Hörlursförstärkare med enbart rör

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Hörlursförstärkare med enbart rör

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Nu mina damer och herrar vill jag presentera en design av hörlursförstärkare som bara nyttjar rör.

Designen är mycket inspirerad av en bild jag hittade på nätet, ingen aning om den stämmer men principen är vedertagen.

Så jag har nu designat en hörlursförstärkare modell Futterman, denna ger en utgångsimpedans hos ett 6J9 på endast 9 Ohm.

Magiskt hur småsignalrör kan prestera så låg utgångsimpedans (katodföljare har 1/gm~100 Ohm).

Jag satsar således på denna princip och har skapat en konstruktion runt den, jag skrattade dock över mitt nyttjande av min kära dubbel-diod (EB91) som spänningsdubblare, vet inte om det funkar men tror faktiskt det då angivna strömmar är "worst case".

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hörlursförstärkare med enbart rör

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu modifierat schemat något.

Tänkte lite fel, strömmen genom 6J9:a bestäms av bias på gallret i det här fallet ECC82's anod.

Det gäller också att hålla nere den spänningen så att det blir lite kvar över 6J9:b dvs 1:10 spänningsdelning måste överges (även om den kan implementeras på annat sätt).

Problemet jag nu har är att summa ström är nära 20mA, halvvågslikriktat innebär det pi gånger högre toppström dvs runt 60mA och lilla gulliga EB91 tål bara 54mA topp men jag anser det går bra ändå, det är ju trots allt rör vi snackar om :D

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hörlursförstärkare med enbart rör

Inlägg av Spisblinkaren »

Här har man alltså caddat om och så har man i grund och botten räknat fel.

Jag är en riktig klåpare när det gäller att räkna, överslagsberäkningar i huvet är jag bättre på och det var det som gjorde att jag insåg att jag räknat fel.

Ett tag var jag även tveksam på formeln för utgångsimpedansen och trodde tom att det var ett skämt :D

Formeln stämmer emellertid och den kan verifieras genom att man tänker att om övre röret ökar sin ström så sänker det nedre röret lika mycket ström vilket kan ses som om rören är i parallell (för dubbel ström hanteras beloppmässigt) och två rör i parallell har impedansen rp/2, samtidigt är utgångsimpedansen "sett inåt och uppåt" generellt sett rp/(u+1) för en enda katodföljare varvid total utgångsimpedans blir rp/(2(u+1)), så det stämmer.

En vanlig katodföljare har som sagt utgångsimpedansen rp/(u+1) vilket är mycket nära 1/gm (som jag brukar använda), mao har Futterman typ halva denna utgångsimpedans dvs 1/(2gm) men detta är ingalunda nån revolution.

6J9 har parametrarna rp=11k, gm=5mS och mu=55, och insatt i Futterman-formeln blir det 11k/(2(56))=98 Ohm, jag måste altså ha missat en tiopotens i PC-räknaren (stog kanske i Sci-mod).

100 Ohm är inte nån speciellt imponerande låg utgångsimpedans, man får nästan lika bra med en ECC82 (även om den olinjära rackaren ECC81 skulle fungera ännu bättre i det här fallet).

rp/gm/mu/katodföljarimpedans (1/gm) för några vanliga rör:

ECC81:13k/5mS/60/200 Ohm
ECC82:7k/3mS/20/330 Ohm
ECC83:70k/1,5mS/100/670 Ohm
ECC88:3k/13mS/33/77 Ohm

Där ECC81 duger gott till att iaf driva kablar samtidigt som ECC88 tom är bättre än 6J9 a' la Futterman (där den skulle ge typ 38 Ohm).

Jag lägger alltså ner det här spåret och satsar på mina hybrider istället, det blir dessutom både enklare och billigare samt minst lika bra.

MVH/Roger
PS
Fast den mekaniska designen jag hade börjat spåna på där jag tom skulle nyttja PCB hade blivit snygg :(
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hörlursförstärkare med enbart rör

Inlägg av Spisblinkaren »

Kan inte släppa det riktigt.

Man kan nyttja feedback för att få ner utgångsimpedansen.

Min mekaniska design skulle inneburit ett ECC82 (+ 2 6J9) där vardera halva boostar upp linje-nivå till PA-nivå.

Men om man leker med ett ECC83 istället samtidigt som 70 i förstärkning är lätt att uppnå och jag typ bara behöver 7 (som jag har med mitt ECC82), då kan man applicera 20dB feedback och få ner utgångsimpedansen Zo/(BF+1) till 10 Om och vips kan godtyckliga lurar drivas.

Det enda är att jag är allergisk mot motkoppling, jag kan bara acceptera BJT spänningsföljare (aldrig CE) och ett par Si-dioder för nyttjande av endast en lindning i samband med FW likriktarrör, det är det enda jag accepterar.

En stor anledning till varför OP låter dåligt menar jag beror på hysterisk motkoppling, en OP med låg råförstärkning och därmed mycket lägre motkoppling tror jag dock kan låta bra för då får liksom förstärkeriet "leva utan tvång".

Vad behöver man förresten ut i en lur?

50mW?

Säg 50mW och 16 Ohm (Worst Case), då är spänningsbehovet 0,8V, samtidigt som lasten, med Zo=100 Ohm, innebär 16/116=14% dämpning så man har kvar 14% av utspänningen när man försöker driva 16 Ohm, då behöver man 1/0,14~7 ggr högre spänning än den man räknar på med Zo=0 för att kunna driva luren, 7*0,8=5,6V~6V, mao går det inte att driva 16R-lurar utan att Line är förstärkt typ 6/0,5=12ggr, men om man tänker på detta är det faktiskt inga problem för vem har sagt att utgångsimpedansen måste vara noll?

Samtidigt ser jag nu att om jag envisas med ECC82 i min KHA ja då kommer jag klara ~50mW i 16R samtidigt som jag kan driva PA ty i det fallet ökar förstärkningen lika mycket då lasten bara är 1k :)

I ena fallet sjunker alltså förstärkningen typ 7ggr (dock beroende på Z hos lur), i andra fallet kan jag använda dom 7ggr.

Sista kortet är således inte lagt.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hörlursförstärkare med enbart rör

Inlägg av Spisblinkaren »

Nåt sånt här var min tanke.

Det roliga är att samma layout kan användas för mina KRA.

KHA har alltså:
1) En synlig trafo
2) Ett likritarrör modell mini (EB91)
3) Ett ECC82 (för PA-nivå och hörlursnedlastning)
4) 6J9 För Futterman (100R ut).

KRA har:
5) En synlig trafo (exakt samma typ som ovan)
6) Ett likriktarrör (EB91)
7) Ett ECC82 (för MM/MC)
8. 6J9 (för RIAA/MIC mha kaskadkoppling och katodföljare för kablar)

Sen har jag en liten tanke att bygga åtmistone prototyperna i 4mm plyfa, jag kommer då behöva minska ner sidostykenas tjocklek och om jag går ner från 21mm till 12mm får jag 18 mm till som räcker för att montera två 6J9 i bredd.

Frontarna blir inte jätteolika:
1) KHA kommer innehålla en pot i mitten och ett telepropp-jack snett ner till höger (ingen source-switch snett ner till vänster).
2) KRA kommer inte innehålla en pot utan bara två telepropp-jack snett ner till vänster och snett ner till höger (relativt obefintlig potentiometer).

En kombi-mall på millimeterpapper möjliggör enkelt aktivt val av dessa olika konfigurationer.

Bastyckena blir heller inte jätteolika:
3) KHA kommer innehålla ett AC-jack och två par RCA
4) KRA kommer innehålla ett AC-jack, en jordskruv, två vipp-brytare (med låsbara armar) och två par RCA.

En kombi-mall på millimeterpapper möjliggör enkelt aktivt val av dessa konfigurationer också.

Kombi-mallarna för front och bakstycke finns redan det enda jag behöver göra om är toppen.

MVH/Roger
PS
På sikt kan det bli frågan om aluminium-profiler men då kommer jag sluta luftbygga och nyttja PCB (som jag precis börjat lära mig cadda) istället, jag måste då emellertid förmodligen köpa Eagle för 80X100 räcker nog inte samtidigt som jag gillar Eagle.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hörlursförstärkare med enbart rör

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag caddat upp ritningen för den mekaniska layouten.

Undrade ett tag varför jag skulle lägga tid och energi på detta, när jag ju redan skapat ritningen på millimeterpapper, men sen kom drömmarna ifatt mig, tänk om jag får sålt så mycket av mitt andra skräp att jag får råd att lägga ut den här designen på en mekanisk verkstad :D

Nu är den i alla fall dokumenterad både analogt och digitalt :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hörlursförstärkare med enbart rör

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag kom på ett sätt att eliminera ett högeffektmotstånd dvs att nyttja samma för både likriktarröret och de två 6J9, så jag har infört det i schemat nu.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Hörlursförstärkare med enbart rör

Inlägg av HUGGBÄVERN »

För fasen Rogermannen, du får, hur jäkla plågsamt det än är, göra din läxa.

Jag har redan på din tråd om en RIAA-förstärkare förklarat att 6J9 ingalunda är en dubbeltriod utan en småsignalpentod.
Dessutom hittar du inga rör som i en slik koppling kan driva lågohmiga hörlurar. Ska du ha lägre, men inte extremt låg, utimpedans, får du titta på rör som de ryska 6N6P eller 6AS7G.

Gör om, gör rätt! Och se till att dina pågående projekt fungerar innan du ger dig längre ut på gungflyna. :wink:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Hörlursförstärkare med enbart rör

Inlägg av HUGGBÄVERN »

För att ta ner dig lite mer på jorden, jag hade långtgående planer att bygga en Futtermanförstärkare, för högtalare, och hade skaffat mig tjugotaler 12B4A, en inte så lite kraftfull småsignaltriode. Med åtta sådana rör per kanacl hade jag viss förhoppning att kunna driva högtalare med högre känslighet, alltså med en impedans på 8 Ohm.
Bonavolta har originalskissen samlad: http://www.bonavolta.ch/hobby/en/audio/12b4.htm
Som du ser är detta fjärran från dina tankar.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hörlursförstärkare med enbart rör

Inlägg av Spisblinkaren »

soundbrigade skrev:För fasen Rogermannen, du får, hur jäkla plågsamt det än är, göra din läxa.

Jag har redan på din tråd om en RIAA-förstärkare förklarat att 6J9 ingalunda är en dubbeltriod utan en småsignalpentod.
Dessutom hittar du inga rör som i en slik koppling kan driva lågohmiga hörlurar. Ska du ha lägre, men inte extremt låg, utimpedans, får du titta på rör som de ryska 6N6P eller 6AS7G.

Gör om, gör rätt! Och se till att dina pågående projekt fungerar innan du ger dig längre ut på gungflyna. :wink:
Fel, fel, fel, som Brasse sa i "Fem myror är fler än fyra elefanter" :D

6J9 är visst en trippel-triod, tror du inte att det var det första jag kollade?

Så varsågod, här får du en bakläxa :D

MVH/Roger
PS
Jag nyttjar General Electric "Essential Characteristics", du borde skaffa dig den databoken (och det säger jag inte för att vara spydig).
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Hörlursförstärkare med enbart rör

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Vi har rätt da två. Däremot är AliX-stärkaren baserad på den ryskkinesiska pentoden och har transistor på utgången för att orka driva lurar.

Det närmaste man kommer från öst, till din triod är 6N6P, ungefär som E CC182 eller 282 eller om det var ECC99. Tycker fortdarande att lite research skulle sitta bra. :wink:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hörlursförstärkare med enbart rör

Inlägg av Spisblinkaren »

soundbrigade skrev:För att ta ner dig lite mer på jorden, jag hade långtgående planer att bygga en Futtermanförstärkare, för högtalare, och hade skaffat mig tjugotaler 12B4A, en inte så lite kraftfull småsignaltriode. Med åtta sådana rör per kanacl hade jag viss förhoppning att kunna driva högtalare med högre känslighet, alltså med en impedans på 8 Ohm.
Bonavolta har originalskissen samlad: http://www.bonavolta.ch/hobby/en/audio/12b4.htm
Som du ser är detta fjärran från dina tankar.
Vet du vad?

Jag tror folk tänker fel när det gäller låg utgångsimpedans för de tänker "TopNotch" dvs helst max ett Ohm's utgångsimpedans.

Men speciellt när det gäller lurar har jag redan räknat på vad som händer med en 6J9/Futterman eller 6DJ8/Katodföljare för den delen och det är faktiskt bara att tomgångssignalen (dvs olastad utgång) behöver vara typ 7ggr högre än den man vill ha ut (för 16R lurar och 6J9).

Och vad är det för problem med det?

Förklara det för mig?

Är det dämpfaktor hos lurarna, eller vad är det?

Jag har dessutom lärt mig att dämpfaktor bara behövs för att bromsa tunga membran, men är en hörlurs membran speciellt tungt?

Nej!

Parallella småsignalstrioder för att driva (lätta) hörlursmembran, vad är det för trams? ;)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Hörlursförstärkare med enbart rör

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Ta några katodkopplade 6N1P i parallell eller Totempole. Futterman är kanske lite overkill, och lite besvärligt.


Om du vill ha lite feedback i form av andras misstag, kolla www.diyaudio.com!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hörlursförstärkare med enbart rör

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu färdigställt layouten med ett par detaljer, inga av dom spelar någon större roll men jag får ett smidigt sätt att dels använda mallen uppochner och körna för fötter samtidigt som alla spik har en definierad position.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hörlursförstärkare med enbart rör

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag gjort en kombi-ritning för KHA/KRA.

Enda meningsfulla med detta är att denna ritning eventuellt kan läggas ut.

Så länge jag inte anammar 6J9 kommer jag nyttja mina gamla millimeterpappersmallar.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar