Bygge av klonk-brytare

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Bygge av klonk-brytare

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Jag har fått ännu en galen ide' :D

Jag har nyligen byggt ihop en ny hylla, blev till slut jättefin om än lite vinglig.

Vad jag inte hade räknat med var att hyllplanet alldeles ovanför stereon kommer så tätt inpå stereon att jag nätt och jämt når att sätta på slutstegen.

Jag kan inte ha det så.

Flera lösningstips har tacksamt dykt upp i min hyll-tråd där jag också kommit på några själv:
1) Montage av ännu ett ojordat grenuttag ovanför de andra två där jag drar en kabel högt upp på hyllans högra ben så att jag mha sladdbrytare eller väggbrytare lätt kan styra on/off.
2) Inköp av ett speciellt fäste för grenuttag (40 spänn endast på Clas) och därefter helt enkelt bara fästa ett jordat grenuttag med knapp (som jag redan har) ovanför de andra två.
3) Bygge av klonk-brytare.

Jag är nu inne på 3) för den låter roligast om än inte billigast.

Min principskiss är inte fullt genomtänkt, t.ex behöver klonken vila i nåt vid off-läge (kanske man bara kan göra den dubbelt så hög med liknade kontaktorer neråt som bara används till att hålla fast klonken).

Sen kanske det blir lite svårt med strömöverföringen (utan glapp) om man gör som jag skissat, kanske man borde mata klonken innifrån istället även om lödörat kommer se till så att kabeln åker jojjo varje gång.

Annars är väl kanske berylliumkoppar det svåraste att få tag i samtidigt som klonken måste ha berylliumkoppar på båda skänklarna (koppar funkar ju liksom inte då det oxiderar).

Jag har dock precis fått varning om ljusbågar, men jag vet inte för sladdbrytare fungerar ju.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5798
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Bygge av klonk-brytare

Inlägg av rvl »

Denhär idén är så pass mycket roger att det börjar kännas mer som troll, som kanske inte borde matas...
  • - Du har mycket brännbart material i din lägenhet, om vi tänker på worst case scenario.
    - Plyfa är kanske inte världens bästa isolator, men förkolnad plyfa blir en rätt bra ledare.
    - Ja, det blir antagligen ljusbågar speciellt vid brytning. ("Riktiga" brytare har fjädermekanismer som ser till att själva bryningen sker med snärt.)
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Bygge av klonk-brytare

Inlägg av Electricguy »

Tänker du dig att du ska köra nätspänning genom den där? I så fall får du ursäkta, men jävla idiot!
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5761
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Bygge av klonk-brytare

Inlägg av hcb »

Jag håller med. Nätspänning genom & över den där = vansinne.

Om du vill ha ett "klonk"-ljud skulle jag säga att du skall använda din hemmagjorda strömbrytare för att styra en kontaktor med 12 eller 24 V styrspänning.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30009
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Bygge av klonk-brytare

Inlägg av MadModder »

Hur ska du isolera det där? Det vore ju skapligt dumt om det gick att ta på något strömförande.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Bygge av klonk-brytare

Inlägg av Electricguy »

Speciellt när både fas och nolla finns så nära varandra. Det räcker ju att snubbla till lite när man ska slå på/av den så har man lagt handen rakt över kontakterna..
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Bygge av klonk-brytare

Inlägg av CPMS »

Gör bottenplattan lite tjockare/ihålig med en smal slits vid gångjärnet och gör en pinne/plåt från handtaget som påverkar en microbrytare på baksidan/inne i bakplattan, då slipper du både relän, livsfarlig spänning i delarna som man kan ta i och kan använda material utan att bekymra sig för oxid mm. Gör du det fint så kommer ingen att misstänka något

Kan också trycka på en spik som trycker på brytaren blir det ännu nuttigare.

Princip så här någonting.
2016-08-09 10.23.55.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5761
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Bygge av klonk-brytare

Inlägg av hcb »

Vad jag inte fick skrivet var att du bör vara noggrann med avsäkring av styrspänningen, just med tanke på risken att få armband, glasögon eller bestick över branscherna.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Bygge av klonk-brytare

Inlägg av Meduza »

Jag skulle föreslå att en brytare av denna design inte används med mer än maximalt 12V och då från ett kortslutningsskydddat nätagg som inte kan leverera mer än något hundratal mA, och att du sedan använder den spänningen för att styra en kontaktor som gör själva brytandet.
Vile
Inlägg: 60
Blev medlem: 14 oktober 2011, 15:37:52
Ort: Köpenhamn

Re: Bygge av klonk-brytare

Inlägg av Vile »

Kanske finns der inspiration her:

http://www.fluxio.se/forum/elhistoria.html
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av klonk-brytare

Inlägg av Spisblinkaren »

rvl skrev:Denhär idén är så pass mycket roger att det börjar kännas mer som troll, som kanske inte borde matas...
  • - Du har mycket brännbart material i din lägenhet, om vi tänker på worst case scenario.
    - Plyfa är kanske inte världens bästa isolator, men förkolnad plyfa blir en rätt bra ledare.
    - Ja, det blir antagligen ljusbågar speciellt vid brytning. ("Riktiga" brytare har fjädermekanismer som ser till att själva bryningen sker med snärt.)
:rofl
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av klonk-brytare

Inlägg av Spisblinkaren »

MadModder skrev:Hur ska du isolera det där? Det vore ju skapligt dumt om det gick att ta på något strömförande.
Jag tänkte strunta i alla typer av isolation, klonken kommer sitta c.a 150cm över golvet och jag har varken små barn eller ens några vänner som kommer på besök och dessutom har jag ingen armbandsklocka, så jag ser riskerna som väldigt små.

Jag har dock tänkt att sätta upp en skylt typ "High Voltage" fast det är mest för att det är så förbannat roligt :D

Iom att man använt sådana här tingestar förr och det tydligen(?) har fungerat så ser jag inga egentliga problem med det om man bara tänker på att snabbt bryta spänningen (eftersom det ju, enligt flera av Er, är det som är problemet).

Så nej, jag kommer inte nyttja styrning av extern kontaktor, jag fläskar på med 230V direkt :D

Jag har för mig att en klonk användes i filmen om Frankenstein och även i första Back to the Future (som än idag faktiskt är min favoritfilm), fast vänta nu där nyttjades ju "samtidigt" en vridtransformator med gigantisk ratt (och en gigantisk högtalare), kanske jag skulle skaffa det också :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av klonk-brytare

Inlägg av Spisblinkaren »

hcb skrev:Vad jag inte fick skrivet var att du bör vara noggrann med avsäkring av styrspänningen, just med tanke på risken att få armband, glasögon eller bestick över branscherna.
Det är bra att ni påtalar riskerna men jag är ganska medveten om dom och behöver inte bry mig.

Att jag tycker det är bra är mest för att andra som läser inläggen kanske inte är så medvetna om riskerna samtidigt som dom befinner sig i en helt annan risksituation.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av klonk-brytare

Inlägg av Spisblinkaren »

CPMS skrev:Gör bottenplattan lite tjockare/ihålig med en smal slits vid gångjärnet och gör en pinne/plåt från handtaget som påverkar en microbrytare på baksidan/inne i bakplattan, då slipper du både relän, livsfarlig spänning i delarna som man kan ta i och kan använda material utan att bekymra sig för oxid mm. Gör du det fint så kommer ingen att misstänka något

Kan också trycka på en spik som trycker på brytaren blir det ännu nuttigare.

Princip så här någonting.
2016-08-09 10.23.55.jpg
Det här är ju ett klockrent bra förslag!

Jag tackar för detta, tänkte inte så långt!

Så till alla som vill göra en klonk, gör inte som jag utan följ detta tips istället.

Man får hela klonk-känslan men den är helt ofarlig och tom patenterbar, skulle jag vilja säga :)

För ärligt talat, hur rolig är en sladdbrytare?

Eller hur rolig är en väggbrytare?

Safe, visst, men astråkig :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Bygge av klonk-brytare

Inlägg av CPMS »

Ännu enklare men helt livsfarligt, köp en färdig brytare på Ebay för en hundralapp och kör nätspänning genom den.

Bildgoogla/sök Ebay på "knivbrytare" eller "knife switch" så hittar du lite olika typer.

Kom på att det skulle gå att gömma pinnen i gångjärnet så syns det inte alls, ska göra en skiss.
Skriv svar