-skum och sedan ha nya bitar ESD-skum för andra typer, väldigt käckt för då ser jag inte bara vad jag har utan också hur många jag har!

Regulatorerna lurar jag dock på att slösa en Rasco-låda på för nu är det "hopplöst" att hitta det man behöver för alla är blandade i samma Raaco-ask.

De regulatorer jag skulle vilja ha minst 10 av varje är:
78L05
7805
7806
7809
7812
7815
7824
LM317
79L05
7905
7906
7909
7912
7915
7924
LM337

Med kravet på minst 10 av varje och jämkning med mitt lager så får jag listan
78L05
7806
7809
7812
79L05
7905
7906
7909
7912
7924
LM337

Dom flesta har Swech och jag har bestämt mig för att köpa av honom, kan dock dröja ett tag beroende på ekonomi.

MVH/Roger
PS
Mina små raaco-lådor har 6X3 fack, om man förvarar 317/337 i den sista raden och slår ihop alla 5V:are så blir det precis 6 fack per polaritet, eventuellt kan man sedan "samla" på switchade saker i dom resterande 4 facken i den sista raden :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Lagersortering

Inlägg av Glattnos »

Jag tycker att det är inspirerande att se andra organisera sina prylar, man får lust att börja sortera själv vilket jag har gjort ganska väl vid det här laget :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Lagersortering

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej Glattnos!

Kul att höra, jag tycker själv det är väldigt roligt att ha åtminstone lite koll på vad man har, hur många man har och vart man har dom :)

Jag tror nu faktiskt att det blir två små Raacolådor med säkringar respektive regulatorer, i fallet regulatorer blir det minst två fack över så där planerar jag att förvara 2-poliga respektive 4-poliga vipp för även om det finns 1P-4P vipp så tycker jag det räcker med dessa två, annars har jag iofs en skokartong för sånt, vi får se hur jag gör.

I fallet säkringar chansar jag på att 18 fack räcker men jag kan inte dom serierna dock har jag faktiskt några få 5X20 av varje som får plats i 18 fack, undrar således om serien

50
100
250
315
400
500
630
800
1
1,25
1,6
2
2,5
3,15
4
5
6,3
10

är komplett?

Bifogar säkringssorteringen.

MVH/Roger
PS
Min fina trotjänare Weller WTCP-S lödstation gick ju tyvärr sönder i förrgår, det var silikonkabeln som hade åldrats så mycket på 20 år (sedan jag senast bytte kabel) att innerledarnas isolering pulveriserades och gick i kortslutning så vad som hände var att säkringen gick, en säkring som skall vara på 315mAT och jag hittade en sådan i listan men tyvärr har jag egentligen bara inventerat säkringssortimentet så den ligger djupt nere i en Raaco-ask om kanske 100 säkringar av varierande valör, vill man ha det så? :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Lagersortering

Inlägg av MadModder »

De 5x20 glasrör man kan köpa från Elfa är följande:

0,032
0,04
0,05
0,063
0,08
0,1
0,125
0,16
0,2
0,25
0,31
0,315
0,4
0,5
0,63
0,64
0,8
1
1,25
1,6
2
2,5
3,15
4
5
6,3
8
10
12,5
15
16
20
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Lagersortering

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack MadModder för din ansträngning!

Får det till 32 olika värden där dock ett par tre värden är helt onödiga (gulmarkerade).

Jag har återigen räknat ut att jag har 18 värden och jag har nu mappat dom mot din trevliga lista.

Tycker det ser bra ut för jag har alltså 18 värden som är ganska täckande och PRECIS får plats i en liten Raaco-låda och det är så det får bli (tänker inte ödsla hela två Raaco-lådor på nåt så "menlöst" som säkringar, eventuellt kan man dock blanda lite men främst är det väl bara att köpa nån udda valör om man behöver det och under tiden det tar kan man köra med en något klenare säkring, dessutom säljs dom ju styckevis på sina ställen varför dom inte behöver nån lagerplats).

Jag har lite dåligt med riktigt små valörer men det börjar ändå med ett så lågt värde som 50mA.

F/FF/T-säkringar kommer att få dela fack.

