Bygge av klonk-brytare

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av klonk-brytare

Inlägg av Spisblinkaren »

Electricguy skrev:Varför kallar du det för "Klonk" och inte knivbrytare, som det heter? Vad är ens en "klonk"?
Tycker du inte själv att klonk låter lite roligare? :)

Det grundar sig faktiskt på en apparat vi hade på jobbet, den ser lite ut som ett borrstativ men den har en massa sladdar och kontakter som är kopplade till en analysapparat och man stoppar alltså in ett processorbestyckat styrkort (för kylanläggning på lastbil med diverse reläer), sen klonkar man kontaktblecken mot styrkortets kontaktbleck och ut får man svaret pass/fail, nåt sånt är det även om jag aldrig själv använt klonken.

Så jag vill hedra den roliga apparaten med en egen klonk :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av klonk-brytare

Inlägg av Spisblinkaren »

xrayspex skrev:
rogerk8 skrev:
Detta kan leda till en i det närmaste friktionsfri tonarmsupphängning av garanterat aldrig skådat slag :)
Nu blir jag förvirrad, kombinerad "klonk" och tonarm?
Hej xrayspex!

Kombinationen har egentligen bara med att jag vill skicka en enda ritning till plåtslagarn så allt som har med plåt att göra är samlat på samma ritning.

Väldigt tidigt i min "Skivspelarbygge"-tråd ser du en ritning på en tonarmsupphängning som jag tom med provbyggt, den fungerar i princip men just nu är krökningsradien hos cirkelbågen själva tonarmen utför lite för liten för min smak, så jag tänkte jag skulle dra åt fiskelinan lite hårdare för att kanske få större krökningsradie.

T1 är då ett litet vinkeljärn med ett M3-gängat hål (och ett vanligt D4 för montage) där jag mha en skruv med ett lite hål i (T2) ämnar spänna fiskelinan hårdare (vid punkt A i ritningen).

Ska se om jag kan hitta lite bilder.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
svanted
Inlägg: 5083
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Bygge av klonk-brytare

Inlägg av svanted »

vet inte var som får dig att prisa din uppfinning innan du gjort några mätningar på den?
en otestad teori, !!
hallelulja vad bra den är?

jag är ingen hifinörd men jag är nästan 100% säker på att tonarmen måste lagras stumt i skivans spårriktning,
den får inte kunna svikta längs med spåret, det kommer att skapa svajj på ljudet.
och din fisklina kommer att svikta i ALLA riktningar...

nu har du fått min uppfattning,
som bara är att :lol: åt!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av klonk-brytare

Inlägg av Spisblinkaren »

Vad kul skriven kritik, tack!

Jag söker inte varesig topnotch-lösningar eller egentligen ens unika lösningar, jag vill bara få det att funka fast på mitt sätt!

Så det är kul att laborera med ide'er och att testa dom för säga vad man vill, det vedertagna eller topnotch-lösningar är INTE det enda som funkar ur ett "Good Enough"-perspektiv.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av klonk-brytare

Inlägg av Spisblinkaren »

Vill bara meddela att min plåtslagare inte svarat.

Jag har textat, ringt och nu senast mejlat utan svar.

Jag har via telefon alltid fått tag i Jim och han har även gjort några fina kopparchassin till mina rörförstärkare, men han svarar som sagt inte på varesig sms eller telefon.

För säkerhets skull har jag också skickat själva ritningen till hans chef, men han svarar inte heller.

Allting går alltså fram men inget svar.

Jag börjar misstänka att firman gått omkull.

MVH/Roger
Skriv svar