MVH/Roger
PS
Kommer nu på att skåp-Raaco-asken ju inte behöver vara helt tom och så att säga utgå helt utan den kan få innehålla lite "udda" värden om jag får in sådana, så länge det inte blir för många av de kvarvarande 11 värden så är det ju grönt. Fast helst hade jag velat haft 29 fack :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Lagersortering

Inlägg av MadModder »

Det räcker nog bra det. Det är ju inte strykande åtgång på säkringar direkt. Har själv inte ens bytt 1 per år i genomsnitt. Om ens vart annat år...
Och då räknar jag in alla slags säkringar, inkl. hos vänner och bekanta där jag hjälpt till. :D
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Lagersortering

Inlägg av Spisblinkaren »

Håller med dig, det är ju en till två gånger per år man byter säkring och i mitt fall har jag ju så att jag kan "tempurärlaga" med nått lite mindre varje gång.

Och det är det som är fördelen med att ha ett litet sortiment i alla fall :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Lagersortering

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har bestämt mig för att inte offra en Raaco-låda på säkringar för jag resonerar som så att jag faktiskt har dryga tio paket med olika säkringar (max 10st/paket) och jag har dom snyggt presentabla i en större Raaco-låda dvs det är enkelt att avläsa strömmarna i kronologisk ordning.

Denna samling är dock ännu mindre heltäckande men det känns som att dom värden jag har där täcker de flesta behov och skulle de inte göra det får jag väl gräva i den lilla Raaco-asken med 100-talet numera i alla fall inventerade säkringar och finns dom inte där så får jag köpa.

Att offra en Raaco-låda på nåt så menlöst som säkringar är slöseri med resurser för det är precis som MadModder säger dvs de byts inte speciellt ofta.

Men min inventering är inte förgäves ty jag vet nu vad jag har och vart jag har dom :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Lagersortering

Inlägg av MadModder »

Kronologisk ordning säger du. Kollar du genom samlingen med tidtagarur? :lol:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Lagersortering

Inlägg av Spisblinkaren »

:D
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Lagersortering

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag gjorde precis slag i saken och märkte upp en liten Raaco-låda med dom säkringsvärden jag tycks ha, att göra på detta viset utan att märka upp de hela serier som finns är inte helt optimalt MEN jag avser låta de två Raaco-facken i labbets Raaco-skåp få vara kvar OCH husera de "udda" säkringsvärden som eventuellt kommer in.

Nu har jag i alla fall koll på och snabb access (obs) till de säkringsvärden jag har, nu måste jag bara en SISTA gång inventera vilka värden jag har och placera dom i Raaco-lådan.

Sen är det dock som MadModder säger att byte av glasrörssäkringar sker väldigt sällan men när det händer är snabb access till säkringen bra.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Spisblinkaren 28 april 2018, 22:22:09, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Lagersortering

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag iordningställt en andra Raaco-låda och då för mina regulatorer som jag inte har :D

Jag har ändå märkt upp facken med 7805/7806/7809/7812/7824 samt samma för 79-serien, slutligen har jag ett par fack för LM317/337 och fyra fack över för diverse switchat "skräp" (märkt ett fack med sw_reg (+/-) och ett annat med sw_reg och då hade jag två fack kvar som fick heta PWM_1 respektive PWM_2 där man kan stoppa i godtyckliga switchade saker).

Blev bra :)

Nu ska jag bara fylla dessa fack med regulatorer, en tanke är 10st av varje via swech och jag tror faktiskt det blir så för han är fantastiskt billig och det är roligt att gynna småföretagare men kanske jag går ner till 5st av varje för det drar iväg i kostnad annars, vi får se.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Lagersortering

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu sorterat upp mina M3-attiraljer i min allra sista Raaco-låda.

Första raden innehåller lite udda saker som gängad distans, vingmutter, distans av metall, spännbricka, låsmutter och udda skruvlängd.

Andra raden planerar jag att fylla med försänkt M3.

Tredje raden planerar jag att fylla med M2,5 för det dyker upp som ett behov ibland, då blir det mutter, låsbricka, bricka, vingmutter och två skruvstorlekar (eller blandat i två fack).

Fast detta ligger på is.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Lagersortering

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag fick ett trevligt paket från Swech idag.

Paketet gjorde så att jag nästan fick en komplett samling regulatorer.

Så jag har haft fredagsmys ikväll :)

MVH/Roger
PS
Mannen har ju sjukt bra priser, tveka inte att kontakta honom i första hand.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar